اخبار داغ

کلاهی که با نبود روحیه مقاومت برسر ایران می رود؛

خاطره عضو سابق تیم مذاکره کننده ایرانی از عقب‌نشینی طرف اروپایی با مقاومت دیپلمات‌های ایرانی/ دیپلماسی که حاج قاسم را به اهدافش رساند

خاطره عضو سابق تیم مذاکره کننده ایرانی از عقب‌نشینی طرف اروپایی با مقاومت دیپلمات‌های ایرانی/ دیپلماسی که حاج قاسم را به اهدافش رساند
یکی از کارزارهایی که دشمنان برای جمهوری اسلامی به وجود آوردند مبحث هسته‌ای ایران بود. موضوعی که در سال های گذشته فراز و فرودهای بسیاری داشته است، اما در طول همه این سال ها آنچه موجب پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی شده است، مقاومت در مقابل زیاده خواهی های طرف مقابل بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ چهل سال از آغاز حمله ددمنشانه رژیم بعث عراق به جمهوری اسلامی ایران نوپا می‌گذرد. چهل سال پیش در چنین روزی آیت الله سید علی خامنه‌ای، امام جمعه تهران، در تماس تلفنی با رادیو در پیامی ضمن اعلام رسمی آغاز جنگ عراق علیه ایران، با کلام نافذ خود از پاسخ قاطع ایران به این حمله مزدوران صدامیان خبر داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

*دفاع مقدس، ایران در برابر یک جهان

, *دفاع مقدس، ایران در برابر یک جهان, *دفاع مقدس، ایران در برابر یک جهان,

هشت سال دفاع مقدس تجلی مقاومت ایران اسلامی در برابر یک دنیا بود. ایرانی که به تازگی حکومت آن با انقلاب مردمی علیه شاهی که تحت حمایت ابرقدرت آن زمان یعنی ایالات متحده آمریکا بود، شکل گرفته بود و تحت نفوذ آمریکا در کشورهای مختلف جهان، هیچ دوستی در عرصه بین الملل جز تعداد معدودی کشور نه چندان قدرتمند و مجهز همچون سوریه نداشت.

,

خداوند تنها امید و پشتیبان این ملت بود تا بتوانند هشت سال در شرایط تحریم و نبود تجهیزات با دست خالی در برابر یک جهان بایستند، آن هم جهانی که از انواع تسلیحات، نیروهای نظامی آموزش دیده و برتری‌های نظامی دیگر برخوردار بود.

,

این جنگ سرانجامی جز پیروزی جمهوری اسلامی ایران بر عراق بعثی نداشت و صدام با پشتیبانی پیشرفته ترین کشورهای جهان از جمله آمریکا، روسیه، انگلیس و فرانسه  و به کارگیری کمک‌های مالی و نظامی بین المللی نتوانست حتی یک متر از خاک کشور را بعد از هشت سال جنگیدن تصرف کند. نتیجه‌ای که با ایمان به خدا و استقامت به دست آمد.

,

پس از جنگ، دفاع مقدس پایان نیافت و همچنان هجمه‌ها ادامه پیدا کرد. از عرصه‌های اقتصادی گرفته تا در عرصه‌های فرهنگی و غیره که هرگاه کشور در این عرصه‌ها با همان ایمان به خدا استقامت کرد، به پیروزی دست یافت و هرکجا خود را باخت، نتیجه را هم باخت.

,

*هسته‌ای؛ چاهی که مجلس ششم برای ایران کند

, *هسته‌ای؛ چاهی که مجلس ششم برای ایران کند, *هسته‌ای؛ چاهی که مجلس ششم برای ایران کند,

یکی از کارزارهایی که دشمنان برای جمهوری اسلامی ایران به وجود آوردند مبحث هسته‌ای ایران بود. موضوعی که در مجلس بحث برانگیز ششم مطرح و دست مایه کشورهای خارجی به ویژه آمریکا برای وارد کردن فشار به ایران شد.

,

اعلان‌های مختلف از کمبود سوخت‌های فسیلی و ضرورت روی آوردن کشورها به انرژی‌های نو، ضرورت دستیابی ایران به انرژی هسته‌ای را مانند دیگر کشورهای جهان بیش از پیش کرده بود. به ویژه این که کاربردهای جدیدتر و غیرقابل اجتنابی از انرژی هسته‌ای کشف شده و چه در مسائل پزشکی و چه در صنایع دیگر لزوم استفاده از غنی سازی هسته اتم وجود داشت. لذا فعالیت‌های هسته‌ای ایران به عنوان یک صنعت استراتژیک و آینده ساز آغاز شد.

,

نمایندگان مجلس ششم که عمدتاً از اعضای حزب مشارکت بودند که بعدها منحل اعلام شد، در سال 1381 این پروژه ملی را به حاشیه بردند و کشور را به چالشی عمیق فرو بردند تا امروز تحریم‌های ظالمانه و فلج کننده بر کشور اعمال شود.

,

از همان موقع فشار دشمنان به ایران هم توسط ابزارهای خارجی و بین المللی مانند شورای امنیت سازمان ملل و هم توسط عمّال داخلی آن‌ها از جمله نمایندگان مجلس ششم که در سال 1382 با نوشتن نامه به رهبر معظم انقلاب خواستار نوشیدن جام زهر توسط ایشان و تعطیلی صنعت هسته‌ای کشور شدند آغاز شد.

,

*تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران در دوران گفتگوی تمدن‌ها

, *تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران در دوران گفتگوی تمدن‌ها, *تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران در دوران گفتگوی تمدن‌ها,

این جریان مصادف با دوره اصلاحات و ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی بود که با شعار «گفتگوی تمدن‌ها» بر سرکار آمده بود. مذاکرات دیپلماتیک از همان زمان آغاز شد و در ابتدای کار شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس جمهور وقت و دبیری رئیس جمهور کنونی یعنی حسن روحانی دست به تعلیق صنعت هسته‌ای کشور زدند و کار را تعطیل کردند.

,

تفکر لیبرالی که از ارزش‌ها و تعالیم اسلامی فاصله بسیاری داشت معتقد به ایستادگی در برابر خواسته‌های نامشروع و ظالمانه غرب نبود و این تصمیم محمد خاتمی و حسن روحانی دور از ذهن نبود.

,

هیئت‌های دیپلماتیک به سفرهای مذاکره‌ای مشغول بودند و با هم مذاکره می‌کردند در حالی که صنعت هسته‌ای کشور تعطیل شده بود و طولانی شدن مذاکرات نه به نفع کشور ما بلکه به نفع دشمن بود.

,

*امتیازات غرب به ایران برای ماندن پای میز مذاکره

, *امتیازات غرب به ایران برای ماندن پای میز مذاکره, *امتیازات غرب به ایران برای ماندن پای میز مذاکره,

از میانه دهه هشتاد و با تغییر در بدنه دولت و با دستور رهبری، رویکرد هسته ای ایران هم تغییر کرد. دولت صنعت هسته‌ای کشور را از حالت تعلیق خارج کرده و چرخ سانتریفیوژها را به چرخه درآورد.

,

در این دوران نیز مذاکرات هسته‌ای انجام می‌شد و تیم‌های مذاکره کننده ایران و 1+5 نشست‌های متعددی با هم داشتند اما این بار صنعت هسته‌ای کشور فعال بود و دانشمندان در حال دستیابی به علوم جدید انرژی اتمی بودند و کشور به سمت رشد در این صنعت قدم برمی‌داشت.

,

این بار طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای به ضرر دشمن بود و همین مسأله موجب شده بود پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شود و طرف مقابل با دادن امتیاز، طرف ایرانی را ترغیب کند پای میز مذاکره بنشیند.

,

ایران که حتی پیش شرط برای مذاکرات را نیز نمی‌پذیرفت و اعلام کرده بود ایران در صورتی پای میز مذاکره می‌نشیند که مذاکره در شرایط برابر صورت بگیرد و هیچ گونه پیش شرطی وجود نداشته باشد، حاضر نشد زیر بار تعطیلی انرژی هسته‌ای برود.

,

*کلاهی که با نبود روحیه مقاومت برسر ایران رفت

, *کلاهی که با نبود روحیه مقاومت برسر ایران رفت, *کلاهی که با نبود روحیه مقاومت برسر ایران رفت,

با تغییر در دولت و روی کار آمدن تفکر لیبرال در بدنه دولت تدبیر و امید، علیرغم توصیه نیروهای انقلابی کشور و اعلام بدبینی رهبر انقلاب، توافقنامه پرحاشیه و پرمسأله برجام شکل گرفت.

,

در حالی که در سال‌های قبل ایستادگی سبب شده بود دشمن به ما امتیاز بدهد، تیم مذاکره کننده هسته‌ای رویه ایران را 180 درجه تغییر دادند و وقتی دشمن این روحیه را مشاهده کرد برگ برنده را در سیاست هویچ و چماق دید و با ایجاد عملیات روانی و ترس و دلهره با عباراتی نظیر این که «همه گزینه‌ها روی میز است» اوضاع را طوری تغییر داد که نه تنها نیاز نبود به ایران امتیاز دهد بلکه ایران خود، قبل از گرفتن امتیازی اقدام به پر کردن قلب رآکتور هسته‌ای خود با سیمان کرد.

,

رفته رفته بدعهدی آمریکا و غرب همان طور که دلسوزان نظام و رهبر معظم انقلاب و نیروهای انقلابی کشور گفته بودند، نمایان شد و نه تنها تعهدات خود را عملی نکردند بلکه کشور را در مخمصه‌ای مسوم به «مکانیزم ماشه» انداختند. در این مدت برخلاف صحبت‌ها و وعده‌های رئیس جمهور که در روز انعقاد این تفاهم نامه گفت «ظرف تحریم‌ها طوری شکسته شد که دیگر هیچ بندزنی قادر به تعمیر آن نخواهد بود» نه تنها تحریمی برداشته نشد بلکه تحریم‌های فلج کننده بین المللی بیشتری توسط سازمان ملل تحت مکانیزم ماشه کشور را به مخاطره و فشار بیشتر انداخت که در صورت اجرایی شدن دیگر کشورهایی نظیر چین و روسیه نیز که در حال حاضر در ردیف دوستان ایران قرار دارند، نمی‌‌توانند تن به تحریم نکردن ایران ندهند.

,

*مقاومت در مذاکرت، دشمن را به عقب‌نشینی وادار می‌کرد

, *مقاومت در مذاکرت، دشمن را به عقب‌نشینی وادار می‌کرد, *مقاومت در مذاکرت، دشمن را به عقب‌نشینی وادار می‌کرد,

مهدی صفری، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در  دوران سعید جلیلی، در این رابطه به صاحب نیوز گفت: ما در این مذاکرات این تجربه را به دست آوردیم که اگر انسان روی مواضع به حق و درست خود بایستد و مقاومت کند و با صحبت‌ها و بلوف ها تغییر موضع ندهد به اهدافش خواهد رسید.

,

, , ,

وی اظهار کرد: آن چه ما در مذاکرات دیدیم این بود که دشمن همیشه بلوف می‌زند و اگر طرف مقابل بر روی خواسته و موقعیت خودش محکم نباشد و مقاومت نکند، قافیه را خواهد باخت و موفقیت‌هایی که ما در مذاکرات هسته‌ای کسب کردیم به خاطر همین مقاومت بر مواضع خودمان بود.

,

معاون سابق وزارت امور خارجه تصریح کرد: در مذاکرات هسته‌ای که به ریاست دکتر جلیلی برگزار می‌شد طرف مقابل در ابتدا پافشاری می‌کرد که صنعت هسته‌ای کشور تعطیل شود اما زمانی که مقاومت ما را دید از مواضع خودش کوتاه آمد و در نهایت موافقت کردند فعالیت‌های هسته‌ای کشور ادامه پیدا کند و با همین وجود بعد از مذاکرات آلباتی CNN در اخبار خود از پیشرفت‌های مثبت در مذاکرات سخن گفت در حالی که توافق به عمل آمده بود فعالیت‌های هسته‌ای کشور ادامه پیدا کند.

,

*مقاومتی که حاج قاسم سلیمانی را به اهدافش میرساند

, *مقاومتی که حاج قاسم سلیمانی را به اهدافش میرساند, *مقاومتی که حاج قاسم سلیمانی را به اهدافش می, , رساند,

وی که سفیر سابق ایران در روسیه و اتریش بوده است از خاطرات خود با سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و موفقیت‌های که ایشان در اثر مقاومت به دست می‌آوردند سخن گفت.

,

صفری عنوان کرد: سردار سلیمانی زمانی که برای منظوری به مسکو می‌آمد و قصد دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، را داشت هیچ گونه هراس و اضطرابی نداشت و به خاطر جایگاه و موقعیت طرف مقابل دست از اهداف خود بر نمی‌داشت.

,

این دیپلمات سابق ایران با اشاره به دو خصلت شجاعت و پیگیری سردار سلیمانی گفت: هرگاه ایشان به روسیه می‌آمد با دست پر به کشور باز می‌گشت؛ این سردار پرافتخار موقعیت و ظرفیت طرف مقابل را درنظر می‌گرفت، برای آن برنامه ریزی می‌کرد، آن را اجرا می‌کرد و به هدفش نایل می‌آمد.

,

, , ,

به این دلیل است که دشمن تلاش می‌کند روحیه مقاومت را از کشور بستاند. رهبر معظم انقلاب در این رابطه می‌فرمایند: «اندیشه مقاومت، قدرتمندترین سلاحِ یک ملّت است؛ پس طبیعی است که دشمن بخواهد این سلاح را از دست ملّت ایران بگیرد؛ [لذا] روی اندیشه مقاومت شروع می‌کنند به وسوسه کردن و تردید‌افکنی: «آقا، چه فایده دارد، نمی‌شود». باید اندیشه مقاومت از ترفند دشمن مصون بماند و با ترفند دشمن تضعیف نشود.»

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه