اخبار داغ

زندگی بدون مایه حیات؛

هفته‌ای دو ساعت آب سهمیه شهروندان کوهستکی/ فرسودگی لوله‌ها همچنان متهم ردیف اول بی آبی در روستاها

هفته‌ای دو ساعت آب سهمیه شهروندان کوهستکی/ فرسودگی لوله‌ها همچنان متهم ردیف اول بی آبی در روستاها
قریب به دو سال است که شهر کوهستک هرمزگان با مشکل آب شرب مواجه است که در هفته روزی ۲ ساعت و آن هم بین ساکنین تقسیم می شود و زندگی که حیات آن به جریان آب وابسته است اکنون به یک معضل بزرگ در این منطقه تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ اگرچه محرم واپسین روزهای خود را می گذراند اما هنوز العطش مردم به گوش می رسد، اگرچه همه شهدای کربلا در روز عاشورا به شهادت رسیدند اما مشکی لباس حسین از هیات ها برداشته نشده اگرچه شهادت افتخار است اما اشک چشم ها برای حسین خشک نشده است، یزید رسوا شد، معاویه لعنت شد، عمر سعد کشته شد اما همچنان آب به روی مردم بسته می شود و جنگ بر سر آب است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

کوهستک که از توابع بخش بمانی شهرستان سیریک میناب در استان هرمزگان است منطقه ای گردشگری است که به دلیل قرارگیری در کرانه خلیج فارس، وجود آثار تاریخی و نخلستان های انبوه، دارای آب و هوای گرم و مرطوب تابستانی و معتدل و مرطوب زمستانی است.

,

این بندر مسکونی است و مردمانش به ماهیگیری و فعالیت های زراعی و دامداری مشغول هستند کوهستکی ها اکثرا اهل سنت هستند و به زبان های بلوچی و فارسی با گویش بندری سخن می گویند در جنوب شهرستان میناب و در ۳۵ کیلومتری شهر سیریک و میناب قرار دارد و در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ رسماً تبدیل به شهر شد.

,

میثم از اهالی بندر کوهستک در گفت و گو با هرمز اظهار کرد: قریب به دو سال است که با مشکل آب رو به رو هستیم، در هفته روزی ۲ ساعت و آن هم بین ساکنین تقسیم می شود، زندگی که حیات آن به جریان آب وابسته است اکنون به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

,

زارعی افزود: مشکل را با تمام مسئولین زیربط در میان گذاشته ایم و شورای شهر و فرماندار نیز در جریان هستند اما رسیدگی نمی کنند و صدای اعتراض ما را کسی نمی شنود، بی آبی زندگی ما را مختل کرده است.

,

غلام نیز در این گفت و گو اظهار کرد: بیش از یک سال است که با کمبود آب روبه رو هستیم و شورا و مسئولین نیز برای حل مشکل اقدامی نمی کنند، حتی با هزینه خودمان تانکر آبی خریداری کرده ایم تا به عنوان مخزن و محلی برای نگه داری آب برای شست و شو و آشامیدن از آن استفاده کنیم.

,

وی ادامه داد: در طول هفته فقط ۲ روز آب را به روی اهالی باز می کنند آن هم به برخی از ساکنین به اندازه نیاز نمی رسد، جریان آب با مشکل مواجه است و از مسئولین انتظار می رود رسیدگی بیشتری داشته باشند.

,

علی اکبر در گفت و گو با هرمز گفت: اگرچه کوهستک شهر است و باید امکانات شهری را داشته باشد اما برای استفاده از آب آشامیدنی از تانکر آب استفاده می کنیم که برازنده آن نیست.

,

وی ادامه داد: محدودیت استفاده از آب داریم و باید ذخیره سازی انجام دهیم، علاوه بر آشامیدن برای بهداشت و شست و شو نیز با مشکل مواجه هستیم وظیفه مسئولین است که رسیدگی کنند اما کاری انجام نمی دهند.

,

با مشارکت مردم و خیرین تعویض لوله ها را انجام داده ایم

, با مشارکت مردم و خیرین تعویض لوله ها را انجام داده ایم, با مشارکت مردم و خیرین تعویض لوله ها را انجام داده ایم,

در همین رابطه مسعود رئیسی رئیس شورای شهر کوهستک در گفتگو با هرمز اظهار کرد: نه تنها بندرکوهستک بلکه تمام شهرها و روستاهای شهرستان سیریک با کمبود آب مواجه است،با تجمیع شدن اداره آب و فاضلاب شهری و روستایی، آب پایداری که در شهرستان است بین کل جمعیت ۵۰ هزارنفری و براساس جمعیت شهرها و روستاها تقسیم می کنند.

,

رئیس شورای شهر کوهستک افزود: مشکل اصلی شبکه فرسوده لوله ای است که از راونگ به میناب می آید، فاصله خط لوله راونگ به کوهستک طولانی و قریب به ۸۰ کیلومتر است و تا به اخرین نقطه شهرستان برسد نزدیک به ۱۶۰ کیلومترمی شود، این بعد مسافت به دلایلی از قبیل شبکه، فرسودگی و ترمیدگی باعث افت فشار می شود.

,

رئیسی ادامه داد: همچنین ممکن است برق در راونگ میناب قطع شود که آن نیز باعث قطعی آب می شود، وصل مجدد برق و جریان آب در مدارد زمانی به مدت زمان ۲۴ ساعت را به خود اختصاص می دهد که باعث می شود آب رسانی به مردم مشکل پیدا کرده و با تاخیر انجام شود.

,

وی تنها راه حل مشکل آب را اصلاح شبکه ای عنوان کرد و افزود: بر طیق تقسیم بندی انجام شده بندرکوهستک هر ده روزی ۴۸ تا ۷۲ ساعت آب داشت اما با بی نظمی ها و مشکلی که در بحث لوله ها پیش آمد باعث شد که آب رسانی به مردم با تاخیر انجام شود، با مشارکت مردم و خیرین تعویض لوله ها را انجام داده و قرار است تا ۱۰ روز آینده حدود ۱۵۰۰ متر شبکه داخلی را اصلاح کنیم که با این کاربخشی از مشکلات حل و هدر رفت آب جلوگیری می شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه