اخبار داغ

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار خبر داد؛

برداشت کنجد ناشکوفا و کشت مخلوط گیاهان علوفه‌ای در رشتخوار

برداشت کنجد ناشکوفا و کشت مخلوط گیاهان علوفه‌ای در رشتخوار
اعظمی گفت: برای اولین بار در رشتخوار یک رقم از کنجد به نام «ناشکوفا» برداشت و کار کشت مخلوط گیاهان علوفه ای یک ساله با جو در سطح 2 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان انجام شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  محمود اعظمی، مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار در گفت و گو با صبح توس، اظهار کرد: برای اولین بار در رشتخوار یک رقم از کنجد به نام «ناشکوفا» درسطح 2 هکتار ازاراضی مزرعه آستان قدس رضوی این شهرستان کشت و برداشت شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی درادامه گفت: گیاه کنجد ازجمله گیاهان بومی ایران است که از قرن‌ها پیش در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر کشور کشت می‌شده و دارای نیاز آبی کم، گرمادوست و همچنین مقاومت زیادی به خشکی و گرما دارد.

اعظمی درادامه افزود: از جمله مزایای کنجد می‌توان به اهمیت فراوان این محصول در توسعه کشاورزی مناطق خشک و نیمه خشک به عنوان یک کشت تابستانه، زراعت دوم در تناوب با غلات و نباتات جالیزی و اهمیت به سزایی که در توسعه کشاورزی پایدار دارد اشاره کرد.

وی درادامه بیان کرد: برای برداشت این رقم از کنجد در رشتخوار از کمباین نیوهلند با هد مخصوص کلزا استفاده شد.

,
,
,
,
,

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار در ادامه با اشاره به کاشت مخلوط گیاهان علوفه ای یک ساله با جو در این شهرستان، گفت: جهت ارزیابی عملکرد علوفه خشک، پروتئین خام، رقابت بین گیاهی و سودمندی کاشت مخلوط گیاهان علوفه ای یک ساله با جو در دو مزرعه آستان قدس رضوی و مزرعه ابراهیم سلطان میرزایی در روستای عباس آباد رشتخوار درمجموع در سطح دو هکتار نیز کشت کشت شد.

اعظمی درادامه تصریح کرد: کشت مخلوط با استفاده از عوامل زمان و مکان علاوه بر بهبود روش‌های تولید از جنبه زیست‌محیطی و سلامت انسان توان افزایش تولید محصولات کشاورزی را دارا می‌باشد.

 وی افزود: در این نوع کشت مقدار 50 کیلوگرم بذر نخود علوفه ای را  با مقدار 25 کیلوگرم جو به صورت مخللوط در سطح یک هکتار کشت می کنند ودر اردیبهشت ماه سال آینده در زمانی که هنوز هر 2 گیاه کشت شده در سطح سبز باقی مانده اند برداشت می گردند و درصورت موفقیت آمیز بودن طرح جهت تامین علوفه مصرفی دام مورد استفاده قرار می گیرند.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه