اخبار داغ

معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان:

غربالگری اختلالات ژنتیک با هدف پیشگیری از تکرار معلولیت‌ها اجرا می‌شود

غربالگری اختلالات ژنتیک با هدف پیشگیری از تکرار معلولیت‌ها اجرا می‌شود
معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: طرحی تحت عنوان «کلان پروژه غربالگری اختلالات ژنتیک» توسط سازمان بهزیستی برای تمام افراد معلول دارای پرونده در بهزیستی تدوین شده که تلاش و هدف از اجرای آن پیشگیری از تکرار معلولیت‌ها است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گل‌نسا آقامحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در رابطه با اهمیت مشاوره ژنتیک اظهار داشت: معلولان، بخش عظیمی از جامعه هدف تحت پوشش بهزیستی هستند که خود این مساله باعث شده تا اهمیت مشاوره، خیلی ملموس باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل، برنامه‌هایی توسط بهزیستی تدوین شده تا بتوانیم از بروز و شیوع معلولیت در جامعه، پیشگیری به عمل آوریم.

,

آقامحمدی با اشاره به شناسایی 19 هزار نوع بیماری ژنتیکی در سطح دنیا، افزود: نکته قابل اهمیت این است که وقتی، بیماری ژنتیکی ایجاد می‌شود قابلیت درمانی ندارد اما با انجام مشاوره‌ها و آزمایشات ژنتیک به راحتی می‌توان میزان احتمال ایجاد مجدد آن مشکل در آینده را به خانواده مورد نظر، اطلاع داد.

,

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه خانواده‌هایی تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که دارای 4 و حتی 5 معلول هستند، گفت: مرحله اول غربالگری ژنتیک در سال 98 آغاز شده و خانواده‌های دارای 5 معلول و بیشتر، غربالگری شده‌اند و هم‌اکنون در مرحله دوم بین خانواده‌های دارای 3 و 4 معلول انجام می‌شود.

,

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 900 خانواده دارای معلول تحت مشاوره و غربالگری ژنتیکی قرار گرفته‌اند، اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی تا سال 1400 تمام معلولین دارای پرونده در بهزیستی برای پیشگیری از تولد کودک معلول، تحت مشاوره و غربالگری ژنتیکی قرار خواهند گرفت.

,

آقامحمدی خاطرنشان کرد: 50 درصد معلولیت‌ها ناشی از اختلالات ژنتیکی بوده و عوامل دیگر نیز شامل ازدواج‌های فامیلی، حوادث و تصادفات جاده‌ای و اختلالات دیگر است.

,

وی تصریح کرد: افرادی که در سن ازدواج قرار داشته و یا قصد فرزندآوری دارند نیز حتما باید مشکل ژنتیکی آن‌ها شناسایی و اطلاعات مربوطه به آن‌ها داده شود.

,

** مشاوره ژنتیک برای مددجویان دارای پرونده در بهزیستی، رایگان است

, ** مشاوره ژنتیک برای مددجویان دارای پرونده در بهزیستی، رایگان است, ** مشاوره ژنتیک برای مددجویان دارای پرونده در بهزیستی، رایگان است,

آقامحمدی اظهار داشت: خدماتی که در خصوص مشاوره و آزمایشات ژنتیک به مددجویان تحت پوشش و دارای پرونده بهزیستی ارائه می‌شود کاملا رایگان است در حالی که این آزمایشات، جزء آزمایشات گران‌قیمت بوده و در بعضی مواقع امکان انجام آن در داخل کشور مهیا نبوده و توسط آزمایشگاه‌های تخصصی در خارج از کشور انجام می‌شود.

,

وی با بیان اینکه خانوارهای دارای 5 معلول به بالا به مشاورزه و آزمایشات ارجاع شده‌اند، خاطرنشان کرد: اکنون خانواده‌های دارای 4 معلول تحت مشاوره و آزمایشات قرار می‌گیرند و مددکاران بهزیستی با این افراد تماس گرفته و از آن‌ها می‌خواهند که بابت مشاوره مراجعه کنند.

,

آقامحمدی افزود: طی هماهنگی با معاونت توانبخشی، مقرر شده تا افرادی که امکان انتقال باریشان مهیا نیست، تیم‌های سیار برای ارائه مشاوره ژنتیک به منازل این افراد مراجعه کنند.

,

** تمام ازدواج‌های عامه مردم به مشاوره‌های ژنتیک مراجعه کنند

, ** تمام ازدواج‌های عامه مردم به مشاوره‌های ژنتیک مراجعه کنند, ** تمام ازدواج‌های عامه مردم به مشاوره‌های ژنتیک مراجعه کنند,

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان زنجان گفت: به تمام موارد متقاضی ازدواج در عامه مردم به‌خصوص ازدواج‌های فامیلی و همچنین برای بارداری‌های زیر 18 و بالای 35 سال به‌ویژه در خانواده‌های دارای فرد معلول توصیه می‌شود که حتما بابت گرفتن مشاوره ژنتیک مراجعه کنند.

,

وی در خصوص اهمیت مشاوره ژنتیک در جامعه اظهار داشت: وقتی معلولیت ناشی از یک مشکل ژنتیکی باشد قابلیت درمان ندارد و مشکل ژنتیکی در کل زندگی با فرد معلول، همراه است.

,

آقامحمدی خاطرنشان کرد: علاوه بر مشکلات و محدودیت‌هایی که برای فرد ایجاد می‌کند، محدودیت‌ها و هزینه‌های عاطفی برای خود خانواده ایجاد کرده و در کنار آن هزینه‌های بسیار بالای درمانی بدون نتیجه درمان قطعی نیز به خانواده‌ها تحمیل می‌کند که همین مساله، اهمیت مشاوره و الزام افزایش اطلاعات در این زمینه را نشان می‌دهد.

,

وی افزود: با انجام یک مشاوره ژنتیک به راحتی می‌توان مشکلی که در خانوده وجود داشته و شاید حتی متعلق به نسل‌های قبلی بوده و امکان اینکه قابلیت توارث دارد را شناسایی کرده و از انتقال آن به نسل‌های بعدی پیشگیری کنیم.

,

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان زنجان با تاکید مجدد به تمام شهروندان برای مراجعه به مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج گفت: قانونی تصویب شده که مشاوره ژنتیک قبل از عقد رسمی، اجرایی شود و با توجه به اینکه الزام قانونی دارد امیدواریم بستر لازم برای اجرای این الزام قانونی نیز فراهم شود تا بتوانیم معلولیت در جامعه را کنترل کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه