اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

استفاده از ظرفیت پیمان منطقه‌ای اورآسیا راهکار دولت برای گسترش صادرات/ تضعیف تولید داخل به واسطه واردات کالاهای لوکس

استفاده از ظرفیت پیمان منطقه‌ای اورآسیا راهکار دولت برای گسترش صادرات/ تضعیف تولید داخل به واسطه واردات کالاهای لوکس
عبدالمجید شیخی گفت: سال ها است که روسیه اعلام کرده بازار این کشور به روی محصولات ایرانی باز است که خود فرصت بزرگی است، البته پیمان منطقه‌ای اورآسیا هم فرصت مغتنمی برای دولت است تا نفوذ محصولات ایرانی به سایر بازارها را افزایش دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالمجید شیخی کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص افزای سهم ۲ درصدی ایران در بازارهای کشورهای همسایه به خبرنگار راه آرمان گفت: از لحاظ جغرافیایی ایران جمعیتی ۶۵۰ میلیون نفری در همسایگی خود دارد و ما با همسایگانمان ازنظر تجاری خوب است و مانعی برای تجارت با آن ها نداریم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی افزود: اگرچه ممکن است از نظر سیاسی همسایگان ما با ما همسو نباشند همچون کشورهای حاشیه خلیج فارس، اما از نظر تجاری رفت و آمدها در حال انجام است.

,

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: اغلب همسایگان ما به کالاهای ایرانی اعتماد و علاقه دارند به ویژه محصولات غذایی ایران به عنوان یک برند حلال و سالم مورد توجه آن ها قرار دارد.

,

تامین نیازهای اولیه کشور از همسایگان راهکار بهبود روابط تجاری ایران در منطقه

, تامین نیازهای اولیه کشور از همسایگان راهکار بهبود روابط تجاری ایران در منطقه, تامین نیازهای اولیه کشور از همسایگان راهکار بهبود روابط تجاری ایران در منطقه,

شیخی بیان کرد: راه حل بهبود این ظرفیت ها و افزایش واردات به کشورهای همسایه این است که ما اکثر نیازهای خود را به صورت متقابل از کشورهای همسایه که در تحریم کشورهای غربی نیستند، تامین کنیم.

,

وی یادآور شد: از سوی دیگر تسهیل در تهاتر کالا و رفع نیازهای ضروری داخلی می تواند سبب توسعه تجارت با کشورهای همسایه شود، البته از طریق فعال کردن صرافی ها می توان مشکل مبادله ارز را برطرف کرد.

,

این کارشناس اقتصادی ابراز کرد: متاسفانه دولت کنونی اقدامی ناشایست در این خصوص انجام داد و اطلاعات صرافی هایی که در دولت های قبل فعال شده بودند را افشا کرد، همین امر سبب شد تا این صرافی ها زیر چتر تحریم غرب بروند و مبادلات را محدود کند.

,

شیخی اذعان کرد: تقویت بازارچه های مرزی یکی دیگر از راهکارهایی است که می تواند سبب گسترش مبادلات تجاری شود، البته سامان بخشی قوانین گمرک و تسهیل قوانین تجارت نیز می تواند موثر باشد.

,

وی ادامه داد: علاوه بر این دولت می تواند با انجام توافقات دوجانبه با همسایگان همچون توافقی که حدود ۳ سال قبل با ترکیه منعقد شد، راه را برای توسعه روابط تجاری باز کند.

,

تضعیف تولید داخل به واسطه واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری

, تضعیف تولید داخل به واسطه واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری, تضعیف تولید داخل به واسطه واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری,

این کارشناس اقتصادی مطرح کرد: تعرفه های ترجیحی برای صادرات کالاها، تجهیز و تقویت بازارچه های مرزی با شرط کنترل ورود و خروج کالاهای ممنوعه، غیر ضروری و لوکس که به تولید داخل آسیب می زند، می تواند سبب تقویت ظرفیت تجاری شود.

,

شیخی تاکید کرد: باید توجه داشت کنترل توسط دولت می تواند در جهت تهدید واردات و تسهیل صادرات باشد، همه این اقدامات می تواند سبب گسترش روابط ما با کشورهای همسایه شود و هیچ نیازی هم به کشورهای دیگر ندارد.

,

وی افزود: ما فرصت های بسیار گران بهایی در قاره آفریقا داریم، اغلب ملت های آفریقا روابط خوبی با ما دارند و از کالاهای ایرانی استقبال می کنند، به دلیل اینکه ما در تولید برخی خدمات همچون انرژی ارزان، نیروی کار فراوان، فناوری تولید کالا و وجود مواد اولیه در کشور دارای مزیت هستیم، می توانیم کالاهای متعددی صادر کنیم.

,

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: افزایش سهم ۲ درصدی ایران در بازارهای کشورهای همسایه کار مشکلی نیست و ما می توانیم با سیاست های کوتاه مدت این سهم را حتی تا ۳۰ درصد افزایش دهیم.

,

شیخی در پایان خاطرنشان کرد: سال ها است که روسیه اعلام کرده بازار این کشور به روی محصولات ایرانی باز است که خود فرصت بزرگی است، البته پیمان منطقه ای اورآسیا هم فرصت مغتنمی برای دولت است تا نفوذ محصولات ایرانی به سایر بازارها را افزایش دهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه