اخبار داغ

وصله ای ناجور در دل شهر همدان؛

مقایسه جانمایی ۳ مال بزرگ ایران با پروژه اسکای مال همدان

مقایسه جانمایی ۳ مال بزرگ ایران با پروژه اسکای مال همدان
پروژه اسکای مال همدان از همان ابتدای امر، واکنش ها و انتقادات زیادی را در بحث مبلمان شهری از سوی بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران به همراه داشت. در این گزارش سعی داریم این پروژه را از لحاظ جانمایی با پروژه ی اطلس مال، ایران مال و مشهد مال مقایسه کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ در خصوص جانمایی پروژه موسوم به اسکای مال در همدان تردیدهای جدی در اهداف تعیین شده برای این پروژه وجود دارد . برای برطرف شدن این تردیدها تلاش خواهیم کرد تا به ابعاد مختلف اجرای این پروژه در منطقه مرکزی شهر همدان و در مجاورت بیمارستان، میدان آرامگاه بوعلی سینا و… بپردازیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

در خصوص این پروژه بر اساس مصاحبه های صورت گرفته، هدف اصلی ایجاد اشتغال و توسعه همدان و قرار گرفتن همدان به عنوان دروازه تجاری غرب کشور عنوان شده است. بدون شک هیچ کس با این اهداف مخالف نیست به شرط آنکه اهداف اعلام شده واقعی و عملیاتی باشند.

,

در این بخش تلاش خواهیم کرد تا با سه پروژه بزرگ مال کشور از جمله مکان، اهداف، محصولات عرضه شده و… بپردازیم. قضاوت در خصوص درست یا غلط بودن جانمایی این پروژه در همدان را هم به مخاطبین و کاربران فضای مجازی خواهیم سپرد. البته عصرهمدان آمادگی انعکاس دیدگاه های مدیران پروژه یا کارشناسان موافق و مخالف را هم خواهد داشت.

,

ایران مال

, ایران مال, ایران مال,

, ,

بدون شک بزرگترین پروژه مال در کشور ما ایران مال با مساحتی قریب به ۱٫۳۵۰٫۰۰۰متر می باشد . مساحت تجاری ایران‌مال هم ردیف پروژه های بزرگ دنیا می ایستد و اندکی بزرگ تر از The Trafford Center انگلستان و Mall of America آمریکاست.

,

ایران مال در غربی ترین نقطه تهران بین دو اتوبان شهید خرازی و شهید همدانی واقع شده است. جانمایی این ابر بازار به نحوی است که بار ترافیکی ایجاد نکند.

,

البته در خصوص مالک این پروژه و مسجد و کتابخانه لاکچری آن در کنار مغازه هایی که اشرافی گری را ترویج و دامن می زنند، نکاتی است که فعلا مدنظر ما نیست و انشا الله در آینده به آن خواهیم پرداخت.

,

اطلس مال

, اطلس مال, اطلس مال,

, ,

این پروژه نیز در نیاروان و منطقه یک تهران ایجاد شده است. بزرگراه های ارتباطی اطراف پروژه شامل بزرگراه های بابایی، صدر، چمران، امام علی، صیاد شیرازی و مدرس می باشد که از طریق شریان های بلوار ارتش، بلوار شهید اندرزگو، بلوار کاوه، بلوار نیروی زمینی به معابر دسترسی به پروژه (خیابان های موحد دانش، خیابان پاسداران) منتهی می گردد.

,

از معابر منتهی به پروژه می توان به خیابان های موحد دانش، خیابان پاسداران و خیابان تنگستان چهارم نام برد. همچنین شاه راه های اصلی دسترسی پروژه بزرگراه های صیاد شیرازی، امام علی می باشند. علاوه بر معابر مذکور وجود ایستگاه مترو در محل سایت از مهمترین راه های دسترسی می باشد.

,

مشهد مال

, مشهد مال, مشهد مال,

, ,

این پروژه نیز در نزدیکی دانشگاه فردوسی مشهد و بین دو بلوار خیام و سجاد با سطح دسترسی بالا قرار گرفته است. منطقه ای که حداقل بار ترافیکی را ایجاد می نماید و به نحوی در دسترس مسافران در ورود و خروج به مشهد مقدس قرار گرفته است.

,

همانگونه که در این سه نمونه و نمونه های مشابه دیگر در استان های مختلف کشور مشخص و روشن است، جانمایی بازارهای بزرگی که به نام “مال” عنوان می شود در بستر اتوبان یا بزرگراهها یا بلوارهایی قرار می گیرند که امکان تردد به سهولت وجود داشته باشد. همچنین در نقشه های این پروژه ها شاهد عقب نشینی از بلوار ها یا مسیر دسترسی هستیم به نحوی که بار ترافیکی در ورود یا خروج ایجاد نکند.

,

این موضوع در بررسی های ما برای پروژه های خارج از کشور نظیر مال آف استانبول یا تفلیس مال هم صادق است. حال چند سوال وجود دارد که به نظرمی رسد مدیران پروژه و مسئولین و اعضای شورای شهر و شهرداری باید در خصوص جانمایی این پروژه به آن پاسخ دهند.

,

سوال اول: علت جانمایی پروژه اسکای مال در مرکز شهر و در مسیر دسترسی محدود چیست و اصولا پیوست ترافیکی شهری مصوب این پروژه را برای اطلاع عموم (البته اگر موجود می باشد )منتشر نمایید. در این خصوص منظور از پیوست ترافیکی، نقشه پارکینگ های این پروژه نمی باشد و پیوست ترافیکی شهری مد نظر است.

, سوال اول,

سوال دوم: معمولا در تمامی پروژه های مال علاوه بر مسیر دسترسی مناسب، موضوع مسافر و جذب توریسم و گردشگر نیز مدنظر بوده است، یکی در کنار دریاچه چیتگر و دیگری در کنار بوستان بزرگ مشهد و… دلیل انتخاب مکان این پروژه در مرکزیت شهر با بار ترافیکی نسبتا سنگین چه بوده است؟

, سوال دوم,

سوال سوم: چرا این پروژه از کنار خیابان اصلی کلید خورده است؟ به فرض داشتن توجیه های لازم، به طور قطع و یقین حتی اگر تمامی پیوست های لازم را داشته باشد، موضوع ایجاد ترافیک در ورود و خروج خودروها یک امر بدیهی است. برای نمونه پارکینگ طبقاتی شهرداری (مجاور خیابان بوعلی) در مواقع عصر یا شب را در نظر بگیرید تا متوجه شوید در صورت ایجاد پروژه در کنار خیابان اصلی چه فاجعه ترافیکی در انتظار مردم خواهد بود.

, سوال سوم,

سوال چهارم: چرا هیچگونه ماکت یا طرح اولیه هر چند بصورت شماتیک از این پروژه در اختیار مردم و رسانه ها قرار نگرفته است؟ آیا این به معنای وجود ابهامات و تناقضات فنی در اجرای این پروژه  می باشد؟

, سوال چهارم,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه