اخبار داغ

معاون شهردار کرمان مطرح کرد؛

لزوم ورود هنرمندان به ساخت آثار انتزاعی با موضوع شهادت و مقاومت

لزوم ورود هنرمندان به ساخت آثار انتزاعی با موضوع شهادت و مقاومت
عماد محسنی تکلو گفت: به نظر می رسد هنرمندان با انجام کارهای انتزاعی در خصوص مفاهیمی چون ایثار، شهادت، مقاومت و فداکاری بتوانند موضوعاتی که مورد توجه شهید حاج قاسم سلیمانی بود را بهتر انتقال دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ در همه جای دنیا هنر ابزاریست که به وسیله آن قهرمان خود را معرفی می کنند، چهره اش  را بر دیوارهای شهر نقاشی می کشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

از او سردیس ها و تندیس ها می سازند و در میدان ها و گذرگاه ها نصب می کنند.

,

آنچه که مشخص است محیط شهری  در اختیار شهرداری ها است بنابراین شهرداری بانی اصلی است که قهرمانان و ارزشهای ما را با ابزار هنر وارد محیط شهری کند.

,

بعد از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی برای حفظ نام و یادش باید توجه ویژه ای بشود در حالی که در کل استان و کشور سردیس، تندیس و المان هایی دور از شأن حاج قاسم، ارادتمندانش و حتی هنر حرفه ای مجسمه سازی وارد محیط های شهری شدند.

,

از آن جا که مسئولیت زیبا سازی در شهر به عهده معاونت سیما و منظر است، بنابراین سراغ از معاون سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری گرفتیم و در این راستا با عماد محسنی تکلو گفتگو کردیم .

,

عماد محسنی تکلو کارشناس ارشد مهندسی عمران، یک جوان دهه شصتی که از اسفند ۱۳۹۷ مسئولیت معاون سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری به وی سپرده شده است.

,

وی در خصوص ورود نمادی از شخصیت بزرگ شهید حاج قاسم به عنوان المان در محیط شهری گفت: در بحث هنر شهری باید به سمت اجرا و تولید آثاری در شهر برویم مورد توجه کل مردم است.

,

وی ادامه داد: چرا در ایام نوروز در شهر سفره هفت سین می گذاریم، گل آرایی می کنیم و شهر را رنگ و لعاب می دهیم به واقع این کاری است که خود مردم در خانه هایشان انجام می دهند، یا چرا در ایام محرم شهر را سیاه پوش می کنیم و پرچم سیاه و بیرق نصب می کنیم،  برای اینکه این کار را خود مردم هم در خانه ها ، مدارس و حسینیه ها انجام می دهند.

,

محسنی تکلو  تاکید کرد: در واقع رفتار ما  در شهر به عنوان شهرداری و متولی شهر باید نوعی از رفتاری باشد که مردم در خانه های خودشان انجام می دهند.

,

معاون سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری کرمان عنوان کرد: در مورد شهید حاج قاسم سلیمانی ، وقتی تشییع پیکر سردار سلیمانی را در کرمان نگاه می کنیم  یک اتفاق کاملا کم نظیر در شهر کرمان بود، بعید می دانم که چنین جمعیتی تا به حال در کرمان وجود داشته باشد و بعد از این هم بعید می دانم در تاریخ فضای شهری در شهر کرمان چنین روزی تکرار بشود.

,

وی افزود: وجود المان هایی از سردار شهید سلیمانی با هر روش و هر نوع یک خواسته عمومی است از این رو مسئولیت شهرداری این است که تلاش کند هر چه بیشتر المان ها در شهر هنری تر، خلاق تر و درست تر باشد که اثر گذاری بیشتری داشته باشد.

,

لزوم ورود هنرمندان به ساخت آثار انتزاعی شهادت و مقاومت

, لزوم ورود هنرمندان به ساخت آثار انتزاعی شهادت و مقاومت,

محسنی تکلو توضیح داد: شخصا ترجیح می دهم در مورد سردار شهید سلیمانی برویم به سمت  کارهایی که ضرورتا پرتره هم نباشد، ضرورتا نقاشی از چهره سردار سلیمانی و ساخت مجسمه از سردار نباشد چرا که به خاطر چهره و ظاهر سردار سلیمانی  نیست که شیفته ی این قهرمان ملی هستیم بلکه به خاطر منش و آن روحیه و روشی که سردار سلیمانی داشته است برای ما اهمیت دارد؛ شاید اگر ما وارد کار انتزاعی بشویم و به مفاهیمی مثل مقاومت ، ایثار و شهادت و فداکاری نزدیک بشویم، مفاهیمی که مورد توجه سردار سلیمانی هم بوده است؛ درست تر باشد.

,

معاون سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری کرمان اظهار کرد: در نهایت پس از نشست ها و گفتگو ها و جلسات مختلفی در شهرداری برگزار شد به این جمع بندی رسیدیم که خواسته ی عمومی بیشتر کار مجسمه از چهره سردار سلیمانی است.

,

وی در رابطه با این که شهرداری کرمان از چه زمانی کار برای حاج قاسم را شروع کرده و چه اقداماتی انجام داده است،گفت: دو روز بعد از شهادت سردار و دو روز قبل از تشییع پیکر سردار در کرمان فراخوان ما منتشر شد، فراخوان را هم در مقیاس کشوری دادیم از این رو در اکثر فضاهای هنر تجسمی کشور فراخوان ما منتشر ش دحتی روز تشییع پیکرشهید حاج قاسم سلیمانی رادیو فرهنگ با بنده مصاحبه کرد که در مورد فراخوان توضیح بدهم.

,

محسنی تکلو تشریح کرد:  فراخوان منتشر شده دو مرحله ای بود ابتدا از بین آثار ارسالی بهترین انتخاب می شوند و به مرحله دوم راه پیدا می کنند از آثار راه یافته به مرحله دوم ماکت ساخته می شود در نهایت به هنرمند سفارش ساخت ماکت می دهیم، هنرمند ماکت را برای ما می فرستد و در مرحله دوم، داوری از روی ماکت ها است و کارهای اول تا سوم انتخاب می شوند.

,

معاون سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری کرمان  ادامه داد: در فراخوان توضیح داده بودیم که چه ویژگی هایی از سردار سلیمانی مد نظرمان هست و قید شده بود که مردمی بودن سردار سلیمانی بیشتر مورد توجه است اما اینکه چه کاری در شهر نصب بشود به تصمیم مسئولان شهر کرمان است.

,

وی ابراز کرد: فراخوان منتشر شد و خوشبختانه آثار زیادی به دست ما رسید، اسفند نود و هشت چهار اثر به مرحله دوم راه پیدا کرد، اطلاع رسانی کردیم و قرار بود که اواخر اسفند ماه در واقع  ۲۳ اسفند ماه  که همزمان می شد با تولد سردار سلیمانی داوری نهایی بشوند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا هنرمندان نتوانستند ماکت هایشان را به دست ما برسانند به همین دلیل ما کت ها در اوایل اردیبهشت ماه نود و نه به دست ما رسید.

,

محسنی تکلو بیان کرد: اواخر اردیبهشت داوری را برگزار کردیم و  در نهایت خرداد ماه نتایج داوری اعلام شد، یک اثر جایزه سوم را گرفت و سه اثر دیگر شایسته تقدیر شدند بلافاصله با شورای شهر و شهردار مشورت کردیم و در نهایت تصمیم کمیسیون فرهنگی شورای شهر به اینجا رسید که آثار برگزیده ی  فراخوان واجد کیفیت مطلوب و مورد نظر نمی باشند و ما باید سراغ سفارش اثر به شکل مستقیم برویم.

,

معاون سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری کرمان توضیح داد: بلافاصله با هنرمندانی از تهران، مشهد و کرمان مذاکره کردیم در نهایت یکی از کارها که به دست ما رسید و مورد توجه شورا هم قرار بالاخره مرداد ماه در جلسه عمومی شورای شهر مصوب شد که یکی از کارهایی که از مشهد به دست ما رسیده بود، ساخته شود.

,

وی با بیان این که تا اینجای کار از شکل گیری ستاد بزرگداشت سردار سلیمانی در شهر کرمان بی اطلاع بوده است، عنوان کرد:در رابطه با آثار هنری با  بنیاد مکتب حاج قاسم که در واقع

,

زینب سلیمانی در تهران راه اندازی کرده بود در ارتباط بودیم ولی از ستاد مکتب حاج قاسم  در کرمان تا تیر ماه بی اطلاع بودم.

,

هنوز هیچ طرح هنری برای رونمایی در ستاد مکتب حاج قاسم به تایید نرسیده

, هنوز هیچ طرح هنری برای رونمایی در ستاد مکتب حاج قاسم به تایید نرسیده,

محسنی تکلو ادامه داد: در شهریور ماه بود که شورای شهر به ما اعلام کرد که ستاد مکتب حاج قاسم در کرمان اعلام کرده که هر کاری که می خواهید راجع به حاج قاسم بسازید، باید با ستاد هماهنگ بشود از این رو بلافاصله با سردار معروفی تماس گرفتم و او ما را به معاون هماهنگ کننده سپاه معرفی کردند و از این طریق کمیته المان ها و عمرانی ستاد را در شهرداری تشکیل دادیم و دو جلسه برگزار کردیم، در نهایت کار به کمیته فرهنگی ستاد ارجاع شد.

,

معاون سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری کرمان عنوان کرد: کمیته فرهنگی  یک شورای مشورتی تشکیل داد و تا این لحظه هنوز کاری که از طرف ما انتخاب شده و شورای شهر آن را تایید کرده است و در ستاد مکتب حاج قاسم به تایید نرسیده است.

,

وی با بیان این که انتخاب یک اثر هنری فرایند نسبتا طولانی و زمانبری است توضیح داد:  تا قبل از خرداد ماه، این وسواس و این حساسیت در مورد کیفیت کار راجع به سردار شهید سلیمانی اصلا وجود نداشت، هیچ کس نمی گفت که دقت کنید کار ارزشمندی از سردار سلیمانی در کرمان نصب بشود، خواسته ی عمومی این بود که هر چه سریعتر از سردار سلیمانی کاری انجام بدهید از این رو از یک طرف با خواست عمومی و از طرف دیگر حجم بسیار زیادی از کارها به دست ما می رسید و افراد مختلف به ما پیشنهاد می دادند که ما می خواهیم کار انجام بدهیم.

,

محسنی تکلو بیان کرد: با توجه به تجربه شخصی بود که مقاومت کردم که آن آثار ساخته نشوند در جلسه ای تعدادی از آثاری که به ما پیشنهاد شده بود را نشان دادم از این رو می شد در کرمان فاجعه ای بدتر از فجایعی که در کشور اتفاق افتاده است، بیافتد، در شهرداری مقاومت کردیم  کاری که از سردار سلیمانی قرار هست در کرمان زادگاه و مزار مطهر این شهید  از سردار سلیمانی نصب شود باید برای سالیان سال  بماند دقت عمل در مورد این موضوع باید زیاد باشد.

,

معاون سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری کرمان تشریح کرد:شهرداری با ستاد مکتب حاج قاسم که با محوریت سردار معروفی شکل گرفته است تمام کارها را با همکاری و ارتباط نزدیک جلو می برد، از جمله جانمایی چهل المان که در شهر نصب می شوند، با همراهی شهرداری و سپاه صورت می گیرد.

,

لزوم کسب تاییدیه کارشناسی طرحهای هنری قبل از قالب گیری نهایی

, لزوم کسب تاییدیه کارشناسی طرحهای هنری قبل از قالب گیری نهایی,

وی در خصوص حفظ ارتباط با هنرمند در طول انجام کارها گفت: با هنرمند توافق کردیم، بعد از اینکه کار ساخته شد حتما قبل از قالب گیری نهایی کارشناسانی از شهرداری کرمان و ستاد مکتب حاج قاسم به مشهد بروند کار ساخت مجسمه به این شکل است که کار را با مواد کم ارزشی مثل گچ و گل می سازند و بعد از روی آن با مواد ماندگاری مثل فایبر گلاس یا برنز قالب گیری می کنند از این رو باید قبل از ساخت، به تایید برسد از این به خاطر حساسیتی که کار برای سردار شهید سلیمانی دارد این قول و قرار را گذاشتیم که قبل از قالب گیری نهایی این اتفاق بیافتد.

,

محسنی تکلو اظهار کرد: پرتره های ضعیف و اشتباه از خیلی از شخصیت ها در ایران و جهان ساخته شده است مثلا یک مجسمه ضعیفی از مرحوم هاشمی رفسنجانی ساخته شده است یا در شیراز یک مجسمه سنگی از سعدی ساخته شده بود که آن هم حواشی به دنبال داشت، در دنیا هم این سابقه دارد و مجسمه ضعیفی از کریستیان رونالدو ساخته انداز این رو وقتی این نمونه های  شکست خورده را دیده بودیم و می دانستیم که ممکن هست که این اتفاق برای سردار سلیمانی هم بیافتد برای ساخت اثر سردار سلیمانی خیلی وسواس نشان دادیم و اکنون که کارهای ضعیف در کشور رونمایی شد و حواشی که به همراه داشت، اهمیت موضوع  بیشتر درک شد.

,

معاون سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری کرمان در رابطه با انتخاب هنرمند برای ساخت تندیس از سردار شهید سلیمانی گفت: یک روش، بررسی رزومه شخص است رزومه شخص در اجرای کار فیگوراتیو باید بررسی شود،  ممکن است شخص طراح خوبی باشد، طرح ها و ایده های خوبی بدهد یا مجسمه های غیر فیگوراتیو خوبی بسازد، ولی در کار فیگوراتیو قوی نباشد، باید تجربه داشته باشد و برعکس آن هم هست ممکن است شخص طرح خوبی نزند ولی در ساختن مجسمه قوی دست باشداز این رو باید رزومه اش بررسی شود.

,

وی ادامه داد:  دوم اینکه ماکتی که می فرستند هم نمونه ای از تبحر شخص در ساخت حجم هم هست چون معمولا فراخوان ها با طرح هستند و اشخاص دستی یا در کامپیوتر طرحی را می زنند و ما از روی آن طرح قضاوت می کنیم ولی وقتی ماکت می گیریم شخص در ساخت ماکت هم قدرت دستش را به ما نشان می دهد ما این دو مؤلفه را در نظر می گیریم قبل از اینکه سفارش نهایی داده بشود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه