اخبار داغ

درگفت‌وگو با کارشناسان بین الملل مطرح شد؛

انتخابات ریاست جمهوری نماد رسوایی آمریکا/ از رای های تقلبی تا رسوایی های اخلاقی

انتخابات ریاست جمهوری نماد رسوایی آمریکا/ از رای های تقلبی تا رسوایی های اخلاقی
کارشناسان بین الملل در رابطه با ساختار انتخابات در امریکا به موضعات مهمی همچون "شکست ساختار سیاسی و انتخاباتی"، "افول رویا و نظام معرفتی لیبرال دموکراسی" و " تقلب های گسترده در انتخابات امریکا" اشاره کرده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایلام بیدار، یکی از مهمترین رویدادهای خبری که این روزها در صدر اخبار اکثر رسانه های دنیا قرار دارد، انتخابات امریکا است، انتخاباتی که با حاشیه های زیادی همراه شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار,

با قاطعیت می توان گفت انتخابات اخیر امریکا بدون شک فاسدترین انتخابات در ایالات متحده به شمار می رود، از چگونگی و ماجرای برگزاری مناظرات نامزدهای دو حزب گرفته تا بگو و مگوهای نتایج انتخابات که هنوز مشخص نیست.

,

اما فارغ از هر نوع نتیجه انتخابات در امریکا آنچه می خواهیم به آن بپردازیم ساختار انتخابات این کشور است، ساختاری که در انتخابات آخر امریکا نمود بیشتری از خود نشان داد.

,

ساختار انتخابات در امریکا به گونه ای است که نه فقط آرای عمومی بلکه آرای الکترال در نتیجه انتخابات این کشور تأثیر مستقیمی دارد و چه بسا نامزدی که رای و پشتوانه مردمی داشته باشد اما از ارای الکترال کافی برخوردار نباشد چه بسا نتواند راهی کاخ سفید شود.

,

در واقع مهمترین دغدغه بنیان گذاران امریکایی بر این بود که از بروز یکسری موضوعات نظیر پوپولیسم جلوگیری و مواردی دیگر از جمله از ظرفیت نخبگان نهایت استفاده کنند، اما نه تنها این مسیر طی نشد بلکه حتی نامزدهای شرکت کننده در احزاب به آرای الکترال استفاده از نخبه گرایی و دیگر موضوعات پایبند نبوده و خود آنان هم ساختار را زیر سوال می برند.

,

نمونه بارز این مورد به صحبت های جنجالی رئیس جمهور کنونی امریکا برمی گردد، آنجا که انتخابات امریکا را زیر سوال برد و به صراحت اعلام کرد که نظام انتخاباتی امریکا فاسد است. وی در تکمیل صحبت های خود تأکید دارد که چیزهای وحشتناک می‌شنویم ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم که انتخابات به این شکل به سرقت برود، نمی‌توانیم اجازه بدهیم برای کشورمان چنین اتفاقی بی‌افتد، احتمالا یک روند قانونی طی شود و نهایتا قضات باید حکم بدهند.

,

به همین منظور گروه بین الملل ایلام بیدار در میزگردی بصورت مجازی با حضور جمعی از کارشناسان بین الملل به اهمیت این موضوع مهم پرداخته است.

,  ایلام بیدار,

در این میزگرد کارشناسان در رابطه به موضعات مهمی همچون "شکست ساختار سیاسی و انتخاباتی در امریکا"، "افول رویا و نظام معرفتی لیبرال دموکراسی"، "جای خالی اخلاق و صداقت در انتخابات امریکا" و " تقلب های گسترده در انتخابات امریکا" اشاره کرده اند. 

,

, ,

 

,

*ساختار انتخابات در امریکا چگونه است؟ تشریح بفرمایید.

, *ساختار انتخابات در امریکا چگونه است؟ تشریح بفرمایید., *ساختار انتخابات در امریکا چگونه است؟ تشریح بفرمایید.,

"نصرت الله حیدری"، دکترای روابط بین الملل با بیان اینکه انتخابات در آمریکا از یک پیچیدگی خاصی برخوردار است گفت: به هر حال مردم سالاری یکی از مولفه های قدرت در شرایط کنونی است و مشارکت نیز حائز اهمیت است.

,

انتخابات در آمریکا پیچیدگی‌های خاصی خود را دارد، یکی از شاخصه های انتخابات آمریکا مشارکت کم در انتخابات است. البته به جز در سال ۱۹۶۴ که حدود ۶۴ درصد مشارکت داشتند و انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ که رکورد مشارکت در آمریکا زده شده است مشارکت در آمریکا همواره بسیار کم بوده است.

,

با شکل گیری دو حزب فدرالیست و ضد فدرالیست انتخابات در آمریکا به شیوه بسته دنبال شد که به آن «انجمن های حزبی »می‌گویند، انجمن‌ها در ابتدا ثروتمندان و رهبران احزاب بودند و اینها نامزدها را شناسایی و معرفی می کردند. در سال ۱۸۴۰ کنوانسبون حزبی شکل گرفت.

,

کنوانسیون معرفی کاندیداها در واقع از اعضا و هواداران حزب با نظارت رهبران احزاب به نامزدهای انتخاباتی که تعیین می کند و رای می دهند تشکیل می شود، هر که بیشتر رای بیاورد نامزد حزب می شود.

,

با توجه به وسعت آمریکا دو سیستم انتخاباتی مقدماتی برگزار می‌شود؛ اول انتخابات مقدماتی باز؛ که شهروندان بدون توجه به گرایش و عضویت حزبی به کاندیدای مورد نظر خودشان رای می دهند، به جز در ایالت آلاسکا و واشنگتن که فقط باید به یک کاندیدایی حزبی رای دهند.

,

پیچیدگی های انتخابات و امکان فراهم شدن تقلب

, پیچیدگی های انتخابات و امکان فراهم شدن تقلب, پیچیدگی های انتخابات و امکان فراهم شدن تقلب,

دوم انتخاباتی مقدماتی بسته؛ اعضای هر حزب فقط به کاندیدای حزب خود رای می‌دهند، برای این کار باید به عنوان هوادار آن حزب حتما ثبت نمایند. در این مرحله بیشترین رای ملاک است. با توجه به بحث انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا به این انتخابات یک نگاهی داشته باشیم.

,

مرحله اول انتخابات مقدماتی ایالتی است، انتخابات در آمریکا معمولاً در سطح شهر، ایالت و فدرال برگزار می شود. حدود سه پنجم ایالات انتخابات مقدماتی را پذیرفته اند.این انتخابات مقدماتی ایالتی در ماه فوریه هرساله برگزار ودر ماه آگوست همان سال به پایان می رسد.

,

هر ایالت قانون خاص خود را دارد، در این انتخابات مردم دو نوع رای می دهند؛رای به کاندیداهای خاص و انتخاب هیاتهایی که هر ایالت باید به کنوانسیون حزبی بفرستد، کردند. در نهایت برگزاری کنوانسیون ملی دو حزب یعنی دموکرات و جمهوریخواه را خواهیم داشت، به عبارتی تا پایان ماه ژوئن باید انتخابات مقدماتی هردو حزب به پایان برسد.

,

این کنوانسیون ها در اواخر ماه جولای اوایل آگوست در یکی از شهرهای مهم آمریکا به مدت چهار روز و با حضور دو تا پنج هزار نمایندگان حزبی بر گزار می شود. در این کنوانسیونهای ملی انتخابات چند برنامه دنبال می شود: یکی تعیین خط و مشی حزب برای چهار سال آینده، دوم تعیین ساختار های جدید برای انتخاب نمایندگان حزبی در کنوانسیون، سوم برنامه ریزی برای پیروزی در انتخابات و در نهایت تعیین کاندیدا و معاون نهایی رئیس جمهور یعنی باید رقابتهای درون حزبی به پایان رسیده باشد و کاندیدای واحد حزبی مشخص شده باشد.

,

ابهام در رای نهایی مردم 

, ابهام در رای نهایی مردم , ابهام در رای نهایی مردم ,

نکته مهم این است که نظام انتخاباتی آمریکا بسیار پیچیده است.در نظام انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا ما هیات انتخاباتی یعنی الکترال کالج داریم. در این شیوه مردم و ایالات افرادی را به عنوان هیات‌های انتخاباتی تعیین می کنند. تعداد اعضای این هیئت معادل نمایندگان هر ایالت در کنگره است مثلاً در ایالت کالیفرنیا ۵۴ نماینده در کنگره دارد،پس ۵۴ تا رای الکترال هم دارد یا در ایالت نیویورک ۳۳ نماینده در کنگره دارد، پس ۳۳ رای الکترال کالج هم دارد، همینگونه ایالت های مختلف آمریکا.

,

اعضای هیات الکترال کالج معمولاً از معتمدین محلی و شخصیت‌های مختلف شکل می گیرد.نکته مهم این است در آمریکا معمولاً دیدگاه نخبه گرایی حاکم است.بدین ترتیب اگر مردم آرای خود را به نفع یک کاندیدا به صندوق ریختند، اما هیئت های انتخاباتی کس دیگری را انتخاب کردند ،رای گروه دوم رسمیت دارد و رای مستقیم مردم به حساب نمی آید, لذا مردم در انتخابات آمریکا، رئیس جمهور را مستقیم انتخاب نمی کنند، آنها در حقیقت اعضای الکترال کالج را بر می گزیند.

,

این انتخابات آمریکاست رای نهایی مردم و توده را در نظر نمی‌گیرد. روش کار نظام انتخاب الکترال کالج این است که در هر ایالت اعضای الکترال با توجه به وابستگی حزبی رای می دهند. کاندیدایی که آرای بیشتری در ایالت خودش داشته باشد، صاحب کل آرای الکترال کالج آن ایالت می شود. مثلا اگر در ایالت کالیفرنیا جو بایدن هزار رای یا حتی یک رای بیشتر از ترامپ داشته باشد کل آن ۵۴ رای الکترال ایالت تماما به حساب بایدن نوشته‌می شود.

,

در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عوامل مختلفی در رای آوری کاندیداها موثرهستد. مهمترین این عوامل عبارتند از وابستگی حزبی، تعلقات قومی، مذهبی و گروهی مثلا سفیدپوستان معمولاً به جمهوری‌خواهان رای می دهند، پروتستان ها معمولاً به جمهوری‌خواهان رای میدهند، در مقابل سیاه پوستان معمولاً به دموکرات ها رای می دهند، لاتین تبارها هم به دموکرات‌ها رای می دهند.

,

این در حالی است که میزان درآمد هم اثرگذار است، درآمدهای بالا معمولاً به جمهوری‌خواهان را ی می‌دیدند، طبقات متوسط و فقیر به دموکرات ها رای می‌دهند. شخصیت کاندیداها؛ خود فرد کاندیدا نقش مهمی در رای آوری داده یکی از دلایلی که الان آمریکا با چالش روبرو شده شخصیت خود ترامپ است.

,

مسا ئل روز هم از عناصر اصلی در رای آوری در انتخابات آمریکا است. مثلا سایه کرونا بر انتخابات آمریکا از اهمیت بالایی در عدم رای آوری ترامپ می توان ذکر کرد. افتضاحات انتخابات آمریکا نشان می دهد که این ساختار با مشکلات و موانع بسیار روبرو است.مشکلاتی که انتخابات آمریکا را به نماد رسوایی آن کشور تبدیل کرده است.

,

انتخابات امریکا تا چه اندازه باعث ایجاد هرج و مرج شده است؟

, انتخابات امریکا تا چه اندازه باعث ایجاد هرج و مرج شده است؟, انتخابات امریکا تا چه اندازه باعث ایجاد هرج و مرج شده است؟,

از رای های تقلبی تا رسوایی های اخلاقی

, از رای های تقلبی تا رسوایی های اخلاقی, از رای های تقلبی تا رسوایی های اخلاقی,

"محمد عبدخانی"، از کارشناسان مسائل امریکا نیز در این باره گفت: در تاریخ سوم نوامبر ۲۰۲۰ مصادف با ۱۳ آبان ۱۳۹۹ پنجاه و نهمین دوره ی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بین دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه و جو بایدن نامزد حزب دموکرات برگزار شد که پیروزی حزب دموکرات و جو بایدن را به دنبال داشت.

,

با انتشار خبر پیروزی قطعی جو بایدن از سوی رسانه های رسمی آمریکا، ترامپ موضعی عجیب در پیش گرفت و ادعای وقوع تقلب در انتخابات را پیش کشید. این اقدام ترامپ در بیشتر ایالتهای آمریکا منجر به وقوع اغتشاش و درگیری های شدید بین طرفداران دو نامزد شد که این جریانات همچنان ادامه دارد و ‌طبق ادعای اغلب رسانه ها شدیدتر خواهد شد.

,

اگر گریزی به عملکرد روسای جمهور آمریکا در ادوار مختلف بیندازیم می بینیم که روسای جمهوری هر کدام به شکل های مختلف رسوای تاریخ شدند و هیچگاه هم کسی از آنها بازخواستی نکرد. رسوایی اخلاقی افرادی چون کلینتون ، ترامپ و . . . که سالهاست در بین سران غرب رواج یافته است، هر بار به طرق مختلف اخبار شرم آور آنها رسانه ای شده است.

,

اما حربه زورگویی و یا همدستی با هم پیمانانشان، اذهان عمومی را از پرداختن به آنها باز داشته و بر این فجایع سرپوش نهاده است. تامل در این نکات می تواند منتج به این نتیجه شود که سران قدرت در آمریکا همه از یک جنس اند.

,

, ,

 

,

جای خالی اخلاق و صداقت در انتخابات امریکا

, جای خالی اخلاق و صداقت در انتخابات امریکا, جای خالی اخلاق و صداقت در انتخابات امریکا,

انتخابات اخیر آمریکا هم سند دیگری بر عدم صلاحیت روسای جمهور امریکاست. مدعیان همیشگی دموکراسی در حالی انتخابات را برگزار کردند که از چندی قبل با شگردهای مختلف دم از توطئه و تقلب برنامه ریزی شده برای تغییر نتیجه انتخابات می زدند.

,

این در شرایطی بود که هنوز انتخاباتی برگزار نشده بود و صرفاً نظر سنجی های مجازی ملاک قرار می گرفت. پیداست که در چنین حکومتی چه میزان اعتماد، اخلاق و صداقت حاکم است؟

,

حاکمیتی که حتی در فضای مجازیش هم امنیت و صداقتی وجود ندارد. بدتر از آن ، اعلام وقوع تخلف و تقلب توسط ترامپ می باشد که بیانگر ناتوانی این تاجر دیوانه از برقراری نظم و تامین سلامت انتخاباتش است.

,

مردی که در راس امور آمریکا قرار دارد و طبق ادعای خودش اخلال و تقلب در انتخابات را فهمیده ولی عملاً نتوانست برای جلوگیری از آن از خود واکنشی هر چند کوچک انجام دهد.

,

این مهم بیانگر دو نکته است: یکی اینکه دولتمردان آمریکا برخلاف ادعاهایشان توان سیاسی و اجرایی بالایی ندارند و دیگری این است که آنان خرد جمعی ملت خود و صد البته سایر ملل را به سخره گرفته اند و با نشر اکاذیب و شایعه پراکنی، سعی در به انحراف کشیدن افکار عمومی و بهره برداری از آن در جهت منافع شخصی خود را دارند.

,

که این دو موضوع هر کدام مهر محکمی است بر نالایقی این حاکمان و بی اعتباری انتخابات اخیرشان، موضوعی که همیشه و در جریان همه پرسی های داخلی بی هیچ سند و مدرکی ملت و دولت ما را بدان محکوم می کردند.

,

امروزه دیدیم که آدمک واهی آمریکا که در میان افکار عده ای کوته فکر سمبل رهایی و نجات است، چگونه از درون فاسد و متعفن و ضعیف است. آنقدر که توان پیشگیری، تدبیر و یا مبارزه با مفاسد داخلیش را ندارد.

,

انتخابات اخیر امریکا تا چه اندازه ساختار انتخابات امریکا را زیر سوال برده است؟

, انتخابات اخیر امریکا تا چه اندازه ساختار انتخابات امریکا را زیر سوال برده است؟, انتخابات اخیر امریکا تا چه اندازه ساختار انتخابات امریکا را زیر سوال برده است؟,

تجلی شکست ساختار سیاسی و مشارکت انتخاباتی

, تجلی شکست ساختار سیاسی و مشارکت انتخاباتی, تجلی شکست ساختار سیاسی و مشارکت انتخاباتی,

"احسان عباسی"، تحلیلگر مسائل سیاسی نیز در این میزگرد گفت: آمریکا همواره خود را کشور پیشتاز در زمینه دموکراسی معرفی کرده است اما در این کشور نیز مانند بسیاری از کشورها حق رای مردم نادیده گرفته می شود.

,

عباسی اظهار کرد:نظام الکترال در قانون اساسی آمریکا زمانی نوشته شده که هیچ کشور دیگر به طور مستقیم رئیس جمهوری خود را انتخاب نمی کرد و از این رو تدوین کنندگان آن هیچ دستور راهنمایی برای تصمیم گیری در این زمینه نداشتند و آنها نگران بودند که استبداد در انتخابات حاکم شود، اما اکنون در انتخابات سال ۲۰۲۰ دموکراسی در بیشتر کشورهای جهان حاکم است و دیگری نیازی به پیچیده کردن چنین نظامی نیست.

,

در واقع معلوم نیست که در دموکراسی امریکایی رای مردم تعیین کننده است یا رای الکترال‌ها و همچنین ضوابط نظارتی آن مشخص نیست، این در حالی است که امریکا مدعی شفافیت و دموکراسی است و داعیه نظارت بر انتخابات کشورهای دیگر را دارد.

,

وی افزود: در آمریکا وضعیت سیاسی انتخابات دچار فسادهای گسترده‌ای است که در انتخابات اخیر خود را بیشتر نشان داد. عباسی با اشاره به ابعاد شکست راهبردی آمریکا در انتخابات اخیر، رونمایی از شکست نظام معرفتی لیبرال دموکراسی را از جمله این ابعاد دانست و گفت: نظام آمریکا و کشور آمریکا برای غرب‌گرایان بهشت لیبرال دموکراسی و سرزمین موهوم رویاها بود اما انتخابات اخیر نشان داد چنین نظامی رو به افول خواهد رفت.

,

این تحلیلگر،سیاسی بیان داشت: با بیان اینکه انتخابات اخیر در آمریکا تجلی شکست ساختار سیاسی و مشارکت انتخاباتی در این کشور بود، گفت: انتخابات ریاست جمهوری اخیر که فاسدترین و متقلبانه ترین انتخابات آمریکا نام گرفت، مولود یک نظام سیاسی کهنه و سیستم انتخاباتی عقب مانده‌ای است که به صورت ذاتی مولّد بحران‌های بالقوه زیادی در آمریکا می‌باشد.

,

تقلب های گسترده در انتخابات امریکا

, تقلب های گسترده در انتخابات امریکا, تقلب های گسترده در انتخابات امریکا,

"قدرت اله نیا صادق"، مدرس دانشگاه نیزدر این میزگرد گفت: انتخابات امسال آمریکا دموکراسی دراین کشور را زیر سئوال برد که این کشور در آینده با چالش های جدی مواجه خواهد شد.

,

وی اظهار کرد: مردم به صورت غیرمستقیم و با سیستم الکترال کالج انتخاب می شود که با ایراد های هم مواجه است.

,

نیا صادق در ادامه گفت: امکان تقلب در این نوع انتخابات بالاست و نقش مردم هم کمتر دیده می شود.

,

مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: آمریکا در وضعیت خوبی قرار ندارد و دموکراسی در این کشور به زیر سئوال رفته است و همانطور که دیده می شود براساس گفته مواردی توسط کاندیداهای ریاست جمهوری مطرح شده که که این کشور را به کلی به زیر سئوال برده است.

,

تحلیلگر مسائل سیاسی عنوان کرد: آمریکا امروز دیگر نمی تواند از عدالت و دموکراسی حرف بزند چرا که این انتخابات به کلی آبروی این کشور را برده است.

,

نیاصادق تصریح کرد: رئیس جمهوری بعدی آمریکا هم سیاستش چندان با ترامپ در قبال ایران تفاوت نداشته و دشمنی ها پا برجا خواهد بود بنابراین عده ای در داخل کشور نباید چشم به بیگانگان داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه