اخبار داغ

نکاتی درباره صلح قره‌باغ؛

حرف آخر روسیه در مناقشه قره‌باغ/ ترکیه و نارضایتی هوادارانش

حرف آخر روسیه در مناقشه قره‌باغ/ ترکیه و نارضایتی هوادارانش
پوتین با فراخوان روسای دول جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای امضای توافق صلح نشان داد در منطقه قفقاز حرف آخر را می‌زند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، همچنان که پیش‌بینی می‌شد، نفوذ سیاسی و منطقه ای روسیه در به صلح انجامیدن مناقشه ارمنستان و آذربایجان نشان داده شد. پوتین با فراخوان روسای دول جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای امضای توافق صلح، نشان داد در منطقه قفقاز حرف آخر را می‌زند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

تحت‌الحمایگی خان‌کندی توسط نیروهای روسیه و ایجاد ارتباط مواصلاتی به مقصد ایروان، استخوان لای زخمی است که می‌تواند آذربایجان را در آینده با سناریوهای جدید روبرو کند.

,

نیت اصلی ترکیه از ورود به جنگ قره‌باغ، تأمین منافع خود و ایجاد کریدور نخجوان – خزر بود که با توافق دیشب می‌توان گفت به نتایج حداقلی دست یافته است.

,

دلیل آن را می‌توان در نارضایتی رسانه‌های قوم‌گرا جستجو کرد. ترکیه از ابتدا بر این باور بود که می‌تواند از قِبَل این جنگ، مرزهای بین‌المللی را جابجا کرده و کریدور خود را به‌صورت کامل و در اختیار ایجاد کند.

,

با این وجود الهام‌ علی‌اف سعی کرد در سخنرانی بعد از توافق، ترکیه را جزئی از نیروهای حافظ صلح معرفی کرده و بهره‌برداری رسانه‌ای حداقل‌ترین دستاورد آنکارا باشد اما وزارت خارجه‌ روسیه، این ادعا را هم تکذیب کرد.

,

روسیه با تضعیف موضع پاشینیان، غرب را نیز منزوی کرد. پوتین هم از پاشینیان غربگرا امتیازش را گرفت و هم جلوی دخالت آمریکا و غرب را سد کرد. گروه مینسک نیز عملاً اعتبار خود را از دست داد.

,

الهام علی‌اف موقعیت متزلزل خود را تا حدودی تثبیت کرد. هرچند برخی قوم‌گرایان از قبول صلح توسط علی‌اف ناراضی‌اند. اسقاط بالگرد روسیه در نخجوان و عذرخواهی سریع علی‌اف بابت این اتفاق نارضایتی اردوغان را به دنبال داشته است.

,

جبهه انقلاب اسلامی بار دیگر آرمان ضد اشغالگری و ظلم‌ستیزی خود را بروز رسانی کرد، نیروهای انقلاب در این معادله چند وجهی، رویکرد آرامانگرایانه و عالمانه خود را به منصه ظهور رساندند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه