اخبار داغ

گفت‌وگو با جهادگرانی که حافظ خاطرات دفاع مقدس شدند؛

ثبت واقعیت خاکریزهای جبهه‌/لحظات نابی که در قاب دوربین ماندگار شد

ثبت واقعیت خاکریزهای جبهه‌/لحظات نابی که در قاب دوربین ماندگار شد
حسن مرادی از عکاسان و خبرنگاران دوران دفاع مقدس که در بسیاری از عملیات‌ها حضور داشت تصاویری ناب از جبهه‌های جنگ را ماندگار کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، نخستین روز از چهلمین سالگرد دفاع مقدس بود که رهبر انقلاب در مراسم تجلیل از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس بر ضرورت ثبت و ضبط دقیق خاطرات و اسناد و آثار دوران جنگ تحمیلی تأکید کردند؛ چراکه نسل امروز و آیندگان باید از این گنجینه عظیم بهره ببرند از این رو باید به شکلی هنرمندانه این گنج  با جنس ناب از رشادت ها، ایثار، فداکاری و مدیریت زن و مرد ایرانی  را استخراج کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

در همین راستا جدای از تأثیرگذاری متن و ادبیات و کتاب های دوران دفاع مقدس، عکس و فیلم می تواند به عنوان رسانه ای تأثیرگذار ترعمل کند، تصویر نوجوانی با یک کوله و اسلحه و خنده نقش بسته بر لب هایش،عکس نماز خواندن رزمنده ای جوان در کانالی تنگ، تصویر پرچم هایی در دست رزمندگان که راه قدس از کربلا می گذرد، فیلم نوحه خوانی و روضه خوانی رزمندگان در شب های عملیات همه می تواند بیان کننده یک تفکر و نگرش اصیل، ریشه دار و هدف دار باشد و از طرفی انتقال دهنده روحیات اسلامی، ایرانی و شجاعانه و انقلابی به یک نسل باشد.

,

,

, ,

البته در دوران جنگ تحمیلی شاید یکی از سخت ترین کارها تهیه عکس و فیلم از رزمندگان بوده است عکاسان باید کمین می کردند تا بتوانند یک عکس از رزمنده ای ثبت کنند چرا که اکثر رزمندگان از دوربین فراری بودند، موضوعی که نه فقط عکاسان بلکه رزمندگان حاضر در جبهه های دفاع مقدس هم نسبت به آن نوع از اخلاص و گمنامی شهادت می دهند.  

,

حسن مرادی از جمله عکاسان لرستانی دوران دفاع مقدس در گفت و گو با سفیرافلاک اظهار داشت: از اواخر سال ۵۶ با شروع راهپیمایی ها و تظاهرات مردمی و آغاز دوران انقلاب اسلامی دوربین عکاسی را به دست گرفتم؛ در روزنامه کیهان و در حزب جمهوری به عنوان سرپرست روزنامه جمهوری و روزنامه صبح آزادگان مشغول فعالیت بودم.

,

,

, ,

وی با بیان این که از روز اول جبهه و جنگ به عنوان عکاس و خبرنگار وارد جنگ شدم و تا روزهای آخر که همراه با عملیات مرصاد بود حضور داشتم افزود: توانستم همراه رزمندگان حصر آبادان، فاو، فتح المبین، کربلای ۱۰، والفجرمقدماتی، شاخ شمیران و خیلی از عملیات های دیگر توانستم تصاویری از تاریخ جنگ را ثبت کنم.

,

مرادی خاطرنشان کرد: به عنوان خبرنگار چریک پنج استان عراق را رفتم و در سال ۶۵، هفت صفحه گزارش تهیه شده از شهرهای کردنشین عراق در روزنامه جمهوری اسلامی به چاپ رسید و بر همین اساس به عنوان خبرنگار بسیجی و اسوه مقاومت معرفی شدم.

,

,

, ,

عکاس دفاع مقدس عنوان کرد: آن زمان بسیاری از اخبار استانی را برای شهید حسن باقری که در روزنامه جمهوری اسلامی بودند ارسال می کردیم و در دوران جنگ تحمیلی هم با هماهنگی وی و به عنوان خبرنگار بسیجی با اکثر لشگرها و تیپ ها همراه می شدم.

,

وی در رابطه با ارسال خبری دردناک به تهران بیان کرد: رژیم بعث عراق شهرپلدختر را بمباران کرده بود خانواده ای دیدم روی تله ای از خاک با لباس های خاکی و چشمانی گریان نشسته بودند و غسل  شهدای روی هم افتاده در کنار رودخانه پلدختر، با این که خیلی برایم زجر آور بود اما باید عکس این جنایت در حق مردمانی مظلوم ثبت می شد تا آیندگان ظلم و ستم استکبار و زورگویان جهان را می دیدند.

,

مرادی یادآور شد: طی عملیاتی در کردستان عراق من با رزمندگان اسلام همراه شده بودم اما اینبارجدای دوربین سلاح هم به دست داشتم بعد از انجام عملیات شب را در خانه یکی از شهدای عراقی سپری کردیم که اینجا مادر شهید ما را نمی شناخت و با عکس امام خمینی که به او نشان دادیم ما را جیش الخمینی صدا زد و به خانه راه داد؛ صحبت هایش که می گفت من امام را دوست دارم چون تنها به دنبال رضایت پرودگار است و این که خداوند را شاکرم که فرزندم شهید شد و به صدام خدمت نکرد را به عنوان یک خبر در روزنامه جمهوری اسلامی چاپ کردیم.

,

,

, ,

وی با اشاره به عکسی از ماشین سوخته در خرمشهر و رزمنده سلاح به دست در کنار آن گفت: تصاویر بسیاری از بمباران ها، اعزام ها، خط مقدم جبهه ها و تشییع ها و عملیات ها ثبت کردم؛ با این که ۹  ماه در تبلیغات لشگر ۵۷ لرستان بودم در طول این مدت و با برنامه های مختلف سعی کردم یک عکس از حاج نوری فرمانده وقت تیپ ۵۷ لرستان و یا سردار کشکولی ثبت کنم متاسفانه نتوانستم چون تا دوربین را می دیدند از هر راهی شده  خود را دور می کردند؛ اخلاص در بین فرماندهان زمان جنگ موج می زد تنها هدفشان رضایت خداوند، حفظ اسلام و سرکوب دشمنان اسلام بود.

,

خبرنگار دفاع مقدس با بیان این که جدای عکاسی امورات دیگر جنگ از جمله مسئولیت انتقال اسرای عراقی در عملیات حصر آبادان را به عهده داشتم گفت: با دو دوربین عکاسی رنگی و سیاه و سفید عکس تهیه می کردم البته برای روزنامه بیشتر از دوربین سیاه و سفید استفاده می کردم و خیلی از تصاویر ارسالی که روزانه می فرستادم در روزنامه جمهوری اسلامی به عنوان تصاویر صفحه نخست انتخاب شد.

,

,

, ,

وی با اشاره به نقش جوان امروز در مواجهه با مشکلات امروز بیان کرد: جوانان امروز در جنگ اقتصادی نباید ایمانشان را از دست بدهند بلکه باید همه کمک کنند و بر اساس نقشه ای که ولی فقیه جلوی راهمان قرار می دهد عمل کنیم و از دین اسلام، قرآن و شهدایمان دفاع کنیم.

,

مرادی با بیان این که سردار شهید سلیمانی باید الگوی همه ما باشد اظهار داشت: ما دیروز در جنگ نظامی ایستادیم؛ امروز هم ایستاده ایم، شاید داروهای درمان منِ جانباز شیمیایی تحریم است اما هنوز مدافع اسلام و نظام هستم.

,

,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه