اخبار داغ

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه مطرح کرد؛

جوانان عامل ابتلای سالمندان به کرونا/ راه اندازی پویش احوال پرسی از سالمندان در کهگیلویه + تصاویر

جوانان عامل ابتلای سالمندان به کرونا/ راه اندازی پویش احوال پرسی از سالمندان در کهگیلویه + تصاویر
رئیس مرکز بهداشت شهرستان کهگیلویه گفت: برخی سالمندان به دلیل مشکلات حرکتی از منزل بیرون نمی رود و افراد خانواده و جوان ترها بیرون از منزل با شرکت درمراسم موجب انتقال بیماری به سالمند شده و حتی موجب مرگ وی شده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ لطف الله افروشته رئیس مرکز بهداشت شهرستان کهگیلویه در گفت و گو با صبح زاگرس در مورد آغاز هفته سلامت و فعالیت های انجام شده در این هفته گفت: از 7 تا 13 مهرماه به عنوان هفته سلامت سالمندان شناخته می شود و شعار هفته سلامت امسال "کرونا فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان" است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

افروشته با طرح یک سوال  گفت: کرونا چگونه قرار است نگاه ما را به سالمندان تعییر دهد؟ از این طریق که کرونا به ما نشان داد که سلامت سالمندان چقدر می تواند تحت الشعاع بیماری های مختلف از جمله همین کرونا قرار گیرد و لازم است که ما توجه ویژه تری به سالمندان داشته باشیم.

,

وی اضافه کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و خطر این بیماری برای این قشر از جامعه یکی از فعالیت های امسال راه اندازی پویش مردمی احوال پرسی از سالمند است که دلایل مختلفی دارد.

,

افروشته اظهار داشت: در دوران سالمندی بحث روان سالمندان از اهمیت زیادی برخوردار است و در این شرایط کرونا آرامش روانی از جمله مواردی است که باید افراد  سالمند از آن برخوردار بوده تا کمتر در معرض ابتلا قرار گیرند.

,

, ,

وی با اشاره به راه اندازی پویش احوال پرسی از سالمندان گفت: پویش احوال پرسی از سالمندان توسط پرسنل شبکه بهداشت راه اندازی شده و در همین راستا در شبکه های اجتماعی ابلاغی صورت گرفته و فعالیت هایی را آغاز کرده ایم.

,

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه گفت: با توجه به افزایش ابتلای سالمندان به بیماری کرونا افزایش استرس می تواند اثر منفی بر این بیماری گذشته و این احوال پرشی و دلداری ها می تواند در کاهش استرش و افزایش آرامش سالمندان موثر باشد.

,

وی افزود: در شهرستان کهگیلویه 9 درصد از کل جمعیت سالمند محسوب می شوند که تعداد این افراد 11659 نفر هستند.ترکیب سالمندی در شهر و روستا نیز متفاوت است.

,

افروشته ادامه داد: از این تعداد 3/5 درصد سالمندان در روستاها و 6/3 درصد مابقی در شهرها سکونت دارند و این همان سیر مهاجرتی است که جوانان از روستاها به شهرها آمده و این درصدها شکل می گیرد.

,

این مسئول گفت: هر سال هر سالمند ارزیابی شده و مراقبت های لازم از وی صورت می گیرد و تا پایان شهریور 99 ، 43 درصد سالمندان شهرستان را از نظر سلامتی ارزیابی کردیم.

,

, ,

 

,

وی عنوان کرد: در زمینه ارزیابی های صورت گرفته، 52 درصد از سالمندان روستایی ارزیابی شده و تنها 28 درصد سالمندان شهرها جهت ارزیابی به ما مراجعه کردند.

,

لطف الله افروشته با اشاره به موارد ارزیابی سالمندان گفت:  در زمینه بهداشت سالمندان سالی یک بار از نظر الگوی تغذیه، افسردگی، فشار خون و خطر سقوط یا عدم تعادل در شهرستان کهگیلویه مورد بررسی قرار می گیرند.

,

وی اضافه کرد: 79 درصد سالمندان ارزیابی شده در شهرستان مشکلات تغذیه ای دارند و بسیاری از آن ها اضافه وزن و کاهش وزن داشته و به طور کلی 62 درصد آن ها  الگوهای تغذیه ای نامناسب است.

,

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه تصریح کرد: 20 درصد سالمندانی که مورد ارزیابی قرار گرفتند فشار خون بالا داشته و 2 درصد از کل جمعیت سالمندان نیز احتمال عدم تعادل آن ها بسیار بالا بوده است و این عدم تعادل می تواند موجب سقوط  و شکستگی آن ها شده و با توجه به کندی بهبودی آن ها می تواند مورد توجه قرار گیرد.

,

, ,

این مسئول عنوان کرد: ارزیابی ها در تمام روستاهای شهرستان کهگیلویه صورت گرفته و در راستای پویش احوالپرسی از سالمندان علاوه بر کنترل فار خون،معاینات اولیه و عمومی و خدمات پزشکی در بین سالمندان ماسک و ژل ضدعفونی توزیع شد.

,

افروشته با اشاره به ابتلای برخی سالمندان کهگیلویه ای به بیماری کرونا گفت: سیستم ایمنی سالمندان به طور نسبی از سایر افراد ضعیف تراند و سالمندانی که به بیماری کرونا مبتلا می شوند نقشی در این ابتلا ندارند.

,

وی گفت: مواردی وجود داشته که سالمند به دلیل مشکلات حرکتی از منزل بیرون نمی رود و سایر افراد خانواده و جوان ترها بیرون از منزل با شرکت درمراسمات و برنامه های مختلف موجب انتقال بیماری به سالمند شده و حتی موجب مرگ وی شده اند.

,

این مسئول به بیشترین موارد ابتلا به بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: بیشترین موارد ابتلا به کرونا در شهرستان کهگیلویه را زنان خانه دار به خود اختصاص داده اند و یکی از مهمترین دلایل آن شرکت کردن در مراسمات خاکسپاری است که فاصله گزاری مناسب در آن ها رعایت نمی شود.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه