اخبار داغ

گزارشی از اقتصاد در دولت روحانی؛

قیمت اقلام ضروری در هشت سال/ سفره مردم در حال کوچک شدن است

قیمت اقلام ضروری در هشت سال/ سفره مردم در حال کوچک شدن است
در هشت سال گذشته سفره مردم کوچک تر شده اما این وضعیت در یک سال اخیر شیب تندی به خود گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، "دولت تدبیر" این نامی بود که حسن روحانی در سال 92 برای خود و کابینه‌اش در نظر گرفت تا با استفاده از آن نظر مردم را جلب کرده و آرای اصلاح طلبان و حتی بخش بزرگی از کسانی که گرایشات سیاسی نداشتند را به سبد خود اضافه کند. روحانی در سال 92 پیش و بعد از انتخابات ریاست جمهوری بارها و بارها مشکلات اقتصادی را به مدیریت ضعیف دولت قبلی گره زد و اعلام کرد که دلیل وضعیت اقتصادی نامناسب عملکرد مدیران و مسئولین بوده است نه تحریم‌ها.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

با همین سیاست دولت برجام را امضا کرد تا به قول روحانی حتی مشکل آب خوردن حل شود اما در آخرین سال ریاست جمهوری چیزی که آن حرفها و وعده‌ها باقی مانده یک برجام شکست خورده، گره‌های اقتصادی فراوان و مدیرانی است که توانایی کنترل و نظارت بر بازار را ندارند. از سال 92 تا به امروز سفره مردم به شدت کوچک شده و این کوچک شدن در دو سال اخیر شیب تندتری به خود گرفته است.

,

قیمت اقلام ضروری از 92 تا 99

, قیمت اقلام ضروری از 92 تا 99,

افزایش قیمت کالاهای اساسی در هشت سال گذشته به اندازه‌ای بالا بوده که کوچ شدن سفره مردم کاملا مشهود است. در میان اقلام ضروری نان که بخش جدایی ناپذیر سفره مردم است با کمترین افزایش در میان کالاها بازهم افزایش دو تا چهار برابری را تجربه کرده است. به عنوان مثال قیمت نان لواس در سال 92، 160 تومان بوده اما امروز به 300 تومان افزایش یافته و نان بربری هم از پانصد تومان به هزار و هزار 500 تومان رسیده است.

,

برنج دیگر مایحتاج ضروری مردم است که در این سالها با افزایش قیمت یا در سفره مردم کمرنگ شده و یا کیفیت مصرف آن پایین آمده است. هرکیلو برنج ایرانی در سال 92 به طورمتوسط 5000 هزار تومان و هرکیلو برنج خارجی به طور متوسط 2000 هزار تومان بود که در سال 99 این قیمت‌ها به ترتیب به 25 هزار و 17 هزار تومان رسیده است.

,

مقایسه قیمت مرغ و گوشت هم حکایت از رشد عجیب قیمت‌ها در هشت سال گذشته دارد. قیمت هرکیلوگرم مرغ و گوشت قرمز در سال 92 به ترتیب شش هزار و سی هزار تومان بود که بعد از گذشت نزدیک به هشت سال این قیمت‌ها به ترتیب به 18 هزار و 80 هزار تومان رسیده است.

,

آشفته بازار لوازم خانگی

, آشفته بازار لوازم خانگی,

بازار لوازم خانگی دیگر بازاری بود که در هشت سال گذشته تلاطم‌های سهمگینی به خود دید و این روزها قیمت در این بازار افسانه‌ای شده است. در سال 92 متوسط قیمت لباسشویی‌های خارجی چیزی نزدیک به چهار میلیون تومان و لباسشویی‌های ایران 600 تا 700 هزار تومان بود اما در حال حاضر متوسط قیمت لباسشویی خارجی و داخلی در بازار به ترتیب به 15 میلیون و 9 میلیون تومان رسیده است!

,

قیمت کالایی مانند جاروبرقی خارجی و داخلی هم در سال 92 به طور متوسط 700 هزار و 300 هزار تومان بود که در سال جاری به 3 میلیون و 1 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.

,

تخته گازِ خودرو و مسکن

, تخته گازِ خودرو و مسکن,

هشت سال دولت روحانی که چندین ماه از آن باقی مانده است، شوک‌های زیادی به بازار وارد کرد. در حالیکه روحانی در ابتدای ریاست جمهوری افزایش قیمت کالایی مانند خودرو را نامعقول می‌دانست اما در ماه‌های پایانی دولتش پراید 16 میلیون تومانی به 100 میلیون رسید و سمند 23 میلیون تومانی هم 130 میلیون تومان شده است!

,

در این سالها همچنین دولت هیچ پروژه مسکنی را کلید نزد و در شهری مانند تبریز متوسط قیمت هر متر خانه از 2 میلیون تومان به 7 میلیون تومان رسیده و حتی قیمت مسکن مهر هم رشد 3 تا 4 برابری داشته است. جالب اینجاست که بیشترین افزایش قیمت‌ها و تندترین شیب افزایش قیمت‌ها در سالهای 93 و سالهای 97 تا 99 رخ داده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه