اخبار داغ

ناصر ایمانی در گفت‌وگو با دانا:

اصلاح‌طلبان حیات و ممات خود را به برجام گره زده‌اند/ دولت نگاه عوامانه ای به سیاست خارجی دارد

اصلاح‌طلبان حیات و ممات خود را به برجام گره زده‌اند/ دولت نگاه عوامانه ای به سیاست خارجی دارد
تحلیل‌گر مسائل سیاسی به خوش‌بینی برخی به روی کار آمدن دموکرات‌ها اشاره کرد و گفت: امید اصلاح‌طلبان به برجام به خاطر حفظ هویت و موجودیت خودشان است، زیرا متاسفانه موجودیت خود را به برجام گره زده‌اند.
[

«ناصر ایمانی» کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به انتخابات آمریکا و تاثیرات آن و همچنین حمایت رسانه‌ها و روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح طلب از پیروزی دموکرات‌ها در این انتخابات اظهار داشت: نگاه ایجاد شده در داخل مبنی بر اینکه با استقرار دموکرات‌ها در کاخ سفید شرایط ایران بهبود میابد، نگاه کاملاً غلطی است؛ یعنی ساده‌ترین حرفی که می‌توان زد این است که تا وقتی که اقدامات عملی از جانب آمریکایی‌ها مشاهده نشود، نمی توان قضاوت کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی در ادامه افزود: اقدام عملی به این معنا که آمریکایی‌ها به برجام برگردند و تمامی تحریم‌های نفتی، بانکی، بیمه ای و... لغو شود که متاسفانه تا کنون این اتفاق نیوفتاده است؛ در همین رابطه بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه معتقدند این اتفاق نخواهد افتاد.
,
 
,
دولت بعدی آمریکا در همان مسیر گذشته حرکت خواهد کرد/ نباید به مردم وعده داد که با آمدن دموکرات‌ها وضع بهتر می‌شود
, دولت بعدی آمریکا در همان مسیر گذشته حرکت خواهد کرد/ نباید به مردم وعده داد که با آمدن دموکرات‌ها وضع بهتر می‌شود, دولت بعدی آمریکا در همان مسیر گذشته حرکت خواهد کرد/ نباید به مردم وعده داد که با آمدن دموکرات‌ها وضع بهتر می‌شود,
 
,
ایمانی با تاکید بر اینکه دولت بعدی آمریکا در همان مسیر گذشته حرکت خواهد کرد گفت: در صورت پیروزی بایدن و بازگشت آمریکا به برجام، آن‌ها شرط و شروطی تعیین خواهند کرد که عملاً مذاکره امکان ناپذیر باشد.
,
 
,
وی نگاه خوش‌بینانه به دموکرات‌ها را کاذب دانست و گفت: نتیجه خوش‌خیالی این است که مردم یک امیدواری پیدا می‌کنند و بعد اگر به این نتیجه نرسند، آن وقت یک سرخوردگی اجتماعی بیشتری را شاهد خواهیم بود؛ لذا نباید چنین وعده و امیدهایی به مردم داد که با آمدن دموکرات‌ها وضع بهتر می‌شود.
,
 
,
کارشناس مسائل سیاسی در تحلیل این مسئله که طی چند روز گذشته و همزمان با گمانه زنی‌ها در خصوص نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیشتازی بایدن، قیمت ارز، سکه و طلا در داخل کشورمان دچار نوساناتی شده و طی آن شاهد کاهش قیمت این اقلام در بازار داخلی بودیم‌، توضیح داد: صرف نظر از اینکه بازار ارز در اختیار چه کسانی است، آن چیزی که مسلم است بخشی از این افزایش قیمت‌های ارز در چند ماه گذشته جنبه روانی داشت  اما با تغییر نتایج انتخابات آمریکا فقط یک کمی از آن بار روانی کم می‌کند و این هم ممکن است موقت باشد و نتیجه جدی عملی حاصل نشود.
,
 
,
بخشی از کنترل بازار ارز در دست دولت است
, بخشی از کنترل بازار ارز در دست دولت است, بخشی از کنترل بازار ارز در دست دولت است,
 
,
ایمانی خاطر نشان کرد: اینکه بگوییم کنترل بازار ارز در اختیار دولت است تاحدودی درست است، اما به طور مطلق نمی‌تواند درست باشد؛ مسلماً بخشی از بازار متاثر از سودجویان، بار روانی، کنترل‌های خارج از ایران و بخشی هم از آن در اختیار دولت است.
,
 
,
وی با بیان اینکه نقش دولت در کنترل بازار ارز جدی است افزود: باید دقت کرد که اگر وضعیت ارزی دولت خوب نباشد نمی‌تواند عامل کنترل کننده بازار باشد
,
 
,
این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در پاسخ به این پرسش که "آیا دولت این تضمین را می‌دهد که با آمدن دموکرات‌ها شرایط کشور بهبود می یابد؟" گفت: در مقوله برجام دولت روحانی اشتباهات فاحشی مرتکب شد؛ در خصوص مفاد برجام نیز در عمل دیدیم که آمریکا به سادگی از آن خارج و نهایتاً آن را پاره کرد و متحدان آمریکا در عمل به تعهدات‌شان هیچ اقدامی نکردند و در آخر به تحریم ایران پیوستند؛ برجام نشان داد که از لحاظ ضمانت و قدرت اجرایی چقدر آسیب پذیر بود. 
, "آیا دولت این تضمین را می‌دهد که با آمدن دموکرات‌ها شرایط کشور بهبود می یابد؟" , "آیا دولت این تضمین را می‌دهد که با آمدن دموکرات‌ها شرایط کشور بهبود می یابد؟" ,
 
,
مواجهه دولت روحانی با برجام بسیار سبک سرانه و نابخردانه بود
, مواجهه دولت روحانی با برجام بسیار سبک سرانه و نابخردانه بود, مواجهه دولت روحانی با برجام بسیار سبک سرانه و نابخردانه بود,
 
,
ایمانی نوع مواجهه دولت روحانی با برجام بسیار سبک سرانه و نابخردانه ارزیابی کرد و تصریح کرد: دولت در وعده‌های برجامی خود، امیدهای زیادی در جامعه بوجود آورد، اما در ادامه سرخوردگی بوجود آمد.
,
 
,
وی بیان داشت: اعتماد بسیار زیادی که دولت روحانی به طرف خارجی داشت، یکی از بزرگترین خطاهای این دولت بود؛ همه این‌ها نشان داد که دولت یک نگاه عوامانه نسبت به سیاست خارجی با کشورهای غربی داشت و مردم و کشور ضربه بسیار محکمی بابت این نوع نگاه کوتاه نظرانه و عوامانه به سیاست خارجی در رابطه با برجام خوردند.
,
 
,
کارشناس مسائل سیاسی به کاستی‌های برجام اشاره کرد و گفت: مواردی که باید در قرارداد برجام رعایت می‌شد تا هم به ایران تضمین داده شود و هم قراردادی باشد که امکان برگشت آن توسط هیچ کدام از طرفین نباشد، وجود نداشت؛ این مسائل تحلیل نیست بلکه تاریخ است.
,
 
,
اصلاح‌طلبان حیات و ممات خود را به برجام گره زده‌اند/ امید این جریان به برجام به خصار حفظ موجودیت خودشان است
, اصلاح‌طلبان حیات و ممات خود را به برجام گره زده‌اند/ امید این جریان به برجام به خصار حفظ موجودیت خودشان است, اصلاح‌طلبان حیات و ممات خود را به برجام گره زده‌اند/ امید این جریان به برجام به خصار حفظ موجودیت خودشان است,
 
,
ایمانی در خصوص اهداف جناح‌های سیاسی که به دنبال این هستند ظریف را سردار سازش و سردار دیپلماسی معرفی کنند، عنوان کرد: جناح اصلاح‌طلب حیات و ممات خود را به برجام گره زده بود الان هم در آمریکا یک دولتی می‌خواهد سر کار بیاید که گفته به برجام برمی‌گردد؛ این مسئله مانند کسی است که در آی‌سی‌یو بیمارستان بستری است و آخرین نفس‌های خود را می‌کشد اما وقتی یک نفس عمیق می‌کشد همراهان بیمار با خوش‌حالی می‌گویند بیمار زنده شد، اما اینطور نیست و در واقع نفس آخر آن است.
, اهداف جناح‌های سیاسی که به دنبال این هستند ظریف را سردار سازش و سردار دیپلماسی معرفی کنند,
 
,
وی در پایان گفت: امید اصلاح‌طلبان به برجام به خاطر حفظ هویت و موجودیت خودشان است، زیرا متاسفانه موجودیت خود را به برجام گره زده‌اند.
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
,
 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه