اخبار داغ

مدیر نظارت بر مواد غذایی علوم پزشکی کرمانشاه خبر داد:

معدوم سازی بیش از 22 هزار کیلوگرم غذای فاسد در کرمانشاه

معدوم سازی بیش از 22 هزار کیلوگرم غذای فاسد در کرمانشاه
شهریار مستوفی, مدیر نظارت بر مواد غذایی علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در نیمه نخست امسال در بازرسی های بعمل آمده 22 هزار و 944 کیلوگرام مواد غذایی فاسد معدوم شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شهریار مستوفی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد ،اظهار داشت: شانزدهم اکتبر مصادف با ۲۵ مهرماه روز جهانی غذا به افتخار تاسیس سازمان فائو در سال ۱۳۴۵ نامگذاری شده که شعار امسال آن همه با هم رشد، تغذیه، پایداری، رفتار ما آینده ما را می سازد با محوریت پویش رژیم غذایی سالم با هدف افزایش ایمنی در برابر کرونا در نظر گرفته شده است.

وی افزود: امنیت غذایی به معنای دسترسی همه مردم، در همه اوقات به غذای کافی، سالم و مغذی است و اگر هر کدام از این مولفه ها تهدید و مشکلی ایجاد شود امنیت غذایی خدشه دار خواهد شد.

مستوفی گفت: وظیفه متولیان غذا این است که در جهت تامین امنیت غذایی بکوشند در کرمانشاه هم به عنوان دستگاه نظارتی بر 371واحد غذایی نظارت می‌شود که البته تعدادی به دلایلی فعال نیستند.

وی عنوان کرد: در سال گذشته ۱ هزار و پانصد بازدید از واحدهای تولیدی به عمل آمد که البته در برخی از آنها با مشکلاتی از جمله تولید محصولات نامعتبر مواجه شدیم که اقداماتی در راستای پیشگیری از وارد شدن این محصولات به سفره غذایی مردم انجام شده است.

مستوفی تصریح کرد: بر همین مبنا سال قبل ۱۶۹ هزار و نهصد و نه کیلوگرم مواد غذایی در سطح عرضه، واحدهای تولیدی، شرکت‌های پخش و واحدهایی که به صورت زیرزمینی فعالیت کردند با دستور مقام قضایی معدوم و از چرخه مصرف خارج شد.

مستوفی تصریح کرد: به‌طور مداوم پیگیر شکایت مردمی در سطح محصولات تولیدی استان و استان های دیگر هستیم.

وی افزود: از همه محصولات استان در سطح عرضه نمونه‌برداری تحت برنامه کنترل فرآورده‌های آرایشی بهداشتی انجام می شود برهمین مبنا سال گذشته ۴۴ هزار و هشتصد آزمایش بر روی محصولات مختلف انجام شد که برخی دارای مشکلاتی از نظر شیمیایی یا آلودگی بودند.

مستوفی گفت: متاسفانه امنیت غذایی با چالش‌های متعددی روبرو است از جمله فرسایش خاک، آلودگی آب و انتشار گازهای گلخانه‌ای که تنوع زیست محیطی را بر هم می‌زند.

مستوفی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم دور ریز مواد غذایی در کشور است متاسفانه سالانه ۱ هزار و پانصد میلیارد دلار معادل 50 درصد درآمد نفتی کشور دور ریز مواد غذایی از مزرعه تا سفره وجود دارد که به دلایلی دچار فساد و آلودگی می شوند.

این آمار نگران کننده است و باید اقدامات لازم در این راستا انجام گیرد

وی عنوان کرد: یکی دیگر از تهدیدات امنیت غذایی تقلبات و تخلفات گسترده در تولید مواد غذایی است که امروزه شاهد آن هستیم که در قالب تولیدات زیرزمینی، استفاده از افزودنی های غیرمجاز در نان و سایر مواد غذایی دیده می شود بنابراین وظیفه همه دستگاه های نظارتی مداخله و حضور فعال در این راستا است.

مستوفی تصریح کرد: از چالش های دیگر قاچاق مواد آشامیدنی است که امروزه را هدف قرار داده و باید با آن برخورد جدی انجام شود.

مستوفی خاطرنشان کرد: بحث بیماری های غیر واگیر نظیر قلبی، عروقی و فشارخون که ارتباط مستقیم با تغذیه دارند نیز تهدیدگر است به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۸،  ۳۰۰ هزار مرگ به دلیل بیماری های غیر واگیر در کشور گزارش شد در حالی که مجموع مرگ و میرها ۳۸۰ هزار مورد بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, این آمار نگران کننده است و باید اقدامات لازم در این راستا انجام گیرد,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه