اخبار داغ

بازار سرد کتاب در تب داغ کرونا:

اما و اگرهای فروش مجازی/ تعطیلی دانشگاه رکود کتاب را بیشتر کرده است

اما و اگرهای فروش مجازی/ تعطیلی دانشگاه رکود کتاب را بیشتر کرده است
خلاصه کتاب و کتاب‌خوانی پیش از شیوع ویروس جهان‌گیر کرونا هم با مشکلات زیادی مواجه بود و به تبع فروش کتاب هم آنچنان که شایسته جامعه ما باشد، بالا نبود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریزبیدار، موج جدید کرونا و ایجاد محدودیت‌های جدید و کاهش تردد مردم در شهر در کنار تعطیلی دانشگاه‌ها فصل سردی را برای کتاب‌فروشی‌ها رقم زده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریزبیدار,

کتاب و کتاب‌خوانی پیش از شیوع ویروس جهان‌گیر کرونا هم با مشکلات زیادی مواجه بود و به تبع فروش کتاب هم آنچنان که شایسته جامعه ما باشد، بالا نبود. با توجه به شیوع موج جدید ویروس کرونا تبریزبیدار به موضوع «کتاب‌فروشی در روزگار کرونا» به بررسی وضعیت تولید، نشر و فروش کتاب پرداخته است.

,

در این ایام سری به کتاب‌فروشی‌های خیابان امام(ره) تبریز زدیم تا وضعیت‌شان را بررسی کنیم.

,

اولین کتاب‌فروشی «پاتوق کتاب تبریز» بود. حمید عابدینی، مدیر فروشگاه در حال راهنمایی تنها مشتری خود است؛ از او در مورد وضعیت فروش در دوران کرونا می پرسم و می گوید: طرح های فصلی ما را سرپا نگه داشته، مردم توان خرید کتاب را به سختی دارند؛ برای همین،مردم منتظر شروع این طرح های فصلی هستند تا برای خرید کتاب مراجعه کنند.

,

وی با تاکید بر جدی گرفتن فضای مجازی برای فروش کتاب در دروان کرونا می گوید: الان تقریبا ۸۰ درصد فروش ما از طریق فضای مجازی است.چون فضای مجازی محدود نیست و می توان به سراسر ایران خدمات رسانی کرد.

,

, ,

جای خالی کتاب در بیلبوردهای شهری / هزینه های نمایشگاه کجا خرج شد؟

, جای خالی کتاب در بیلبوردهای شهری / هزینه های نمایشگاه کجا خرج شد؟, جای خالی کتاب در بیلبوردهای شهری / هزینه های نمایشگاه کجا خرج شد؟,

مدیر فروشگاه پاتوق کتاب گله ای هم از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و چنین ابراز می کند:  امسال به خاطر کرونا، نمایشگاه کتاب برگزار نشد، اداره ارشاد بهتر بود هزینه های نمایشگاه کتاب را برای تبلیغات شهری صرف می کرد اما دریغ از نصب حتی یک بیلبورد برای تبلیغ  طرح های تخفیف!

,

وی تنها معضل خرید غیر حضوری را هزینه های ارسال آن دانسته و می‌گوید: با شرکت اسنپ قرارداد بسته و تمامی کتب ارسالی به نقاط مختلف شهر تبریز، رایگان می باشد.

,

عابدینی دلیل عدم رشد و حتی تعطیلی برخی کتابفروشی ها را پیروی از سبک قدیمی فروش دانسته و اظهار می دارد: شرکت پست تخفیف ویژه ای به کتابفروشی ها به خصوص در زمان کرونا، قائل شد که اگر چنانچه هر چه کتاب زیر ۲ کیلو را از طریق پست ارسال کنیم، هزینه آن پنج هزار تومان خواهد بود.

,

چرا تبریزی ها کتاب نمی‌خوانند؟

, چرا تبریزی ها کتاب نمی‌خوانند؟, چرا تبریزی ها کتاب نمی‌خوانند؟,

عابدینی از تحقیقات خود درباره دلیل آمار پایین مطالعه کتاب توسط مردم تبریز خبر می‌دهد و می‌گوید: طی بررسی ها متوجه رتبه اول مردم گیلان در خرید کتاب شدم ولی در تبریز خودمان نمی دانم چرا حوصله کتاب خواندن ندارند، یا ما خشن هستیم یا آب و هوای این منطقه به گونه ای دیگر است و یا تبلیغ درست نمی شود.

,

وی می‌افزاید: البته باید شرایط اقتصادی جامعه را هم در نظر گرفت؛ هزینه های زندگی شامل اولویت های دیگر می شود و مردم واقعا در فشار هستند.

,

قشر مذهبی تو را بدبخت می کنند!

, قشر مذهبی تو را بدبخت می کنند!, قشر مذهبی تو را بدبخت می کنند!,

عابدینی درد و دل هایی هم دارد و می گوید:  خیلی ها به من می گویند روی قشر مذهبی سرمایه گذاری نکن؛ آنها تو را بدبخت می کنند.ولی اینگونه نیست و ما هم مخاطب خودمان را داریم. با اجاره سرسام آور و اعمال محدودیت های کرونا،کار بسیار سخت تر شده است. برخی گمان می کنند که به جایی وصل هستیم که این همه سرمایه گذاری می شود؛ در حالی که همه اینها از بودجه شخصی است. ماشینم را فروختم و برای اینجا هزینه کرده ام. در این یکسال کسی حمایت یا کمک مالی نکرده است.

,

ذائقه ها عوض شده

, ذائقه ها عوض شده, ذائقه ها عوض شده,

کتابفروشی بعدی که گشتی در آن زدم، «کتابفروشی شایسته» بود. مدیر کتابفروشی از تجربه ۳۰ ساله خود در این حرفه می گوید و اظهار می‌دارد: سبک زندگی مردم تغییر یافته و طبیعتا معرفی و پیگیری کتاب‌ها نیز از طریق فضای مجازی صورت می گیرد. از طرفی دیگر مسأله اتلاف وقت و ترافیک و بحران کرونا، باعث شده تا مردم خریدشان از طریق فضای مجازی باشد.

,

وی می‌افزاید: متاسفانه مراجعه مردم به کتابفروشی کمتر خواهد شد؛ چون به این مسأله عادت خواهند کرد.

,

, ,

آقای زارع می گوید: حسن مراجعه غیرحضوری، صرفه جویی در وقت و کمتر شدن ترافیک و آلودگی هوا است  و عیب آن اینکه مردم حس و حال خاص فضای مطالعه و علم را دریافت نکرده و حتی برای کودکانشان هم فرهنگ سازی خرید کتاب اتفاق نمی افتد.

,

وی از تاثیر ملموس کرونا بر فروش اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: فروش نسبت به قبل کاهش یافته است؛ اما مساله اینست که به خاطر شرایط فعلی، مردم برای بازدید حضوری کتاب خیلی کمتر می آیند.

,

مقصر کیست؟

, مقصر کیست؟, مقصر کیست؟,

وی مبنی بر اینکه چه کسی مقصر عدم استقبال مردم از کتابخوانی است، می گوید: در حالت کلی نمی توانیم فقط مردم را مقصر بدانیم؛ از طرفی شاید یک کتاب فروشی روش سنتی فروش را برای خود انتخاب کرده است. همچنین مسئولین ما، نه خبر دارند و نه سری به کتابفروشی ها می زنند. ادارجات هزینه ای که برای خرید کتاب از تهران پرداخت می کنند، از تبریز زیادتر است؛ در حالی که با همان درصد تخفیف،می توانند همان لیست کتب را از کتابفروشی های تبریز، تهیه نمایند.

,

وی می‌افزاید: در این شهر ۲ میلیون نفری، فضای فرهنگی بسیار کمی وجود دارد. از طرفی هم جوانان ما، برای فست فود و دیگر چیزها پول خرج می کنند وقتی نوبت به کتاب می رسد، اظهار بی پولی می کنند! یا جوانی که وقت خود را برای گیم یا تماشای یک مسابقه فوتبال می گذارد، وقتی نوبت به مطالعه کتاب می رسد،حوصله آن را ندارند. پول برای خرید بسته اینترنت خرج می کنند و مدت ها در فضای مجازی از این کانال به آن کانال می روند و خبرهای غیر مستند می خوانند ولی برای کتاب خواندن حوصله و پول ندارند..

,

جولان ترجمه های غلط

, جولان ترجمه های غلط, جولان ترجمه های غلط,

مدیر انتشارات و کتابفروشی شایسته‌ تبریز  ضمن انتقاد از کار بعضی کتابفروش هایی که ترجمه غلط می‌فروشند، می گوید: انسان به قدمت این شهر افسوس می خورد که بعد از ۳۰ سال کار کردن در این شغل، الان مستأجر باشم و سه سال است که با حقوق کارمندی زندگی بگذارنم؛ ولی به دلیل علاقه ام به این کار، مجموعه ام را حفظ کرده ام.

,

در ادامه گشت و گذار فرهنگی خود سری به «فروشگاه کتاب دریا» می زنم.

,

محمد جنگ خواه مدیر این مجموعه به فروش مجازی کتاب در دوران کرونا اشاره کرده و می گوید: فضای مجازی رویکرد مثبتی در ترغیب مردم به کتاب و کتابخوانی داشته است.

,

وی بُعد دیگر فضای مجازی را کتاب دیجیتالی معرفی کرده و می‌گوید: مردم با دیدن کتاب‌های دیجیتالی، ازکتاب های کاغذی روی برمی گردانند که این مسأله می‌تواند نقش منفی زیادی در فروش و ارائه کتاب داشته باشد.

,

جنگ خواه از سود کردن برخی کتابفروشان در ایام کرونا خبر داده و گفت: بسیاری از مردم در ایام کرونا ترجیح دادند بیشتر اوقات در خانه باشند و این در خانه ماندن، مستلزم پرکردن اوقات بود. کتاب برای بیشتر این افراد، بهترین وسیله بود که اوقات خود را سپری کرده و بر دانش و آگاهی خود بیفزایند و سطح معلومات خود را بالاتر ببرند. از این نگاه می توان گفت که برخی کتابفروشان فروش نسبتاً خوبی (نه عالی) داشته اند.ولی ناگفته پیداست که کرونا بر تمامی کسب و کارها اثر گذاشته و بسیاری از کتابفروشان و ناشران نیز از این تاثیر در امان نمانده اند.

,

, ,

از گرانی تا رشد قارچ‌گونه ناشران

, از گرانی تا رشد قارچ‌گونه ناشران, از گرانی تا رشد قارچ‌گونه ناشران,

مدیر فروشگاه کتاب دریا ضمن اشاره به افزایش روزافزون قیمت کتاب، می گوید: اختصاص برخی تخفیفات دولتی، راهکار خوبی برای حل این مشکل بزرگ می‌باشد.

,

وی ادامه می‌دهد: معضل دیگر،رشد قارچ گونه ناشرانی است که بدون هیچ علم و اطلاعی از مقوله کتاب، با نشر کتاب های بسیار سطح پایین، آفتی برای کتاب و کتابخوانی به حساب می آیند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه