اخبار داغ

عضو هیات رئیسه مجلس:

گرانی سموم، کشاورزی را غیر اقتصادی کرده است/برنامه مدون و قاطعی برای حل مشکل وجود ندارد

گرانی سموم، کشاورزی را غیر اقتصادی کرده است/برنامه مدون و قاطعی برای حل مشکل وجود ندارد
علی کریمی افزایش هزینه‌ها عملا کشاورزی استان‌های تولیدکننده برنج را غیراقتصادی می‌کند، گفت: از یک سو، وزارت صمت این موضوع را رها کرده و از سویی دیگر وزارت جهاد، آن قاطعیت و جدیت لازم را برای حل و فصل ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی کریمی فیروزجایی عضو در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص وضعیت نابسامان بازار کود و سموم کشاورزی و گلایه کشاورزان از فقدان و گرانی این اقلام طی سال جاری، می‌گوید: متاسفانه در ماه‌های اخیر، شاهد افزایش بی رویه قیمت در بحث کود و سموم کشاورزی بودیم و علیرغم پیگیری‌هایی که داشتیم، وزارت جهاد کشاورزی، برنامه خاصی را ارائه نکرد.

وی افزود: بخشی از مسائلی که ما مطرح کردیم از یک سو بر می‌گشت به نظارت دستگاه‌های متولی نظیر تعزیرات و سازمان صمت که برخورد جدی با متخلفان و سودجویان داشته باشند و از سویی دیگر، وزارت جهاد کشاورزی نیز در جهت تامین نهاده‌های کشاورزی و همین طور در دراز مدت اقدام به سرمایه‌گذاری در استان‌های کشاورزی خیز برای احداث واحدهای صنعتی تولید سموم و کود کشاورزی کند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: این موضوعات مسائلی بود که ما مطرح کردیم و متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی برنامه و اقدام جدی و سازمان یافته‌ای را برای حل این مشکل ارائه نکرد، البته شاید بخشی از این به شرایط فعلی کشور برگردد اما ما معتقدیم با همین وضعیت و تحریم‌ها، می‌شد خیلی بهتر از این‌ها رفتار کنیم تا این فشار سنگینی که روی دوش کشاورزان است، تقلیل یابد.

کریمی فیروزجایی گفت: در حال حاضر در کنار کشاورزی فصل باغات مرکبات نیز آغاز شده است و در هر دوی این بخش‌ها ما نیاز به کود و سموم کشاورزی و باغی داریم و اکنون این افزایش قیمت 500 درصدی که کشاورزان از آن گلایه دارند، عملا کشاورزی استان‌های تولیدکننده برنج را غیراقتصادی می‌کند، چرا که سر جمع هزینه‌ها در سال جاری، انگیزه را برای فعالیت کشاورزان و باغداران کاهش داده است.

وی متذکر شد: البته با این قیمتی هم که برای برنج در سال جاری تعیین شده است عملا صرفه اقتصادی برای کشاورزان وجود ندارد و در دراز مدت همین موضوع، چالش‌های فراوانی را در پی خواهد داشت.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت صمت این بخش را رها کرده است، گفت: وزارت کشاورزی نیز آن جدیت و قاطعیت را برای حل و فصل موضوع ندارد تا از کشاورزان دفاع کند.

کریمی فیروزجایی یادآور شد: یکی از مواردی که ما در جریان رای اعتماد از رزم حسینی وزیر جدید صمت تعهد گرفتیم، بحث توجه ویژه ایشان به بخش کشاورزی بود تا بتواند در تخصیص ارز به این بخش، کمک کند تا نهاده‌ها  چه در بخش کشاورزی، چه باغی و چه دامی، به یک سامان مطلوبی برسد.

وی با اشاره به وجود مشکلات عدیده در بخش خوراک و نهاده‌های دامی، تاکید کرد: به شدت در این بخش در استان مازندران کمبود داریم و صنعت دامداری و دامپروری طی یکی-دو ماهه اخیر در استان دستخوش آسیب جدی شده است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه