اخبار داغ

گفتگو با تولیدکننده قارچ گانودرما در خراسان شمالی؛

اشتغالزایی در بحران کرونا/ «گانودرما» منبع درآمد خانواده مانه سملقانی

اشتغالزایی در بحران کرونا/ «گانودرما» منبع درآمد خانواده مانه سملقانی
بحران کرونا از ابتدا تاکنون مشکلات اقتصادی و معشیتی زیادی را برای خانواده ها رقم زده است، اما در این میان خانواده هایی هستند که با همت وپشتکار توانستند با ایجاد اشتغال منبع درآمد برای خود و دیگران فراهم کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، امروزه بیکاری جوانان به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی یکی از مهم‌ترین معضلات کشور است، چرا که مدرک‌گرایی جوانان باعث شده تا آنان پس از فراغت از تحصیل به دنبال شغل‌های دولتی باشند و کمتر تمایل به فعالیت در عرصه تولید و خوداشتغالی داشته باشند؛ بنابراین لازم است که به تفکر کارآفرینی و طرح‌های اقتصاد مقاوتی به عنوان مسیر گذار از این وضعیت، توجه ویژه‌ای داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

از طرفی چندین سال است که مقام معظم رهبری به موضوع اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید و جهش تولید تاکید ویژه ای دارد و در تمامی بیاناتشان به این مقوله اشاره ای می کنند.
از ابتدای بحران کرونا تاکنون خانواده های زیادی به دلایل مختلفی بیکار شده اند و با مسائل معیشتی جدی مواجه شده اند، اما خانواده هایی هستند که در دل مشکلات نیز دست از اراده و تلاش برنمیدارند و نور امید را بر زندگی شان می تابانند.علی اکبر کیان مهر، متولد سال48 از بسیجیان فعال روستای لنگر در شهرستان مانه و سملقان است که برای رفع مشکل بیکاری و باتوجه به اینکه در سن بالایی نیز قرار دارد، با راهنمایی از فرزندانش این حرفه را کلید زده است.

,
,

وی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با راه اندازی کارش گفت: برای شروع کار با مراجعه به بنیاد مستعضعفان جهت دریافت تسهیلات اقدام کردم که 25 میلیون تومان وام به من پرداخت شد.

,

کیان مهر ادامه داد: همچنین یک دوره آموزشی کوتاه مدت نیز برای پرورش قارچ برگزار شد و به صورت رسمی فعالیتم را از شهریور سال 99 آغاز کردم هم اکنون حدود سه ماه از شروع کارم می گذرد.
 

,
,

, ,


این کارآفرین مانه و سملقانی با اشاره به اینکه قارچ گانودرما، نوعی قارچ با مصرف دارویی است، گفت: برای راه اندازی این کارگاه تولیدی  نیاز به وسایلی همچون دستگاه رطوبت سنج، فن هواکش، مه پاش و کولر بخاری و نیز قفسه های فلزی طبقه بندی شده است که بعد از تهیه و ساخت قفسه ها  به صورت دوطبقه  از بنیاد مستضعفان کمپوست مورد نیاز را خریداری، در قفسه ها چیده شده و کاشت را آغاز کرده ام.

,
,

وی به آماده سازی اصولی کارگاه اش اشاره کرد و گفت: مراقبت و نحوه ی پرورش این قارچ اینطور است که بعد از چیدمان و تنظیم دستگاه رطوبت سنج و مه پاش و بخاری  روزانه  دوبار بصورت مرتب و دائم تا سه ماه این تنظیمات کنترل می‌شود.

,

کیان مهر خاطرنشان کرد: این قارچ دارویی در طول مدت 3ماه آماده ی برداشت می‌شود که اولین برداشت کارگاه ما تا 20 آذرماه آماده ارائه به بازار است.

,

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر باتوجه به محدودیت مکانی کارگاه من و همسرم مشغول به فعالیت هستیم، گفت: اما در آینده کارگاه را گسترش خواهم داد و برای تعداد نفرات بیشتری ایجاد اشتغال خواهم داشت.

,

کیان مهر گفت: باتوجه به اینکه آغاز کارگاه و راه اندازی کارگاه همزمان با بحران کرونا و اقتصادی بود در تهیه اقلام مورد نیاز کارگاه به مشکل خوردیم.

,

این کارآفرین مانه و سملقانی ادامه داد: بعد از خشک شدن قارچ ها مورد استفاده قرار می گیرد، که در حال حاضر بنیاد مستضعفان وعده خرید محصولات را داده است و مقداری نیز به صورت خرده فروشی به مشتریان فروخته می شود.

,

کیان مهر اظهار داشت: با گسترش و رونق کار، قطعا در بحث صادرات به خارج از استان و کشور هم ورود خواهم کرد، چون این تجربیات در استان های دیگر رقم خورده و موفقیت امیز بوده است.

,

وی اضافه کرد: باتوجه به شرایط حال حاضر و بحران کرونا در کارگاه تولیدی مان رعایت کامل پروتکل های بهداشتی انجام می شود و در زمان ورود به کارگاه از پوشش و لباس ویژه همان محیط استفاده می شود و ابزارها بعد از هر بار استفاده به صورت کامل ضدعفونی می شود.





این کارآفرین مانه و سملقانی بسیج را مظهر خودباوری و عمل و تکیه بر توانمندی ها خواند و گفت: روحیه ی بسیجی من باعث شد که در این بحران های اقتصادی مجدد انرژی بگیرم و اقدام به تولید اشتغال داشته باشم، من با این روحیه کار را باور کرده ام و مطمان هستم که موفق خواهم شد.

,
,
,
, ,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه