شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان خراسان شمالی
ساعت: 08:03 منتشر شده در مورخ: 1399/06/31 شناسه خبر: 1649206
گزارشی از رویکرد جدید آموزش عالی در بهره‌گیری از کلاس‌های مجازی؛

رویش رنسانس آموزشی از دل بحران کرونا/ آموزش مجازی در ساختار آموزش عالی نهادینه می‌شود

رویش رنسانس آموزشی از دل بحران کرونا/ آموزش مجازی در ساختار آموزش عالی نهادینه می‌شود
هر چند تا قبل از شیوع بیماری کرونا، آموزش عالی کشور در بهره گیری از کلاس های مجازی به عنوان مکملی برای آموزش حضوری در سطح دانشگاه ها غفلت کرده بود، با این وجود، کرونا لزوم استفاده از این شیوه را بسیار با اهمیت نشان داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، زایش آموزش مجازی در ساختار آموزش عالی کشور، از آن اتفاقات بسیار مهمی است که نشان داد  بار دیگر از دل بحرانی ناخوانده و غیر قابل پیش بینی فرصتی بسیار ارزشمند در کشور بوجود آمد تا حداقل کلاس های نظری و تئوری دانشگاه ها به صورت مجازی برگزار شوند و کمک کننده و مکمل آموزش حضوری بشوند.

هر چند که البته سال ها است کشورهای توسعه یافته در ساختار آموزش عالی خود برگزاری کلاس های مجازی را نهادینه کرده اند.

نکته قابل تامل آن است که چرا تا قبل از شیوع بیماری کرونا بهره گیری از این روش برای آموزش عالی کشور مورد توجه قرار نگرفته بود در حالیکه افزایش تعداد دانشگاه ها با برندهای مختلف و تلاش برای جذب رشته های تحصیلی بیشتر همچنین جذب دانشجوی بیشتر برای مجموعه آموزش عالی کشور بسیار مهم شده بود.

اینکه شیوع یک ویروس کوچک، اهمیت بهره گیری از آموزش مجازی را آن هم در قرن ۲۱ که عصر فناوری و ارتباطات نام دارد، بسیار حائز اهمیت می کند، گویای آن است که وزارت علوم و آموزش عالی کشور در شرایط عادی توجهی به طرح مسئله و بهره گیری از فرصت های به روزی که در سطح دنیا بوجود آمده که موجب ارتقای کیفیت آموزشی، برقراری عدالت آموزشی همچنین کاهش هزینه ها، حذف بعد مسافت و حذف دغدغه خانواده ها برای تحصیل فرزندانشان البته به دور از منزل می شود را ندارد مگر اینکه اتفاق بحران و یا تهدیدی فرصتی نهفته را عیان کند.

حال که این بحران فقط با گذشت هفت ماه، بهره گیری از این روش آموزشی را در ساختار آموزش عالی جا انداخته است و پیش بینی می شود در سال تحصیلی پیش رو، به مطالبه جدی جامعه تبدیل شود، نباید مسئولان اجرایی کشور نیز از ارتقای زیرساخت های لازم در سطح دانشگاه ها برای نهادینه کردن این رویکرد جدید در ساختار آموزشی کشور همچنین تسهیل در برخورداری دانشجویان از ابزارهای سخت افزاری از جمله گوشی همراه، تب لت و لپ تاپ در این بحران اقتصادی که کشور با آن مواجه است، غفلت کند و در پاسخگویی به این نیازهای زیرساختی و سخت افزاری عقب بماند.



 کرونا باور جامعه به ماهیت آموزش مجازی را تغییر داد

محمد رازی، مدیر امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بجنورد در گفت وگو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: دانشگاه بجنورد دارای چهار دانشکده شامل علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم انسانی و هنر است.

رازی گفت: در سال تحصیلی جدید ۹۵ درصد از کلاس های نظری این دانشگاه به صورت مجازی برگزار می شوند.

وی افزود: در مقطع کارشناسی یک چهارم از کلاس ها به صورت آنلاین و یک چهارم دیگر از کلاس ها به صورت آفلاین  برگزار می شوند همچنین کلاس های مقاطع  کارشناسی ارشد، دکتری و دانشکده هنر به صورت مجازی برگزار خواهند شد.

وی همچنین یادآور شد: به مدیر گروه رشته ها اعلام شده است که در صورت امکان در ترم جدید دروس عملی ارائه ندهند.

رازی با اشاره به اینکه برگزاری کلاس های حضوری برای رشته صنایع دستی الزامی است، افزود: کلاس های حضوری این رشته به صورت فشرده برگزار خواهند شد.

وی درباره وضعیت برخورداری دانشجویان از ابزارهای سخت افزاری برای حضور در کلاس های مجازی در سال تحصیلی جدید در این دانشگاه نیز بیان کرد: با توجه به اینکه شیوع بیماری کرونا در کشور با شروع ترم دوم از سال تحصیلی ۹۹-۹۸ همزمان شد، در همان ترم تیمی برای ارزیابی شرایط برخورداری دانشجویان این دانشگاه از ابزارهای سخت افزاری تشکیل شد‌ که آنها ۶۰۰ نفر را شناسایی کردند که در سر کلاس های مجازی دانشگاه شرکت نکرده بودند.

وی گفت: ۴۰ نفر از آنها به علت نداشتن ابزارهای سخت افزاری نتوانسته بودند در کلاس های مجازی حضور داشته باشند و مابقی به علت وجود مشکلات نرم افزاری از حضور در کلاس های مجازی بازمانده بودند.

مدیر امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بجنورد عنوان کرد: حل مشکلات آنان پیگیری شد که در حال حاضر از تعداد دانشجویانی که ابزار سخت افزاری نداشتند، کم شده است.

وی خاطر نشان کرد در همین زمینه، وزارت علوم اعطای وام به دانشجویان برای رفع مشکلات تحصیلی که با آن مواجه شده اند را در دستور کار قرار داده است.

وی درباره وضعیت برخورداری دانشگاه بجنورد از زیرساخت های فناوری و ارتباطات اظهار کرد: در ترم گذشته با مشکل و کمبودهای زیرساختی این حوزه مواجه بودیم که بخشی از این مشکلات برای سال تحصیلی جدید مرتفع شد و برخی دیگر در حال آماده سازی است.

رازی در بخش دیگری از سخن خود با تصریح بر این مطلب که بحران بیماری کرونا، تهدیدی بود که یک فرصت جدید را پیش روی آموزش عالی قرار داد، بیان کرد: از سال های گذشته می توانستیم بخشی از کلاس های این دانشگاه را به صورت مجازی برگزار کنیم، با این وجود، به سراغ بهره برداری از این روش نرفتیم.

وی گفت: سیاست کلی این خواهد بود که برگزاری این روش جدید آموزشی را ادامه دهیم و درصدد هستیم از وزارت علوم موافقت جذب رشته هایی که قابلیت برگزاری کلاس های مجازی را دارند برای این دانشگاه را اخذ کنیم.

مدیر امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بجنورد تصریح کرد: بیماری کرونا باور جامعه را به ماهیت آموزش مجازی را تغییر داد.

ارتقای ظرفیت زیرساخت ها برای برگزاری کلاس های مجازی

محمدرضا صفدری، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز اظهار کرد: این دانشگاه دارای چهار دانشکده پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی، بهداشت همچنین یک مجتمع آموزش عالی سلامت و یک مرکز آموزش فوریت است.

صفدری با اشاره به اینکه سال تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی استان از ۱۵ شهریور ماه جاری آغاز شده است، عنوان کرد: در این سال تحصیلی هزار و ۸۵۱ دانشجو در حال تحصیل خواهیم داشت و پیش بینی می شود که ۵۵۰ دانشجوی جدید به جمع دانشجویان این دانشگاه اضافه شوند.

وی درباره نحوه برگزاری کلاس ها در سال تحصیلی جدید نیز بیان کرد: در این سال تحصیلی تمامی کلاس های دروس تئوری به صورت مجازی برگزار می شوند، با این وجود، دروس عملی و حضور در بالین بیماران و مراکز بهداشتی به صورت حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار خواهند شد.

وی در ادامه عنوان کرد: وضعیت برخورداری دانشجویان این دانشگاه از امکانات آموزشی لازم برای حضور در کلاس های مجازی بررسی شده است که مشخص شد درصد کمی از دانشجویان این امکانات را دارا نیستند، بنابراین امکانات دانشگاه در مرکز آموزش مجازی و سایت های مستقر در دانشکده ها فراهم شده و در اختیار دانشجویان قرار گرفته است.

صفدری یادآور شد: با توجه به اینکه ترم گذشته به علت تغییر ناگهانی آموزش از حضوری به غیر حضوری، برگزاری کلاس های این دانشگاه با اشکالات آموزشی مواجه شد، با این وجود، در سال تحصیلی جدید ظرفیت زیرساخت های این دانشگاه برای برگزاری کلاس های آموزش مجازی ارتقا داده شدند.

وی افزود: مرکز آموزش مجازی این دانشگاه با تجهیز کامل استودیوی صدا و تصویر استاندارد و تجهیزات کامل و به روز همچنین نیروهای آموزش دیده راه اندازی شده است و با کیفیت و استاندارد کامل محتواهای آموزشی در مرکز تهیه و در سامانه بارگذاری می شوند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطر نشان کرد: مرکز آزمون الکترونیک دانشگاه با ظرفیت ۸۵ نفر نیز آماده بهره برداری شد.

 

عدم برخورداری دانشجویان ساکن مناطق محروم از زیرساخت های آموزش مجازی

مسعود قاضی پور، سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان شمالی در گفت و گو با عصر اترک نیز اظهار کرد: دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان شمالی دارای پنج آموزشکده شامل آموزشکده فنی دارالفنون بجنورد، آموزشکده دختران انقلاب اسلامی بجنورد، آموزشکده فنی و حرفه ای شیروان، آموزشکده فنی و حرفه ای جاجرم و آموزشکده کشاورزی سمنگان در شهرستان مانه و مسلقان است.

قاضی پور گفت: رویکرد اصلی این پنج آموزشکده، آموزش عملی دانشجویان در راستای کارآفرینی و مهارت افزایی آنان است.

وی با اعلام اینکه آموزش ترم جدید این دانشگاه مجازی خواهد بود، در عین حال، تصریح کرد: برای برگزاری دروس عملی باید هماهنگی ها با استانداری خراسان شمالی انجام شود و درصورتیکه استانداری با برگزاری حضوری کلاس های عملی موافقت کند، این کلاس ها با رعایت پروتکل های بهداشتی و دستورالعمل های ابلاغی برپا می شوند.

در عین حال، وی عنوان کرد: در حال حاضر این دانشگاه در حال آماده سازی و تولید فیلم هایی است که دانشجویان با تهیه این فیلم ها می توانند برای آموزش دروس عملی خود بهره برداری کنند.

قاضی پور در پاسخ به این سوال که آیا تمامی دانشجویان این دانشگاه امکان برخورداری از زیرساخت های حضوری در کلاس های مجازی را دارا هستند؟ عنوان کرد: دانشجویانی که ساکن مناطق محروم هستند از زیرساخت ها و ابزار لازم برای تحصیل مجازی برخوردار نیستند که این دغدغه را به دانشگاه فنی و حرفه ای کشور گزارش داده ایم تا در این باره تصمیم گیری شود.

 

 آموزش مجازی مکمل آموزش حضوری است

علی بادامی، رییس دانشگاه جامع علمی-کاربردی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با عصر اترک عنوان کرد: رویکرد اصلی رشته های تحصیلی این دانشگاه مهارت افزایی است.

بادامی افزود: در سال تحصیلی جدید کلاس های تئوری این دانشگاه به صورت مجازی و کلاس های عملی آن به صورت حضوری البته با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار خواهند شد که در هر کلاس پنج دانشجو حضور خواهند داشت.

وی خاطر نشان کرد: در صورتیکه دانشجویانی نتوانند در کلاس های مجازی این دانشگاه شرکت کنند، تدریس مجازی اساتید ضبط می شود و فایل ها در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.

وی در ادامه با کیفیت ترین و موثر ترین روش آموزشی را آموزش حضوری و چهره به چهره دانست، با این وجود، عنوان کرد: در حال حاضر به علت شیوع بیماری کرونا در شرایطی قرار گرفته ایم که چاره ای به جز برگزاری کلاس های مجازی را نداریم.

بادامی تصریح کرد: البته آموزش عالی نیز به این نتیجه رسیده است که آموزش مجازی باید در کنار آموزش حضوری باشد و این مسیر جدید می تواند ادامه داشته باشد.


 استقبال دانشجویان از آموزش مجازی در دانشگاه

نسترن پارسا فر، معاون آموزش و پژوهش دانشگاه تک جنسیتی کوثر خراسان شمالی نیز بیان کرد: بر اساس بخشنامه وزارت علوم، در سال تحصیلی جدید کلاس های آموزشی برای رشته های مقطع کارشناسی به صورت مجازی برگزار خواهند شد.

پارسا فر افزود: کلاس های عملی نیز به صورت حضوری برگزار خواهند شد که البته اولویت برگزاری کلاس های عملی برای دانشجویان در شرف فارغ التحصیلی خواهد بود.

وی با تصریح بر این مطلب که کرونا چاره ای به جز برگزاری کلاس ها به صورت مجازی باقی نگذاشته است، بیان کرد: بر اساس نظر سنجی انجام شده از دانشجویان، آنان نیز بر برگزاری کلاس های مجازی به علت ترس از ابتلا به بیماری کرونا آمادگی و موافقت خود را اعلام کرده اند.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که دانشگاه کوثر خراسان شمالی قبل از اتفاق بیماری کرونا، رویکرد برگزاری کلاس های مجازی را برای برخی از دروس آغاز کرده بود، اظهار کرد: شیوع این بیماری نیز موجب شد تا زیرساخت های برگزاری این روش آموزشی را در این دانشگاه ارتقا دهیم.

پارسا فر گفت: این روش آموزشی در دانشگاه کوثر ادامه دار خواهد بود به گونه ای که حتی درصدد هستیم پا را فراتر بگذاریم و به جذب دانشجویان بین المللی ورود کنیم و کلاس های مجازی را برای این گروه از دانشجویان را در دستور کار قرار دهیم.

 

آموزش مجازی در ساختار آموزش عالی نهادینه می شود

حامد خراسانی، معاون علمی دانشگاه آزاد بجنورد نیز بیان کرد: اولین تجربه اصلی در بهره گیری از روش آموزش مجازی در سطح آموزش عالی در ترم دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ به علت شیوع بیماری کرونا امکان پذیر شد.

خراسانی گفت: با توجه به اینکه آموزش عالی، دانش و تجربه کافی در برگزاری کلاس های مجازی و بهره گیری از نرم افزارهای طراحی شده را نداشت، آموزش مجازی با نقص ها و کمبودهای جدی مواجه بود.

وی افزود: با این وجود، پیش بینی می شود که پس از کسب تجربه از ترم گذشته و انطباق دانشجویان و اساتید با روش آموزش مجازی، وضعیت برگزاری کلاس های آموزش مجازی در سال تحصیلی جدید بهتر از ترم گذشته باشد.

وی عنوان کرد: البته دانشگاه آزاد کشور در گذشته تجربه برگزاری کلاس های مجازی برای رشته الکترونیک را داشته است که در ترم گذشته با شیوع بیماری کرونا، دانشگاه های آزاد سطح کشور به راحتی توانستند برگزاری کلاس های مجازی خود را مدیریت کنند و در این زمینه پیشتاز بشوند.

معاون علمی دانشگاه آزاد بجنورد خاطر نشان کرد: در سال تحصیلی جدید علاوه بر کلاس های تئوری که به صورت مجازی برگزار خواهیم کرد همچنین انجام مصاحبه های دانشجوهای جدید مقطع دکتری را نیز به صورت مجازی برگزار می کنیم.

خراسانی تصریح کرد: با توجه به اینکه فرصت ها از دل تهدیدها و بحران ها خارج می شوند، معتقد هستم آموزش مجازی در ساختار آموزش عالی نهادینه خواهد شد.

 

 از بین رفتن دغدغه حضور در کلاس با برگزاری کلاس های مجازی

نورالله فیضی، رییس دانشگاه پیام نور خراسان شمالی در گفت و گو با عصر اترک اظهار کرد: ماهیت کلاس های آموزشی این دانشگاه نیمه حضوری است، با این وجود، شیوع بیماری کرونا نیز موجب شد تا کلاس های مجازی به رویکرد جدید این دانشگاه اضافه شود.

‌وی با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از دانشجویان این دانشگاه یا شاغل یا کارمند و یا خانه دار هستند، گفت: دانشجویان این دانشگاه از برگزاری کلاس های مجازی خرسند و راضی هستند که این شیوه آموزشی بعد مسافتی را برای آنها را از بین برده است.

فیضی بیان کرد: با توجه به اینکه بهره گیری از کلاس های مجازی به رویکرد جدید این دانشگاه تبدیل شده است، بنابراین درصدد هستیم با تامین و اعطای تسهیلات به دانشجویان، دغدغه های ابزار سخت افزاری آنها را مرتفع کنیم.

غفلت آموزش عالی در بهر گیری از آموزش مجازی در قبل از اتفاق کرونا

احمد خدایی نصر، کارشناس حوزه آموزش مجازی و مشاور مرکز رشد و توانمندسازی فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک، در پاسخ به این سوال که بحران کرونا چه رویکردی را برای آموزش عالی کشور ترسیم کرده است؟ گفت: قبل از این اتفاق، اغلب برنامه های آموزشی دانشگاه های کشور به صورت حضوری برگزار می شدند و نسبت به زیرساخت های آموزش مجازی نگاه لوکس و تزیینی وجود داشت.

خدایی نصر افزود: این در حالی است که پس از این اتفاق، رویکرد دانشگاه ها برای برگزاری برنامه های آموزشی به سمت برنامه های مجازی و ترکیبی متمایل شده اند.

وی کرونا را عامل ایجاد یک رنسانس برای آموزش عالی کشور توصیف کرد و گفت: این بحران در سازمان آموزش عالی کشور محتوای فعلی و شیوه قدیمی انتقال آن به دانشجویان را زیر سوال برده است.

وی تصریح کرد: انتظار این بود که قبل از شیوع بیماری کرونا، آموزش عالی کشور می بایست به سوی بهره گیری از روش آموزش مجازی و ترکیبی معطوف می شد، همانطور که سال ها است شماری از کشورهای دنیا به این سو رفته اند.

مشاور مرکز رشد و توانمندسازی فرهنگی گفت: متاسفانه آموزش عالی کشور، قبل از این اتفاق به این رویکرد یعنی به روز رسانی محتوا و قالب های آموزشی، توجه لازم را نشان نداده بود و ساختار اداری و نخبگانی وزارت علوم نیز این موضوع را به مسآله عملی خود تبدیل نکرده بود.

وی در ادامه تصریح کرد: آموزش عالی کشور در زمینه ارائه ایده و نظریه برای حل مسائل جاری و آتی کشور دچار کرختی و رخوت است و دانشگاه با مسائل و بحران های جامعه خود با تاخیر ارتباط می گیرند، در حالیکه این نهاد باید خاستگاه حل مسائل کشور باشد.

با این وجود، وی اذعان کرد: بحران بیماری کرونا، بهره گیری از روش آموزش مجازی را در بدنه آموزش عالی کشور جا انداخت و امکان دسترسی به آموزش را تسهیل و ارتباط میان ساختار های آموزش را راحت تر کرد همچنین امکان تحقق عدالت آموزشی را بالا برد.

وی گفت: در حال حاضر شاهد هستیم که تقاضا برای بهره مندی از قالب های آموزش مجازی و ترکیبی افزایش یافته است که البته مسئولان کشوری نیز نباید در زمینه تهیه و عرضه ابزارهای مورد نیاز متقاضیان از جمله گوشی همراه، تب لت و لپ تاپ با قیمت های مناسب برای بهره مندی از این روش آموزشی غفلت کنند.

انتهای پیام/قهرمانی

https://www.dana.ir/1649206
ارسال نظر
نظرات