اخبار داغ

مسجدی که ویران شد/ تناقض‌ در ادعای اوقاف و شهرداری مشهد

مسجدی که ویران شد/ تناقض‌ در ادعای اوقاف و شهرداری مشهد
صحبت‌ها و حرف و حدیث‌ها درباره بافت پیرامونی حرم رضوی بسیار مفصل است؛ اما آنچه این بار اتفاق افتاده ویران شدن مسجد «هفت در» از سوی شهرداری است که مسئولان شهرداری و اوقاف درباره آن سخنان متناقضی می‌‌گویند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، سیدمصطفی نعمتی، شهردار منطقه ثامن مشهد، شب گذشته در نشستی در جمع خبرنگاران، در خصوص تخریب مسجد «هفت‌در» و اختلافی که با اداره‌کل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی ایجاد شده است، گفت: وظیفه شهرداری منطقه ثامن و شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن به‌عنوان نهاد مجری طرح، اجرای طرح تفضیلی بافت اطراف حرم حضرت رضا(ع) است و نکته مهم این طرح افزایش معابر اطراف حرم مطهر رضوی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی ادامه داد: چهار خیابان شعاعی شهدای حج، امیرالمؤمنین(ع)، رضوان و بلوار آیت‌الله طبسی در اطراف حرم ساخته شده‌اند که بلوار شارستان رضوی با عرض ۵۵ متر این چهار خیابان را به هم وصل کرده تا بتوان از ایجاد ترافیک در زیرگذر حرم جلوگیری کرد.

,

نعمتی بیان کرد: طی ۲۵ سال گذشته بخش‌هایی از شارستان رضوی در منطقه ثامن اجرا شده‌اند. در دوره‌ مدیریت جدید شهری نیز تمام تلاش ما بر اجرای باقی‌مانده شارستان، ره‌باغ‌ها و فضای سبز بوده است. در همین راستا خیابان آیت‌الله طبسی و خیابان رضوان در دوره مدیریت جدید شهری بازگشایی شده‌اند.

,

شهردار منطقه ثامن اظهار کرد: شارستان رضوی نیز از خیابان شیرازی تا طبرسی در دستور کار اجرای منطقه ثامن قرار گرفته که از خیابان شیرازی تا تپ المحله به بهره‌برداری رسیده و در اختیار ترافیک شهر قرار گرفته است. از تپ المحله تا خیابان طبرسی نیز به‌عنوان کارگاه در حال اجرا هستند.

, .,

۱۶۰۰ میلیارد تومان صرف خرید املاک در مسیر شارستان شده است

, ۱۶۰۰ میلیارد تومان صرف خرید املاک در مسیر شارستان شده است, ۱۶۰۰ میلیارد تومان صرف خرید املاک در مسیر شارستان شده است,

وی افزود: حد فاصل خیابان شیرازی تا خیابان طبرسی در مسیر شارستان رضوی، ۴۰۲ پلاک وجود داشته که باید نسبت به خریداری آن‌ها برای بازگشایی مسیر اقدام می‌کردیم. حدود ۴۰۰ پلاک معادل ۵۵ هزار متر مربع مساحت در محدوده شارستان رضوی خریداری شده است که هزینه معادل برای خرید این محدوده حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده و این مبلغ از هزینه شهری پرداخت شده است.

, .,

نعمتی اظهار کرد: دو خط تونل انرژی، دو کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی و فضای سبز در دو طرف خیابان کار شده‌اند. از خیابان شیرازی تا تپ‌المحله در اختیار ترافیک شهری و از تپ‌المحله تا طبرسی نیز در دستور کار اجرایی قرار گرفته است. مسجد «هفت در» در محدوده تپ‌المحله تا خیابان طبرسی قرار گرفته و دقیقاً در مسیر سواره است.

, .,

شهردار منطقه ثامن گفت: در سال ۹۷ توافقی با اداره اوقاف و اداره امور خیریه صورت گرفته تا از آنجا که مسجد هفت در، در این مسیر قرار دارد، بعد از گرفتن آن، علاوه بر بخشیدن زمین و صدور پروانه، مسجد نیز به‌عنوان معوض ساخته شود.

, .,

وی ادامه داد: همزمان با این توافق، توافق دیگری در خصوص مسجد امام صادق(ع) که آن نیز تخریب شده بود، با اداره اوقاف صورت گرفته است. طبق این قرارداد که به امضای شهردار و مدیرکل اداره اوقاف رسیده است به جای مسجد امام صادق(ع) که تخریب شده و همچنین مسجد هفت در، مسجد جدیدی با همان عنوان مسجد امام صادق(ع) اما با وسعت بیشتر در نبش خیابان رضوان ساخته شده است.

, .,

نعمتی بیان کرد: این مسجد حدوداً ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ بنابراین به استناد آن توافق معوض مسجد هفت در ساخته شده است. تاکنون ۱۸ مسجد بین نهاد مجری طرح و اداره اوقاف مورد توافق قرار گرفته که نسبت به ساخت معوض مساجد اقدام شده است. در بین آن‌ها تمامی معوض‌ها پس از توافق ساخته شده‌اند، اما معوض مسجد هفت درب قبل از تخریب آن ساخته شده است.

, .,

شهردار منطقه ثامن مطرح کرد: در تاریخ ۲۹ شهریورماه سال ۹۹ طی برگزاری جلسه‌ای با اداره امور خیریه و اداره اوقاف توافق تحویل مسجد هفت در و دو رقبه همجوار وقف بر آن به نهاد مجری آن به امضای شهردار و مدیرکل اوقاف تحویل داده شده است.

, .,

نماینده اوقاف در زمان تحویل اموال مسجد حضور داشته است

, نماینده اوقاف در زمان تحویل اموال مسجد حضور داشته است, نماینده اوقاف در زمان تحویل اموال مسجد حضور داشته است,

وی افزود: از همان تاریخ ۲۹ شهریورماه این مسجد در اختیار منطقه ثامن قرار گرفته اما به دلیل تشریفات اداری و انجام امضا این صورت جلسه در تاریخ دوازدهم مهرماه ابلاغ شده است.  در روز ۱۳ مهرماه نیز اموال مسجد به همراه نماینده اداره اوقاف، نماینده اداره امور خیریه، نمایندگان شهرداری، نماینده اجرایی منطقه ثامن و نمایندگان هیئت امنای مسجد صورت جلسه شده و از مسجد خارج شده و به محلی امن منتقل شده است. در همان روز و پس از تخلیه اموال مسجد، تخریب این بنا آغاز شده است.

, .,

توافقات ما با اداره‌کل اوقاف در این زمینه به قوت خود باقی است

, توافقات ما با اداره‌کل اوقاف در این زمینه به قوت خود باقی است, توافقات ما با اداره‌کل اوقاف در این زمینه به قوت خود باقی است,

نعمتی اظهار کرد: اما نامه‌ای در تاریخ ۱۶ مهرماه و سه روز پس از تخریب از اداره اوقاف با این مضمون که نماینده مشاور طرح تفضیلی نگه‌داشتن مسجد را در آینده ممکن دانسته، ارسال شده است؛ این نامه پس از تخریب به دست ما رسیده و همچنین نظر مشاور، نظر لازم‌الاجرا نبوده و نیست، چرا که هنوز مصوب نشده است. توافقات ما با اداره اوقاف در این زمینه به قوت خود باقی است.

, .,

شهردار منطقه ثامن گفت: مسجد صاحب‌الزمان(عج) نیز مسجد دیگری است که در توافق با اداره اوقاف در اختیار ما گرفته و معوض این مسجد نیز ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در حال اتمام است. مسجد ارشاد نیز در حال ساخت بوده و مدیرکل اداره اوقاف نیز از آن بازدید داشته‌ است.

, .,

وی ادامه داد: لازم به ذکر است که در مدیریت جدید شهری و در دوره شورای پنجم، ۴۶۰۰ متر مربع به ساخت مساجد اختصاص یافته است که این مساحت دو برابر عملکرد ۲۵ سال گذشته منطقه ثامن در توسعه مساجد محسوب می‌شود.

, .,

نعمتی بیان کرد: نگه‌داشتن آن مسجد و عدم تخریبش مخالفان زیادی داشته است که یکی از این مخالفان، سازمان ترافیک شهرداری است. این سازمان با کم کردن عرض آن منطقه مخالفت دارد. یکی دیگر از دلایل مخالفت برخی نهادها نیز به دلیل از بین رفتن سرمایه چند میلیاردی شهری است.

, .,

شهردار منطقه ثامن گفت: در روز اربعین، کارگاه به حرمت این روز کاملاً تعطیل بوده، هیچ فعالیت عمرانی در آن روز انجام نشده و تخریب این مسجد نیز قبل از آن صورت گرفته است. نه تنها در زمان تخریب آن، بلکه از اسفندماه سال گذشته نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا هیچ نمازی در این مسجد اقامه نشده است.

, .,

نعمتی اظهار کرد: هیچ مکاتبه مکتوبی از سوی مشاور تهیه‌کننده بازنگری طرح تفضیلی مبنی بر خراب نشدن مسجد، کم نشدن عرض خیابان یا قرار داشتن مسجد در طرح به شهرداری منطقه ثامن واصل نشده است. این نامه از سوی آن‌ها تنها به اداره اوقاف فرستاده شده و ما نیز سه روز پس از انجام تخریب، این مطلب را در پیوست نامه اوقاف متوجه شدیم.

, .,

شهردار منطقه ثامن گفت: ما با استناد به اسناد و مدارک در مراجع قانونی ذی‌صلاح پاسخگو خواهیم بود و آمادگی حضور در مراجع قانونی را داریم.

, .,

تخریب مسجد «هفت در» فعل حرام است

, تخریب مسجد «هفت در» فعل حرام است, تخریب مسجد «هفت در» فعل حرام است,

در ادامه نیز روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اطلاعیه‌ای به شرح ذیل صادر کرد:

, :,

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، در حالی که معتقد است تخریب مسجد «هفت در» خلاف شرع و انجام فعل حرام بود، از پیگیری قضایی ماجرا خبر داد.

, .,

حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان‌رضوی در تشریح این اقدام قابل تأمل گفت: در نامه‌ای که از سوی اداره‌کل اوقاف و امورخیریه استان به شهرداری مشهد زده شده، ماجرا به‌صورت کاملاً شفاف بیان شده است و تمام الزامات آن نیز وجود دارد.

, .,

وی ادامه داد: فرع بر این هست که اگر طرحی ضروری باید در منطقه اجرا بشود و مجری طرح هم نتواند طرح را به گونه‌ای مدیریت کند که مسجد حفظ شود، تخریب صورت گیرد. همچنین اصل بر این است که مسجد وقف است و باید حرمت آن نگه داشته شود. حتی حرمت شرعی زمین مسجد و فتاوای مراجع‌ تقلید در این زمینه شفاف و روشن است.

, .,

حجت‌الاسلام احمدزاده ابراز کرد: با فرض بر اینکه مسجد به لحاظ فنی امکان بقا در محل را ندارد، اجازه تبدیل به احسن و تخریب آن با حکم ثانویه داده می‌شود. در رابطه با مسجد «هفت در» یک توافق‌نامه اولیه‌ای حسب گزارش شهردار منطقه ثامن تنظیم شد و از سوی ایشان اعلام شد مسجد در طرح است و هیچ امکانی برای بقای آن نیست و طبق طرح باید تخریب بشود و بر همین اساس آن توافق‌نامه اولیه تنظیم شد.

, .,

مدیرکل اوقاف خراسان‌رضوی بیان کرد: همزمان با ماجرا، نامه‌ای از سوی مشاور طرح به اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان واصل شد که در آن اعلام آمده بود مسجد مذکور قابلیت تثبیت دارد و هیچ ضرورتی برای تخریب آن وجود ندارد. بلافاصله ما هم به صورت شفاهی و هم طی نامه‌ای اداری موضوع را به مسئولان شهرداری مشهد اعلام کردیم. گفتیم مبنی بر اینکه مشاور طرح این نامه را زده است، از نظر ما مسجد قابلیت تبدیل به احسن را ندارد و باید حفظ شود.

, .,

حجت‌الاسلام احمدزاده تصریح کرد: نامه هم به دست آن‌ها رسیده؛ چرا که به محض اطلاع از ماجرا، مکاتبه فکس و از طریق شبکه دولت هم ارسال شد، اما متأسفانه یک نوع کم‌توجهی به مسائل شرعی در وقف و حرمت مساجد صورت گرفته است؛ چرا که نه الزامات قانونی مربوط رعایت شده و نه از نظر مشاور طرح تبعیت شد.

, .,

مدیرکل اوقاف خراسان‌رضوی بیان کرد: این کار یک بداخلاقی اداری بود که اتفاق افتاد و قطعاً در مناسبات اوقاف و شهرداری تأثیر بدی خواهد گذاشت. انتظار ما این است افرادی که این اقدام را صورت داده‌اند در اسرع وقت این موضوع را جبران کنند و مسجد به حالت اولیه برگردد.

, .,

حجت‌الاسلام احمدزاده گفت: بنده این افراد را به رعایت الزامات شرعی دعوت می‌کنم و چیز بیشتری نمی‌توان گفت. کمترین تکلیف ما این است که مسائل شرعی و حرمت مسجد را حفظ کنیم.

, .,

وی بیان کرد: فرض ما در ابتدا بر این بود و نظر آقایان هم این بود که این مسجد قابلیت حفظ در طرح را ندارد و وقتی مشاور ذی‌صلاح طرح اعلام می‌کند طبق بررسی‌های صورت گرفته قابلیت بقا و تثبیت در طرح را دارد، نباید این کار صورت می‌گرفت. حتی اگر هیچ‌کسی هم پیگیر ماجرا نباشد، این تکلیف هر مسلمانی است که حرمت خانه خدا را حفظ کند.

, .,

مدیرکل اوقاف خراسان رضوی گفت: در پاسخ به این نکته که در محل یک اقدام خلاف شرع صورت گرفته است باید گفت حرف ما هم همین هست، هیچ مرجع معظم تقلیدی اجازه نمی‌دهد مسجدی بدون ضرورت و اضطرار عموم مسلمین تخریب شود، آن هم نه هر ضرورتی. در آن هم باید امور مسلمین مختل شود تا اجازه تخریب مسجد داده شود و در غیر آن، این گونه نخواهد شد.

, .,

وی بیان کرد: حتی آن بزرگواری که دستور تخریب مسجد را داده مقلد هر مرجع‌تقلیدی که باشد و به او مراجعه کند و بگوید که اضطراری برای عموم مسلمین وجود نداشته و ما مسجدی را تخریب کرده‌ایم قطعاً اعلام خواهند کرد که ذمه آن‌ها مشغول و مرتکب فعل حرام شده‌اید، مگر اینکه او مقلد کسی نباشد.

, .,

در دادستانی شکایت می‌کنیم

, در دادستانی شکایت می‌کنیم, در دادستانی شکایت می‌کنیم,

حجت‌الاسلام احمدزاده اضافه کرد: همچنین در واکنش به این نکته که آیا نباید شهرداری مشهد با وجود مشخص بودن متولی مسجد، ماجرا را به شما اطلاع می‌داد، گفت: قطعاً این گونه است، حتی طبق صورت‌‌‌جلسه اولیه که اعتباری نداشت باید موضوع به ما منتقل می‌شد تا ما در محل حاضر و صورتجلسه اموال را امضا می‌کردیم، نه اینکه اموال مسجد را رأسا از محل خارج کنند. مسجد «هفت در» را هم در روز تعطیل (اربعین) تخریب کردند که این اقدام کمال بداخلاقی بود. بنده شرم می‌کنم که چه اسمی می‌توان روی این اقدام گذاشت، فقط همین که اولیات التزام به مبانی شرعی یک مسلمان ساده رعایت نشده؛ چرا که یک مسلمان هیچ‌گاه این‌گونه به خانه خدا تعرض نمی‌کند.

, .,

مدیرکل اوقاف خراسان‌رضوی در پاسخ به این نکته که آیا در دادستانی طرح شکایت می‌کنید، گفت: قطعاً این‌گونه خواهد بود و پیگیری حقوقی ماجرا در دستور کار قرار دارد. گزارش ماجرا هم در حال تنظیم است تا برای دادستان مشهد ارسال شود. ما فکر نمی‌کردیم این‌گونه به خانه خدا متعرض شوند. وقتی خبر ماجرا به ما رسید، پیگیری حقوقی را در دستور کار قرار دادیم.

, .,

وی اظهار کرد: حتی به شهردار منطقه شفاهی اعلام کردیم که با توجه به اعلام مشاور طرح توافق اولیه قابلیت اجرا ندارد. متأسفانه مساجد زیادی در طرح تخریب شده که هنوز ساخته نشده‌اند.

,

انتهای پیام/

, /]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه