اخبار داغ

سعودی ها؛ بزرگترین جلادان جهان

سعودی ها؛ بزرگترین جلادان جهان
عربستان سعودی به دلیل اجرای ده ها اعدام در هر سال و گردن زدن بسیاری از افراد در ملاء عام در میان بزرگترین جلادان جهان قرار دارد. تمام مدافعان برجسته و مستقل حقوق بشر عربستان سعودی زندانی و وادار به سکوت شده یا از کشور گریخته اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ مقامات عربستان سعودی در فوریه سال 2015 به طور علنی "رائف بدوی" وبلاگ نویس عربستان را به اتهام توهین به اسلام و ایجاد یک انجمن آنلاین برای بحث سیاسی به 1000 ضربه شلاق و 10 سال زندان محکوم کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

مجازات رائف به دلیل 50 بار شلاق زدن در هفته و زخم های ایجاد شده به تعویق افتاد. مقامات به توصیه های پزشکی پزشکان معاینه کننده رائف توجه نکردند و زخم های وی به اندازه کافی خوب نشده است تا بتواند ادامه شلاق زدن را تحمل کند. مقامات عربستان سعودی بدون اینکه دلیلی بیاورند از شلاق زدن خودداری کردند.

,

رائف، تیتر اخبار سراسر جهان را به خود اختصاص داد. اما پرونده او تنها بخشی از سابقه وحشتناک حقوق بشری پادشاهی عربستان سعودی است.

, رائف,

در ادامه 10 روش عربستان سعودی برای نقض حقوق بشر شهروندان خود را آورده ایم:

,

از شکنجه به عنوان مجازات استفاده می شود

, از شکنجه به عنوان مجازات استفاده می شود,

دادگاه های عربستان سعودی با شکنجه برای بسیاری از جرائم همچنان به مجازات افراد ادامه می دهد و اغلب به دنبال محاکمه های ناعادلانه است. به عنوان مثال، مجازات بدنی مانند شلاق یک مجازاتِ بی‌رحمانه، غیر انسانی و تحقیرآمیز است که هیچ جایگاهی در سیستم عدالت ندارد.

,

علاوه بر رائف، "مخلف بن دهام الشمری" و "عمر السعید" فعالان حقوق بشری طی 2 سال گذشته به ترتیب به 200 و 300 ضربه شلاق محکوم شدند. "روث کاسراجاس" کارگر فیلیپینی نیز به 300 ضربه شلاق محکوم شد.

,

اشکال دیگری از شکنجه به عنوان مجازات صادر شده است. مقامات سعودی قطع عضو را انجام داده اند. افرادی که به جرم سرقت متهم شناخته می شوند دست و پای مخالف آنها قطع می شود.

,

 اعدام ها در حال افزایش است

,  اعدام ها در حال افزایش است,

عربستان سعودی به دلیل اجرای ده ها اعدام در هر سال و گردن زدن بسیاری از افراد در ملاء عام در میان بزرگترین جلادان جهان قرار دارد.

,

این کشور در سال جاری (2020) تاکنون 40 نفر (4 برابر بیشتر از سال گذشته) را اعدام کرده است.

,

 فقدان آزادی بیان

,  فقدان آزادی بیان,

علاوه بر رائف فدوی، ده ها فعال رُک گویِ دیگر نیز به دلیل مبارزه برای حقوق خود در آزادی بیان، تشکل ها و اجتماعات، پشت میله های زندان هستند.

,

طی 2 سال گذشته، تمام مدافعان برجسته و مستقل حقوق بشر عربستان سعودی زندانی و وادار به سکوت شده یا از کشور گریخته اند. مقامات با استفاده از قوانین ضد تروریسم به منظور سرکوب اقدامات مسالمت آمیز برای افشاء و رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر، جامعه ای کوچک اما پر سر و صدای مدافعان حقوق بشر را هدف قرار داده اند.

,

فقدان اعتراضات

, فقدان اعتراضات,

طبق دستور صادر شده از سوی وزارت کشور در سال 2011، رفتن به یک اجتماع عمومی مانند تظاهرات یک اقدام مجرمانه است. کسانی که از این ممنوعیت سرپیچی کنند با اتهاماتی مانند تحریک عموم بر علیه مقامات با دستگیری، پیگرد قانونی و زندان مواجه می شوند.

,

 تبعیض گسترده علیه زنان

,  تبعیض گسترده علیه زنان,

زنان و دختران عربستان در قانون و عمل با قوانینی که از وابسته بودن آنها به مردان به ویژه در رابطه با مسائل خانوادگی چون؛ ازدواج، طلاق، حضانت فرزند و ارث اطمینان حاصل می کند مورد تبعیض قرار می گیرند.

,

کسانی که از کمپین مبارزه علیه ممنوعیت رانندگی زنان حمایت کردند مورد تهدید به دستگیری و دیگر آزار و اذیت ها و ارعاب قرار گرفتند.

,

رواج شکنجه در بازداشت پلیس

, رواج شکنجه در بازداشت پلیس,

بازداشت شدگان سابق، متهمان دادگاه و دیگران گفته اند که نیروهای امنیتی بارها در بازداشت از شکنجه استفاده می کنند و افراد مسئول هرگز در دادگاه حضور نمی یابند.

,

 بازداشت و دستگیری بدون دلیل موجه

,  بازداشت و دستگیری بدون دلیل موجه,

تعداد زیادی از افراد در محاکمه موقت به مدت 6 ماه یا بیشتر دستگیر یا بازداشت شده اند که این خود قوانین کیفری پادشاهی را نقض می کند.

,

بازداشت شدگان بارها در حین بازجویی، بدون هیچ وسیله ارتباطی و دسترسی به وکیل خود نگه داشته می شوند. برخی از فعالان حقوق بشر بیش از 2 سال بدون هیچ اتهام و محاکمه ای بازداشت شده اند.

,

تبعیض مذهبی گسترده

, تبعیض مذهبی گسترده,

اعضای اقلیت شیعه پادشاهی که بیشتر آنها در استان نفت خیز شرقی زندگی می کنند همچنان با تبعیض بنیادی که دسترسی آنها به خدمات دولتی و شغلی را محدود می کند، مواجه هستند. فعالان شیعه به دلیل مشارکت در اعتراضات سال های 2011 و 2012 حکم اعدام یا زندان طولانی مدت دریافت کرده اند.

,

اخراج دسته جمعیِ کارگران مهاجر

, اخراج دسته جمعیِ کارگران مهاجر,

به گفته وزارت کشور، سختگیری در مورد کارگران مهاجر خارجی در نوامبر سال 2013 باعث اخراج بیش از 370 هزار نفر شد. حدود 18000 نفر در ماه مارس گذشته همچنان در بازداشت بودند. هزاران نفر به سرعت به سومالی، یمن یا سایر کشورها بازگردانده شدند که در صورت بازگشت با نقض حقوق بشر مواجه می شوند.

,

ممنوعیت سازمان های حقوق بشری

, ممنوعیت سازمان های حقوق بشری,

مقامات عربستان سعودی همچنان به انکارِ دسترسی به سازمان های مستقل حقوق بشری مانند؛ عفو بین الملل ادامه می دهند. آنها به اقدامات تنبیهی از طریق دادگاه ها علیه فعالان و اعضای خانواده قربانیان شناخته شده اند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه