اخبار داغ

یادداشت؛

گرانی در بازار داخلی حاصل اتخاذ سیاست اشتباه افزایش صادرات

گرانی در بازار داخلی حاصل اتخاذ سیاست اشتباه افزایش صادرات
صادرات غیرعاقلانه، تنظیم بازار محصولات غذایی را به شکل عجیبی بر هم زده و مسئولان برای افزایش واردات ارز به کشور حاضرند بازاهای داخلی را با چالش‌های بزرگی رو به رو کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، این روزها بازار مواد غذایی رقم هایی را مشاهده می‌کند که بسیار شگفت‌انگیز است و قشر ضعیف جامعه را از خرید ما یحتاج اولیه محروم کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

اما در پس این گرانی‌ها وقایعی وجود دارد که مردم را روز به روز دلسردتر از گذشته نسبت به دولت می کنند. اتخاذ سیاست هایی که با هدف ارزآوری، معیشت خانواده ها را هدف قرار داده و مورد قبول مردم نیست.

,

ابتدا خبر گرانی تخم مرغ همچون توپ صدا کرد و قیمت هر شانه تخم مرغ به ۳۵ هزار تومان رسید، این در حالی است که بنا به گفته رئیس اتحادیه مرغ تخم‌ گذار تهران در نیمه دوم سال جاری هر شانه تخم مرغ قیمتی حدود ۵۰ هزار تومان را تجربه می کند.

,

در حالیکه بسیاری از مرغداران به دلیل کمبود نهاده‌های دامی کسب و کارشان از رونق افتاده، اما این گرانی علت دیگری دارد، دلیلی که پذیرفتن آن در آشفتگی بازار داخلی سخت است.

,

در شرایطی که بازار با کمبود مواجه می شود، دولت برای افزایش ارزآوری، صادرات تخم مرغ را در دستور کار قرار می دهد و به یک بار ضوابط مربوط به صادرات تخم مرغ همگی لغو می شود.

,

اکنون که محصول تولیدی پاسخگوی نیاز بازار داخلی نیست؛ حجم گسترده ای از محصولات به سمت بازارهای خارجی گسیل می شود، بنابراین تقاضای زیاد و عرضه محدود قیمت ها را به شکل عجیبی غیر واقعی می کند.

,

اینکه در کمتر از یک هفته قیمت تخم مرغ از شانه ای ۲۰ هزار تومان به شانه ای ۳۸ هزار تومان می‌رسد، نشان از مدیریتی ناکارآمد دارد که به جای اتخاذ سیاست های صحیح اقتصادی با محدود کردن بازار داخلی سعی در ارزآوری دارد.

,

حال افرادی که تنها وعده غذایی آن ها در روز املت بود، چگونه با گرانی تخم مرغ می‌توان شکم خود و خانواده را سیر کنند، حال آنکه عده‌ای فارغ از مشکلات بی پولی برای مردمی تصمیم می گیرند که تخم مرغ تنها وعده غذایی آن ها است.

,

در شرایطی که نهاده های دامی به میزان اندکی در بین مرغداران توزیع می شود و شرایط برای تولید سخت تر شده، چه لزومی دارد که حجم بزرگی از نیاز بازار داخلی به خارج از کشور صادر شود.

,

پس از ایجاد آشفتگی در بازار، مسئولان مربوطه تصمیم به توقف صادرات تخم مرغ گرفتند حال آنکه حداقل بازه زمانی چندین ماهه برای جبران خسارتی که به بازار وارد آمده، لازم است.

,

البته این مسئله تنها محدود به تخم مرغ نیست و بازار کره نیز با همین دلایل مشابه دچار تلاطم شده و مردم برای خرید این ماده غذایی دچار مشکل شده اند.

,

در حالیکه مسئولان علت گرانی کره را با تغییر ارز واردات این محصول از شکل رسمی به نیمایی، بیان می کنند، واردکنندگان از واردات این محصول استقبال نمی‌کنند که یکی از علل کمبود کره در بازار همین موضوع است.

,

بنا به گفته مسئولان واردات کره ممنوع نشده بلکه نوع ارزی که برای واردات آن تخصیص پیدا می کند متفاوت است، حال آنکه تولیدکنندگان داخلی قادر به تامین این محصول در کشور هستند.

,

باز هم صادرات غیرعاقلانه تنظیم بازار یک محصول را به شکل عجیبی بر هم می زند و مسئولان برای افزایش واردات ارز به کشور حاضرند بازاهای داخلی را با چالش های بزرگی رو به رو کنند.

,

جای تعجب است در سالی که شعار آن جهش تولید و حمایت از این تولید داخلی است، دولتمردان همچنان واردات را پایه و اساس تنظیم بازارهای مختلف می دانند.

,

درشرایطی کنونی تغییر ارز وارداتی برای برخی محصولات و سیاست اشتباه افزایش صادرات برای ارزآوری، بازارهای کشور را تهدید می کند حال آنکه حوزه صنعت از این ماجرا جان سالم بیرون نبرده و تولیدکنندگان در اثر افزایش صادرات مواد اولیه تولید داخل، کارشان از رونق افتاده است.

,

در صورتی که دولت می تواند با توقف رانت هایی که صرف ورود کالاهای لوکس به کشور می شود، امنیت غذایی مردم را تامین کند نه اینکه در اولین قدم سفره های مردم نشانه رود.

,

نویسنده: زهرا سلیمانی فرد

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه