اخبار داغ

دانش‌‌آموزان بر سر دوراهی ترک تحصیل یا آموزش حضوری؛

نکاتی که والدین و معلمان باید بدانند/ به جای القای ترس، به دانش‌آموزان شیوه‌های حفظ سلامت را آموزش دهیم

نکاتی که والدین و معلمان باید بدانند/ به جای القای ترس، به دانش‌آموزان شیوه‌های حفظ سلامت را آموزش دهیم
مدارس برای میزبانی دانش‌آموزان در ایام کرونا راهبردهایی را اندیشیده‌اند، در این بین بسیاری از دانش‌آموزان به دلیل استرس فراوان، ترک تحصیل را به حضور در مدارس ترجیح داده‌اند اما به راستی چگونه می‌توان با استرس حضور دانش‌آموزان در مدارس مقابله کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، از دیرباز بوی ماه مهر با بوی مدرسه و حضور دانش‌آموزان در کلاس های درس گره خورده است اما امسال حال و هوای بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی با شیوع ویروس کرونا به گونه‌ای دیگر رقم خورد و موسم بازگشایی مدارس شکل جدیدی به خود گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

به گفته مسئولان آموزش و پرورش، مدارس علاوه بر آماده سازی زیرساخت‌های آموزش غیرحضوری، برای میزبانی دانش‌آموزان نیز راهبردهایی را اندیشیده‌اند تا دانش آموزانی که امکانات استفاده از آموزش های مجازی را ندارند، بتوانند با حفظ پروتکل های بهداشتی از فضای آموزشی استفاده کنند.

,

با این وجود خانواده ها و دانش آموزان این نگرانی را دارند که آیا به درستی پروتکل های بهداشتی در مدارس رعایت می‌شود و در این بین دانش آموزانی نیز وجود دارند که به دلیل اضطراب فراوان خانواده‌ها و القای آن از حضور در مدارس امتناع می‌کنند و حاضر به ادامه تحصیل نیستند. اما به راستی والیدین و دانش آموزان در وضعیت کنونی باید چه کنند؟

,

, ,

به جای القای ترس به دانش‌آموزان شیوه های حفظ سلامت را آموزش دهیم

, به جای القای ترس به دانش‌آموزان شیوه های حفظ سلامت را آموزش دهیم,

در همین خصوص محمد رضا روح بخش، کارشناس و روانشناس کودکان و نوجوانان در گفت و گو با صبح توس، اظهار کرد: اگر بناست مدارس باز  باشند و دانش آموزان در مدرسه حضور داشته باشند بهتر است به جای القای ترس و اضطراب به آنها شیوه های حفظ سلامت و آرامش و نیز اجتناب از ترس را آموزش داد تا بتوانند با اعتماد به نفس شرایط موجود را به خوبی مدیریت کنند و در مدرسه بدون اتکا به بزرگترها حافظ سلامت خود و دوستان و نیز معلمین باشند.

,

وی یادآور شد: به کودکان کمک کنید تا از پس فشارهای روانی برآیند؛ عکس العمل کودکان در قبال استرس می تواند به صورت های مختلفی بروز کند ازجمله: اضطراب، گوشه گیری، دشواری در خوابیدن به صورت بد خوابیدن یا تمایل به خوابیدن در کنار والدین، دردهای ارگانیک مثل: درد معده یا سردرد، پرخاشگری، ترس از تنهایی و ... .

,

مدیر مرکز مشاوره تخصصی کودک و نوجوان سپهر تصریح کرد: والدین‌ می‌بایست واکنش های کودکان را به روشی حمایتگرایانه پاسخ دهند و همانطوریکه گفته شد به آنها توضیح دهید که واکنش آنها در چنین‌ مواقعی غیرعادی نبوده و طبیعی است. به نگرانی های آنها گوش داده و به آنها محبت کنید و اطمینان دهید که در امنیت هستند و آنها را تحسین کنید.

,

روح بخش بیان کرد: در صورت امکان، فرصت بازی و آرامش برای کودکان ایجاد کنید و شرایط معمول زندگی روزمره را در منزل حفظ کنید. به عنوان مثال اگر کودک احساس بیماری می کند‌ و در خانه یا بیمارستان مجبور است بماند و ‌‌به او بگویید: «‌ماندن اینجا هم برای حفظ سلامت وی و نیز دیگران است که جای هیچ نگرانی نیست چون‌ خیلی از کسانیکه در بیمارستان بستری شده اند پس از بهبودی به خانه رفته اند».

,

, ,

مواردی که والدین و مراقبان کودکان باید در ایام کرونا به آن توجه کنند

, مواردی که والدین و مراقبان کودکان باید در ایام کرونا به آن توجه کنند,

وی در خصوص مواردی که والدین و مراقبان کودکان باید در ایام کرونا به آن توجه کنند، گفت: سلامت کودک را کنترل کرده و در صورت وجود علائم بیماری از حضور وی در مدرسه و نیز در بین همسالان و همبازی ها خودداری ورزید و روشهای بهداشتی مناسب را برای فرزندان خود الگودهی کنید.

,

این کارشناس کودک افزود: پس از لمس اشیای در خارج از منزل حتما پس از مراجعت دست و صورت خود را با آب و صابون‌ بشویید و در صورت عدم دسترسی به آب سالم و صابون از مواد ضدعفوتی کننده استفاده نمایید همچنین از وجود آب آشامیدنی سالم اطمینان حاصل کنید.

,

روح بخش ادامه داد: از تمیزی توالت چه در منزل و چه در مدرسه مطمئن شوید و از اینکه زباله ها به طور صحیح جمع آوری و دفع می‌شوند اطمینان حاصل شود همچنین از لمس‌ صورت و اندامهای آن با دست نشسته خودداری شود.

,

, ,

وی خاطر نشان کرد: به فرزندان خود بیاموزیم هنگام سرفه یا عطسه از دستمال یکبار مصرف برای پوشاندن دهان استفاده کنند و‌ کودکان را به پرسش و پاسخ با معلمین در خصوص بیماری و راههای مقابله با آن تشویق کنیم تا بدین طریق علاوه بر کسب آگاهی، با کمک معلمین آگاه استرس وی نیز کاهش یابد.

,

مدیر مرکز مشاوره تخصصی کودک و نوجوان سپهر اظهار کرد: برای دریافت اطلاعات با مدرسه هماهنگ ‌شوید و اینکه چگونه می‌توان از اقدامات ایمنی مدرسه حمایت کنید همچنین کودکان و نوجوانان می بایست متناسب با سن خود اطلاعات لازم را از مراجع معتبر کسب کنند که در این راه والدین نقش مهمی به عهده دارند.

,

, ,

وظایف دانش آموزان و دانشجویان در ایام کرونا

, وظایف دانش آموزان و دانشجویان در ایام کرونا,

روح بخش در خصوص وظایف دانش آموزان و دانشجویان در ایام کرونا گفت: یاداوری اینکه در چنین شرایطی احساس ناراحتی، نگرانی، ترس و اضطراب کاملا طبیعی است پس جای نگرانی وجود ندارد. بدانید که تنها نیستید و می توانید به شخصی که به وی اعتماد دارید مثل والدین یا معلمین صحبت کنید تا بتوانید به ایمنی و سلامتی خود و محیط تحصیل کمک کنید.

,

و با تاکید بر اینکه در حفظ سلامت خود، مدرسه، خانواده و جامعه پیشرو باشید، افزود: آنچه در مورد پیشگیری از بیماری می آموزید را با خانواده و دوستان به اشتراک بگذارید و روشهای مناسب عطسه و سرفه با استفاده از وسایل یکبار مصرف و یا با کمک ارنج و شستن دستها را به افراد کوچکتر آموزش دهید.

,

این کارشناس آموزشی خاطر نشان کرد: به همسالان خود انگ بیماری نزنید و در این خصوص شوخی نکنید و به یاد داشته باشید که به همان راحتی که می شود بیماری را کنترل و از خود دور کرد بهمان راحتی هم می شود با عدم رعایت موارد بهداشتی به بیماری مبتلا شد اما اگر مبتلا شویم به معنای تمام شدن کار ما نیست.

,

روح بخش در پایان گفت: در صورت احساس بیماری بدون نگرانی می بایست به یکی از اعضای خانواده اطلاع داده و نسبت به تماس با دیگران محتاط بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه