اخبار داغ

کارشناس مسائل اجتماعی:

سبک زندگی اسلامی راهکار موثر در پیشگیری سالمندی است

سبک زندگی اسلامی راهکار موثر در پیشگیری سالمندی است
امینی ازدواج های به موقع و باروری های صحیح و به موقع و در یک کلام سبک زندگی صحیح و اسلامی را از راهکارهای مهم موثر در پیشگیری سالمندی خواند و گفت: اینها می تواند برای وارد کردن یک جمعیت جوان و تازه نفس در ۲۰ سال آینده بسیار موثر باشد و این نیازمند برنامه ریزی در سطح کلان است که باید به آن توجه شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کیانوش امینی، کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با دیارآفتاب؛ با اشاره به وجود بحران سالمندی در کشور و تبعات آن گفت: در ابتدا باید یک تعریف مشخص از بحران و بحران سالمندی داشته باشیم تا بتوانیم ابعاد وجودی بحران و تبعات جبران ناپذیر آن را بهتر درک کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب,

وی افزود: در بحث سالمندی یک موضوع فردی وجود دارد و یک موضوع جمعی و مربوط به جامعه که در واقع یک فرد وقتی به شرایط سالمندی می رسد چه مشکلاتی برای او ایجاد می شود و وقتی یک جامعه به درجه سالمندی می رسد چه مشکلاتی ایجاد می شود که این دو باید جداگانه بررسی شود و این یک موضوع مهم است که کمتر به آن پرداخته شده است.

,

کارشناس مسائل اجتماعی اظهار داشت: یک فرد وقتی به سالمندی می رسد با مشکلاتی همچون آشیانه خالی مواجه می شود و متأسفانه هم اکنون افرادی به درجه سالمندی می رسند که تعداد فرزندان آنها نسبت به گذشته کمتر است و توجه فرزندان نیز به آنها نیز کمتر است.

,

وی با اشاره به اینکه امکانات موجود اعم از امکانات ورزشی و تفریحی برای قشر سالمندی در کشور کمتر است، گفت: به نوعی ساختار امکانات موجود برای سالمندان مناسب نیست و ممکن است از برخی از امکانات کم برخوردار و بی بهره بمانند.

,

امینی بیان کرد: همچنین مسئله دارو و ایجاد بیماری هایی همچون قند و چربی ممکن است دسترسی به داروهای اثربخش را کمتر کند و جدای از دسترسی امکان دارد جنبه اقتصادی تهیه دارو نیز مطرح باشد که در این صورت مشکلات جدی تر خواهد شد.

,

وی افزود: متأسفانه وقتی فردی به درجه سالمندی می رسد علاوه بر اینکه درآمدهای آن افت پیدا می کند هزینه های اضافی همچون نوه و مناسبت های مربوطه نیز بر آن فرد تحمیل می شود و این عامل باعث می شود که فرد در سالمندی تازه به فکر شغل دوم برود و این یک فاجعه است.

,

کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به بعد اجتماعی سالمندی بیان کرد : در بحث اجتماعی هم مسئله سالمندی مهمتر از بحث فردی است و این مسئله ای که امروز به نام بحران سالمندی ما را نگران می کند این است که در چند سال آینده جمعیت کشور یک سوم آن به سالمندی می رسد و به دلیل اینکه این افراد در دهه 50 و 60 هستند و عمدتا خانواده ها تک فرزندی و دو فرزندی هستند مشکلات زیادتری برای جامعه ایجاد می کند.

,

وی افزود: وقتی یک سوم جمعیت جامعه به سالمندی برسد قطعا بار هزینه های یک جامعه به شدت افزایش پیدا می کند و در نهایت قدرت تحول و کار آن جامعه کاهش پیدا می کند و جامعه ای که یک سوم آن سالمند است قطعا جمعیت باقی مانده باید به آن یک سوم خدمات ارائه کند.

,

امینی ادامه داد: زمانی که جمعیت یک کشور روبه سالمندی سوق پیدا می کند یعنی موتور محرکه جامعه و مسائل فرهنگی، اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی آن جامعه تحت تأثیر قرار می گیرد و به نوعی رکود پیدا می کند.

,

وی اظهار کرد: در شرایطی که یک سوم جامعه سالمند باشد قطعا افرادی که جزء باقیمانده آن جامعه هستند امکان پیری زودرس آنها وجود دارد و این یک مسئله خطرناک محسوب می شود چراکه جمعیت باقی مانده علاوه بر اینکه باید در خدمت یک سوم سالمند باشد باید امید به زندگی آنها را نیز تقویت کند و این یک پروسه زمان بر و هزینه بر است.

,

کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به راهکارها و عوامل موثر در پیشگیری سالمندی بیان کرد: مهمترین راهکاری که می توان از سالمند شدن جمعیت عمده کشور پیشگیری کند بحث اقتصاد است که اگر مسئله اقتصاد خانواده ها و جامعه اصلاح شود و برخی از هزینه های سنگین برداشته شود قطعا می توان در پیشگیری بسیار موثر بود.

,

وی ازدواج های به موقع و باروری های صحیح و به موقع و در یک کلام سبک زندگی صحیح و اسلامی را از راهکارهای مهم دیگر خواند و گفت: اینها می تواند برای وارد کردن یک جمعیت جوان و تازه نفس در 20 سال آینده بسیار موثر باشد و این نیازمند برنامه ریزی در سطح کلان است که باید به آن توجه شود.

,

امینی با بیان اینکه یک نقطه بسیار مثبت که در جامعه اسلامی ایران وجود دارد بحث معنویت و اعتقاد به ارزش های اسلامی است،گفت: بسیاری از افراد در جوامع غربی هنگامی که به سن سالمندی می رسند وارد یک سری بحران ها می شوند و دست به خودکشی می زنند اما در ایران این مسئله وجود ندارد.

,

وی در پایان خاطر نشان کرد: در جامعه ایرانی مسئله دین و معنویت در جمعیت سالمندی مانع بروز بسیاری از رفتارهای خطرناک می شود و این می تواند بسیار در امورات سالمندی موثر باشد و جدای از این مسئله خانواده که در کشورهای غربی از آن بی بهره هستند در ایران به عنوان یک نقطه امید مطرح است و همین انسجام خانواده بسیار مسئله راهگشایی در سالمندی می باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه