اخبار داغ

کولبر یا قاچاقچی، مساله این است؛

سوءاستفاده ضدانقلاب از موضع‌گیری غلط برخی مسئولان/ قاچاقچیانی که در پوشش کولبر فعالیت دارند

سوءاستفاده ضدانقلاب از موضع‌گیری غلط برخی مسئولان/ قاچاقچیانی که در پوشش کولبر فعالیت دارند
در سایه حمایت‌های نادرست و همراهی با غرض‌ورزی خاص برخی مسئولان و نمایندگان، فعالیت قاچاقچیان در پوشش کولبری انجام می‌شود که در نهایت به سوءاستفاده از مرزنشینان و نیز تداوم محرومیت در این مناطق می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، موضوع تامین معیشت مرزنشینان به ویژه در استان‌های شمالغربی کشور به طور مداوم یکی از اصلی‌ترین جریاناتی بوده که مورد بی مهری و غفلت دولت‌ها و در مقابل نیز با توجه و بزرگنمایی توسط ضدانقلاب همراه بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,

یکی از پاشنه آشیل‌های مهم در این میان نیز مساله «کولبری» است که در سایه کم‌توجهی مسئولان بومی و کشوری گسترش یافته و همین موضوع باعث شده تا فرصت طلبان از شرایط پیش آمده سوءاستفاده کرده و ندای همراهی و همدلی با این قشر را سر دهند.

,

در سال‌های گذشته طرح‌های مختلف در خصوص ساماندهی کولبران توسط مجلس و دولت ارائه شده که بیشتر در حد همان مصوبه و طرح باقی مانده و وارد مرحله اجرایی نشده است. البته طرحی نظیر ساماندهی کولبران نیز وارد فاز اجرایی شده و در قالب آن کارت‌هایی برای نفرات صادر شده تا تردد در مسیرهای مشخص برای آن‌ها به راحتی انجام پذیرد اما حتی همین طرح هم دارای مشکلاتی بود که باعث شد تا سودجویان از ثمره تلاش قشر مستضعف و آسیب‌پذیر مرزنشین بهره‌مند شوند.

,

فروش کارت‌های کولبری، تسلیم در برابر فشار سودجویان برای انتقال اقلام غیرمجاز، تردد در ساعات و محل‌های غیرمجاز و در خطر انداختن جام خود برای کسب درآمد بیشتر از جمله مهم‌ترین اقداماتی بوده که پس از اجرای طرح ساماندهی کولبری رواج یافته و به یکی از عوامل برخورد نیروهای مرزی با این افراد تبدیل شده است.

,

در کنار تمام این مشکلات، هم‌صدایی برخی مسئولان و نمایندگان در شهرستان‌های دارای کولبر با رسانه‌های ضدانقلاب خارجی باعث مخدوش شدن ذهنیت عموم نسبت به ماجرای قاچاق مواد مخدر و تسلیحات در این مناطق شده و به این ترتیب قاچاقچیان هم با عنوان کولبر شناخته شوند.

,

* نامه‌‌هایی که رنگ و بوی تمارض دارند!

, * نامه‌‌هایی که رنگ و بوی تمارض دارند!, * نامه‌‌هایی که رنگ و بوی تمارض دارند!,

در راستای احقاق حقوق مردم مرزنشین و تامین معیشت آن‌ها، درخواست‌های مختلفی از سوی نیروهای امنیتی، مسئولان و متولیان امر ساماندهی و نیز مردم به نمایندگان سابق و فعلی و نیز مسئولان دولتی ارائه شده که همواره با بی توجهی یا با آوردن بهانه‌هایی برای انجام ندادن همراه بوده است.

,

اما هر زمان اقدامی علیه رفت و آمد غیرمجاز نفرات در لباس کولبری انجام شده یا برخوردی با قاچاقچیان شبانه در حریم مرزهای کشور شده، این نمایندگان مجلس بوده‌اند که در گام اول بدون توجه به ماهیت ماجرا و تنها با نگاهی پوپولیستی به فکر گرفتن ماهی از آب گل‌آلود افتاده‌اند.

,

نامه‌نگاری با مضامین غیرعرفی، تهدید و محکوم کردن نیروهای مرزی و امنیتی، درخواست برای صدور دستور عدم برخورد با انتقال دهندگان اقلام مجاز و غیرمجاز در مرزها و نیز اعلام همدردی با قاچاقچیان تنها گوشه‌ای از اقداماتی بوده که در سال‌های مختلف از سوی نمایندگان انجام شده و البته در سایه عدم پیگیری موضوع توسط دستگاه‌ها و نهادهای دخیل در ماجرا به نوعی عادت نیز تبدیل شده است.

,

* نامه‌نگاری با رئیس جمهور برای موضوعی مشخص!

, * نامه‌نگاری با رئیس جمهور برای موضوعی مشخص!, * نامه‌نگاری با رئیس جمهور برای موضوعی مشخص!,

یکی از آخرین اقداماتی که توسط نمایندگان مجلس در راستای اعلام همدردی با متجاوزان مرزی انجام شده، نامه‌نگاری نماینده مردم سردشت و پیرانشهر با حسن روحانی بود که در قالب آن، کمال حسین‌پور نسبت به کشته شدن چند متجاوز مرزی توسط نیروهای مرزبانی اعتراض کرده و چنین نوشته بود که «علی‌رغم هشدارها هرروز شاهد این وقایع تاسف برانگیز هستیم».

,

این نامه‌نگاری و اعلام تاسف در حالی انجام شد که فرماندهان مرزبانی آذربایجان‌غربی در گفتگویی با اعلام اینکه افراد کشته شده به عنوان متجاوز مرزی بوده‌اند، خواستار توجه مردم مرزنشین به ضوابط مرزی و قوانین حمل کالا شده بودند.

,

جالب است که این نماینده در صحن مجلس نیز در تذکری به رئیس جمهور و وزیر کشور خواستار اعزام گروهی برای بررسی دقیق ماجرا و برخورد با مسببین آن شده بود که همین امر موجب استقبال ضدانقلاب از موضع‌گیری وی و در نهایت سکوت این نماینده در خصوص پیگیری‌هایش شد.

,

* ما در منطقه کولبر نداریم/ نمایندگان و مدیران حرف دشمنان را تکرار نکنند

, * ما در منطقه کولبر نداریم/ نمایندگان و مدیران حرف دشمنان را تکرار نکنند, * ما در منطقه کولبر نداریم/ نمایندگان و مدیران حرف دشمنان را تکرار نکنند,

به دنبال این ماجرا و در شرایطی که پیش از آن نیز مسئولان امنیتی و مدیران دولتی از ساماندهی کولبران در مسیرها و ساعات خاص خبر داده بودند و اعلام شده بود که دیگر کولبر به معنای خاص در منطقه وجود ندارد، فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) نیروی زمینی سپاه در نشست صمیمی با خبرنگاران و اصحاب رسانه ضمن اشاره به اینکه برخی دانسته یا ندانسته حرف‌های دشمن را تایید می‌کنند، بیان داشت: مسیرهای کولبری از سوی دولت بسته شده‌اند. آن‌هایی که به نام کولبر فعالیت دارند یا مشروبات را منتقل می‌کنند یا سلاح، همه این‌ها قاچاق است.

, .,

وی گفت: فعالیت قاچاق با بهانه مشکلات اقتصادی دروغ است. مردم بخاطر مشکلات اقتصادی که دنبال کشته شدن فرزندشان نیستند، خون قاچاقچیان پای خودشان است

,

سردار اوصانلو خطاب به مسئولان و نمایندگان مجلس نیز خاطرنشان کرد: مسئولان و نمایندگان نباید همراه دشمن باشند و شعار دهند که کولبر کشته شده، آن‌هایی که کشته می‌شوند قاچاقچی هستند نه کولبر.

, .,

وی ابراز داشت: خواسته ما پیگیری راه‌اندازی بازارچه مرزی از سوی نمایندگان مجلس است. در منطقه همه موافق بازارچه مرز هستیم و تنها عده معدودی در مرکز مخالفت می‌کنند که آن‌ها هم باید توجیه شوند.

, .,

فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) نیروی زمینی سپاه در پایان سخنان خود بار دیگر از نمایندگان و مسئولان خواست به جای سیاهنمایی در خصوص مباحث کولبری و قاچاقچی، به دنبال بازگشایی بازارچه‌های مرزی باشند.

,

* برخی تعبیر کولبر را برای قاچاقچی به کار می‌برند و انتظار حمایت دارند!

, * برخی تعبیر کولبر را برای قاچاقچی به کار می‌برند و انتظار حمایت دارند!, * برخی تعبیر کولبر را برای قاچاقچی به کار می‌برند و انتظار حمایت دارند!,

اظهارات فرمانده قرارگاه شمالغرب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر مبنای همان سخنانی بوده که توسط فرمانده سابق مرزبانی کشور و جانشین فعلی فرمانده ناجا در سفر مردادماه 98 خود به آذربایجان‌غربی و در جمع خبرنگاران گفته بود.

,

سردار قاسم رضایی در این نشست و در پاسخ به سوالاتی در خصوص دلایل برخورد مرزبانان با کولبران در زمینه برخی تعابیر به‌کار برده شده مبنی بر کولبر نامیدن قاچاقچیان در نقاط مرزی، عنوان کرد: کسی که نصف شب با اقلام غیرقانونی و ضدفرهنگی تردد دارد کولبر نیست بلکه مخل امنیت و مخل قانون است.

,

وی گفت: سوال ما از برخی افراد که در این زمینه ادعای دفاع از کولبران را دارند این است چرا دستگاه‌های نظارتی در برابر الفاظ نامربوط غیرقانونی برخی افراد نسبت به مرزبانان سکوت کرده‌اند؟ چرا در برابر تیراندازی قاچاقچیان به مرزبانان سکوت می‌کنند اما در صورت مقابله با وارد کنندگان سلاح و اقلام غیرمجاز فرهنگی متهم می‌شویم؟ باید افرادی که چنین نظراتی دارند توضیح دهند و رسانه‌ها باید از آن‌ها توضیح بخواهند.

, .,

سردار رضایی تاکید کرد: برخی با عنوان کولبری در حال خلاف و به تعبیر یاغی و دزد هستند. باید مفهوم کولبر را ترسیم و تبیین کنیم.

,

* بسته شدن معابر کولبری برای جلوگیری از قاچاق

, * بسته شدن معابر کولبری برای جلوگیری از قاچاق, * بسته شدن معابر کولبری برای جلوگیری از قاچاق,

استاندار آذربایجان‌غربی هم طی سال 98 و در خصوص ساماندهی معابر کولبری در استان، گفته بود: پیش از این از طریق معابر کولبری و توسط عده‌ای سودجو، قاچاق انجام می‌گرفت که جلوی آن را گرفتیم و سعی داریم با استفاده از کارت‌های الکترونیکی مبادلات مرزنشینان را ساماندهی کنیم.

,

* کمک یک میلیونی بنیاد مستضعفان به کولبر و سکوت مدعیان حمایت از مرزنشینان

, * کمک یک میلیونی بنیاد مستضعفان به کولبر و سکوت مدعیان حمایت از مرزنشینان, * کمک یک میلیونی بنیاد مستضعفان به کولبر و سکوت مدعیان حمایت از مرزنشینان,

«سید پرویز فتاح» رئیس بنیاد مستضعفان، روز 23 فروردین امسال در صفحه شخصی خود نوشت: «انشالله هفته آینده با تامین مالی بنیاد مستضعفان و با همکاری استانداران آذربایجان‌غربی، کردستان و کرمانشاه کارت هدیه حداکثر تا سقف یک میلیون تومان به همه کولبران عزیز و زحمتکش که به دلیل بحران کرونا از نظر معیشتی دچار آسیب شده‌اند، تقدیم می‌شود».

,

این سخنان رئیس بنیاد مستضعفان نشان دهنده توجه ویژه متولیان امر رسیدگی به قشر مستضعف به موضوع کولبری و  همکاری برای بهبود وضعیت معیشت مرزنشینان است که نمایندگان و مسئولان دولتی در منطقه و استان‌های درگیر با موضوع کولبری باید به جای پرداختن به حواشی موجود در برخورد با قاچاقچیان، روی آن تمرکز و توجه کنند.

,

با توجه به حمایت‌های گاه و بیگاه نهادهای انقلابی و نیز وجود طرح‌ها و لوایحی در خصوص رسیدگی به وضعیت معیشتی مرزنشینان توسط دولت، باید منتظر ماند و دید که آیا حمایت دائم از مرزنشینان بازهم در حد شعار و پیام برای نمایندگان و دولتی‌ها باقی خواهد ماند یا اینکه در صدد اقدامی ماندگار و واقعی برای رسدیگی به وضعیت این مردم صبور و محروم خواهند بود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه