اخبار داغ

کارشناس‌ارشد روانشناسی تشریح کرد:

نحوه برخورد والدین با اضطراب و استرس کودکان در زمان کرونا

نحوه برخورد والدین با اضطراب و استرس کودکان در زمان کرونا
مریم فلاح اظهار کرد: شیوه بیان و آگاهی بخشی پدرو مادر در مورد کرونا برای فرزندان سنین مختلف باید متفاوت باشد، زبان‌فهم کودکان تنبیه و اجبار نیست، بلکه بازی و ارتباط صمیمانه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مریم فلاح کارشناس‌ارشد روانشناسی در گفتگو با یزدرسا؛ اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا در دو حوزه بهداشت جسم و روان قابل‌بررسی است. آنچه در حوزه جسمانی حائز اهمیت است، رعایت اصول بهداشتی طبق استانداردهای تعیین‌شده سازمان بهداشت جهانی است که از سوی ستادهای مقابله با کرونا اطلاع‌رسانی می‌شود. جدی گرفتن و اجرای مو به ‌موی مواردی از قبیل رعایت بهداشت فردی، شستشوی مرتب دست‌ها، استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در اجتماعات عمومی، از مهمترین این موارد است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  یزدرسا؛,

وی افزود: اما کرونا در حوزه بهداشت سلامت روانی ازآن‌جهت حائز اهمیت است که یک موقعیت بحرانی و استرس‌زا است و افراد نسبت به‌موقعیت‌های استرس‌زا با شیوه‌های مختلف واکنش نشان می‌دهند. که سه نوع نگرش بی‌خطرانگاری، فاجعه‌انگاری و واقع‌گرایانه در این حوزه وجود دارد.

,

فلاح اظهار کرد: در نگرش بی‌خطرانگاری؛ افراد ویروس کرونا و راه‌های پیشگیری و مقابله با آن را جدی نگرفته و بزرگترین ضربه را به خود، خانواده و جامعه می‌زنند. در نگرش فاجعه‌انگاری افراد بیش‌از اندازه درگیر این ویروس شده و از آن یک غول ساخته‌اند، این گروه با افکار غیرواقع‌بینانه سبب بروز تدریجی اختلالات روانی شده و بیشترین آمار افسردگی و وسواس را شامل می‌شوند.

,

وی ادامه داد: در نگرش واقع‌گرایانه افراد کرونا را جدی گرفته ولی ترس و وحشتی از آن ندارند و با رعایت بهداشت و استانداردها، سلامت جسم و روان خود را تضمین می کنند.

,

وی بیان داشت: وسواس فکری و عملی که ریشه آن استرس و اضطراب است یکی از اختلالات رایج نگرش فاجعه‌ انگاری است، که در افراد مشاهده می‌شود و کودکان نیز از رده سنی 3سال به بالا از والدین الگوبرداری می‌کنند. لذا درمان آن باید از پدرو مادر و سپس کودک انجام شود.

,

این کارشناس‌ارشد روانشناسی اظهار کرد: در شرایط کنونی برای درمان استرس خود و کودکان، باید منبع استرس را از بین برد که مهمترین عامل آن خودداری از قرارگرفتن بیش‌ازحد و اندازه در معرض اخبار کرونایی به‌ویژه منابع غیر معتبر است. مورد بعدی اینکه کودکان را به‌هیچ‌وجه در معرض اخبار دیداری و شنیداری قرار ندهیم چون تفسیر نادرستی از خبر دارند و ناخواسته دچار وحشت می‌شوند.

,

فلاح اضافه کرد: در همین راستا باید سه اصل مهم مصرف وعده غذایی سالم و به ‌موقع، انجام ورزش روزانه جهت مقابله با اضافه‌وزن و خواب کافی را برای داشتن یک بدن سالم که فکر سالم را به همراه دارد، جدی گرفت. باید دانست چابکی و نشاط خانواده بسته به این موارد است و در صورت به هم ‌ریختن این اصول، برنامه روزانه و بازی کودکان تغییر کرده و دائماً احساس کسالت می‌کنند.

,

وی ابراز داشت: این روزها که به خاطر درخانه‌ماندن، تحرک و فعالیت‌های مفید در خانواده‌ها کاهش‌یافته و والدین احساس یکنواختی و خستگی ذهنی می‌کنند که ممکن است در فرزندان نیز تأثیر سو بگذارد. لذا باید افراط‌وتفریط‌های غیراستاندارد را ترک و چالش‌های آموزشی هنری را جایگزین آن کرد. اگر کودکان این انرژی را در درون خانواده با انجام فعالیت های موثر تخلیه نکنند، با منابع بیرونی همچون خشم و وسواس تخلیه می‌شود.

,

وی تاکید کرد: بهترین حمایت والدین از فرزندان این نیست که دائماً با امرو نهی و سخنان تهدیدآمیز آنها را به انجام کاری وادار کنند، زیرا این امر موجب مختل شدن آرامش و ایجاد اضطراب در کودک شده و درنهایت منجر به بروز ناهنجاری‌های شب‌اداراری، خشم، گریه بی‌دلیل و تحریک‌پذیری می‌شود.

,

مدرس دوره‌های مهارت زندگی و فرزندپروری کودک و نوجوان گفت: شیوه بیان و آگاهی بخشی پدرو مادر در مورد کرونا برای فرزندان سنین مختلف باید متفاوت باشد، زبان‌فهم کودکان تنبیه و اجبار نیست، بلکه بازی و ارتباط صمیمانه است.

,

فلاح افزود: نقاشی کشیدن و ساخت ویروس کرونا با خمیربازی، تهیه صابونهای عروسکی و فانتزی برای تشویق بچه‌ها به شستن دستها، خرید ماسکهای عروسکی، ارتباط با اقوام و دوستان از طریق فضای مجازی برای کاهش دلتنگی ازجمله راه‌های آموزش و نحوه برخورد کودکان با کرونا است.

,

وی تصریح کرد: والدین طبق روال و شرایط خاص این روزها باید ساعت های منظم و برنامه‌ریزی‌شده برای تدریس کودکان در نظر بگیرند و مانند معلمی خوش‌رو و باحوصله برخورد کرده و افراط در عمل رو حذف کنند، تا کودکان را لبریز از اضطراب و استرس نکنند.

,

وی اظهار داشت: باید شرایط کنونی را بپذیریم و کرونا را در حدی که هست ببینیم نه کمتر و نه بیشتر و اجازه ندهیم آشفتگی‌های حاصل از این روزها، احساس بی‌هدف‌بودن به ما بدهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه