اخبار داغ

گزارش تصویری؛

تصاویر/ روش سنتی تهیه روغن کنجد در جرگلان

تصاویر/ روش سنتی تهیه روغن کنجد در جرگلان
این روزها به هر سو که سر بچرخانی بر پشت بام‌های خانه‌های روستایی جرگلان دسته های کنجد دیده می شود که به صورت مرتب و منظم در کنار هم چیده شده است، کنجدی که برداشتش با زحمت فراوان انجام می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک،کشت کنجد از اواخر فصل بهار به صورت دیم و آبی  در شهرستان راز و جرگلان آغاز می شود و بیشترین آن به صورت دیم است، برداشت کنجد شهریور ماه انجام می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , عصر اترک, ،,

برداشت کنجد در منطقه جرگلان به صورت سنتی و دستی انجام می شود و جالبتر اینکه رسم یوار که در گذشته در میان مردمان این منطقه برای برداشت برداشت گندم وجو و خانه سازی انجام می شد اما اکنون کم کم رو به فراموشی سپرده است در زمان برداشت کنجد دوباره رونق می گیرد.

,

حتی کودکان هم گروه گروه و دسته دسته برای همکاری و برداشت کنجد سوار تریلی تراکتورها شده و به سوی بیابان راهی می شوند و چند هکتار کنجد را با همیاری هم جمع می کنند .

,

بعد از برداشت، کنجدها به روستا منتقل شده و بر پشت بام ها برای خشک شدن چیدهمی شوند و بعد از چند روز افراد کاربلد با تکاندن دسته کنجدها، دانه های کنجد را جداکرده و چند بار آن ها را از الک و صافی های مخصوص عبور می دهند.

,

پس از تهیه کنجد خالص بیشتر مردم جرگلان آن را برای مصارف خانگی خود نگهداری کرده و علاوه بر استفاده کنجد برای پخت کیک و کلوچه های سنتی این منطقه(کنجی کوکه) آن را به کارگاه های سنتی روغن گیری به نام (جواز) برده و روغن خالص آن را تهیه می کنند و در طول فصل پاییز و زمستان به مصرف می رسانند .

,

به گفته رئیس جهاد کشاورزی رازوجرگلان ۲۶۰ هکتار کنجد آبی و دیمی در شهرستان رازوجرگلان کشت می شود و این منطقه مستعد کشت کنجد است که امسال ۸۳ تن برداشت شد و ۶۵ درصد اقلام محلی کشت می شود .

,

گرچه اکثر تولیدات به مصرف خانگی مردم می رسد اما مقداری هم که به فروش می رسد به صورت خام به دلالان در منطقه فروخته می شود که قیمت هر کلیو گرم کنجد نیز بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است .

,

به گفته اله وردی خادمی رازوجرگلان مستعد تولید کنجد است و باید تولید این محصول افزایش یابد و هدفمند شود و با این موضوع که مردم از کنجد استفاده های مختلفی دارند می توان آن را به صورت برند معرفی کرد .

,


,
, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,




, ,
,
,
, ,

, ,

 

,




عکس: صاحب جمال رحیمی
انتهای پیام/

, ,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه