اخبار داغ

در قالب نشستی با عنوان «محرم امسال»؛

برنامه‌های اجراشده توسط یازده مداح تحلیل جامعه شناختی می‌شود

برنامه‌های اجراشده توسط یازده مداح تحلیل جامعه شناختی می‌شود
برنامه‌های اجرا شده توسط یازده مداح در ایام عزاداری حسینی، در قالب نشستی با عنوان «محرم امسال» مورد تحلیل اجتماعی، فرهنگی، هنری و ادبی قرار می‌گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در برنامه‌ای پژوهشی با عنوان «محرم امسال» که به همت گروه فرهنگ و هنر دانشکده فرهنگ و ارتباطات و نیز اندیشکده راهبردی اربعین دانشگاه امام صادق (ع) طراحی و اجرا می‌شود، مراسم و اشعار اجرا شده توسط یازده مداح مطرح کشور در محرمی که گذشت مورد تحلیل هنری، ادبی، اجتماعی و فرهنگی قرار می‌گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ع),

سید مجید امامی مدیر اندیشکده راهبردی اربعین در این‌باره گفت: نقش آفرینی گسترده و عمیق هیئت‌های عزاداری و ذاکران اهل بیت در فضای فرهنگی و رسانه‌ای امروز کشور بر کسی پوشیده نیست. ‏ هیئت‌ها امروز به یکی از منابع اصلی و جریان ساز تولید محصولات رسانه‌ای و هنری و انتقال معنا و پیام در کشور و جهان اسلام تبدیل شده‌اند. تنوع و تکثر آثار، استمرار و تولید زنده و رویداد محورانه محتوا، مشارکت عمومی مردمی در فرایند تولید و توزیع آثار، و برخورداری از گستره وسیع مخاطب، و تأثیرگذاری عمیق عاطفی و اعتقادی از ویژگی‌های مهم این جریان فرهنگی است.

, این‌باره, محورانه,

وی افزود: «شعر» از ارکان اصلی شکل دهنده محتوای هیئت‌ها است و بسیاری آن را ستون خیمه آئین‌های عزاداری تشیع به حساب می‌آورند. از سوی دیگر این آئین‌ها از مهمترین عرصه‌های ظهور و حضور شعر در زندگی مردم محسوب می‌شود و در چرخه استعدادیابی، آموزش، تمرین و تعالی بسیاری از شاعران نقشی بی بدیل ایفا می‌کند.

, آئین‌های, آئین‌ها, بدیل,

امامی ادامه داد: ‏ با وجود این جایگاه و اهمیت فرهنگی و رسانه‌ای، جای نگاه کارشناسانه به شعر و مداحی‌های عاشورایی و بررسی ابعاد مختلف آن در فضای فرهنگی و دانشگاهی کشور بسیار خالی است. مطالعات هرچند محدود مناسک و آئین‌های شیعی تاکنون از تقلیل گرایی روش شناختی و تحمیل ذهن گرایی نظریه پردازان جامعه شناسی دین رنج برده است و گفت‌وگو و فحص میدانی از واقعیت این پدیده مهم هنری زیبایی شناختی و معنوی (توأمان) یعنی مداحی و روضه خوانی، سابقه اندکی دارد. برخی پژوهش‌ها و آثار نیز از عملکرد یا محتوای برخی شاعران نوگرا برای تثبیت خرده نظریات مناسکی شأن استفاده کرده اند و تتبع بی طرفانه کمتر دیده شده است.

, آئین‌های, فحص, توأمان, شأن, اند, تتبع, طرفانه,

وی در ادامه با اشاره به ضرورت تدوین یک چارچوب نظری در حوزه پژوهش مناسک شیعی گفت: هرچند ما هنوز هم فاقد یک چارچوب نظری بومی و اسلامی برای مناسک پژوهی شیعی هستیم ولی مباحثه همدلانه و کارشناسی بر اساس محتوای زنده مناسک و هیئت امروز ایران، مقدمه‌ای برای پژوهش‌های بزرگ و الهام بخش بعدی است. این درحالی است که واقعیت اجتماعی جامعه ایران متأثر از کرونا و محدودیت سازی های احتیاطی اجتماعات، فشارهای اقتصادی و گذار فرهنگی و نسلی خاصی قرار دارد و بی شک تعامل بین پدیده هنری معنوی مداحی با این شرایط قابل تحلیل است.

, درحالی, متأثر,

امامی گفت: ما بر آنیم در این مجموعه نشست‌ها گام‌های نخست در رفع این خلأ را برداریم و به تحلیل روزآمد محتوای ادبی و معرفتی عرضه شده توسط چند تن از مادحان پر مخاطب و رسانه‌ای بپردازیم. بر همین اساس شعر و محتوای مداحی مراسم محرم اخیر آقایان محمود کریمی، مهدی سلحشور، سعید و محمد حسین حدادیان، محمدرضا و حسین طاهری، سید مجید بنی فاطمه، میثم مطیعی، مهدی رسولی، محمدرضا بذری، رضا نریمانی، محمد رضا پویانفر و حنیف طاهری در گفت‌وگوهایی تخصصی مورد بحث قرار می‌گیرد.

, آنیم, مادحان, بنی, پویانفر, حنیف,

مدیر اندیشکده راهبردی اربعین گفت: این نشست‌ها با حضور دو کارشناس ادبی و نیز اجتماعی و با دبیری محمد مهدی سیار عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق در دوشنبه و چهارشنبه‌های هر هفته از ۱۴ مهرماه تا پنج هفته و به صورت برخط برگزار می‌شود.

,

برنامه اول از نشست‌های «محرم امسال» با حضور سید مجید امامی به عنوان تحلیلگر فرهنگی و اجتماعی و حامد اهور به عنوان منتقد ادبی به بررسی اشعار خوانده شده سید مجید بنی فاطمه در محرم امسال می‌پردازد.

, اهور, بنی,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه