نقاط پرتصادف یا همان حادثهخیز در شبکه جادهای جزو متهمان ردیف اول مرگ بیش از ۱۷ هزار ایرانی در سال گذشته و بیش از ۷ هزار نفر در شش ماه اول امسال محسوب میشود.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ جدیدترین محاسبات ۳۳ دستگاه درگیر با بحث تصادفات جادهای نشان میدهد که هر نفر که در تصادف جان خود را از دست میدهد، تقریبا ۵.۲ میلیارد تومان هزینه مستقیم و غیرمستقیم به کشور تحمیل میکند، حال اینکه این رقم تا پیش از افزایش نرخ ارز و قیمت بنزین چیزی بین دو تا سه میلیارد تومان برآورد میشد.
در تصادفات جادهای بیشترین خسارت واردآمده به کشور از دست رفتن سرمایه انسانی است.
هر چند که جان افراد قابل ارزشگذاری نیست، اما این بخش چه در تصادفات فوتی و چه در تصادفات جرحی بیشترین سهم را در خسارت ایجاد شده به بار میآورد. علاوه بر این، هزینه سنگین معنوی و مالی، در وقوع سوانح جادهای خسارت به زیرساختها از جمله زیرساخت شبکه راهی سهم عمدهای در این محاسبات جدید دارد.
طبق یک تعریف جهانی از بین عوامل مختلف در وقوع یک سانحه جادهای سه عامل خطای انسانی، خودرو و جاده (محیط) نقش اصلی را ایفا می کنند که البته در کشورهای مختلف درصدهای سهم این عوامل متعدد است.
آنچه از گذشته در ایران مطرح بوده عامل انسانی با سهم ۷۰ درصدی بیشترین و عامل جاده کمترین سهم را دارد.
اما برخی از دستگاهها و بسیاری از کارشناسان این سهمبندی را قبول ندارند و مدعی هستند با توجه به وضعیت جادههای کشورمان این عامل سهم بالایی در وقوع تصادفات میتواند داشته باشد.
نقاط پرتصادف یا همان حادثهخیز در شبکه جادهای جزو متهمان ردیف اول مرگ بیش از ۱۷ هزار ایرانی در سال گذشته و بیش از ۷ هزار نفر در شش ماه اول امسال محسوب میشود. نقاط حادثهخیز به نقاطی گفته میشود که تکرار تصادفات در یک بازه زمانی در آن منطقه بالا باشد که معیار تشخیص این نقاط دستورالعمال ویژهای دارد.
تاکنون اعداد و ارقام متفاوتی از تعداد نقاط حادثهخیز در سطح جادههای کشور اعلام شده است. طبق گفته یک نهاد تعداد این تلههای مرگ به بیش از ۱۰ هزار نقطه رسیدهاست و دستگاه دیگر هم با رد این عدد مدعی است بیش از ۳ هزار نقطه پرتصادف در شبکه جادهای وجود دارد. حال اینکه سه هزار نقطه پر تصادف هم عدد بسیار قابل توجهی است و هر کدام از این نقطهها میتوانند کمینگاه مرگ مسافران باشند. به طوری که طبق اعلام رییس پلیس راهور ۵۶درصد تصادفات، مربوط به نقاط حادثهخیز در جادهها است.
رفع ۲۵۰ نقطه حادثهخیز در جادههای کشور
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: امسال ۵۵۰ نقطه حادثه خیز در سطح کشور تعریف شده که اولویت اول ما رفع ۲۵۰ نقطه حادثه خیز است.
رضا اکبری معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفتگو با رسانه های دیگر با اشاره به اینکه امسال سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای طرح واکنش سریع را اجرایی کرده و به تمامی دستگاههای خدمات رسان در این بخش ابلاغ کرده است، گفت: هر گونه مشکلی که در سطح جادههای کشور وجود داشته باشد این سامانه باید هرچه سریعتر با اعزام اکیپهای راهداری این مشکل را رفع کند.
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: به طور مثال اگر چاله ای در سطح آسفالت وجود داشته باشد و مسافران این مشکل را از طریق سامانه ۱۴۱ اطلاع داده باشند، باید مأموران سازمان راهداری در اسرع وقت به محل اعلام شده، اعزام شوند و بلافاصله این مشکل را رفع کنند.
نقاط حادثه خیز در سطح کشور پراکنده است و البته با توجه به حجم گسترده جادهها در مناطق شمالی کشور این نقاط حادثه خیز در این بخش ها زیادتر است.
محور شهرکرد -بروجن قتلگاهی است که سالیانه جان بسیاری را می گیرد
یکی از مسافران این محور در گفتوگو با جهانبین نیوز؛ گفت: هر روز برای حضور در محل کارم که در شهرکرد قرار دارد مجبورم مسیر فرادنبه تا شهرکرد را طی کنم.
وی با بیان اینکه مسیر سفیددشت تا فرادنبه پرتردد ترین قسمت جاده است اما متاسفانه اقدامی برای چهارخطه شدن آن صورت نگرفته است افزود: متاسفانه در این مسیر شاهد بروز تصادفات یا صحنه های خطرناک رانندگی هستیم و این محور تبدیل به قتل گاهی شده است که سالیانه جان بسیاری از هموطنان ما در حوادث رانندگی در این مسیر به خطر می افتد.
مرادی ادامه داد: بسیاری از افرادی که در این تصادفات از دست میروند جوانان هستند، از مسئولان درخواست داریم نسبت به تکمیل چهارخطه اقدام کنند و دیگر اجازه ندهد خانوادهایی به علت بروز حادثه عزادار شود.
بنا بر این گزارش چهارخطه شهرکرد-بروجن یکی از نقاط پرجادثه در استان چهارمحال و بختیاری است که از طریق شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و با اعتبارات ملی از تاریخ ۲۵ تیر ۹۴ با طول 60 کیلومتر آغاز شد و بنا به وعده مسئولین قرار بود این چهارخطه تا تیرماه سال ۹۶ به بهرهبرداری برسد ولی با وجود وعده ها و گذشت چندین سال هنوز این پروژه به بهرهبرداری نرسیده است و همچنان در این محور تصادفات زیادی که منجر به فوت چندین هم وطن می شود اتفاق می افتد.
۲۷ نقطه حادثه خیز در چهارمحال و بختیاری رفع می شود
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری گفت: ۲۷ نقطه حادثه خیز در چهارمحال و بختیاری در سالجاری رفع می شود.
عزیز الله روشن مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۲۷ نقطه حادثه خیز در چهارمحال و بختیاری رفع میشود، اظهار کرد: در حال حاضر ۴۹ نقطه حادثه خیز در این استان شناسایی شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری گفت: در سال گذشته شش نقطه حادثه خیز در سطح استان ایمن سازی شد.
وی تاکید کرد: استاندارد سازی نقاط حادثه خیز نقش مهمی در کاهش حوادث جادهای دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در تلاش هستیم اعتبارات لازم برای اجرای طرحهای ایمن سازی نقاط حادثه خیز در این استان اختصاص پیدا کند.
۷۲ نقطه حادثه خیز در چهارمحال و بختیاری شناسایی شد
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی چهارمحال و بختیاری گفت: ۷۲ نقطه حادثه خیز در چهارمحال و بختیاری شناسایی شد.
ایرج حسین پور رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۷۲ نقطه حادثه خیز در چهارمحال و بختیاری شناسایی شد، اظهار داشت: رفع نقاط حادثه خیز نقش مهمی در کاهش تصادفات در این استان دارد.
وی تاکید کرد: ارتقاء جادهها و مناسبسازی معابر نقش مهمی در جلوگیری از تصادفات دارد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: بسیاری از تصادفات در این استان در پی بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی رخ میدهد.
به گزارش جهانبین نیوز؛ راه، انسان، وسیله نقلیه و محیط نقش بسزایی در تصادفات دارند.
بدون شک راه و وضعیت هندسی و فنی آن به عنوان یکی از ارکان ترافیک نقش مهمی در وقوع تصادفات دارد، اصلاح یا حذف نقاط تصادف خیز تاثیر بسزایی در ارتقای ایمنی و کاهش حوادث ترافیکی و کاهش خسارات و ضایعات دارند.
باتوجه به تحلیل های انجام شده که نقاط و مناطقی که دارای تردد بیشتری هستند از اولویت بیشتری برای اجرای پروژه های ایمنی برخوردارند.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه