اخبار داغ

مروری بر عملکرد شوراها؛

حاشیه‌هایی پر رنگ‌تر از وظیفه/ وقتی اختلافات اعضا بر خدمت به مردم می‌چربد

حاشیه‌هایی پر رنگ‌تر از وظیفه/ وقتی اختلافات اعضا بر خدمت به مردم می‌چربد
آخرین ماه های فعالیت شوراها سپری می شود و بسیاری از وعده های انتخاباتی همچنان بر زمین مانده است، اختلافات سیاسی در بیشتر موارد سبب شده تا نتیجه ملموسی از اثرگذاری شوراها دیده نشود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، شورای شهر، پارلمان های محلی هستند که در راستای پیشبرد اهداف، توسعه و آبادانی در هر محله و شهر فعالیت می کنند، نخستین بار شورای شهر در اردیبهشت ماه سال ۷۸ تشکیل شد تا بتوانند در مجلس به نام شورا با همفکری و همکاری اقداماتی را برای شهر و روستا انجام دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

شوراها یک نهاد مردمی هستند که در چارچوب قانون اساسی وظایفی برای آنها تعریف شده است، این شورا به عنوان یار کمکی شهرداری ها بوده که به نظر می رسد در طول این سالها جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده اند.

,

اعضای شورای شهر هر چهار سال یکبار با آرای مردم انتخاب و راهی شورا می شوند که تاکنون پنج دوره از عمر شورای شهر در کشور گذشته و شوراها آخرین فعالیت های خود را در این ماه های آخر انجام می دهند.

,

اما آنچه در این سالها مشهود بوده این است که شوراها به وظایف اصلی خود عمل نکرده اند، علیرغم همه تبلیغات و سراب هایی از وعده ها در طول تبلیغات انتخابات، اما بعد از راهی شدن در شورا همه وعده ها در کف خیابان و روی دیوارها فراموش می شود.

,

وعده های بر زمین مانده

, وعده های بر زمین مانده, وعده های بر زمین مانده,

بسیاری از اعضای شورای شهر از وعده هایی سخن گفتند که از ابتدا مشخص بودعملی نمی شود. در برخی از موارد به جای این که شورای شهر کمک حال مردم باشد تا برای حل مشکلی در شهر اقدام کند، برعکس عمل می کنند و با نگاهی به کارنامه شوراها مشهود است که عملکرد ممتاز و برجسته ای نداشته اند.

,

با نگاهی گذرا به شورای شهر در بسیاری از شهرهای کشور به خوبی می توان دریافت که اتحاد در بین اعضا وجود ندارد، بسیاری از اعضای شورا در این مدت مدام بر طبل اختلافات کوبیدند و هر کدام با سماجت بیشتر فریادشان را بلند تر می کنند.

,

اختلافات، چاشنی اصلی در شورای شهر

, اختلافات، چاشنی اصلی در شورای شهر, اختلافات، چاشنی اصلی در شورای شهر,
در این مدت در تیتر بسیاری از اخبار دودستگی و اختلاف در بین اعضای شورا وجود داشت و همین موضوع، گاه سبب لجبازی و تفرقه و در نتیجه عقب افتادن کارها و عدم پیشبرد برنامه ها و اهداف می شد.
,

در کنار همه اینها، قصه بی پایان انتخاب شهردار از موضوعات داغی بود که اعضا برای انتخاب شهردار از سر لجبازی فردی که شاید لیاقت و توانایی را در این نهاد نداشت را انتخاب می کردند و گاهی وقتی شهرداری توانمند انتخاب می شد عده ای دیگر از شورا دست به کار می شدند تا در نهایت شهردار را مجبور به استعفا کنند.

,

فساد مالی، پرونده سیاه برخی اعضا

, فساد مالی، پرونده سیاه برخی اعضا, فساد مالی، پرونده سیاه برخی اعضا,

طبق گفته رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تاکنون ۵۰ نفر از جمعیت شوراها دستگیر شده اند، در برخی از موارد عده ای به دلیل اتهامات مالی و فسادهای مالی دستگیر شدند و در همان شهر خودشان خبرساز شدند.

,

گاهی خبر از دستگیری شهردار است و گاهی اعضای شورا و در برخی از موارد هم چندین مدیر شهرداری به صورت دسته جمعی دستگیر می شدند.

,

اگر چه این تخلفات را نباید به پای همه اعضای شورا نوشت چرا که بسیاری از افرادی که در شورا هستند پاکدست بوده و این تخلفات تنها از جانب کسانی است که رفتن به شورا را تنها رسیدن به منافع خود می دانستند.

,

هدر رفت بیت المال، شاهکاری دیگر از شورا

, هدر رفت بیت المال، شاهکاری دیگر از شورا, هدر رفت بیت المال، شاهکاری دیگر از شورا,

گاهی مصوباتی برای اجرای یک پروژه در شورا به تصویب می رسد که نه تنها گره ای از مشکلات مردم را باز نمی کند بلکه بیت المال هدر می رود به طوری که پروژه هایی عریض و طویل اما بدون رفع نیاز مردم آغاز می شود که تنها برای مردم مشکلاتی را ایجاد می کند.

,

ژست گرفتن برای اجرای پروژه ها از دیگر برنامه هایی است که اعضای شورا ابتدا در بوق و کرنا می کنند که فلان پروژه اجرا می شود اما ماه ها و سالها می گذرد و گرد فراموشی بر روی برخی از پروژه ها قرار می گیرد و برای عدم اجرا هزار و یک دلیل غیر موجه را مطرح می کنند.

,

کم نیستند پروژه هایی که میلیاردها تومان از بیت المال را بلعیده و در نهایت گره مشکلات را کورتر کرده است، این گونه پروژه ها نتیجه کارهای غیر کارشناسی افرادی است که بدون توجه به نتیجه، این پروژه ها را اجرا می کنند.

,

کمیسیون هایی فاقد تخصص

, کمیسیون هایی فاقد تخصص, کمیسیون هایی فاقد تخصص,

هر ساله کمیسیون هایی در شورای شهر انتخاب می شود و هر یک از اعضا مسئولیت یک کمیسیون را بر عهده می گیرند اما در بیشتر موارد این کمیسیون ها با تخصص افراد همخوانی ندارد.

,

عدم هماهنگی بین تخصص و کمیسیون ها سبب می شود تا برنامه اصلا اجرایی نشود و یا به کندی اجرا شود و لطمه بزرگی را وارد کند که در نهایت مردم متضررترین افراد در این بین هستند.

,

انتخاب کمیسیون ها در بیشتر موارد با کش و قوس های فراوانی همراه است که در نهایت گاه با دلخوری و ناراحتی افراد در کمیسیون ها قرار می گیرند و به دلیل آشنا نبودن یا نداشتن اطلاعات کافی نمی توانند در این حوزه موفق باشند.

,

حقوق کارگران در گیر و دار اختلافات

, حقوق کارگران در گیر و دار اختلافات, حقوق کارگران در گیر و دار اختلافات,

آنچه در طول این سالها دیده شد بی برنامگی در پرداخت حقوق و معوقات کارگران زحمتکش بود که همین امر سبب اعتراض و تجمعات کارگران می شد، کارگرانی که برای نظافت شهری و کارهای خدماتی در تلاش هستند اما پرداخت حقوق آنان در میان وعده ها گُم می شود.

,

در بسیاری از موارد کارگران دست از کار می کشیدند، در مقابل شورا و یا شهرداری تجمع می کردند که همه این موارد به دلیل اقدام نسنجیده و عدم برنامه ریزی مناسب در شورا و شهرداری بود که دربسیاری از شهرها این مشکل دیده می شود.

,

نیروی مازاد، بار سنگین بر دوش شهرداری

, نیروی مازاد، بار سنگین بر دوش شهرداری, نیروی مازاد، بار سنگین بر دوش شهرداری,

یکی دیگر ازمشکلاتی که در این بخش وجود دارد، نیروی مازاد است، نیروهایی که فاقد تخصص و گاها سفارشی وارد شده اند و طبق آمارها ۳۵۰ هزار نیروی مازاد در شهرداری های کشور وجود دارد.

,

این تعداد نیروی مازاد و پرداخت حقوق آنها بار سنگینی بر دوش شهرداری است، نیروی مازاد معضلی است که در نبود درآمد پایدار، مشکلات را مضاعف می کند.

,

در برخی از موارد استخدام ها خارج از قواعد و ضوابط انجام شده و نیروها بیشتر به صورت آشنایی، فامیلی و دوستی وارد شهرداری شده اند و این در حالیست که در بسیاری از موارد درآمد پایداری برای شهرداری وجود ندارد و درصد بالایی از هزینه ها برای پرداخت حقوق صرف می شود.

,

علی احمد رازانی، جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگارسفیر افلاک اظهار داشت: رمز موفقیت در شورای شهر، اتحاد و همدلی است و وقتی اعضای شورا به دور از اختلافات برای پیشبرد اهداف و برنامه ها تلاش کنند قطعا می توانند این پیشرفت ها را نشان دهند اما در بیشتر موارد اختلافات سبب می شود تا برنامه ها یا اجرا نشوند، یا به درستی انجام نشوند و یا آنقدر کند اجرا شوند که سالها بگذرد.

,

وی افزود: کشمکش های زیاد و طولانی بین اعضای شورا و شهرداری گاهی برای تصویب یک مصوبه و اجرای یک برنامه ممکن است هفته ها و ماه ها وقت تلف کند و این فرصت سوزی قطعا به ضرر شهر است.

,

رازانی تصریح کرد: شهرداری و شورا از جمله نهادهایی هستند که در کاهش مشکلات شهری نقش بسیار حائز اهمیتی دارند که در صورت داشتن تخصص، برنامه و عدم اختلافات می توانند نقش خود را ایفا کنند اما متاسفانه اختلافات در بیشتر موارد سبب می شود تا نتیجه به خوبی انجام نشود.

,

این جامعه شناس گفت: در انتخابات افراد باید سعی کنند کسانی را برای شوراها انتخاب کنند که واقعا قصد خدمت را دارند و با ورود به شورا با استفاده از تخصص کافی بتوانند اقدامات مثمری انجام دهند اما اگر افراد بدون تخصص و به صورت قومی و آشنایی انتخاب شوند قطعا نمی توانند در شورا اثرگذاری مطلوبی داشته باشند.

,

وی با اشاره به وعده های داده شده در انتخابات بیان کرد: در هنگام انتخابات، افراد وعده هایی را در تبلیغات به مردم می دهند که اگر در عملی کردن این وعده ها موفق نشوند نشان می دهد این افراد در تهیه و برنامه ریزی در این نهاد فرد موفقی نبوده است و اعتماد مردم نسبت به این افراد کمرنگ می شود.

,

رازانی گفت: متاسفانه در برخی از موارد آنقدر اختلافات در شورا طغیان می کند که گاهی فرماندار و یا از معاونین استانداران برای پادرمیانی وارد عمل می شوند و تا زمانی که دو دستگی و اختلافات در شورا برای همه مسائل وجود دارد، نمی توانند برنامه ها را به خوبی اجرا کنند.

,

این جامعه شناس افزود: البته اختلاف سلیقه امر طبیعی است اما وقتی اختلافات بیشتر شود می تواند ضربه وارد کند و بسیاری از مردم ازاین همه اختلاف در شوراها گلایه دارند و انتظار دارند اعضا به جای این همه اختلاف و لجبازی بهتر است به فکر رفع مشکلات و تلاش برای آبادانی شهرها نمایند.

,

به هر حال روزهای آخر فعالیت شورای پنجم به سرعت می گذرد، اگه چه مدت زیادی باقی نمانده اما ضروری است تا در این فرصت باقیمانده به جای اختلافات و دو دستگی ها، برنامه ها را پیش ببرند و خدمت را سرلوحه کار خود قرار دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه