اخبار داغ

حقوق بشر، ادعای کاغذی سران غرب؛

وقتی تبعیض سلامت و رفاه مردم آمریکا را نشانه رفته است/ حقوق بشر آمریکایی؛ از مرگ و میر سیاه پوستان تا فقر بهداشت

وقتی تبعیض سلامت و رفاه مردم آمریکا را نشانه رفته است/ حقوق بشر آمریکایی؛ از مرگ و میر سیاه پوستان تا فقر بهداشت
پیشبرد حقوق بشر از کلمات روی کاغذ تا فرهنگ های حقوقی مستلزم رهبریِ جسورانه و تمایل به زبانِ اعتراض گشودن در زمانِ تهدیدِ آن حقوق است اما در آمریکا تبعیض اثرات قابل توجه و مضری بر سلامت و رفاه افراد داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ در حالی که سرمایه گذاران و شرکت ها به طور فزاینده ای از نقض حقوق بشر آگاه هستند، اما تعداد اندکی از آنها درباره اقداماتی که می توانند برای رفع آن انجام دهند اطلاع دارند. با این حال، رفاه کارگرانی که پوشاک ما را کوک می زنند، دانه های قهوه ما را برداشت می کنند و وسایل الکترونیکی ما را مونتاژ می کنند به یک سرمایه گذار پیش کنش‌گرا و پاسخ شرکت بستگی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, حقوق بشر,

تعداد زیادی از شرکت ها، تأمین کنندگان، پیمانکاران، استخدام کنندگان و دلالانِ درگیر در بازار جهانی امروز اغلب شرایط انجام کار و تولید محصولات را مبهم می کنند و شناسایی و ریشه کن کردن نقض حقوق بشر کار اجباری و قاچاق انسان که یک چالش پیچیده و عظیم است را میسر می سازند.

,

ایجاد جهانی که در آن تمام بشریت حق کار در شرایط امن و سلامت را داشته باشند مستلزم اقدام شرکت های انفرادی و همچنین همکاری درون‌بخشی و فرابخشی خواهد بود.

,

دهه ها است که شرکت های چند ملیتی برای محافظت از حقوق اساسی انسانیِ کارگران در زنجیره های تأمین جهانی خود گام برداشته اند، اما همیشه چنین نیازی را در فعالیت های خود تشخیص نداده اند. با این حال، استانداردهای حقوق بشریِ شناخته شده بین المللی مانند "اصول راهنمای ملل متحد برای تجارت و حقوق بشر" از نظر جغرافیایی تفاوتی ندارند. آنها (استانداردهای حقوق بشری) از شرکت ها می خواهند تا بدون در نظر گرفتنِ مکانِ فعالیت، در سراسر فعالیت های مستقیم و زنجیره های ارزشِ خود به حقوق بشر احترام بگذارند. حقوق بشر، تجارت تمام افراد است.

,

پیشبرد حقوق بشر از کلمات روی کاغذ تا فرهنگ های حقوقی که واقعا اصول تنوع و فراگیر، آزادی و کرامت انسانی را در برمی گیرند مستلزم رهبری جسورانه و تمایل به زبانِ اعتراض گشودن در زمانِ تهدیدِ آن حقوق است.

,

شرکت ها، سرمایه گذاران و جامعه مدنی می توانند از قدرت کلام و نفوذ خود برای احترام و محافظت از حقوق اساسی انسانی کارگران از دفاتر اجرایی تا کف کارخانه ها و مزارع بهره ببرند.

,

کلام آخر اینکه، تعهد اخلاقی و کاری سرمایه گذاران و شرکت ها این است که اطمینان حاصل کنند فعالیت های اقتصادی به ضرر حقوق بشر تمام نمی شود.

,
 
,
, ,

یکی از اقداماتی که منجر به نقض حقوق بشر در کشورهای غربی به ویژه در آمریکا می شود "تبعیض" است که اثرات ناخوشایندی بر سلامت افرادِ مورد تبعیض دارد.

, حقوق بشر,

تبعیض موضوعی برجسته و بسیار مهم در زندگی مردم آمریکا است که اثرات قابل توجه و مخربی بر سلامت و رفاه افراد دارد.

,

"تبعیض در آمریکا"، بزرگترین نظرسنجی که تاکنون در نوع خود انجام شده بر تجارب شخصی افراد در مواجهه با تبعیض در بیش از 10 حوزه زندگی روزمره تمرکز می کند.

,

یافته های محققان حاکی از تجربیات گسترده تبعیض در بسیاری از گروه ها در آمریکا و ظهور و بروز متفاوت و تجربیات قابل توجه از تبعیض در میان گروه های مختلف است.

,

محققان با 3453 نفر از جمله؛‌ آفریقایی – آمریکایی تبارها، لاتینی ها، آسیایی – آمریکایی ها، بومیان آمریکا، سفیدپوستان و نیز مردان و زنان مصاحبه کردند. از آنها سؤال شد که آیا باور دارند که شخصا اشکال مختلف تبعیض سازمانی و فردی را تجربه کرده اند؟

,

45 درصد از آفریقایی – آمریکایی ها هنگام اجاره آپارتمان یا خرید خانه تبعیض نژادی را تجربه کردند.

,

18 درصد از آسیایی – آمریکایی ها گفتند که هنگام مواجهه با پلیس، تبعیض را تجربه کرده اند. هندی – آمریکایی ها بسیار بیشتر از چینی – آمریکایی ها مورد متوقف کردن ها یا رفتار ناعادلانه پلیس قرار می گیرند.

,

تقریبا 1 پنجم از لاتینی ها به خاطر نگرانی از تبعیض یا درمان ناکافی از مراقبت های پزشکی خودداری کرده اند.

,

41 درصد از زنان آمریکا اظهار داشتند که در حقوق ماهیانه برابر و فرصت های ترفیع مورد تبعیض قرار می گیرند.

,

تنها اجتناب از مراجعه به پزشک نیست که باعث ضعف سلامتی می شود، بلکه عدم تماس با پلیس در موارد اضطراری نیز می تواند ایمنی افراد را به خطر بیاندازد. مسکن ایمن و پایدار یکی از اساسی ترین نیازها برای حفظ سلامتی است. خودداری از تعامل با دیگران می تواند منجر به انزوای اجتماعی و نهایتا ضعف در سلامت جسم و روح شود.

,
 
,
, ,

نظرسنجی درباره تبعیض در آمریکا

, نظرسنجی درباره تبعیض در آمریکا,

به طور گسترده اثبات شده که تبعیض اثرات قابل توجه و مضری بر سلامت و رفاه افراد دارد. نتایج نظرسنجی در مورد "تبعیض در آمریکا" تفاوت عمده ای در گزارش های مربوط به تجربه شخصی با تبعیض به دلیل نژاد، جنسیت یا هویت را نشان می دهد و می تواند به عنوان پشتوانه علمی برای حکایات مربوط به تبعیض که ما را در طیف وسیعی از حوزه های زندگی روزمره احاطه کرده مورد بررسی قرار گیرد.

,

انواع تبعیض عبارتند از:

,

- هنگام مواجهه با پلیس

,

- هنگام درخواست برای کار

,

- هنگام صحبت در مورد پرداخت برابر یا در نظر گرفتن ترفیع

,

- هنگام اجاره آپارتمان یا اتاق یا خرید خانه

,

- هنگام رفتن به نزد پزشک یا کلینیک بهداشتی

,

- هنگام تحملِ بدنامی ها و تهمت ها

,

- هنگام تحملِ گمان های منفی یا اظهارات عاری از احساس و توهین آمیز

,

- هنگام ترسِ مردم از آنها

,

به طور کلی، این گزارش ها یک تجربه پیچیده از تبعیض در حوزه های متفاوت زندگی و گروه های مختلف در آمریکا را نشان می دهد. آنها نشان می دهند که این تجارب الگوی بزرگتر و سیستمی تبعیض در آمریکا را منعکس می کنند که پیامدهای قابل توجهی بر سلامت مردم آمریکا و کل کشور دارد.

,
 
,
, ,

"دیوید ویلیامز" دانشمند علوم اجتماعی، پاسخ فیزیولوژیکی به اضطراب و اینکه چرا تحصیلات خوب یا شغل پر درآمد لزوما از اثرات آن محافظت نمی کند را توضیح می دهد.

, دیوید ویلیامز,

"کلاید مورفی" وکیل مشهور 41 ساله در رشته حقوق مدنی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه ییل به دلیل لخته شدن خود در ریه درگذشت. اندکی بعد از او، "ران نوروود" و "جِف پالمر" همکلاسی های آفریقایی – آمریکایی وی هر دو به خاطر سرطان از پای درآمدند.

,

در حقیقت، بیش از 10 درصد از آفریقایی - آمریکایی های کلاس ییل در سال 1970 جان خود را از دست دادند. نرخ مرگ و میر در میان آنها بیش از 3 برابر بیشتر از همکلاسی های سفیدپوست آنها بود.

,

این خیره کننده است. اما حقیقت این است که آفریقایی - آمریکایی ها در شرایط بیمارتری زندگی می کنند و زودتر از سفیدپوستان آمریکا می میرند. بیماری قلبی علت شماره 1 مرگ در آمریکا است و مردان و زنان میانسال سیاه‌پوست حدود 2 برابر بیشتر از همسالان سفیدپوست آنها جان باخته اند.

,

افزایش مرگ و میر همچنین در سرطان، سکته، دیابت، بیماری کلیوی و مرگ مادران باردار مشهود است. در واقع، در هر 7 دقیقه 1 فرد سیاه‌پوست دچار مرگ زودهنگام می شود. اگر سلامت سیاه‌پوستان و سفیدپوستان برابر بود، روزانه بیش از 200 سیاه‌پوست جان خود را از دست نمی دادند.

,

حتی سطح تحصیلات بالاتر که می تواند باعث درآمد بالاتر، توانایی برای زندگی سالم تر و دسترسی به مراقبت های بهداشتی با کیفیت بالا شود، نمی تواند از آفریقایی – آمریکایی ها در برابر اختلافات منتهی به مرگ محافظت کند.

,

بر اساس یک تحقیق گسترده، تجربیات روزمره رنگین پوستان آمریکا در زمینه تبعیض واکنش های فیزیولوژیکی ایجاد می کند که منجر به تغییرات نامطلوب در وضعیت سلامتی، پیری زودرس و تغییر الگوهای رفتاری می شود.

,

استرس یک بخش عادی از زندگی است، اما وقتی دائمی و روزمره می شود از توانایی ما خارج شده و سیستم های فیزیولوژیکی طراحی شده برای کنترل آن از کار می افتد. این واکنش جسمی باعث افزایش فشار خون، دیابت یا دیگر مشکلات سلامتی می شود.

,

اولین کاری که باید انجام شود این است که تصدیق کنیم تبعیض نژادی روزمره در فرهنگ آمریکا باعث بیماری و مرگ رنگین پوستان می شود و تعهد بدهیم که با همکاری یکدیگر این کشور را به مکانی سالم و امن برای همه تبدیل کنیم.

,

کلمه "تبعیض" اغلب نمونه های تاریخیِ انکار حق رأی، جرائم ناشی از نفرت یا اعمال تبعیض آمیز در مسکن و عدالت کیفری را به ذهن متبادر می کند، اما همه تبعیض ها، آگاهانه، عمدی یا شخصی نیستند. تبعیض اغلب در سیاست ها و شیوه های سازمانی مانند وام های رهنی، منطقه بندی یا شیوه های تأمین بودجه مدارس تعبیه شده است که به نوبه خود بر محل زندگی، چگونگی تحصیلات، دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی یا مشاغل خوب تأثیر می گذارد. تمام این موارد با سلامتی در ارتباط هستند.

,

اما وقتی تبعیض به بخشی از هنجارهای روزانه شما تبدیل می شود، حتی تحصیلات نیز نمی تواند به طور کامل از شما در برابر اثرات آن محافظت کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه