اخبار داغ

گلایه شاعران از بی‌توجهی به شعر فارسی؛

شعر فارسی در نسل جدید رو به فراموشی است/ نگرانی از جایگاه متزلزل شاعران خراسان جنوبی

شعر فارسی در نسل جدید رو به فراموشی است/ نگرانی از جایگاه متزلزل شاعران خراسان جنوبی
شاعر بیرجندی با بیان این‌که تغییر سبک زندگی در جوامع باعث شد که شعر از حال و هوای عرفانی و آرامش‌بخش درآید گفت: جوانان و کودکان شعرهای فارسی را فراموش می‌کنند و این پیشینه تاریخی ادبیات ما را مورد لغزش قرار می‌دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، روز بیست و هفتم شهریورماه، سالروز درگذشت شهریار شاعر ایرانی، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب پارسی، نامیده شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

در فرهنگ ما، زندگی با شعر آغاز و با شعر بدرقه می‌شود. کودک در گهواره، لالایی می‌شنود و از همان آغاز به شعر اُنس می‌گیرد و پس از مرگ نیز، آرایه مزارش، شعری است که برایش می‌سرایند و چه‌بسا خود پیش از مرگ برای خویش شعری می‌سُراید. این آمیختگی ما با شعر و تأثیری که شعر بر فرهنگ و روحیات و رفتار ما می‌گذارد، ضرورت پرداختن به آن و ضرورت پاسداری از حریم این عنصر اعجازآفرین را بیشتر روشن می‌سازد.

,

حمید حاجی زاده

, حمید حاجی زاده,

شاعران منتقدان جامعه

, شاعران منتقدان جامعه, شاعران منتقدان جامعه,

حمید حاجی‌زاده شاعر بیرجندی و عضو کانون هنرمندان خراسان جنوبی، در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، در خصوص روز شعر و ادب فارسی گفت: 27 شهریورماه سالروز فوت استاد شهریار است که آن را به عنوان روز شعر و ادب فارسی انتخاب کرده‌اند.

,

وی افزود: استان خراسان جنوبی در زمینه شعر و ادبیات، افراد برجسته و فاخری داشته است که نمونه‌های برجسته‌ای در تاریخ مانند حکیم نزاری و ابن‌حسام خوسفی که دیوان معروف چند هزار بیتی در مدح پیامبراسلام(ص) دارد و حتی در زمینه شعرهای معاصر شاعران خوبی دارد.

,

این شاعر بیرجندی با اشاره به این‌که در زمینه ادبیات تحصیلات اکادمیکی ندارد، بیان کرد: من نزدیک به 3 سال است که شعر می‌سرایم و در این سال‌ها چیزی حدود 200 غزل دارم که در 4 جلد در حال چاپ است که در زمینه طنز و سبک‌های مختلف است.

,

حاجی‌زاده با بیان این‌که شعر و ادب یک موضوع مردمی است و حتما باید نگاه مردمی داشته باشیم و حضور مردم باعث می‌شود که رشد و ارتقا پیدا کند گفت: شاعر و هنرمند همیشه اگر هنر و شعرش مورد توجه قرار گیرد، تشویق می‌شود و این تشویق باعث می‌شود که کیفیت کارش بهبود پیدا کند؛ شاعری در گروه مشاغل پرخطر دسته‌بندی نشده است اما مشکلات خاص خودش را دارد. شاعر کسی است که فکر می‌کند و شعر می‌گوید و اصولا فکرکردن و حرف‌زدن کار سختی است و در جامعه طبعات خودش را دارد. شاعر معمولا منتقد است و در قالب شعر انتقاد می‌کند و انتقادکردن محدودیت‌های خودش را دارد و ممکن است جاهایی مورد علاقه برخی از مسئولان و مدیران یا حتی در کشور مورد تأیید نباشد.

,

وی تصریح کرد: تعداد شاعران جوان و نوجوان در استان بسیار کم است و از نظر تریبون‌دادن، توجه‌کردن، امکانات‌دادن و بهادادن به آن‌ها بسیار ظلم شده است و این موضوع محدود به چند سال اخیر نیست بلکه سال‌های سال این عدم‌توسعه در استان وجود داشته و بخشی از این موضوع برمی‌گردد به کوتاهی خودمان و بخشی نیز برمی‌گردد به دولت‌ها که به رسالت‌های خودشان عمل نکردند یا حداقل آن‌ها را به شکل کامل ایفا نکردند.

,

این شاعر بیرجندی در خصوص نحوه علاقه‌مندی‌اش به این حوزه اظهار کرد: یکی از شاعران گویشی استان شعری گفته بود که هنوز منتشر نشده بود. یکی از دوستانش به یک شب‌نشینی آمد و آن شعر را خواند و من خیلی خوشم آمد و همان شب من یک شعر گویشی 17 بیتی برای اولین‌بار گفتم و وقتی ارائه کردم فهمیدم چقدر حوزه خوبی است.

,

مشکل اصلی شعر و ادب استان نبود تشکل‌های شعری است

, مشکل اصلی شعر و ادب استان نبود تشکل‌های شعری است, مشکل اصلی شعر و ادب استان نبود تشکل‌های شعری است,

حاجی‌زاده از خوب‌نبودن وضعیت شعر و ادب استان خراسان جنوبی علی‌رغم این‌که استعدادهای خوبی دارد، خبر داد و گفت: این ضعف ناشی از این موضوع است که تشکل‌های شعری در این استان بسیار محدود است و رسانه‌ها به رسالتی که داشتند، عمل نکردند.

,

وی به شعر درمانی اشاره کرد و افزود: درمانگرها از ابزارهای مختلفی که بتوانند به درون انسان‌ها دست پیدا کنند، استفاده می‌کنند و همان‌طور که اشاره کردم شعر از نهاد انسان می‌آید و استفاده از آن برای درمان روح انسان کاملاً طبیعی و مؤثر است.

,

این شاعر بیرجندی برای کسانی که به این رشته علاقه دارند، توصیه‌ای کرد و گفت: شرکت در انجمن‌های ادبی یکی از معمول‌ترین راه‌ها برای معرفی و پیداشدن و پیداکردن شاعران جوان است؛ اما کسی این مسئولیت را در استان به عهده ندارد که کارش پیداکردن شاعران جوان باشد و آن‌ها را حمایت کنند. ما برای اولین‌بار در استان به کمک رادیو که ما شاعران را دعوت می‌کنیم و در یک فضای بسیار صمیمی آن‌جا شعر می‌گویند و من به عنوان کارشناس و داور برنامه هستم، در این برنامه در برخی اوقات شاعران جوانی را دعوت می‌کینم که شاید قبلا تریبونی در اختیارشان نبوده و آن‌جا واقعا کشف استعداد نیز اتفاق می‌افتد.

,

حاجی‌زاده در خصوص موفقیت‌هایش در این حوزه گفت: من برای اولین‌بار موفق شدم در کنگره سراسری بین‌المللی شاعران پارسی‌گوی همسرا که در تهران برگزار شد، انتخاب شوم. در چند جشنواره که انجمن‌های مختلف برگزار کردند مانند جشنواره اصفهان، جشنواره سایه در تهران و در جشنواره پایداری در تهران مقام آورده بودم. البته این‌ها همه تمرین‌هایی بودند که من برای شاعرشدن انجام دادم و من خودم را شاعر نمی‌دانم و همیشه وقتی در کنار شاعران قرار می‌گیرم اصرار می‌کنم که بقیه شعر بگویند و در شعرشان چیز یاد بگیرم و از دید من همه این‌ها برایم کلاس آموزشی است.

,

به فراموشی سپرده‌شدن شعر و ادب فارسی در نسل جدید

, به فراموشی سپرده‌شدن شعر و ادب فارسی در نسل جدید, به فراموشی سپرده‌شدن شعر و ادب فارسی در نسل جدید,

علی خالدی شاعر جوان بیرجندی و فینالیست جشنواره شعر دانشجویی شریف نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، گفت: من از دوران کودکی علاقه زیادی به شعر و داستان‌های فارسی داشتم.

,

علی خالدی

, علی خالدی,

این شاعر جوان بیرجندی افزود: متأسفانه آن‌چنان که باید به شعر و ادبیات خراسان جنوبی پرداخته نشده است و مردم خراسان جنوبی با این‌که در زمینه ادبیات اساتید بزرگ و پیشینه تاریخی بسیار خوبی داشتند اما جوانان بیرجندی به سمت شعر و ادب نرفتند و شاعران ما نیز گوشه‌گیر شده‌اند و من حتی شاعرانی می‌شناسم که دیگر در هیچ محفلی برای سرودن شعر شرکت نمی‌کنند.

,

خالدی با اشاره به تغییر سبک زندگی و تأثیر آن بر شعر و ادب گفت: این تغییر سبک زندگی در جوامع باعث شد که شعر از حال و هوای عرفانی و آرامش‌بخش درآید و به حال و هوای بحث رو بیاورد.

,

وی از مشکلات شعر و ادبیات فارسی گفت و تصریح کرد: هر چقدر بیشتر می‌گذرد ما دیگر شعرهای کلاسیک شاعران خودمان را فراموش می‌کنیم. یعنی همه به سمت سبک جدیدی می‌روند و موسیقی‌ها دیگر نه شرقی است و نه غربی و این اتفاق وحشتناکی است و هر چه جلوتر می‌رود جوانان و کودکان شعرهای فارسی را فراموش می‌کنند و این پیشینه تاریخی ادبیات ما را مورد لغزش قرار می‌دهد. همین که معلمان و مسئولان به شعر و ادب کم‌توجهی می‌کنند، روی زندگی مردم تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود مردم از شعر دور شوند و این واقعا جای تأسف دارد.

,

جایگاه شاعران خراسان جنوبی متزلزل است

, جایگاه شاعران خراسان جنوبی متزلزل است, جایگاه شاعران خراسان جنوبی متزلزل است,

شاعر جوان بیرجندی ادامه داد: جایگاه شاعران در استان ما متزلزل است و خیلی تحت شرایط جوی قرار می‌گیرد. زمانی شاعران را می‌شناسند و زمانی نیز آن‌ها را فراموش می‌کنند. تنها فعالیت‌هایی که در زمینه شعر و ادب فارسی در خراسان جنوبی انجام می‌شود، شب شعری است که در کانون هنرمندان برگزار می‌شود. ما خیلی تلاش کردیم یک جشنواره شعر جوان راه بیاندازیم اما متأسفانه سنگ‌اندازی و کاغذبازی زیادی داشت و این باعث می‌شود که از انجام آن کار سرد شده و از طرفی برای مجوزها و هزینه‌ها هیچ حمایتی نشد.

,

خالدی در پایان از مشکلات و خواسته شاعران جوان و نوپا گفت و تصریح کرد: خواسته شاعران جوان این است که دیده شوند، شنیده شوند و حمایت شوند و اگر شعرهای این شاعران جوان ایرادی دارد، توسط اساتید راهنمایی شوند و به آن‌ها اجازه داده شود حداقل در خانه هنرمندان برای اساتید و علاقه‌مندان شعرهایشان را بخوانند تا ذوق شاعری آن‌ها کور نشود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه