اخبار داغ

گزارشی از محرومیت در برخی روستاهای بخش درح؛

اهالی "خارستان" و "سولابست" منتظر اقدام مسئولان/ نهادهای حمایتی برای محرومیت‌زدایی ورود کردند+تصاویر

اهالی "خارستان" و "سولابست" منتظر اقدام مسئولان/ نهادهای حمایتی برای محرومیت‌زدایی ورود کردند+تصاویر
روستاهای "خارستان" و "سولابست" بخش درح در شهرستان سربیشه از جمله روستاها در خراسان جنوبی هستند که از برخی امکانات محروم هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  خاورستان، خراسان‌جنوبی علی‌رغم داشتن ظرفیت‌های بسیار زیاد، استانی مرزی، دور از پایتخت و کم‌برخوردار است و به واسطه دور بودن، از بسیاری از امکانات محروم مانده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

, ,

در برخی روستاهای شهرستان‌های خراسان جنوبی، محرومیت مردم روستایی را رنج می‌دهد. روستائیانی که با ماندن در نقاط مرزی، مرزبانان واقعی کشور هستند، از کمبود امکانات رنج می‌برند.

,

در یکی از روزهای مهرماه امسال، برای بررسی مشکلات شهرستان سربیشه عازم بخش درح شده و با حضور در روستاهای خارستان و سولابست از نزدیک در جریان مشکلات مردم این دو روستا قرار گرفتیم.

,

جمعیت روستای خارستان به بیش از ۳۰ خانوار می‌رسد. این روستا از نعمت برق و گاز برخوردار بود اما اهالی روستا از نعمت تلفن ثابت محروم بودند.

,

خانم زارعی یکی از اهالی روستای خارستان در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: گاز طبیعی به روستای خارستان رسیده اما در مراحل اولیه لوله‌گذاری است و گازرسانی تا درِ خانه‌ها انجام شده اما علمک‌گذاری انجام نشده و از نفت برای مصارف گرمایی و پخت غذا استفاده می‌کنیم.

,

, ,

وی با بیان این‌که روستا فاقد تلفن ثابت است، افزود: مردم برای برقراری تماس از تلفن‌های بی‌سیم استفاده می‌کنند اما آنتن‌دهی این تلفن‌ها مناسب نیست و مجبور به حضور در مناطق مرتفع روستا برای برقراری تماس هستیم.

,

این فرد بیان کرد: روستای خارستان دارای مدرسه است اما از داشتن خانه بهداشت محروم هستیم و اگر فردی نیازمند خدمات بهداشتی درمانی باشد، باید به درح برود.

,

زارعی به نامناسب‌بودن جاده روستای خارستان اشاره کرد و گفت: با این وضعیت جاده، نبود خانه بهداشت در روستا و عدم‌وجود تلفن ثابت اگر برای فردی مشکلی به وجود آید و نیاز به حضور آمبولانس در روستا باشد، تا زمانی‌که بتوانیم با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیریم و به روستا برسد خیلی زمان می‌برد.

,

وی در مورد وضعیت درآمد و کسب کار در این روستا، گفت: مردهای روستا معمولا برای کارگری به بیرجند، سربیشه، درح و مرز می‌روند و به دلیل نبود آب و خشکسالی کار کشاورزی در این روستا انجام نمی‌شود. زنان روستا نیز برای امرار معاش مشغول قالی بافی هستند.

,

این فرد عنوان کرد: قیمت مواد اولیه برای بافت فرش بسیار بالا است و معمولا مواد اولیه را به صورت نقد تهیه می‌کنیم از طرفی در نهایت فرش تمام شده با قیمت پایین به فروش می‌رسد که نسبت به زحمت کار قالی بافی و قیمت مواد اولیه به صرفه نیست.

,

زارعی به نبود آب شرب پایدار در این روستا اشاره کرد و گفت: برای استفاده از آب شرب مجبور به طی فاصله تقریبا کوتاهی از چشمه تا روستا و حمل آب با دبه هستیم. اما حدود یک ماهی می‌شود که با همکاری هلال احمر یک تانکر بزرگ برای برداشت آب شرب در روستا مستقر شده و قرار است با همکاری آب و فاضلاب سربیشه کار آبرسانی سیار برای روستای خارستان انجام شود.

,

وی به کمک‌های مومنانه اشاره کرد و افزود: در راستای این اقدام بسیار خوب کمک‌هایی از طرف نهادهای حمایتی به ما شده است.

,

, ,

این فرد اظهار کرد: به یاد ندارم و از مردم روستاها هم نشنیدم که مسئولان شهرستان سربیشه و بخش درح برای شنیدین و دیدن مشکلات اهالی خارستان به روستا آمده باشند.

,

زارعی به وجود خانه‌های نامناسب و کوچک در این روستا اشاره کرد و گفت: در بحث مسکن محرومان که با همکاری کمیته امداد و بنیاد مسکن برای مردم در روستا مسکن ساخته می‌شود، در این روستا برای تعداد کمی از خانواده‌های تحت حمایت امداد کار ساخت مسکن در حال انجام است.

,

وی خاطرنشان کرد: از دیگر مشکلات این روستا عدم‌دریافت شبکه‌های تلوزیون، دیجیتال، تلفن همراه و اینترنت است.

,

, ,

روستای سولابست در اوج محرومیت/ دخترانی که به جای ادامه تحصیل قالی بافی را انتخاب می‌کنند

, روستای سولابست در اوج محرومیت/ دخترانی که به جای ادامه تحصیل قالی بافی را انتخاب می‌کنند, روستای سولابست در اوج محرومیت/ دخترانی که به جای ادامه تحصیل قالی بافی را انتخاب می‌کنند,

مقصد بعدی ما روستای سولابست شهرستان سربیشه در بخش درح بود. روستایی که دارای پستی و بلندی، سنگلاخ، کوچه‌های باریک و پراکندگی خانه‌ها در سطح روستا بود. در این روستا که جمعیت بیشتری از خارستان داشت، به راحتی نمی‌شد مرکز و نقطه ثقلی برای روستا مشخص کرد.

,

جمعیت دانش آموز در این روستا قابل توجه بود و مدرسه روستا با سه معلم و یک مدیر فعالیت داشت. روستای سولابست از نعمت گاز و برق برخوردار بود اما تلفن ثابت و خانه بهداشت نداشت. جاده روستا خاکی بود و رفت‌وآمد به این روستا به سختی انجام می‌شد. در بحث تأمین آب شرب نیز مردم روستا مشکل داشتند و آب مورد نیاز را از چشمه‌ای که با روستا فاصله زیادی داشت تأمین می‌کردند.

,

درآمد مردم روستای سولابست از طریق کارگری مردها در مرز، درح، سربیشه و حتی حضور برخی از مردان در تهران تأمین می‌شد و تعداد کمی از زنان روستا به کار قالی بافی مشغول بودند.

,

خانه‌های روستای سولابست نیز مانند روستای خارستان بسیار کوچک و تاریک بود و آثاری از ساخت مسکن محرومان در این روستا به چشم نمی‌آمد.

,

دقایقی که در روستای سولابست بودم را بیشتر با دانش آموزان این روستا گذراندم و کمی با هم حرف زدیم. دانش‌آموزانی که به نظر می‌رسید باهوش و مستعد درس‌خواندن هستند اما نهایت مقطع تحصیلی برای این‌ها به خصوص دختران، ششم ابتدایی بود چراکه تعداد زیادی از دختران در این روستا بودند که پس از اتمام دوره ابتدایی به دلیل نبود مقطع بالاتر در روستا، مشکلات رفت‌وآمد به درح و سربیشه و دلایل دیگر از ادامه تحصیل امتناع کرده و مشغول قالی‌بافی بودند.

,

, ,

به گفته میرزاجانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار شهرستان سربیشه، در شهرستان سربیشه ۲۴۷ روستا وجود دارد که بیش از ۷۵ روستای این شهرستان با تانکر آبرسانی سیار می‌شود.

,

اما در کنار تمام این محرومیت و مشکلات روستاهای بخش درح هستند نهادهای حمایتی که مردم این روستاها را فراموش نکرده و برای کمک به آن‌ها قدم در مسیر محرومیت‌زدایی گذاشته بودند.

,

وقتی هلال احمر در صدد رفع محرومیت می‌شود

, وقتی هلال احمر در صدد رفع محرومیت می‌شود, وقتی هلال احمر در صدد رفع محرومیت می‌شود,

یکی از نهادهای حمایتی که خدمات بهداشتی درمانی، معیشتی، فرهنگی، آبرسانی و ... به این روستاها ارائه می‌دهد، جمعیت هلال احمر استان خراسان‌جنوبی و حضور کاروان‌های نذر آب۳ در استان است.

,

با همکاری کاروان نذر آب۳ از استان خراسان رضوی و جمعیت هلال احمر خراسان‌جنوبی طی ماه گذشته به ۱۳ روستای شهرستان سربیشه خدمات‌رسانی و کار آبرسانی سیار به ۷۵ روستای این شهرستان آغاز شد. همچنین با همکاری این کاروان یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان کمک به روستاهای این شهرستان اهدا شد.

,

از دیگر اتفاقات خوبی که در روستای سولابست توسط هلال احمر انجام شد خرید ۴۷ کنتور و انشعاب آب و ۱۰ انشعاب گاز برای اهالی روستای سولابست توسط یک خیّر بود. همچنین قرار است ۱۰ سرویس بهداشتی در روستای سولابست توسط خیّران ساخته شود.

,

علاوه بر خدمات‌دهی پزشکی توسط پزشکان هلال احمر به این روستا، خیّران تقبل کردند برای روستای سولابست علاوه بر خدمات معیشتی، کار ساخت‌وساز، تعمیر، رنگ‌کاری و ... در بازه زمانی ۶ ماهه انجام دهند.

,

علاوه بر خدمات‌رسانی هلال احمر به روستاهای بخش درح شهرستان سربیشه در قالب کاروان نذر آب۳، کمیته امداد امام خمینی (ره) استان خراسان‌جنوبی به عنوان دستگاه معین جهت توسعه و محرومیت‌زدایی بخش درح در ۱۵ مهر سال گذشته همزمان با برگزاری مراسم روز روستا و عشایر در استان انتخاب شد و تاکنون اقدامات بسیار خوب و ارزنده‌ای در این بخش انجام داد و در حال اجرا دارد.

,

, ,

35 درصد جمعیت بخش درح تحت حمایت کمیته امداد هستند

, 35 درصد جمعیت بخش درح تحت حمایت کمیته امداد هستند, 35 درصد جمعیت بخش درح تحت حمایت کمیته امداد هستند,

محمدحسین اطلسی‌مقدم رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) بخش درح شهرستان سربیشه در گفت‌و‌گو با خاورستان، اظهار کرد: ۳۵ درصد جمعیت ساکن در بخش درح شهرستان سربیشه معادل سه هزار و ۵۷۴ نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند.

,

وی در خصوص مسکن محرومان، افزود: در بخش درح کار ساخت ۳۶۰ واحد ۴۵ متری آغاز شده است.

,

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) بخش درح بیان کرد: مجموع اعتباری که در این خصوص در نظر گرفته شده، بلاعوض و تسهیلاتی که پرداخت می‌شود ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.

,

اطلسی‌مقدم عنوان کرد: در بحث اشتغال نیز در سال گذشته حدود دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار داشتیم که در این راستا ۹۵ طرح اشتغال‌زایی اجرا شده است.

,

وی با بیان این‌که طرح‌های اشتغال متنوعی در این خصوص اجرا شده، اظهار کرد: طرح‌های اشتغال‌زایی در زمینه قالی‌بافی، دامداری، کشاورزی، طرح‌های خدماتی و ... بوده است.

,

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) بخش درح گفت: در طرح‌های اشتغال قالی بافی حداقل برای دو نفر شغل ایجاد می‌شود.

,

اطلسی‌مقدم خاطرنشان کرد: در مجموع طی طرح‌های اشتغال‌زایی در سال گذشته برای ۱۳۰ نفر شغل ایجاد شده است.

,

وی افزود: در بحث قالی بافی در حال حاضر در بخش درح ۱۴۰ دار قالی در حال اجرا و بافنده‌ها مشغول بکار هستند.

,

, ,

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) بخش درح عنوان کرد: در بحث بافت فرش توسط مددجویان امداد کار نظارت و راهنمایی‌های لازم توسط همکاران امداد صورت می‌گیرد و در نهایت بازاریابی برای فروش فرش دستبافت توسط امداد انجام می‌گیرد و فرش بافته شده به صورت مستقیم در تهران به فروش می‌رسد و به این طریق دست واسطه نیز کوتاه می‌شود.

,

اطلسی‌مقدم گفت: فروش فرش به صورت مستقیم در تهران علاوه بر حذف واسطه‌ها، منجر به فروش فرش با قیمت بالاتر و واریز وجه به حساب مددجو می‌شود‌.

,

کمیته امداد معین محرومیت‌زدایی بخش درح

, کمیته امداد معین محرومیت‌زدایی بخش درح, کمیته امداد معین محرومیت‌زدایی بخش درح,

وی افزود: در ۱۵ مهرماه 1398 همزمان با روز روستا و عشایر چند تفاهم‌نامه برای محرومیت‌زدایی چهار شهرستان مرزی خراسان‌جنوبی به امضا رسید و دولت برای رفع محرومیت در این منطقه، کمیته امداد را متولی قرار داده است.

,

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) بخش درح بیان کرد: اعتباراتی که برای محرومیت‌زدایی بخش درح هزینه خواهد شد، به صورت مشارکتی بین کمیته امداد و چندین دستگاه اجرایی است.

,

اطلسی‌مقدم عنوان کرد: در بحث توسعه بخش درح حدود ۲۴ میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

,

, ,

تشریح پروژه‌های محرومیت‌زدایی

, تشریح پروژه‌های محرومیت‌زدایی, تشریح پروژه‌های محرومیت‌زدایی,

وی اظهار کرد: پروژه‌هایی که در راستای محرومیت‌زدایی بخش درح اجرا خواهد شد شامل آبرسانی به شهرک مهردشت درح، اصلاح و مرمت شبکه فرسوده آب شرب بخش درح، دیوار ساحلی بخش درح، احداث اورژانس ۱۱۵ جاده‌ای، توسعه مرکز جامع خدمات شهری درح، مرمت ۱۱ قنات، احداث استخر ذخیره آب، فراهم‌کردن زیرساخت و تجهیزات ۸ ایستگاه گیرنده دیجیتال در ۸ روستای بخش درح، احداث ۱۰ منبع ذخیره آب ۴۰ متر مکعبی برای عشایر منطقه که این‌کار انجام و به بهره‌برداری رسیده است، توسعه معابر شهری، توسعه فضای سبز و خرید خودروی حمل زباله می‌شود.

,

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) بخش درح گفت: همچنین در ادامه پروژه‌های بخش درح با همکاری دهیاری‌ها تجهیز ایستگاه‌های آتش‌نشانی، خرید ماشین‌آلات آتش‌نشانی و عملیات اجرایی طرح هادی ۱۱ روستا آغاز شده است.

,

اطلسی‌مقدم بیان کرد: تفاهم‌نامه‌ای با کتابخانه‌ها داریم که قرار است توسعه کتابخانه‌ها و ساخت یک کتابخانه در این بخش انجام شود.

,

وی در خصوص همکاری با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، اظهار کرد: احداث دارالقرآن را در دستور کار داریم. با سازمان تبلیغات اسلامی نیز تجهیز خانه عالم در بخش درح در برنامه است.

,

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) بخش درح عنوان کرد: با اداره ورزش و جوانان نیز تفاهم‌نامه ساخت دو چمن مصنوعی در دو روستای بخش درح و ساخت سالن ورزشی رو باز را داریم.

,

, ,

35 متقاضی مسکن محرومان در سولابست

, 35 متقاضی مسکن محرومان در سولابست, 35 متقاضی مسکن محرومان در سولابست,

رضا سلم‌آبادی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، در خصوص مسکن محرومان به طور خاص برای دو روستای خارستان و سولابست، اظهار کرد: در روستای خارستان چهار پروژه مسکن محرومان در حال ساخت است.

,

وی در مورد روستای سولابست، افزود: در این روستا ۳۵ متقاضی ساخت مسکن داریم که به محض تأمین زمین توسط شرکت اسکان ایران، کار ساخت آغاز خواهد شد.

,

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی بیان کرد: شرکت اسکان ایران تعهد پرداخت ۳۵ میلیون تومان کمک بلاعوض برای این تعداد متقاضی را داده است.

,

سلم‌آبادی تصریح کرد: اما اگر این شرکت به تعهد خود عمل نکند متقاضیان نیز با توجه به شرایط اقتصادی فعلی متقاضی ساخت مسکن نخواهند بود.

,

وی اظهار کرد: از ۳۵ متقاضی ساخت مسکن محرومان در روستای سولابست ۲۳ متقاضی تحت حمایت تبصره ۱۴ و ۱۲ متقاضی مستمری‌بگیر دائم هستند.

,

, ,

پاسخ مسئولان

, پاسخ مسئولان, پاسخ مسئولان,

عبدالله مولوی‌حقیقی مسئول روابط عمومی صدا و سیمای استان خراسان‌جنوبی در خصوص عدم پوشش تلویزیون در این دو روستا و راه‌اندازی ایستگاه دیجیتال در این منطقه در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: در تمام استان در روستاهایی که پوشش تلوزیون ندارد و اقدامی برای راه‌اندازی ایستگاه دیجیتال در مناطق انجام نشده، باید دهیار و شورای هر روستا با بخشداری و فرمانداری شهرستان مکاتبه و درخواست خود را مطرح کنند.

,

وی افزود: با توجه به این‌که صداوسیما طبق تعهداتی که دارد برای راه‌اندازی ایستگاه دیجیتال در استان اعلام آمادگی کرده اما اقدام عملی در این خصوص منوط به فراهم‌شدن زیرساخت‌های اولیه توسط مسئولان شهرستان جهت نصب ایستگاه‌های دیجیتال است.

,

مسئول روابط عمومی صدا و سیمای  خراسان‌جنوبی بیان کرد: در خراسان‌جنوبی تعداد روستاهایی که اصلا پوشش تلویزیونی نداشته باشد بسیار اندک است.

,

مصطفی بهی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: اهالی روستای سولابست در حال حاضر از سرویس تلفن خانگی بهره‌مند هستند.

,

وی افزود: تلفن خانگی روستا از نوع همراه است و برای ارتقای کیفی و تأمین خط انتقال پایدار سایت موجود، از محل اعتبارات این وزارت یک مسیر فیبر نوری به طول ۶.۵ کیلومتر با اعتباری بیش از ٥٠٠ میلیون تومان تا سایت مذکور اجرا شده است.

,

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌جنوبی بیان کرد: با نصب تجهیزات مربوطه در مرکز، شاهد افزایش کیفیت سرویس موجود خواهیم بود.

,

بهی عنوان کرد: سرویس موجود در روستا قابل استفاده برای تمام مشترکان تلفن همراه است.

,

وی در خصوص روستای "خارستان"، اظهار کرد: این روستا در فهرست تأمین اینترنت پرسرعت روستاییی منظور شده است که تا پایان سال اجرایی می‌شود.

,

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان‌جنوبی گفت: همچنین پیگیری جهت برقراری تک ارتباط تلفن عمومی، که به گفته اهالی روستا جمع آوری شده در حال انجام است.

,

در خصوص مشکلات بهداشتی و درمانی این دو روستا با دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تماس گرفتیم که اعلام کردند با مرکز بهداشت صبحت کنید اما مؤفق به برقراری تماس با مرکز بهداشت خراسان جنوبی نشدیم.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه