اخبار داغ

خودنمایی نخستین خوشه‌های برنج در مزارع غرب کشور؛

کشت 10 هزار هکتاری برنج؛ ضامن امنیت غذایی غرب کشور/ خشکه‌کاری طرحی برای توسعه شالیزارها

کشت 10 هزار هکتاری برنج؛ ضامن امنیت غذایی غرب کشور/ خشکه‌کاری طرحی برای توسعه شالیزارها
خشکه کاری برنج مصرف منابع آبی را تا حدود ۴۰ درصد کاهش می دهد، با توجه به این که امسال 10 هزار هکتار از اراضی لرستان به زیر کشت این محصول اساسی رفته، انتظار می رود با استفاده از این روش در سالیان آتی بتوان اراضی بیشتری را زیر کشت برنج برده و امنیت غذایی کشاورزان و مردم استان را فراهم کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، کشاورزی در لرستان رونق بسیاری دارد به طوری که ۴۰۰ هزار هکتار زمین دیم در استان وجود دارد و سالانه دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصولات باغی و زراعی در این استان تولید می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک،,

برخی از محصولات تولیدی در استان لرستان منحصر به فرد است مانند انجیر، گردو، سیب و انار که با کیفیت بسیار بالایی علاوه بر مصرف داخل استان، در خارج از استان و گاهی به کشورهای دیگر صادر می شود.

,

طی سال های اخیر به دلیل کمبود منابع آبی و خشکسالی، موضوع الگوی کشت برای کشاورزان در دستور کار قرار گرفت تا کشاورزی طبق این الگو اقدام به کشت محصولات نمایند و تنها ۱۰ درصد محصولات آبدوست و مابقی هر آنچه که تمایل دارند را کشت نمایند.

,

,

, ,

خشکه کاری، روشی برای صرفه جویی آب در کشت برنج

, خشکه کاری، روشی برای صرفه جویی آب در کشت برنج, خشکه کاری، روشی برای صرفه جویی آب در کشت برنج,

خشکه کاری برنج مصرف منابع آبی را تا حدود ۴۰ درصد کاهش می دهد که در این راستا امسال دومین سالی است که کار تحقیقاتی این نوع کشت در استان در دو منطقه دورود و خرم آباد در حال انجام است.

,

بعد از این کار تحقیقاتی برنامه کشت این نوع برنج به صورت خشکه کاری اعلام می شود تا در راستای گسترش و ترویج آن انجام می شود. در صورت گسترش این نوع کشت قطعا می توان هم برنج تولید کرد و هم در مصرف آب صرفه جویی شود.

,

سود برنج با هیچ محصولی قابل رقابت نیست

, سود برنج با هیچ محصولی قابل رقابت نیست, سود برنج با هیچ محصولی قابل رقابت نیست,

این در حالیست که طی سال های اخیر کشت محصولات آبدوست خصوصا برنج در استان لرستان افزایش یافته، سود حاصل از این محصول با هیچ یک از محصولات کشاورزی دیگر قابل رقابت نیست و قیمت هر کیلو برنج تا ۲۵ هزار تومان نیز فروخته می شود.

,

,

, ,

همین قیمت بالای برنج سبب شد تا بسیاری از کشاورزان به سمت و سوی کشت برنج ترغیب شوند تا جایی که به دلیل کمبود آب گاهی از آب رودخانه ها و یا برداشت های غیر مجاز استفاده می کنند و همین امر منابع آب های زیر زمینی را تهدید می کرد.

,

هر ساله آمارها نشان می دهد که الگوی کشت در اولویت قرار ندارد و آمار ۱۰ درصد محصولات آبدوست با میزان برداشت محصولات کشاورزی همخوانی ندارد تا جایی که برداشت محصولات و کشت آنها با الگوی در نظر گرفته شده بسیار فاصله دارد.

,

سهمیه استان لرستان حدود سه هزار و ۷۰۰ هکتار برای کشت برنج در نظر گرفته شده اما امسال بیش از ۱۰ هزار هکتار برنج در استان کشت شده است، این یعنی حدود سه برابر بیشتر از سهمیه و الگویی که برای کشاورزان در نظر گرفته شده است.

,

,

, ,

کشت برنج در ۱۰ هزار هکتار از اراضی  لرستان

, کشت برنج در ۱۰ هزار هکتار از اراضی  لرستان, کشت برنج در ۱۰ هزار هکتار از اراضی  لرستان,

جواد صالحیان معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: امسال سهمیه ای که برای کشت برنج در لرستان در نظر گرفته شده بود سه هزار و ۷۰۰ هکتار بود اما کشت برنج در بیش از ۱۰ هزار هکتار انجام شده است.

,

وی افزود: سال گذشته برنج در هشت هزار و ۷۰۰ هکتار کشت شد و امسال هزار و ۳۰۰ هکتار سطح کشت برنج افزایش یافته است.

,

صالحیان از برداشت برنج در استان خبر داد و گفت: هم اکنون کشت برنج در استان آغاز شده و برداشت تا پایان مهرماه ادامه دارد که پیش بینی برداشت ۴۵ هزار تن شلتوک و ۳۰ هزار تن برنج سفید شود.

,

,

, ,

بیشترین کشت برنج در شهرستان دورود

, بیشترین کشت برنج در شهرستان دورود, بیشترین کشت برنج در شهرستان دورود,

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: بیشترین کشت برنج حدود شش هزار و ۵۰۰ هکتار مربوط به شهرستان دورود است و در مابقی شهرستان نیز کشت برنج وجود دارد اما سطح کشت آنها کمتر است.

,

وی با اشاره به کیفیت برنج لرستان بیان کرد: کیفیت برنج تولید شده در لرستان بسیار بالاست و نسبت به برنج های دیگر کیفیت بهتری دارد. حفاظت از منابع آبی ضرورت دارد اما بسیاری از کشاورزان تمایل زیادی دارند که برنج کشت کنند و به دلیل این که برنج محصولی است که درآمد بالایی دارد، هیچ محصولی قدرت رقابت با این محصول را ندارد.

,

صالحیان اظهار داشت: کشاورزی و دامپروری در استان لرستان رونق دارد و با توجه به سطح کشت محصولات، سالانه محصولات با کیفیتی از استان تولید می شود که برنج از جمله محصولات آبدوست است که در استان تولید می شود.

,

اگرچه برنج لرستان کیفیت خوب و عالی دارد اما با توجه به رغبت کشاورزان برای کشت برنج و این که شرایط استان مستعد کشت برنج است، ضروری است تا برای جلوگیری از تهدید آب های زیر زمینی و برداشت های غیر مجاز، قبل از کشت محصول سطح مورد نیاز برای کشاورزان در نظر گرفته شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه