اخبار داغ

دانا خبر می‌دهد؛

بازگشت سلاطین سیگنال/ تازه واردها، مؤلفه‌های سرمایه‌گذاری در بورس را رعایت کنند

بازگشت سلاطین سیگنال/ تازه واردها، مؤلفه‌های سرمایه‌گذاری در بورس  را رعایت کنند
بورس پس از ریزش شدید اخیر روند صعودی به خود گرفته است؛ هرچند دیگر رشد 4 ماه نخست سال را نخواهد داشت اما برخی سلاطین سیگنال از این موضوع و ناآشنایی تازه واردها سوءاستفاده می‌کنند.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ بازار سرمایه ایران تا همین یک سال گذشته یک بازار ناشناخته بود اما از نیمه دوم سال گذشته روند روبه‌رشد در پیش گرفت و عدم استقبال از سایر بازارهای موازی آن باعث شد نقدینگی سرگردان به سمت بورس حرکت کند.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,

دولت هم که با کسری بودجه مواجه بود و از سوی دیگر اهداف خصوصی‌سازی تعیین شده در قانون بودجه برای واگذاری شرکت‌های دولتی محقق نشده بود، حمایت از این بازار را دستور کار خود قرار داد.

,

هجوم نقدینگی به سمت بورس باعث رشد شدید این بازار شد به‌طوری‌که شاخص کل در پایان اسفندماه سال گذشته که حدود 520 هزار واحد بود در مردادماه به 2 میلیون و 78 هزار واحد رسید و قیمت اکثر سهام شرکت‌ها بیش از 300 درصد رشد داشت.

,

بازار سهام باتوجه‌به رشد بی‌سابقه 4 ماه نخست و آزادسازی سهام عدالت و ورود سهام‌داران آن به بورس به‌نوعی جذاب شده است.

,

بر اساس جدیدترین آمار در آبان‌ماه امسال بیش از ۲۱۷ هزار نفر در سامانه سجام برای دریافت کد بورسی ثبت‌نام کردند و در حال حاضر بیش از ۲۱ میلیون و ۳۹۰ هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده و کد بورسی گرفته‌اند. بر اساس شواهد کدهای فعال بورسی بیش از 5 میلیون کد است.

,

همان‌طور که در این گزارش اشاره شد این بازار هنوز برای خیلی‌ها و عموم مردم ناشناخته است؛ بازاری دارای نوسان و تأثیرپذیر از اخبار و اطلاعات و عملکرد شرکت‌های بورس و... که برای فعالیت در آن نیاز به آموزش است و در غیر این صورت حتماً زیان خواهید دید. زیرا این بازار ریسک‌ها خود را دارد.

,

متأسفانه برای ورود مردم به بورس فرهنگ‌سازی نشد و این افراد آموزش ندیده بودند زیرا افراد پس از ورود به این بازار برای سرمایه‌گذاری و خرید سهم باید تحقیق کنند اما به دلیل نداشتن اطلاعات مالی و عدم آموزش، دنبال سیگنال خرید هستند و سیگنال‌ها را در فضای مجازی جستجو می‌کردند؛ این موضوع باعث شد برخی از این وضعیت بورس سوءاستفاده کنند و با ایجاد گروه، صفحه و کانال در شبکه‌های پیام‌رسان علاوه بر فروش سیگنال حق عضویت هم می‌گرفتند.

,

این سلاطین سیگنال که حتی برخی از آنها خودشان جزو تازه واردهای بورس بودند و هستند، سهام شرکت‌هایی زیان شدید و انباشته داشتند و یا خط تولید آن تعطیلی شده بود، را سیگنال می‌دادند و سهام‌داران تازه‌وارد به توصیه آنها عمل می‌کردند؛ درحالی‌که در زمان رشد بازار بخصوص روند صعودی 4 ماه نخست سال همه سهام‌ها روند صعودی داشتند و مردم هم که اطلاعی نداشتند به این کانال‌های سیگنال ده اعتماد می‌کردند.

,

این سلاطین سیگنال پس از اینکه سهم رشد خوبی می‌کرد، خودشان از آن خارج می‌شدند و مردم را به حال خود رها می‌کردند. اما این سلاطین سیگنال پس از اینکه بورس از 19 مردادماه وارد فاز نزولی شد و قیمت برخی سهام حتی تا 70 درصد ریزش داشت، مردم را به حال خود رها کردند و هیچ توصیه و راهکاری نداشتند.

,

 

,

جزئیات برخورد با کانال‌های سیگنال فروش

, جزئیات برخورد با کانال‌های سیگنال فروش,

جعفر جمالی معاون حقوقی سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به برخورد با کانال‌های سیگنال فروش، گفت: تاکنون 97 پرونده در مورد تخلفات بورسی فعالان فضای مجازی در مراجع قانونی مطرح و 170 مورد به پلیس امنیت اقتصادی ارجاع شده که در مورد 26 پایگاه اینترنتی که مرتکب تخلفات بورسی و اعمال مجرمانه می‌شدند، از طریق دادستانی کل اقدامات لازم پیگیری شده است.

,

وی تأکید کرد: سازمان بورس برای استفاده عموم از نظرات کارشناسی افراد (حقیقی) که قابلیت تحلیل و مشاوره دارند، طرحی را در دست بررسی دارد، تا مسیری قانونی برای استفاده از این ظرفیت و منبع علمی بگشاید.

,

به گفته جمالی، برخی افراد به‌قصد کسب منفعت و تحصیل مال اقداماتی که مصداق بارز تخلف، ناهنجاری و حتی جرم محسوب می‌شود، را انجام می‌دهند، مانند سیگنال فروشی که نوعی مشاوره بدون مجوز و جرم است و قانون برای آن ضمانت اجرای کیفری در نظر گرفته است. یا عده‌ای اغوای قیمتی انجام می‌دهند که این هم جرم است. یا ظاهر گمراه‌کننده‌ای از معاملات ایجاد می‌کنند و سازمان بورس طبق قانون مکلف است، علیه کسانی که فعالیت غیرمجاز نهادهای مالی مانند سبد گردانی، یا ارائه مشاوره سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند، اقدام کند.

,

 

,

بازگشت سلاطین سیگنال

, بازگشت سلاطین سیگنال,

بر اساس این گزارش، هرچند باید رشد ماه‌های نخست امسال بورس را به تاریخ سپرده و هیچ زمانی دیگری این اتفاق رخ نخواهد، اما پس از ریزش اخیر بورس و اینکه روند اصلاحی بورس به پایان رسیده، این بازار روند متعادل و صعودی به خود گرفته است.

,

شاخص بوری در هفته گذشته حدود 97 هزار واحد رشد داشت و در دو هفته اخیر از محدود یک میلیون و 215 هزار واحد به حدود یک میلیون و 368 هزار واحد رسیده است و اکنون باید با تحلیل و بررسی دقیق در آن سرمایه‌گذاری کرد.

,

بنابراین گزارش در حالی بورس کمی بهبود داشت، دوباره سلاطین سیگنال وارد میدان شدند و بازهم سیگنال می‌فروشند و سعی می‌کنند ابتدا با سیگنال‌های رایگان اعتماد افراد را جذب کنند.

,

بررسی این روزهای بورس نشان می‌دهد افراد نوسان گیر و نوسان گیری در آن افزایش چشمگیری داشته است و افراد با نگاه کوتاه‌مدت و حتی یک‌روزه و یک‌هفته‌ای اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند.

,

این کانال‌ها و گروه‌ها مثلاً خرید نمادی آن را به‌صورت ویژه سیگنال می‌کنند و وقتی سهم از منفی به سمت مثبت حرکت کرد، خودشان از آن با گرفتن نوسان و سود خارج می‌شوند. از این وضعیت سوءاستفاده می‌کنند.

,

دستگاه‌های ذی‌ربط و نظارتی از جمله سازمان بورس در این زمینه اقدامات خوبی انجام دادند ولی بازهم باید نظارت خود را تشدید کنند؛ هرچند سازمان بورس در حوزه آموزش و برخورد با این سلاطین اقدام کرده اما نیاز است سازمان‌های دیگر هم به یاری آن بشتابند تا اعتماد مردمی که وارد بازار سهام می‌شوند و سرمایه‌گذاری می‌کنند، خدشه دارد نشود و این بازار بتواند نقش خودش را تأمین مالی نقش ایفا کند.

,

در پایان تأکید می‌شود مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس باید حتماً آموزش ببینند و مؤلفه‌های سرمایه‌گذاری را رعایت کنند؛ اگر شناختی ندارند، بهتر است غیرمستقیم و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

,

کارشناسان معتقدند بازار سرمایه همچنان بیشتر از سایر بازارها سودده است اما به شرطی که تمام موارد از سوی افراد رعایت شود و با پولی که نیاز ندارند و با نگاه بلندمدت اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

,

مردم باید مراقب این گروه‌ها و کانال‌های فضای مجازی باشند و بدون تحقیق و بررسی اقدامی برای خرید انجام ندهند و از انجام معامله با هیجان پرهیز کنند زیرا در غیر این صورت ریسک خود را افزایش می‌دهند و ممکن است ضرر کنند . افراد در بورس باید مراقب سرمایه‌های خود باشند.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه