اخبار داغ

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی تشریح کرد؛

تثبیت کیفیت آب بجنورد با بهره‌گیری از تکنولوژی بومی/آغاز صید تخصصی آبزیان سد شیرین دره از مهر

تثبیت کیفیت آب بجنورد با بهره‌گیری از تکنولوژی بومی/آغاز صید تخصصی آبزیان سد شیرین دره از مهر
مرتضوی گفت: تثبیت کیفیت آب شهر بجنورد از محل سد شیرین دره همچنین رفع قطعی آب این شهر در هنگام وقوع سیلاب ها با بهره گیری از تکنولوژی روز بومی کشور امکان پذیر شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عقیل مرتضوی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره اقدامات انجام شده برای حفظ و ارتقای کیفیت آب شهر بجنورد و رفع قطعی موقت آب این شهر در هنگام بروز سیلاب ها اظهار کرد: در مطالعات احداث سد شیرین دره رسوب وارده به این سد بر اثر خشکسالی و وقوع سیلاب ها تا 35 میلیون متر مکعب پیش بینی شده که با گذشت 15 سال از عمر این سد، تا به کنون 17.5 میلیون متر مکعب رسوب به این سد وارد شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عقیل مرتضوی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار , عصر اترک,  درباره اقدامات انجام شده برای حفظ و ارتقای کیفیت آب شهر بجنورد و رفع قطعی موقت آب این شهر در هنگام بروز سیلاب ها اظهار کرد: در مطالعات احداث سد شیرین دره رسوب وارده به این سد بر اثر خشکسالی و وقوع سیلاب ها تا 35 میلیون متر مکعب پیش بینی شده که با گذشت 15 سال از عمر این سد، تا به کنون 17.5 میلیون متر مکعب رسوب به این سد وارد شده است.,

مرتضوی عنوان کرد: طی چهار سال گذشته تخلیه رسوبات در این سد از محل دریچه های تخلیه کننده مخزن سد در حال انجام است.

,

وی همچنین در ادامه به انجام مطالعات و اجرای طرح آبگیر شناور در سد شیرین دره به منظور برداشت آب از لایه های بالایی آب ذخیره شده در این سد نیز اشاره کرد و گفت: مطالعات این طرح در سال 89 با هدف حفظ کیفیت آب شرب شهر بجنورد و رفع قطعی آب این شهر در هنگام وقوع سیلاب آغاز و در سال 91 احداث آن با برآورد اعتبار 35 میلیارد تومان با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا در دستور کار قرار گرفت.

,

وی افزود: با این وجود، به علت اعمال تحریم ها بر کشور و شرایط روز اقتصادی، سرانجام در سال 94 تصمیم بر این شد که مطالعات اجرای این طرح مبتنی بر تکنولوژی بومی کشور و با کاهش هزینه های ساخت، بازنگری شود که این امر نیز انجام شد.

,

مرتضوی گفت: اجرای این پروژه با بهره گیری از تکنولوژی روز بومی کشور آغاز و تکمیل و بهره برداری از آن اخیرا به پایان رسید.

,

وی با اشاره به اینکه برای اجرای این پروژه چهار میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است، اعلام کرد: با اجرای این پروژه، امکان برداشت آب از فرازهای بالایی آب با کیفیت سد شیرین دره برای آبرسانی به شهر بجنورد در هنگام وقوع سیلاب فراهم شده است.

,

وی افزود: با این اقدام همچنین امکان قطعی آب شهر بجنورد از محل این سد در هنگام وقوع سیلاب نیز از بین رفت.

,

 آغاز صید تخصصی پنج تن آبزیان بزرگ جثه سد شیرین دره، از مهر ماه

,  آغاز صید تخصصی پنج تن آبزیان بزرگ جثه سد شیرین دره، از مهر ماه,  آغاز صید تخصصی پنج تن آبزیان بزرگ جثه سد شیرین دره، از مهر ماه,

افزون بر این، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی به افزایش جمعیت آبزیان در سد شیرین دره که عاملی بر کاهش کیفیت آب شهر بجنورد شده بود نیز اشاره کرد و گفت: برای ارتقای کیفی آب که مطالبه اصلی مردم شهر بجنورد بود، افزودن کربن فعال در آب درون سد شیرین دره در دستور کار قرار گرفت.

,

وی افزود: با این وجود، انجام این راهکار هزینه تصفیه آب این سد را بسیار افزایش داد.

,

وی گفت: پس از تجربه این راهکار، اصلاح منبع ذخیره آب سد شیرین دره از طریق کاهش جمعیت آبزیان در این سد پیشنهاد و مصوب شد.

,

مرتضوی افزود: مشاور طرح، مطالعات را انجام داد و اعلام کرد که باید ماهیان بزرگ جثه در معرض مرگ در این سد صید شوند.

,

وی بیان کرد: شرکت آب منطقه ای استان در سال گذشته مجوز صید تخصصی پنج تن از ماهیان بزرگ جثه در معرض مرگ سد شیرین دره را از سازمان محیط زیست کشور اخذ و نسبت به برگزاری مناقصه برای انتخاب پیمانکار اقدام کرد.

,

وی با بیان اینکه پیمانکار انتخاب و اقدام صید این ماهیان آغاز شد، گفت: انجام صید با شیوع بیماری کرونا مواجه و کار متوقف شد.

,

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی عنوان کرد: امسال با پیگیری های انجام شده، مجوز جدید صید این ماهیان از سازمان محیط زیست کشور اخذ و مناقصه جدیدی برگزار و پیمانکار نیز انتخاب شد.

,

وی افزود: این پیمانکار از هفته آینده صید پنج تن از این ماهیان بزرگ جثه سد شیرین دره را آغاز خواهد کرد.

,

وی افزود: مهلت صید این ماهیان تا بهمن ماه امسال خواهد بود.

,

لزوم تخصیص اعتبارات به عملیات آبخیزداری بالا دست 3 سد در استان

, لزوم تخصیص اعتبارات به عملیات آبخیزداری بالا دست 3 سد در استان, لزوم تخصیص اعتبارات به عملیات آبخیزداری بالا دست 3 سد در استان,

مرتضوی در بخش دیگری از سخن خود به ضرورت انجام عملیات آبخیزداری در بالادست سدهای استان از جمله سدهای شیرین دره، سومبار و چندیر به منظور کنترل و کاستن ورود رسوب به مخزن سدها نیز تاکید کرد.

,

وی در ادامه گفت: در همین راستا، در سال 95 شرکت آب منطقه ای استان با اداره کل منابع طبیعی استان در زمینه انجام این عملیات در حوزه های آبریزی که رسوب خیزی بالایی داشتند از جمله در بالادست شیرین دره نشست های مشترکی را برگزار و توافقاتی را انجام دادند.

,

وی بیان کرد: اداره کل منابع طبیعی استان از اواخر سال 97 اجرای عملیات آبخیزداری در بالا دست سد شیرین دره را آغاز کرد، با این وجود، به علت کمبود اعتبارات سرعت اجرای این عملیات کند شده است.

,

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی یادآور شد: عملیات آبخیزداری سدهای سومبار و چندیر نیز توسط اداره کل منابع طبیعی استان آغاز شده است.

,

رسیدگی قضایی به پرونده نقص فنی سازه سد بیدواز اسفراین

, رسیدگی قضایی به پرونده نقص فنی سازه سد بیدواز اسفراین, رسیدگی قضایی به پرونده نقص فنی سازه سد بیدواز اسفراین,

وی درباره روند عملیات علاج بخشی در سد بیدواز اسفراین نیز اظهار کرد: عملیات علاج بخشی این سد برای رفع نقص بوجود آمده در سازه این سد از سال 95 آغاز شد که همچنان ادامه دارد.

,

وی گفت: تا به کنون 70 درصد از این عملیات انجام شده است و برای اجرای 30 درصد از عملیات باقیمانده آن باید 40 تا 45 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شود که در همین زمینه رییس سازمان برنامه و بودجه کشور قول مساعد بر اختصاص آن در سال جاری را داده است.

,

مرتضوی افزود: هر چند در حال حاضر عملیات علاج بخشی این سد در حال انجام است، با این وجود، این سد در مدار بهره برداری قرار گرفته است و در هنگام بارندگی ها در این سد آب ذخیره سازی می شود.

,

وی در پاسخ به این سوال که آیا نسبت به وقع نقص فنی در سازه این سد، طرح شکایتی در قوه قضاییه انجام شده؟ اعلام کرد: پس از تایید این نقص فنی در سازه این سد کمیته تخصصی در وزارت نیرو با هماهنگی سازمان بازرسی کل کشور تشکیل و ارزیابی درباره علل آن آغاز شد و این کمیته سهم تقصیر پیمانکار، مشاور و کارفرما مشخص و برای هر یک در قوه قضاییه پرونده تشکیل شده که از دو سال گذشته تا به کنون رسیدگی به این پرونده ها در قوه قضاییه در جریان است.

,

250 میلیارد تومان اعتبار، نیاز سد گلمن برای بهره برداری

, 250 میلیارد تومان اعتبار، نیاز سد گلمن برای بهره برداری, 250 میلیارد تومان اعتبار، نیاز سد گلمن برای بهره برداری,

وی درباره روند ساخت سد گلمن دره در شهرستان مانه و سملقان نیز عنوان کرد: این پروژه که از مصوبات سفر رهبری به استان بود برای تکمیل آن به اختصاص 250 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

,

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: با پیگیری های انجام شده دفتر نهاد رهبری، اختصاص 50 میلیارد تومان اعتبار را ابلاغ کرده است که منتظر دریافت آن هستیم.

,

وی همچنین افزود: پیگیری ها در حال انجام است تا 50 میلیارد تومان نیز از وزارت نیرو برای ادامه عملیات اجرایی این پروژه را دریافت کنم.

,

 لایروبی  61.5 کیلومتر از مسیر رودخانه های استان طی 5 سال اخیر

,  لایروبی  61.5 کیلومتر از مسیر رودخانه های استان طی 5 سال اخیر,  لایروبی  61.5 کیلومتر از مسیر رودخانه های استان طی 5 سال اخیر,

وی در خاتمه به اقدامات شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی درباره ساماندهی و لایروبی رودخانه های استان نیز اشاره کرد و گفت: شش هزار و 600 کیلومتر طول مسیل و رودخانه های استان است که دو هزار و 200 کیلومتر آن نیازمند لایروبی و ساماندهی سریع هستند.

,

مرتضوی گفت: طی سال های 95 تا 97 حدود 10 کیلومتر، در سال 98 در حدود 40 کیلومتر و طی نیمه نخست امسال نیز 11.5 کیلومتر از مسیر دو هزار و 200 کیلومتری از رودخانه های اشاره شده در استان لایروبی شدند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه