اخبار داغ

دانا در گفت‌وگو با یک کارشناس خودرو بررسی کرد؛

بررسی یک آبشن من درآوردی خودروسازان؛ تفاوت پلاس و معمولی چیست؟/ ادامه 30 سال کج روی‌ها در صنعت خودرو

بررسی یک آبشن من درآوردی خودروسازان؛ تفاوت پلاس و معمولی چیست؟/ ادامه 30 سال کج روی‌ها در صنعت خودرو
یک کارشناس حوزه خودرو با بیان تولیدات خودروی پلاس، یک اقدام من درآوردی در کشور است، گفت: وضعیت کنونی صنعت خودرو حاصل کج روی 30 ساله است و تنها راه، اصلاح این کج روی‌هاست اما همچنان این راه کج ادامه دارد.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صنعت خودروسازی کشور به دلیل سیاست گذاری غلط، امروز دچار مشکلات شدید‌تری شده و دود آن فقط به چشم مصرف کننده و مردم می‌رود. مسئولات بارها قول دادند که مشکلات این بخش حل خواهد شد و افزایش قیمت را روانی دانستند اما تصمیمات از ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت در خیابان سمیه تا جاده مخصوص هیچگاه نتوانست مشکلات حوزه خودرو را حل کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

سیاست دستور نه تنها جواب نداد، بلکه هر روز مشکلات بیشتر و پیچیده‌تر شد و امروز همه از بازار و وضعیت صنعت خودرو ناراضی هستند؛ مردم از خودروهایی که کیفیت لازم را ندارد و قیمتش هر روز بدون تغییر در خدمات افزایش می‌یابد گله دارند و خودروسازان هم که بازار انحصاری دارند از قیمت گذاری، مشکلات و دستورها می‌نالد.

,

خودروسازان که با زیان مواجه‌اند، به نحوه قیمت گذاری اعتراض دارند اما نتوانستند نظر خود را بر کرسی تصمیمات بنشانند و دست به اقداماتی زدند که جای سوال دارد. یکی از این اقدامات تولید خودروهای پلاس دار (+) است؛ مانند دنا پلاس، رانا پلاس، تیبا پلاس و... .

,

قیمت کارخانه‌ای خودروهای پلاس دار با خودروی مبنا بسیار زیاد است؛ البته این اختلاف در بازار بیشتر است. تاکید می‌شود که در برخی از این تولیدات، تغییراتی در خودروی پلاس و خودرو معمولی وجود دارد و در برخی هم تغییر خاصی نیست. کارشناسان می‌گویند این اقدام خودروسازان برای فروش خودرو به قیمت بالاتر است و خودروسازان هم از این وضعیت استفاده کرده و هر خودروی تولید خود را با نصب یک «+» گرانتر می‌فروشند.

,

بنا بر این گزارش، مثلا قرار است ایران‌خودرو، «راناپلاس» را مهرماه روانه بازار کند و تا پایان سال ۱۳ هزار دستگاه از این خودرو بفروشد اما براساس گفته‌های مدیر پروژه این خودرو، در رانا پلاس هم سیستم صوتی و هم بلندگوهای داخل خودرو تقویت و به آن توییتر افزوده شده و عمده تغییرات صورت گرفته در این خودرو در مقایسه با خودروی مبنا، مربوط به تزیین‌های داخلی است.

,

در این محصول، گرین (دانه‌بندی) روی داشبورد (طرح دو گرین) و پنل جلو داشبورد تغییر یافته و کنسول میانی خودرو به صورت یکپارچه با طرح جدید ارائه خواهد شد، کلیدهای شیشه بالابر جلو و عقب جدید، کلید تنظیمات آیینه‌ها و آیینه‌برقی، مجموعه دسته دنده و دسته راهنما و دسته برف پاک کن نیز با طرح جدید است.

,

آیینه‌های این خودرو جدید، راهنمادار و هم رنگ بدنه است. قطعات تزییناتی بیرون خودرو، دستگیره‌ها و زه‌های جانبی هم‌رنگ بدنه (پک‌لوک) و جلو پنجره طرح جدید است که موجب زیبایی بیشتر در ظاهر خودرو می‌شود. طرح چراغ‌ها نیز کاملا به روز بوده و صندلی‌ها با روکش جدید اسپرت به همراه ایزوفیکس است.

,

موتور این محصول TU5 و استاندارد آلایندگی آن یورو ۵ است. این خودرو پنج دنده و دارای موتور  ۱۶۰۰ با قدرت ۱۰۵ اسب بخار بوده و ترمزهای جلو و عقب آن کاسه‌ای است. سیستم شش دنده MT  و AMT، فرمان‌برقی و نیز برخورداری از موتور EC۵ در برنامه‌های تولید آینده این خودرو قرار دارد که پایان امسال به عنوان نسخه «سطح بالا» (High Level) عرضه خواهد شد.

,

 

,

* وقتی پلاس در دنیا وجود ندارد

, * وقتی پلاس در دنیا وجود ندارد, * وقتی پلاس در دنیا وجود ندارد,

فربد زاوه کارشناس حوزه خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در مورد تولید و عرضه خودروهای پلاس دار (+)، اظهار کرد: چنین مفهومی در دنیا نداریم؛ البته در تولید خودروها هر دو یا سه سال فیس لیفت (تغییراتی نه چندان گسترده در ظاهر و یا کابین) انجام می‌شود و معمولا هر سال یک ماینور فیس‌ لیفت در حد همین پلاس‌هایی است که اعلام می‌کنند تغییرات گرافیکی دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: خودروسازان دنیا هر سه سال یک بار میجر فیس لیفت مانند تغییرات پنجره و ... انجام می‌دهند و 6 سال یک بار هم اتاق را کلا عوض می‌کنند نه اینکه 25 سال یک خودرو را تولید کنیم و بعد یک + در آن قرار دهیم.

,

این کارشناس حوزه خودرو گفت: خودروسازان ما با تغییرات جزیی و نصب یک «+» یک اقدام من درآوردی انجام می‌دهند و این موضوع فقط در ایران رخ می‌دهد و هیچ چیزی ندارد یعنی نه اقتصادی، نه فنی و نه ارزشمند است و فکر نمی‌کنم هیچ کجای دنیا چنین چیزی وجود داشته باشد.

, ,

 

,

کلاهبرداری خودرو سازان با نصب آبشن پلاس

, کلاهبرداری خودرو سازان با نصب آبشن پلاس, کلاهبرداری خودرو سازان با نصب آبشن پلاس, ,

زاوه تولید خودروهای پلاس را یک کلاه برداری عنوان و بیان کرد: خودروساز ایرانی نمی‌تواند خودروی معمولی خود را با قیمت بالاتری قیمت گذاری و بفروشند و دست به این اقدام می‌زنند. مثلا می‌گویند قیمت فلان خودروی معمولی این مبلغ است که در اینجا کلاهبرداری بیشتر است و با تولید خودروی پلاس دار می‌خواهد کمتر دورغ بگویند و وقتی قیمت خودرو مثلا 100 میلیون تومان اعلام می‌کنند ولی صورت‌های مالی عدد دیگری نشان می‌دهد با ضرر می‌فروشند در اینجا بیشتر دروغ می‌گویند.

,

وی در مورد نظارت‌ها برای بازار و خودروسازان، تاکید کرد: مشکل از نظارت‌های دولتی است و تجربه نشان داده ناظران دولتی بیشتر از کمک، مشکل ایجاد کردند و اگر کاری نکنند بهتر است.

,

این کارشناس خودرو با تاکید بر اینکه پلاس در ایران یک موضوع «اقدام من درآوردی است»، گفت: زمانی خودروی پژو GLX را به خودرو پژو  SLXتغییر دادند؛ وقتی سوال شد تفاوت این دو خودرو چیست؛ گفتند بگردید و پیدا کنید اما تفاوتش فقط تغییر G به S بود. هنوز هم تفاوت آن را نمی‌دانیم؛ امروز هم یک پلاس می‌گذارند تفاوت با خودرو معمولی ندارد البته با این اقدامات می‌خواهند قیمت خودرو را درست کنند.

,

 

,
ادامه کج روی 30 ساله در صنعت خودروسازی
, ادامه کج روی 30 ساله در صنعت خودروسازی, ادامه کج روی 30 ساله در صنعت خودروسازی, , ادامه کج روی 30 ساله در صنعت خودروسازی,

زاوه ادامه داد: این روزهای حاصل کج روی 30 ساله در صنعت خودروسازی است و تنها راه، اصلاح این کج روی‌هاست. آنهایی که باعث چنین وضعیتی شدن باید پاسخگو باشند و بازخواست شوند اما این اتفاق رخ نمی‌دهد و همچنان این کج روی‌ها با سرعت بیشتری ادامه دارد.

,

این کارشناس خودرو با اشاره به ارائه خودرو دنا پلاس به نمایندگان مجلس، گفت: خیلی از این موارد بخصوص به دستگاه‌های نظارتی اعلام نمی‌شود و متوجه نمی‌شویم؛ حالا این موضوع علنی شده  و به نمایندگان خودرو نصف قیمت بازار و بدون بهره داده شده و این یک شوه ساکت کردن ناظر است.

,

زاوه با طرح این سوال که به چه دلیل به یک نماینده مجلس چنین رانتی پرداخت شده است؟، اضافه کرد: این اقدامات و دادن خودرو برای این است که صدای ناظر بلند نشود و برای نمک گیر کردن است.

,

وی با بیان اینکه رانت چند صد هزار میلیارد تومانی در صنعت خودرو وجود دارد؛ بیان کرد: آیا کسی هست که جلوی آن بایستد؛ البته نباید این فضای رانت گونه ایجاد شود و آن را ایجاد کنیم و دستگاه نظارتی  باید برای رانت زدایی اقدام کند.

,

 

,

, , ,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه