اخبار داغ

یادداشت؛

زنان نقش آفرین در اسلام

زنان نقش آفرین در اسلام
در واقعه‌ی عاشورا نه تنها مردان، بلکه زنان نیز در پشت صحنه، تاثیر‌گذاری و رشادت‌های مردانه‌‌ای داشته‌اند. اگر از همسر زهیر گرفته تا مادر وهب، حتی بانویی کوفی و زنان قبیله‌ی بنی‌اسد، همه و همه را در خط سیری مستقیم به نظاره نشینیم، به آن بانویی می‌رسیم که با خطبه‌های آتشینش لرزه بر جان یزیدیان انداخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ زنان در طول تاریخ نقش آفرینی‌های چشمگیری داشته‌اند به‌گونه‌ای که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. در قرآن نیز از برخی زنان به نیکی یاد شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

از جمله در مورد حضرت مریم سلام الله علیها آمده است «وَ اِذ قَالَت المَلَائِکَةُ یَا مَریَمُ اِنَّ اللَّهَ اِصطَفَاکِ وَ طَهَّرَکِ وَاصطَفیکِ عَلَی نِسَاءِ العَالَمِینَ» (سوره مبارکه آل عمران/آیه ۴۲) بیاد آور زمانی را که ملائکه گفتند: «ای مریم! بدان که خدا تو را برای اهدافی که دارد، انتخاب و از میان همه‌ی زنان عالم برگزید.» همچنین در روایات نیز نام ایشان در کنار سه تن از زنان دیگر جزء چهار زن بهشتی قرار دارد.

,

در واقعه‌ی عاشورا نه تنها مردان، بلکه زنان نیز در پشت صحنه، تاثیر‌گذاری و رشادت‌های مردانه‌‌ای داشته‌اند. به گونه‌ای که از نقش آفرینی آنان نمی‌توان به سادگی گذشت. اگر از همسر زهیر گرفته تا مادر وهب، حتی بانویی کوفی و زنان قبیله‌ی بنی‌اسد، همه و همه را در خط سیری مستقیم به نظاره نشینیم، به آن بانویی می‌رسیم که با خطبه‌های آتشینش لرزه بر جان یزیدیان انداخت. این‌ها همه نشان از نقش آفرینی زنان در واقعه‌ی کربلا دارد. اصلا بهتر است بار دیگر همان جمله‌ی آشنا و بحق تامل برانگیز را در ذهن خویش مرور کنیم: «از دامن زن مرد به معراج رود» تا همین کلام بهانه‌ای شود برای نگاهی عمیق به حماسه‌های بانوان در عرصه‌ی دین و از این طریق شاهد فداکاری زنان در حفظ و حراست از آئین محمدی باشیم.

,

اولین اسمی که نزدیکترین اتصال را با پیامبر اسلام دارد آمنه است؛ او که بدون تردید به خاطر ظرفیت وجودی گسترده‌ای که داشت توانست فرزندی بی‌نظیر تقدیم عالم خلقت کند.

,

از دیگر شخصیت‌های بارز در دفاع از اسلام و پیامبر حضرت فاطمه بنت اسد است که ایشان مأنوس با آمنه بودند‌. آرام آرام که دفتر تاریخ را ورق می‌زنیم با یکی از بهترین زنان عالم روبرو می‌شویم او نیز همچون مریم سلام الله علیها در بین چهار بانوی بهشتی می‌درخشد همو که خداوند عالم عصاره‌ی خلقت را همسر او قرار داد و در نهایت کوثر به او عطا نمود. او که در دامانش صدف‌گونه گرانبهاتر از گوهر را پرورش داد. نام خدیجه در اذهان تداعی کننده‌ی همسری جانفشان و ایثارگر است؛ چرا که او بود که تمام هستیش را در طبق اخلاص قرار داد و خالصانه سرمایه‌ی زندگیش را به پای امین مکه ریخت و خود او نیز شانه به شانه‌ی همسر، در دفاع از آئین روح بخش اسلام کمر همت بست. او بود که تمام دارائیش را خرج احمد کرد و بعد از وفات نیز، ثمره‌ی وجودیش یعنی حضرت زهرا سلام الله علیها به علی علیه السلام سپرده شد تا ولی خدا نیز همانند نبی خدا یاوری بی بدیل داشته باشد و فاطمه نیز بسان مادر، دختری پرورش دهد تا پا در رکاب امام زمانش محنت‌ها به جان خرد.

, اسد,

زینب «سلام الله علیها» با برادر هجرت کرد، تا از مردم و آنچه را غیر خدا می‌خوانند هجرت کند. به اسارت رفت تا الی یوم القیامه الگویی باشد برای تمام انسان‌ها تا تن به اسارت طواغیت ننهند.

,

ایشان پس از شهادت برادر در کنار یادگار برادر که اکنون امام زمانش شده بود مسئولیت سنگین اهلبیت امام را بر دوش می‌کشید تا در مجلس یزید آموزه‌های نبوی، علوی و فاطمی را تبیین نماید و چهره‌ی پلید و شوم متظاهران به دین را آشکار کند. مجلسی که یزید ابزار فتح الفتوحش می‌دانست را تبدیل به مجلس وعظ و سخنرانی و عزاداری بر سالار شهیدان کرد بگونه‌ای که نه تنها پرده از چهره‌ی یزید کشید بلکه کاشف الغطاء حجابهای ضخیم فطرت نیز گردید.

,

آری اینگونه در طول تاریخ، زنان نقش آفرینی کرده و تا قیام قیامت نیز نقش آفرین خواهند بود. به همین دلیل است که دشمن، خانواده و مخصوصاً مادران را هدف قرار داده است و از این طریق سعی دارد تا با انحرافاتی که ایجاد می‌کند ریشه‌ی خانواده را قطع نماید.

,

پس بر همه‌ی ماست پیام عالم فرزانه‌مان را به‌گوش جان بشنویم و تمام توان خویش را بکار گیریم تا تک تک‌مان در مسیر تحقق آرمان رهبر فرزانه‌مان امام خامنه ای «مدَّ ظله العالی» در عملیاتی سازی بیانیه‌ی گام دوم انقلاب گام برداریم و به همین جمله اکتفا می‌کنیم که تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای جبران ناپذیر اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ که مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه می‌طلبد.

,

انتهای پیام/

,

*مرضیه رمضان قاسم

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه