اخبار داغ

تراژدی تلف شدن مرغ ها از گرسنگی ادامه دارد؛

کارد به استخوان مرغ‌دار رسید/ مرغ 36 هزار تومانی نتیجه نبود نظارت و عدم‌تأمین نهاده

کارد به استخوان مرغ‌دار رسید/ مرغ 36 هزار تومانی نتیجه نبود نظارت و عدم‌تأمین نهاده
در حالی مرغ امروز در بازار به 36 هزار تومان رسیده است که بسیاری از سالن‌های پرورش مرغ به دلیل عدم‌تأمین نهاده خالی و بسیاری از مرغ‌ها از گرسنگی در حال تلف‌شدن هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، افزایش قیمت مرغ این روزها حسابی پر کشیده است به طوری که قیمت این کالای مهم و اساسی سفره‌ها روند صعودی را به خود گرفته و سبب اعتراض مردم شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

به یکی از مغازه‌های پروتئینی در خیابان جمهوری اسلامی شهر بیرجند رفتم. یک مرد جوان که برای خرید مرغ مراجعه کرده بود از افزایش قیمت مرغ به 36 هزار تومان گلایه کرد و افزود: قیمت یک مرغ 70 هزار تومان می‌شود و این خیلی بی‌انصافی است.

,

وی با بیان این‌که مگر مردم چقدر درآمد دارند که بخواهند پول زیادی تنها برای خرید مرغ بدهند؟ گفت: از مسئولان می‌خواهیم بر قیمت‌ها نظارت داشته باشند.

,

, ,

فروشنده این مغازه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: قیمت مرغ دو روز گذشته 28 هزار و 100 تومان بوده؛ روز گذشته 33 هزار و 600 بود و امروز به 36 هزار و 300 افزایش یافته است.

,

کمبود مرغ در مرغداری‌ها

, کمبود مرغ در مرغداری‌ها, کمبود مرغ در مرغداری‌ها,

وی افزود: متأسفانه همانند هفته‌های گذشته میزان مرغ مورد نیاز ما در شرکت‌های توزیع‌کننده مرغ موجود نیست؛ از این رو کمتر از گذشته مرغ در بازار پیدا می‌شود.

,

وی علت افزایش قیمت مرغ را کمبود عرضه مرغ در بازار دانست و یادآور شد: باید مرغ مورد نیاز مردم وجود داشته باشد تا قیمت مرغ شکسته شود.

,

مسئول یکی از شرکت‌های توزیع مرغ در خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، گفت: به اندازه کافی و مورد نیاز بازار، نمی‌توان مرغ را از مرغداری‌ها تأمین کرد.

,

وی ضمن گلایه از قیمت بالای مرغ، افزود: به‌دلیل کمبود نهاده بسیاری از مرغداری‌ها نمی‌توانند جوجه‌ریزی کنند؛ از این رو اقدام به پرورش مرغ نمی‌کنند.

,

وی خاطرنشان کرد: تأمین مرغ برای شرکت‌های توزیع‌کننده نیز کار مشکلی است و اگر با این روال پیش رود، قطعا شاهد افزایش بیش از این در قیمت مرغ خواهیم بود.

,

مرغ‌داران نهاده ندارند

, مرغ‌داران نهاده ندارند, مرغ‌داران نهاده ندارند,

واحدی یکی از مرغ‌داران خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: مشکل اصلی مرغ‌داران در خراسان جنوبی تأمین نهاده است؛ نهاده را باید از طریق سیستم بازارگاه خریداری کرد که این سیستم به خوبی عمل نمی‌کند و برای بسیاری از مرغ‌داران دان تخصیص داده نمی‌شود.

,

وی ادامه داد: برخی از مرغ‌داران طی یک ماه نتواسته‌اند از بازارگاه نهاده خود را تأمین کنند و مجبورند از بازار آزاد این نهاده را تأمین کنند؛ در بازار آزاد سویا تا کیلویی 17 هزار تومان و ذرت کیلویی 4 هزار و 500 تومان است و این برای مرغ‌داران مقرون به صرفه نیست.

,

این تولیدکننده خاطرنشان کرد: مرغ‌دار با این شرایط، سرمایه‌ای که برای سالن خود نیاز دارد، سه یاچهار برابر سرمایه قبلی است و بسیاری از مرغ‌داران در تأمین نقدینگی مشکل دارند.

,

تأمین نهاده در بازار آزاد مشکل است

, تأمین نهاده در بازار آزاد مشکل است, تأمین نهاده در بازار آزاد مشکل است,

واحدی ادامه داد: از طرفی تأمین نهاده در بازار آزاد یک مشکل است و همه نمی‌توانند این کار را انجام دهند که این باعث شده است قیمت مرغ سر به فلک بکشد.

,

وی ضمن تصریح این‌که این اوضاع نه مطلوب مرغ‌دار و نه برای مردم شایسته است؛ افزود: در شش ماهه اول امسال دان به راحتی توزیع می‌شد و مشکلی از نظر سیستم نبود؛ اکنون نیز باید سیستم بازارگاه درست شود تا دان به موقع و به اندازه نیاز به همه مردم برسد.

,

این تولیدکننده افزود: برای رفع مشکل سیستم در استان کسی پاسخ‌گو نیست و خواسته ما این است که یک نفر در جهادکشاورزی خراسان جنوبی پیگیر و پاسخ‌گوی مردم در این زمینه باشد.

,

واحدی اظهار کرد: به مسئولان امور دان جهادکشاورزی خراسان جنوبی مراجعه کرده‌ایم و مسئولان مربوطه گفته‌اند "دست ما نیست و این سیستم مربوط به تهران است و دخل و تصرفی در این سیستم نداریم".

,

وی یادآور شد: طبق سیستم بازارگاه برای مرغ‌دار با توجه به ظرفیت پروانه باید دان بارگذاری شود و بعد از این باید تخصیص یابد که قابل خرید شود که برای بسیاری از مرغ‌دارن در چند روز اول بارگذاری می‌شود اما تخصیص نمی‌یابد.

,

این تولیدکننده اضافه کرد: هم‌چنین این سیستم، به بانک کشاورزی مرغ‌دار هم متصل است و مرغ‌دار می‌تواند زمانی که خرید دان را انتخاب می‌کند، به صورت خودکار پول از حساب مرغ‌دار برداشت شود.

,

واحدی افزود: چند روز بعد از خرید از طریق سامانه، به بندر اعلام می‌شود میزان دان مورد نیاز بارگیری و به مقصد برسد. وقتی تا یک ماه سهمیه دان تخصیص پیدا نکرده است، برای زنده‌ماندن مرغ‌ها باید دان آزاد تهیه کرد وگرنه مرغ‌ها از دست می‌روند.

, چند روز بعد از خرید از طریق سامانه، به بندر اعلام می‌شود میزان دان مورد نیاز بارگیری و به مقصد برسد. وقتی تا یک ماه سهمیه دان تخصیص پیدا نکرده است، برای زنده‌ماندن مرغ‌ها باید دان آزاد تهیه کرد وگرنه مرغ‌ها از دست می‌روند.,

سالن‌های خالی از جوجه، تداوم کمبود مرغ و افزایش قیمت را به دنبال دارد

, سالن‌های خالی از جوجه، تداوم کمبود مرغ و افزایش قیمت را به دنبال دارد, سالن‌های خالی از جوجه، تداوم کمبود مرغ و افزایش قیمت را به دنبال دارد,

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از سالن‌های پرورش مرغ خالی است و زمانی که از تهیه دان اطمینان ندارد، نمی‌توانند جوجه‌ریزی کنند و این به معنای تداوم کمبود مرغ و افزایش قیمت در بازار است.

,

, ,

این تولیدکننده مرغ یادآور شد: در سالن با ظرفیت 10 هزار، با 200 تا 300 میلیون تومان، دان و جوجه تأمین می‌شده است اما اکنون با توجه به خرید دان آزاد باید 500 تا 600 میلیون تومان هزینه کرد که مرغ‌دار چنین سرمایه‌ای ندارد.

,

واحدی بیان کرد: سیستم بازارگاه، سیستم کشوری است و جهادکشاورزی خراسان جنوبی هیچ تصرفی در این قضیه ندارند در حالی که باید یک نفر نماینده از سیستم بازارگاه در استان یا یک مسئول از جهادکشاورزی متولی این موضوع در خراسان جنوبی باشد تا مشکل را پیگیری کند.

,

وی ادامه داد: کار مرغ‌داران با سیستم است و برای مشکل پیش آمده با سیستم که نمی‌توان حرف زد و تلفن پشتیان سیستم نیز پاسخ‌گو نیست.

,

این تولیدکننده تصریح کرد: سالن‌های خالی امروز 45 روز دیگر یعنی زمانی که باید جوجه‌های امروز تبدیل به مرغ و وارد بازار شوند، خود را نشان می‌دهد چراکه آن زمان، مرغ مورد نیاز بازار کمتر از امروز و گران‌تر خواهد بود.

, سالن‌های خالی امروز 45 روز دیگر یعنی زمانی که باید جوجه‌های امروز تبدیل به مرغ و وارد بازار شوند، خود را نشان می‌دهد چراکه آن زمان، مرغ مورد نیاز بازار کمتر از امروز و گران‌تر خواهد بود.,

افزایش قیمت نه مطلوب تولیدکننده و نه خریدار

, افزایش قیمت نه مطلوب تولیدکننده و نه خریدار, افزایش قیمت نه مطلوب تولیدکننده و نه خریدار,

وی ضمن تأکید بر این‌که تولیدکننده نباید دغدغه قیمت داشته باشد، گفت: امروز مرغ‌داران نیز از این افزایش قیمت مرغ رضایت ندارند.

,

وی افزود: سویا کیلویی سه هزار تومان را باید 17 هزار تومان خریداری کنیم در حالی که پرورش مرغ نیاز به ذرت، جوجه، کنسانتره، دارو و هزینه کارگری دارد و این مشکلات را تولیدکنندگان به دوش می‌کشند و دغدغه ما این است که صدای ما شنیده شود.

, سویا کیلویی سه هزار تومان را باید 17 هزار تومان خریداری کنیم در حالی که پرورش مرغ نیاز به ذرت، جوجه، کنسانتره، دارو و هزینه کارگری دارد و این مشکلات را تولیدکنندگان به دوش می‌کشند و دغدغه ما این است که صدای ما شنیده شود.,

این تولیدکننده مرغ در خراسان جنوبی بیان کرد: در بازار آزاد ذرت و سویا به اندازه کافی وجود ندارد؛ ما از طریق دلال ها می‌توانیم دان را دریافت کنیم و به این قیمت بالا رضایت می‌دهیم تا مرغ ما تلف نشود.

, در بازار آزاد ذرت و سویا به اندازه کافی وجود ندارد؛ ما از طریق دلال ها می‌توانیم دان را دریافت کنیم و به این قیمت بالا رضایت می‌دهیم تا مرغ ما تلف نشود.,

اشک مرغ‌دار در تلف‌شدن مرغ

, اشک مرغ‌دار در تلف‌شدن مرغ, اشک مرغ‌دار در تلف‌شدن مرغ,

وی اظهار کرد: تصور این‌که یک موجود زنده در کنار ما گرسنه باشد و نتوانیم کاری بکنیم و این موجود تلف شود، خیلی سخت است آن‌هم برای مرغ‌داری که مرغ به منزله بچه او تلقی می‌شود. در سالن 50 هزار نفری پرورش مرغ روزی به اندازه یک خودروی 10 تن مرغ به دان احتیاج دارد و تأمین این میزان دان، واقعا سخت است. 

,

وی تصریح کرد: من به شخصه اشک مرغ‌دار را دیدم به طوری که حاضر است هرکاری برای زنده‌ماندن مرغ‌هایش انجام دهد تا زنده بمانند.

,

, ,

محمد عسگری یکی دیگر از مرغ‌داران خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما، گفت: سیستم بازارگاه به موقع نهاده‌ها را به مرغ‌دار اختصاص نمی‌دهد و کل سهمیه مورد نیاز به دست مرغدار نمی‌رسد.

, سیستم بازارگاه به موقع نهاده‌ها را به مرغ‌دار اختصاص نمی‌دهد و کل سهمیه مورد نیاز به دست مرغدار نمی‌رسد.,

وی افزود: دان آزاد پیدا نمی‌شود و سهمیه یارانه‌ای در سیستم بازارگاه نیز تا زمانی که فرآیند خرید صورت گیرد، منتفی می‌شود.

,

این تولیدکننده مرغ با بیان این‌که گرانی واکسن، دارو، هزینه حمل و نقل و نبود دان، مرغ‌داران را بسیار اذیت می‌کند، گفت: تمامی مرغ‌داران خراسان جنوبی درگیر این موضوع هستند.

,

مسئولان؛ پیگیر تأمین نهاده باشند

, مسئولان؛ پیگیر تأمین نهاده باشند, مسئولان؛ پیگیر تأمین نهاده باشند,

عسگری خاطرنشان کرد: جهادکشاورزی و امور دان باید مشکل را پیگیری کند؛ این مسئولان هم نمی‌توانند با این سیستم کاری کنند.

,

وی تصریح کرد: نمی‌دانیم دانی در کار است اما واقعیت امروز جامعه این است که مرغ‌های ما از گرسنگی تلف می‌شوند به طوری که یک مرغ‌دار، جوجه‌های 35 روزه دارد اما هنوز هیچ نهاده‌ای به وی تخصیص نیافته است و این به معنای نابودی سرمایه، مرغ و زندگی مرغ‌دار است.

,

برای رفع مشکل مرغ‌دارن پیگیری می‌کنیم

, برای رفع مشکل مرغ‌دارن پیگیری می‌کنیم, برای رفع مشکل مرغ‌دارن پیگیری می‌کنیم,

غلامرضا قوسی مدیرکل جهادکشاورزی خراسان جنوبی در این خصوص به خبرنگار خاورستان، گفت: برای رفع مشکل سیستم بازارگاه و اشکالاتی که سامانه دارد، پیگیری می‌کنیم.

,

وی افزود: سامانه بازارگاه دست استان نیست و مرغ‌داران می‌توانند ورود پیدا کنند و کار خرید دان را انجام دهند اما جاهایی که ایراد دارد می‌توان از تلفن پشتیبانی پیگیری کرد.

,

مدیرکل جهادکشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: اگر تلفن پشتیبان پاسخ‌گو نبود، همکاران امور دان به مرغ‌داران کمک می‌کنند تا بتوانند سهمیه خود را از تأمین نهاده‌ها بگیرند که برخی از این مشکلات رفع و برخی رفع نمی‌شود.

,

سیستم بازارگاه از ابتدای راه‌اندازی مشکلاتی دارد

, سیستم بازارگاه از ابتدای راه‌اندازی مشکلاتی دارد, سیستم بازارگاه از ابتدای راه‌اندازی مشکلاتی دارد,

قوسی ادامه داد: معاون امور دان، معاون تولیدات گیاهی و همکاران مرتبط مرتب پیگیر دان هستند، مرتب نامه، مکاتبه و تلفن می‌زنند به طوری که چند نامه را خودم فرستادم اما سامانه از ابتدای راه‌اندازی مشکلاتی دارد.

,

وی اضافه کرد: برخی از این اشکالات برطرف شده اما برخی به مرغ‌داران برمی‌گردد که بارگذاری مدارک مورد نیاز کامل نیست و ایراداتی دارد.

,

کمبود نهاده نداریم

, کمبود نهاده نداریم, کمبود نهاده نداریم,

مدیرکل جهادکشاورزی خراسان جنوبی ضمن تصریح این‌که کمبود نهاده برای مرغ گوشتی و تخم‌گذار نداریم، یادآور شد: ایرادی که داریم مربوط به سامانه است؛ برخی افراد نمی‌توانند دان بخرند یا تأخیر در حمل و تخصیص دان وجود دارد که به مرور زمان رفع می‌شود.

,

قوسی گفت: طی این سامانه تا نقطه آخری که نهاده‌ای توزیع می‌شود، به درستی رصد می‌شود که این کار بسیار خوبی است و اکنون نیز بدون سامانه نمی‌توان نهاده به مرغ‌داران داد.

,

وی یادآور شد: در حال حاضر 624 واحد پرورش مرغ گوشتی و 37 واحد تولید مرغ تخم‌گذار در خراسان جنوبی داریم.

,

مرتضی رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی و سرپرست شرکت پشتیبانی امور دام کشور نیز روز گذشته تأیید کرد که تنها 35 درصد کنجاله مورد نیاز مرغ‌داران به نرخ دولتی داده می‌شود. قیمت کنجاله در بازار آزاد به بیش از 15 هزار تومان رسیده و قیمت تمام شده تولید را افزایش داده است.

, تأیید,

بنابراین گزارش؛ افزایش قیمت مرغ و سایر محصولات پروتئینی در بازار در حالی است که تولید مازاد هم وجود دارد. سالانه دو میلیون و 500 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود که نیاز کشور تنها 2 میلیون تن است. خراسان جنوبی نیز از جمله استان‌های صادرکننده مرغ به سایر استان‌ها است اما اکنون سوءمدیریت در حلقه‌های واسط، زنجیره مانند تأمین خوراک دام و طیور عامل گرانی این محصول پرارزش شده است.

,

اکنون وقت آن است که دولت مشکلات و زنجیره‌های پیش از تولید را برطرف کند تا هم تولیدکنندگان دغدغه‌ای برای تولید نداشته باشند و هم مصرف‌کنندگان قدرت خرید داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه