اخبار داغ

آغاز تولیدات هنری مشترک ایران و سوریه/ امکان اجرای نمایش «الشمس» در استان خوزستان

آغاز تولیدات هنری مشترک ایران و سوریه/ امکان اجرای نمایش «الشمس» در استان خوزستان
کارگردان نمایش «الشمس تشرق من حلب» عنوان کرد: بزرگترین دستاورد همکاری ما با هنرمندان تئاتر سوریه این است که اجرای ما را در این شب ها دیدند و درخواست داشتند که این همکاری هم در ایران و هم سوریه ادامه پیدا کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نمایش «الشمس تشرق من حلب» به کارگردانی کوروش زارعی شب های گذشته در شهر حلب سوریه به اجرا در می آمد و به زودی هم قرار است اجراهایش را در شهر دمشق آغاز کند. گروه ها و انجمن های هنری و فرهنگی سوریه ، هر شب با حضور در محل اجرای نمایش «الشمس تشرق من حلب» از کورش زارعی کارگردان این نمایش تقدیر به عمل آوردند. گروه های فرهنگی سوری با ابراز خرسندی از فعالیت های مشترک فرهنگی میان ایران و سوریه، نمایش هایی چون «الشمس تشرق من حلب» را اتفاقی مثبت در این مسیر می دانند.  «الشمس تشرق من حلب» (خورشید از حلب طلوع می کند) با استفاده از بازیگران سوری و به زبان عربی در شهرهای حلب و دمشق روی صحنه می رود. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این نمایش محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است و کوروش زارعی آن را کارگردانی می کند. بازیگرانی چهره چون مروان غریواتی، سمیرطویل، یاسین عدس، محمدسقا، باسل زین‌الدین و ... نیز در این کار ایفای نقش می کنند.  این نمایش به نیت سرداران شهید مقاومت در حلب به صحنه رفت که براساس نوشته ای از مرحوم ابوباسم حیادار بود. بیشتر از شصت بازیگر عرب و سوری در این کار از مدت ها قبل در حال تمرین بودند و حال نیز به همراه تیم فنی تولید و کارگردانی ایرانی کوروش زارعی کار به اجرا رسیده و در واقع محصول مشترک ایران و سوریه است که به زبان عربی اجرا می شود.

,

در ارتباط با این همکاری مشترک ایران و سوریه در عرصه هنرهای نمایشی با کوروش زارعی کارگردان این نمایش به گفت وگو نشستیم: 

,

*آقای زارعی چه چیزی باعث شد که این نمایش را در سوریه اجرا کنید با توجه به اینکه گویا هیچ سابقه اجرای عمومی تئاتر به صورت گسترده  از طرف عوامل ایرانی در کشورهای دیگر وجود نداشته است؟

, *آقای زارعی چه چیزی باعث شد که این نمایش را در سوریه اجرا کنید با توجه به اینکه گویا هیچ سابقه اجرای عمومی تئاتر به صورت گسترده  از طرف عوامل ایرانی در کشورهای دیگر وجود نداشته است؟, *آقای زارعی چه چیزی باعث شد که این نمایش را در سوریه اجرا کنید با توجه به اینکه گویا هیچ سابقه اجرای عمومی تئاتر به صورت گسترده  از طرف عوامل ایرانی در کشورهای دیگر وجود نداشته است؟,

دلیل اصلی که این نمایش را ما به کشور سوریه و شهر حلب بردیم و اجرا کردیم این بود که مکان وقوع حادثه قصه نمایش ما آنجا بود یعنی قصه دیر راهب در شهر حلب در سال 61 هجری اتفاق افتاده و بزرگترین انگیزه بعد از انتخاب متن این بود که ما قرارمان در فضای آن کلیسا و دیر راهب قدیمی که الان تبدیل به یک مسجد برای شیعیان شده و کار را همانجا اجرا کنیم.

,

, ,

 

,

اینکه ما نمایشی را به مکانی ببریم که خود قصه در آن اتفاق افتاده خیلی کار را جذاب می کند، بنابراین یک وقوع حادثه که در شهر حلب و کشور سوریه بود و دوم اجرای ما در فضای باز و مکانی که قصه آنجا اتفاق افتاده، همین یک دلیل کافی برای یک گروه تئاتری است که انگیزه شود کار را آنجا اجرا ببریم و این می توانست آغاز یک ارتباط کاری و هنری و تئاتری بین کشور ایران و سوریه باشد.

,

نمایش الشمس تشرق من حلب اولین نمایش ایرانی است که در کشور سوریه اجرا می رود و تولید مشترک ایران و سوریه است و بهرحال برای خود من هم این تجربه بین المللی با یک کشور اسلامی که زبانشان را هم بلد نبودیم و بازیگران هم ترکیبی از هر دو کشور شد خیلی جذاب بود.

,

از همه اینها مهمتر یک رابطه بینافرهنگی است که ما با این نمایش تلاش کردیم کلیدش را بزنیم. بهرحال ما سال هاست با کشور سوریه دوست و برادر هستیم و به آنها در جنگ با داعش کمک کردیم. بهرحال به گذشته هم که برگردیم پدر بشار اسد، حافظ اسد هم تنها رییس جمهور یک کشور عربی بود که در طول هشت سال دفاع مقدس تمام قد از ما حمایت کرد  و در کنار ما بود و ما که با چهل کشور دنیا و تمام کشورهای عربی منطقه می جنگیدیم ، سوریه به ما کمک کرد. خیلی از کشورهای عربی آن زمان به حافظ اسد هجوم آوردند که چرا به ایرانی ها کمک می کند اما او به تنهایی دربرابرشان ایستاد و به ما در این هشت سال یاری رساند، دیگر این حقش بود که در جنگی که داعش راه انداخته بود، کمکشان کنیم ما هم به عنوان هنرمند وظیفه داشتیم که رابطه فرهنگی مان را بعد از جنگ برقرار و قلب ها و افکار دو ملت را بیشتر به هم نزدیک کنیم.

,

*در روزهای اخیر شاهد هستیم که این نمایش را برای بار دوم در شهر حلب اجرا می کنید... چه طور شد که این نمایش بعد ار دو سال به اجرای دوم رسید؟

, *در روزهای اخیر شاهد هستیم که این نمایش را برای بار دوم در شهر حلب اجرا می کنید... چه طور شد که این نمایش بعد ار دو سال به اجرای دوم رسید؟, *در روزهای اخیر شاهد هستیم که این نمایش را برای بار دوم در شهر حلب اجرا می کنید... چه طور شد که این نمایش بعد ار دو سال به اجرای دوم رسید؟,

بهرحال تئاتر تماشاگر محدودی را می تواند داشته باشد مثل سینما نیست که مثلا در طول یک ماه اکران شاید چهارصد یا پانصد بار نمایش فیلم داشته باشیم، تئاتر شبی یک اجرا آن هم با تماشاگر محدود دارد. شهر حلب خیلی بزرگ است و بعد از دمشق دومین استان کشور سوریه است که جمعیت زیادی دارد لذا خیلی از مردم عزیز حلب نمایش ما را در همان سال اول ندیده بودند درخواست خود مردم حلب هم بود که همان سال اول به  ما می گفتند آنها را تنها نگذاریم و دوباره در کشورشان نمایش اجرا کنیم.

,

چرا که ما این شکل اجرا را در کشورشان نداشتیم و واقعا خودشان هم نداشتند. در کشور سوریه هر نوع فعالیت صرف مذهبی دینی هم برای مسیحی ها، کلیمی و یهودی و مسلمانان ممنوع است اما این شکل و ژانر کار ما هم خاص بود که مربوط به خود کشور ما است و در کشور سوریه اصلا چنین چیزی مرسوم نیست لذا مردم خیلی کار را دوست داشتند از ما درخواست می کردند که آنها را رها نکنیم حتی همین امسال اصحاب رسانه شان با ما صحبت می کردند و می گفتند که برای بار آخر نباشد و باز هم تولید مشترک با کشورشان داشته باشیم.

,

بهرحال جمعیت زیاد شهر حلب و استقبال خوب مردم و درخواستشان باعث شد که ما برای دومین سال در شهرهای حلب و دمشق این نمایش را اجرا کنیم ضمن اینکه حضور خود هنرمندان تئاتر کشور سوریه در این اجرا یکی از دلائل استقبال و درخواست مردم حلب برای این اجرا است ضمن اینکه این اجرا برای مردم حلب شکل تازه ای از تئاتر را داشت.

,

, ,

 

,

* آیا نمایش نسبت به اجرای اول آن در دو سال پیش تغییراتی در آن صورت گرفته است؟

, * آیا نمایش نسبت به اجرای اول آن در دو سال پیش تغییراتی در آن صورت گرفته است؟, * آیا نمایش نسبت به اجرای اول آن در دو سال پیش تغییراتی در آن صورت گرفته است؟,

قطعا نمایشی که قرار است بارهای متوالی در سال های مختلف اجرا داشته باشد باید تغییر کند ما کلا دکور را تغییر دادیم، دکور را ما زمینی به سوریه فرستادیم که در مرز عراق پانزده روز در گمرک عراق بارمان ماند که عراقی ها اجازه ندادند این بار به کشور سوریه برسد، لذا ما دکور را از ابتدا ساختیم برای بار اول دو مرتبه کار کردیم و این ساخت و ساز تغییرات اساسی پیدا کرد.

,

غیر از پنج ـ شش بازیگر اصلی هم چهل و اندی بازیگر کودک و نوجوان که گروه حرکت ما و کاروان اسرا بودند و خانم ها و آقایونی که برای نخستین بار به  گروه اضافه شدند و ما تمرینات مجدد با این بچه ها داشتیم.بنابراین در میزانسن، کارگردانی و طراحی ویدئوآرت ها همه تغییر داشتیم و اجرا به زعم مردم و منتقدین عرب که دور قبل کار را دیده بودند اذعان می کردند که کار  کاملا متفاوتی است.

,

* تمرینات با بازیگران سوری در چه پروسه زمانی صورت گرفت؟

, * تمرینات با بازیگران سوری در چه پروسه زمانی صورت گرفت؟, * تمرینات با بازیگران سوری در چه پروسه زمانی صورت گرفت؟,

ما سعی کردیم از ظرفیت خوب و بالای تئاتر سوریه استفاده کنیم مردم حلب مردم تئاتربین و فرهیخته ای هستند، به تئاتر علاقه دارند و استقبال خوب آنها به ما این انگیزه را داد که بتوانیم دوباره با آنها کارهای مشترکی داشته باشیم اداره کل ارشاد شهر عرب و مدیرکل و هنرمندانشان همه به ما لطف داشتند  و تمام قد به ما کمک کردند تا اجرا به بهترین شکل ممکن انجام شود . استفاده از بازیگران خوب سوری و کودک و نوجوانان تئاتری باعث شد که به کیفیت اجرای ما کمک شود و ما بتوانیم از تمام ظرفیت تئاتر حلب برای اجرای خیلی خوب بهره ببریم همه از استاندار تا اداره ارشاد و دیگر مدیران و هنرمندان و کسانی که در کنار ما کار کردند همه نهایت همکاری را با ما داشتند.

,

*با توجه به درگیرهایی که در چند سال اخیر در سوریه شاهد آن بوده ایم آیا شما توانستید که از نهایت ظرفیت های تئاتر سوریه بهرمند شوید؟

, *با توجه به درگیرهایی که در چند سال اخیر در سوریه شاهد آن بوده ایم آیا شما توانستید که از نهایت ظرفیت های تئاتر سوریه بهرمند شوید؟, *با توجه به درگیرهایی که در چند سال اخیر در سوریه شاهد آن بوده ایم آیا شما توانستید که از نهایت ظرفیت های تئاتر سوریه بهرمند شوید؟,

بزرگترین دستاورد همکاری ما این است که پیوندی بین تئاتر ایران و سوریه رقم خورد تمام هنرمندان حرفه ای حلب اجرای ما را دیدند و در کنارمان بودند ما دو ـ سه اجرا در شهر حلب هم از هنرمندانشان دیدیم، با هم گفت وگو و نشست داشتیم اینها تعاملات ما را با هم زیاد می کند، آنها خیلی تمایل به همکاری مشترک با ما دارند و این همکاری برای ما هم خوشایند است.

,

, ,

 

,

شهر حلب یکی از شهرهایی است که در تئاتر کودک و نوجوان ید طولایی دارد اکثر تولیدات در ژانر کودک و نوجوان است لذا خیلی دوست دارند در کشور ما اجرا داشته باشند یا در جشنواره تئاتر کودک ما حضور داشته باشند صحبت هایی بین ما و هنرمندان و مدیرکل هنرهای نمایشی سوریه و شهرحلب صورت گرفت تا تولیدات مشترک داشته باشیم. ما به آنها کمک کنیم، از من هم درخواست کردم که دو مرتبه به آنجا بروم و با آنها همکاری کنم و کارهایی مشترک داشته باشیم در حوزه تئاتر مقاومت و جنگ خیلی تمایل به کار بیشتر دارند و ما صحبت هایی کردیم که اگر بشود با هم در عرصه تئاتر مقاومت و جنگ تولیدات مشترک و کار با هم داشته باشیم.

,

*این نوع همکاری بین هنرمندان ایرانی و سوری چه آورده ای می تواند برای تئاتر ایران داشته باشد و  آیا این امکان وجود دارد که نمایش مذکور با حضور هنرمندان سوری در ایران نیز اجرا شود؟

, *این نوع همکاری بین هنرمندان ایرانی و سوری چه آورده ای می تواند برای تئاتر ایران داشته باشد و  آیا این امکان وجود دارد که نمایش مذکور با حضور هنرمندان سوری در ایران نیز اجرا شود؟, *این نوع همکاری بین هنرمندان ایرانی و سوری چه آورده ای می تواند برای تئاتر ایران داشته باشد و  آیا این امکان وجود دارد که نمایش مذکور با حضور هنرمندان سوری در ایران نیز اجرا شود؟,

درهرحال امکان اینکه این نمایش در ایران اجرا بشود هم هست، اما به واسطه شرایط کرونا و مسائل مالی همانطور که شرایط اقتصادی ما خیلی مناسب نیست و دلار لحظه به لحظه در کشور ما تغییر می کند در کشور سوریه هم همینطور است، آنها هم تحریم هایی دارند و مشکلات اقتصادی زیادی آنجا هست. اعزام هنرمند به کشورهای یکدیگر هزینه های زیادی دارند اما این نمایش بهرحال ظرفیت این را دارد که در شهرهای مختلف ما استان خوزستان و شهر اهواز، ماهشهر، آبادان، خرمشهر و دیگر شهرها که عرب هستند و به زبان عربی صحبت می کنند، قابل اجرا است و ما هم تصمیماتی برای این امر داریم که اگر بشود و خدا بخواهد سال بعد شرایط مالی هم فراهم شود این نمایش را با بازیگران سوری و عرب در کشور خودمان و شهرهای عربی و استان خوزستان به روی صحنه ببریم.

,

*وضعیت شهر حلب که به مدت طولانی در تصرف داعش بوده است در هنگام اجرای این نمایش را چگونه دیدید؟

, *وضعیت شهر حلب که به مدت طولانی در تصرف داعش بوده است در هنگام اجرای این نمایش را چگونه دیدید؟, *وضعیت شهر حلب که به مدت طولانی در تصرف داعش بوده است در هنگام اجرای این نمایش را چگونه دیدید؟,

شهر زیبای حلب دیگر زیبایی قبل را ندارد و کاملا جنگ زده و مخروبه است شما وقتی از خیابان های حلب و کوچه های آن می گذری، دلت می گیرد و یک چیزی مثل وضعیت زمان جنگ ما در شهر خرمشهر را دارد که خرمشهر چطور توسط بعثی ها مخروبه شد و الان حلب هم این شرایط را دارد و دیگر زیبایی قبلی خود را ندارد، این شهر فرهیخته با هنرمندان و هنر دوستان بوده و یکی از شهرهایی است که به لحاظ تاریخ و تمدن ، هنر و شعر و ادبیات و تئاتر خیلی زبانزد است .

,

اما بهرحال این شهر الان خیلی شرایط بدی دارد از آب و برق گرفته تا تنگدستی مردم. الان ما وقتی از خیابان رد می شویم صف های طویل بنزین باعث شده ماشین ها چند شب در صف بنزین باشند تاکسی خیلی کم هست و این ها همه روی روحیه مردم و وضعیت شهر تأثیر گذاشته و بهرحال حال ما که قبل حلب را ندیده بودیم اما تعاریف زیادی از آن شده که شهر زیبایی بوده و هنرمندان و مردم سرزنده و شادابی داشته است.

,

, ,

 

,

البته مردم روحیه خود را هم حفظ کردند با مشکلات مبارزه می کنند اما خب بهرحال جنگ و خرابی های آن و وضعیتی که تکفیری ها و داعشی ها برای این کشور ایجاد کردند، در زندگی مردم و روحیاتشان بی تأثیر نبوده است هنوز هم شورشیانی در این کشور وجود دارند در شهرهایی مثل ادلب هستند اما آتش بس است و با این حال تحرکاتی هر چند گاهی دارند اما الحمدالله کشور سوریه و شهر حلب که قبلا محل اصلی درگیری ها با داعش و درگیری ها با مسلحین بوده به یک آرامش نسبی خوبی رسیده است.

,

*حضور مردم شهر حلب در استقبال از این نمایش چگونه بوده است؟

, *حضور مردم شهر حلب در استقبال از این نمایش چگونه بوده است؟, *حضور مردم شهر حلب در استقبال از این نمایش چگونه بوده است؟,

به هرحال درست است که این شهر در تصرف داعشی ها بوده اما الان در زمان اجرا ما وضعیت آرام و خوبی داشتیم و اجراهایمان بدون هیچ مشکلی برگزار شد و مردم در آرامش کامل کار را تماشا کردند و ما هم اجرا کردیم، استقبال هم خیلی خوب بود و شب آخر هم مردم حضور یافتند و بیش از سیصد ـ چهارصد صندلی اضافه کردیم اما مردم باز سرپا ایستاده بودند و کار می دیدند.

,

بهرحال نوع ژانر تئاتر ما نسبت به آن تئاتری که خودشان دارند ، متفاوت است و این برایشان تازگی دارد و جذاب بود و الحمدلله ما شب آخر که اجرا داشتیم نزدیک به 1500 تماشا در فضای بازی که اجرا می کردیم حضور داشتند و این خیلی برایمان خوب و جذاب بود.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه