اخبار داغ

معاون آموزشی مجتمع آموزش عالی اسفراین:

ادغام مجتمع آموزش عالی با دانشگاه بجنورد به ضرر اسفراین است

ادغام مجتمع آموزش عالی با دانشگاه بجنورد به ضرر اسفراین است
محمدحاتمی با اشاره به مصوبه وزارت علوم مبنی بر ادغام مجتمع آموزش عالی اسفراین به دانشگاه بجنورد گفت: ادغام مجتمع آموزش عالی اسفراین با دانشگاه بجنورد به ضرر شهرستان اسفراین است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد حاتمی، معاون آموزش عالی اسفراین در گفتگو با خبرنگار سپهرآیین اظهار کرد: مجتمع آموزش عالی اسفراین در سال 90  به عنوان آموزشکده فنی مهندسی اسفراین با دو رشته کاردانی مکانیک و مواد شروع به کار کرد و در حال حاضر با ۲ هزار دانشجو مشغول فعالیت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپهرآیین,

 وی افزود: دانشجویان در این دانشگاه در 9 رشته کارشناسی، یک رشته کارشناسی ارشد و دو رشته کاردانی مشغول به تحصیل هستند.

,

معاون آموزشی و پژوهشی مجتمع آموزش عالی اسفراین گفت: در حال حاضر این دانشگاه ۴۸ هیئت علمی دارد و مجوز اتقا به ۵۳ نفرهیئت علمی صادر شده است.

,

حاتمی با بیان اینکه رشد مجتمع آموزش عالی به صورت پله پله بوده است، اظهارکرد: این مجتمع از آموزشکده به دانشکده و از دانشکده به مجتمع آموزش عالی ارتقا پیدا کرده است و هم اکنون ظرفیت و زیرساخت لازم برای تبدیل شدن به دانشگاه صنعتی را دارد.

,

وی افزود: یک مجتمع آموزش عالی برای اینکه به دانشگاه صنعتی تبدیل شود نیازمند زیرساخت هایی همچون تجهیزات و ملکی بودن مکان دانشگاه دارد که این دو زیرساخت در این مجتمع وجود دارد.

وی ادامه داد: زیرساخت مورد نیاز دیگر بحث چارت سازمانی است که با وجود درخواست های متعدد، هر بار با یک بهانه رد شده است.

,
,
,

معاون آموزشی و پژوهشی مجتمع آموزش عالی اسفراین گفت: بودجه مصوب شده امسال برای این مجتمع آموزش عالی در ردیف دانشگاه های صنعتی قرار گرفته و رقمی بالغ بر ۲۳ میلیارد تومان بودجه تصویب شده است.

,

حاتمی اضافه کرد: مجتمع آموزش عالی اسفراین درهر ۱۴ رشته ارائه شده در این مجتمع، دارای آزمایشگاه مجهز است و هزینه بسیار بالایی برای تجهیز این دانشگاه انجام شده که اگر به دانشگاه صنعتی تبدیل شود نیازی به تجهیز مجدد نیست.

 وی تصریح کرد: همچنین هشت هکتار فضای فیزیکی دانشگاه و ۳۵ هزار متر مربع فضای آموزشی این مجتمع آموزش عالی به نام وزارت علوم سند زده شده است .

به گفته این مقام مسئول، خوابگاه ملکی پسرانه باظرفیت ۴۵۰ نفر و خوابگاه دخترانه با ظرفیت ۱۶۵ نفر و چندین سالن ورزشی از مواردی است که برای رفاه حال دانشجویان فراهم شده است.

,
,
,
,
,

وی با تاکید بر اینکه اعضای هیئت علمی این مجتمع از نیروهای جوان و دانشمند هستند، گفت: اعضای هیات علمی در این مدت کوتاهی که از تاسیس این مجتمع می گذرد، افتخارات بسیاری را برای دانشگاه به ارمغان آوردند که  از جمله می توان به کسب عنوان پژوهشگر برتر جهان  و همچنین پژوهشگر برتر استانی در زمینه های فنی مهندسی و علوم پایه اشاره کرد.

,

 دانشیار گروه مهندسی مکانیک ادامه داد: در سال ۹۹ نیز از سوی پایگاه اسنادی علوم جهان اسلام، رتبه ۶ کسب کردیم که رتبه های بالاتر از ما فقط دانشگاههای تهران و دانشگاه صنعتی اصفهان هستند.

,

حاتمی با بیان اینکه مجتمع آموزش عالی اسفراین جزو نسل سوم دانشگاه ها محسوب می شوند یعنی هم بحث آموزش و پژوهش و هم بحث مهارت افزایی دانشجویان را در دست اقدام دارد، اظهارکرد: با توجه به صنعتی بودن شهر اسفراین قرارداد همکاری با دو کارخانه صنعتی این شهرستان منعقد شده و دانشجویان در قالب مهارت افزایی و گاه به صورت حق الزحمه مشغول به فعالیت هستند.

وی تاکید کرد: این طرح برای اولین بار در دانشگاه اسفراین انجام شد و به عنوان طرح شاخص نیز معرفی شد.

,
,
,

معاون آموزشی و پژوهشی مجتمع آموزش عالی اسفراین در خصوص سند آمایشی که این روزها به عنوان بحث داغ در محافل و فضاهای مجازی این شهرستان مطرح است، گفت: این سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و طبق تبصره ۳ این سند وزارت علوم می تواند دانشگاه های دولتی را مشروط به اینکه کاهش هزینه و افزایش کیفیت داشته باشند، اقدام کند.

حاتمی اظهارکرد: طبق این مصوبه وزارت علوم، ادغام مجتمع آموزش عالی اسفراین در دانشگاه بجنورد به صورت پردیس دانشگاهی مصوب شده است اما اگر به اصل قضیه نگاه کنیم با این مصوبه ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی داده است، کاملاً موافق هستیم و دانشگاهی که بازدهی، بودجه، زیرساخت و تجهیزات ندارد و به نوعی سربار محسوب می شود باید ادغام یا جمع شود اما دانشگاهی مثل مجتمع آموزش عالی اسفراین با این همه توانمندی، افتخارات و منابع بخواهد ادغام شود احتمالاً تفسیر اشتباهی صورت گرفته و ظرفیت های این شهرستان و این دانشگاه در نظر گرفته نشده است.

,
,
,

وی مدعی شد: پیشنهاد ادغام به دانشگاه بجنورد به صورت شفاهی اعلام شده و ظاهراً علاقه مند هستند که رشته های فنی مهندسی را نیز در این دانشگاه داشته باشند زیرا دانشگاه بجنورد در رشته های علوم پایه و علوم انسانی دانشجو می پذیرد و مشغول فعالیت است.

,

این مقام مسئول اضافه کرد: در تبصره 5، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماموریت گرایی دانشگاه ها ابلاغ شده که از همان ابتدا به دانشگاه اسفراین ماموریت، فنی مهندسی ابلاغ شده است در حالی که تاکنون نیز در این مجتمع فقط در رشته های فنی مهندسی دانشجو جذب شده است.

حاتمی با بیان اینکه نفس این تبصره جلوگیری از موازی کاری است، گفت: به طور کلی با اصل قضیه الحاق مشکلی نداریم اما به شرطی که درست انجام شود، دانشگاه اسفراین در ردیف فنی مهندسی قرار دارد در حالی که دانشگاه بجنورد  در ردیف علوم انسانی و علوم پایه است و قابل مقایسه و الحاق نیستند.

,
,
,

وی با تاکید بر اینکه اگر الحاق مجتمع آموزش عالی اسفراین به دانشگاه بجنورد بدون در نظر گرفتن تبصره ها انجام شود، قطعاً شاهد افول این مجتمع آموزش عالی خواهیم بود، گفت: نتیجه این ادغام، محدود شدن فعالیت مجتمع آموزش عالی در آینده به ۴ یا ۵ رشته خواهد بود.

وی ادامه داد: الحاق به دانشگاه بجنورد آسیب‌های دیگری نیز برای شهرستان دارد که می توان به از بین رفتن شغل های ایجاد شده برای کارمندان، کسبه و اهالی شهرستان نام برد.

,
,
,

معاون آموزشی و پژوهشی مجتمع آموزش عالی اسفراین گفت: چنانچه عنوان پردیس برای مجتمع آموزش عالی اسفراین لحاظ شوند قطعاً دانشجویی کمتری درخواست پذیرش در این مجتمع را خواهند داشت و همچنین هیئت علمی های کمتری تمایل حضور در این مجتمع را خواهند داشت چراکه اعضای هیئت علمی مجتمع آموزش عالی اسفراین سطح علمی بسیار بالایی دارند و اگر پردیس شدن لحاظ شود با توجه به اینکه سطح علمی بسیار بالایی دارند درخواست رفتن به دانشگاه هایی با سطح علمی بالاتر از دانشگاه بجنورد را خواهند داشت.

,

حاتمی اظهارداشت: در شرایطی که بسیاری از دانشگاه ها در سایه شیوع کرونا، تورم و مسائلی از این دست، با صندلی خالی و تکمیل نشدن ظرفیت مواجه هستند خوشبختانه ظرفیت دانشگاه اسفراین تکمیل بوده و صندلی خالی نداریم.

,

وی با بیان اینکه نیازمند نگاه ویژه مسئولین استانی به این موضوع هستیم، خاطر نشان کرد: در حالی که باید شرایط رشد شهرستان ها فراهم شود و صرفاً تمرکز به مرکز استان نباشد ولی متاسفانه در حال حاضر تمرکز فقط به مرکز استان است.

انتهای پیام/

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه