اخبار داغ

بتن ۱۷ ساله سیمان سمنگان منتظر چکش قضا

بتن ۱۷ ساله سیمان سمنگان منتظر چکش قضا
سیمان سمنگان، پروژه‌ای که کلنگش در سال 82 به امید اشتغالزایی برای دو هزار و 700 نفر در شهرستان مانه و سملقان از توابع خراسان شمالی بر زمین زده شد و قرار بود در سال 90 به بهره‌برداری برسد اما حالا پس از 17 سال همچنان بلاتکلیف است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، سیمان سمنگان، پروژه‌ای بزرگ با چشم‌انداز مشخص اقتصادی و اجتماعی که عملیات اجرایی آن با وجود 60 درصد پیشرفت فیزیکی و 600  میلیارد ریال اعتبار بنا به عللی متوقف شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک, ،,

هرچند با نگاهی به اظهارات اسماعیل گرامی مقدم، نماینده وقت بجنورد در مجلس در مهر ماه 84 که در نخستین واکنش به این پروژه گفته بود « سوابق افرادی که مجوز این گونه کارخانه‌ها را گرفته‌اند نشان می‌دهد که در هیچ جای کشور نتوانسته‌اند پس از دریافت مجوز از وزارت صنایع آن را به مرحله‌ی اجرا و عملیاتی شدن درآورند بلکه اقدام به خرید و فروش و واگذاری آن کرده‌اند» تصور نتیجه فعلی دور از ذهن نبود.

,

اما گفته های سید احمد علوی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به عنوان سرمایه گذار این پروژه، در شهریور ماه سال 87  که پای سرمایه گذار چینی را به ماجرا باز کرده بود و از تفاهم نامه ای نام برده بود که طبق آن قرار بود بهترین تکنولوژی و ماشین آلات در سیمان سمنگان بجنورد استفاده شود، بارقه امیدی را در دل مردم روشن کرد.

,

تفاهم نامه و قرارداد آستان قدس رضوی با شرکت چینی  که به گفته علوی، قرار بود الگویی برای سایر شرکت‌های خارجی که قصد دارند در ایران سرمایه گذاری کنند، باشد نیز نتوانست این پروژه را به سرانجام برساند و کم کم زمزمه نداشتن توجیه اقتصادی اجرای پروژه سیمان سمنگان از سوی سرمایه گذار مطرح و اعلام شد که ادامه کار برای ساخت سیمان توجیه اقتصادی ندارد و قرار بر این شد، پروژه تغییر طرح دهد و تبدیل به کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در قالب شرکت کشت و صنعت شود.

,

بعد از پیگیری های فراوان و برگزاری جلسات مختلف با آستان قدس به عنوان سرمایه گذار اجرای این طرح ، مقرر شد تا این پروژه تغییر کاربری داده و تبدیل به پروژه فرآوری گیاهان دارویی در استان شود اما حدود یک سالی از مصوب شدن این مصوبه می گذرد ولی در این ارتباط نیز اقدام خاصی از سوی سرمایه گذار انجام نشده است.

,

حالا 17 سال پس از بلاتکلیفی این پروژه طبق گفته های مهیار مشایخی، معاون طرح و توسعه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با توجه به اینکه طرح سیمان سمنگان و طرح واحد فرآوری گیاهان دارویی هر دو صنعتی هستند نیاز به تغییر کاربری نبوده و جواز تاسیس طرح جایگزین از حدود ۹ ماه گذشته برای ایجاد واحد فرآوری گیاهان دارویی صادر شده است.

,

به گفته وی سرمایه گذار برای شروع کار تنها باید تغییرنام شرکت را انجام می داد که تاکنون اقدامی در این خصوص از سوی سرمایه گذار انجام نشده است. دیگر دلیل تعلل سرمایه گذار برای آغاز طرح جدید، نداشتن علم کافی نسبت به فرآوری گیاهان دارویی و انتخاب شریک فنی برای شروع کار بوده است که در این زمینه نیز اقدامی نشده است.

,

طبق اخبار اعلام شده، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس دستگاه قضا طی روزهای آینده در راس هیئتی به استان خراسان شمالی سفر خواهد کرد، قطعا ورود رئیس دستگاه قضا به پروژه‌ بلاتکلیف "سیمان سمنگان" که تضییع بیت المال در آن مشهود است، نتیجه ای مثبت برای استان خراسان شمالی خواهد داشت.

انتهای پیام/

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه