اخبار داغ

همه حاشیه های این روزهای هتل گذر چهارباغ/ از اعتراض استاد فرشچیان تا انتظار میراث برای نامه شورای عالی شهرسازی و معماری

همه حاشیه های این روزهای هتل گذر چهارباغ/ از اعتراض استاد فرشچیان تا انتظار میراث برای نامه شورای عالی شهرسازی و معماری
معاون میراث فرهنگی استان اصفهان در خصوص توقف و یا ادامه فعالیت هتل پر حاشیه در اصفهان خاطر نشان کرد: باید منتظر نظر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور باشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز؛ حدود دو سالی می شود که ساخت یک هتل پر حاشیه در اصفهان خبرساز است و حتی واکنش های کشوری در این زمینه مطرح شده و اعتراض فعالان و ‌دوستداران میراث فرهنگی را به دنبال داشته است؛ هتلی که گفته می ‌شود اگر چه مصوبه کمیسیون ماده 5 ‌را دارد، اما قبل از ابلاغ آن از سوی استانداری به شهرداری اجرایی شده است.‌

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,
 
,
شهروندان اصفهانی نگران هستند که ساخت‌وسازهای بی‌ضابطه در خیابان «چهارباغ»، بالاخره سرنوشتی ‌نظیر ارگ «جهان‌نما» پیدا کند و جان این محور تاریخی را به خطر بیندازد؛ سازه‌هایی بلند و بدون در نظر ‌گرفتن خط آسمانی. خیابان «چهارباغ» در چند‌سال اخیر، دستخوش تغییر و دگرگونی‌های بسیار ازجمله ‌تبدیل به پیاده‌راه و تعویض سنگفرش‌ها و…  بوده است؛ تغییراتی که برخی از آنها با اعتراض فعالان ‌و دوستداران حوزه میراث روبه‌رو شد، اما همچنان ادامه دارد.
,
 
,
ساخت هتل در چهارباغ عباسی نیز ازجمله ‌اقداماتی است که در یکی دو‌سال گذشته با اما و اگرهای بسیاری روبه‌رو بوده است و هرازگاهی نیز خبرساز ‌شده؛ هتلی واقع در خیابان شیخ بهایی که به‌عنوان لایه دوم چهارباغ به شمار می‌آید.
,
 
,
ماجرای ساخت این ‌هتل از آنجا شروع شد که در‌سال ٩٧، کمیسیون ماده 5 با تغییر کاربری دو ‌هزار و ۸۰۰ مترمربع از ‌پلاک‌های کوچه ارفعی موافقت و مجوز ساخت هتل به ارتفاع چهار طبقه را مصوب کرد‎. به گفته ناصر طاهری، ‌معاون میراث فرهنگی استان اصفهان، از آنجا که در طرح تفصیلی اصفهان این ناحیه از حریم چهارباغ ضابطه ‌و ارتفاع مشخص ندارد، تصمیم‌گیری درباره آن به کمیسیون ماده 5، عالی‌ترین مرجع کارشناسی در ‌حوزه شهرسازی واگذار شد؛ چرا که براساس ضوابط حریم این محور، حداکثر ارتفاع بناهای واقع در عرصه و ‌حریم تا شعاع ۱۰۰ متر باید از حداقل ارتفاع اثر تاریخی مجاور تجاوز نکرده و بیشتر از هشت متر نباشد. از ‌سوی دیگر برخی از ادعاها نیز حاکی از آن است که هتل مذکور فاقد مجوز ساخت‌وساز و وجاهت قانونی ‌است و مالکان آن به صورت صددرصد غیرقانونی درحال بالابردن آن هستند.
,
 
,
محمد بنائیان، معاون شهرسازی و ‌معماری راه و شهرسازی استان اصفهان دراین‌باره می‌گوید: «ساخت این هتل مصوبه کمیسیون ماده 5 را دارد، ‌اما هنوز روند ابلاغ آن به شهرداری صورت نگرفته است تا بخواهد اجرایی شود و همچنان در دست بررسی ‌است.»
,
 
,
بنائیان اضافه می کند: «ساخت هتل در حریم خیابان ‌تاریخی چهارباغ عباسی اصفهان با توجه به ابلاغ نشدن مصوبه کمیسیون ماده٥ به شهرداری، خلاف ضوابط و ‌مقررات قانونی است. مصوبه‌های کمیسیون ماده٥ استان اصفهان پس از برگزاری جلسه، برای بررسی و اعلام ‌نظر به دفتر نظارت بر توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی ارسال می‌شود و در صورت بلامانع بودن، سایر ‌مراحل قانونی صورت می‌گیرد‎. درباره مصوبه ساخت هتل در حریم چهارباغ، در مکاتبه‌ای بر اخذ نظر ‌وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز تأکید و این موضوع به اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان هم منعکس شده است‎.
,
 
,
واکنش نقاش و نگارگر سرشناس اصفهانی به این ساخت این هتل
, واکنش نقاش و نگارگر سرشناس اصفهانی به این ساخت این هتل, واکنش نقاش و نگارگر سرشناس اصفهانی به این ساخت این هتل,
 
,
پس از بحث های زیادی در این خصوص محمود فرشچیان، نقاش و نگارگر سرشناس اصفهانی، هم در نامه‌ای که با دست‌خطِ خود منتشر کرده، نوشته است: «امید است اولیاء محترم و مخصوصا مسئولین وطن‌دوست و علاقه‌مند به شهر زیبای اصفهان اقدام یا مجوزی صادر نفرمایند و به هیج عنوان اجازه ندهند که با بلندمرتبه‌سازی و (ساخت) ساختمان‌های بی‌رویه در اطراف چهارباغ یا در راسته زاینده‌رود، زیانِ غیرقابل جبرانی به اصالت شهر اصفهان وارد آید. اینجانب به نوبه خود به اعتراضیه‌ای که در این خصوص تقدیم شده موافقم. محمود فرشچیان»
,
 
,
فعالان میراث فرهنگی نامه‌های مختلفی را به متولیان میراث فرهنگی کشور نوشته و نسبت به وضعیت آینده این محور فرهنگی تاریخی در نصف‌جهان هشدار دادند و درخواست کردند تا دست‌کم این طرح در شورایعالی معماری و شهرسازی رد شود.
,
 
,
باید منتظر نظر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور باشیم
, باید منتظر نظر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور باشیم, باید منتظر نظر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور باشیم,
 
,
ناصر طاهری در این زمینه به خبرنگار صاحب نیوز گفت: هتل خیابان چهار باغ مسیر قانونی خود را گذرانده بود و از آنجایی که محدود چهار باغ در طرح تفصیلی فاقد ضوابط است و به همین دلیل در کمیسیون ماده 5 مطرح شد.
,
 
,
معاون میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: کمیسیون ماده 5 با این ارتفاع موافقت کرد، اما هنوز مصوبه کمیسیون ماده 5 ابلاغ نشده است و مشکل همین جریان است.
,
 
,
طاهری در خصوص توقف و یا ادامه فعالیت این هتل خاطر نشان کرد: باید منتظر نظر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور باشیم.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه