اخبار داغ

کتابخانه‌های عمومی در حوزه نشر ورود نکرده‌اند/ ساخت کتابخانه مرکزی شیراز در منطقه جبل‌الدراک

کتابخانه‌های عمومی در حوزه نشر ورود نکرده‌اند/ ساخت کتابخانه مرکزی شیراز در منطقه جبل‌الدراک
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در گفتگوی تفصیلی با شیرازه به تشریح مسائل مهم حوزه کتاب و کتاب‌خوانی استان و همچنین مسائل نامزد پایتخت کتاب ایران پرداخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سرویس فرهنگی شیرازه، نویسندگان و مؤلفان، به مدد کلید کتاب، قفل بسته معمای مسائل زندگی را گشوده و شمع روشنگر مسیر نجات از وادی جهل و نادانی هستند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,

خوشبختانه مردم فهیم ما می دانند که نسخه ی نجات بشر از نادانی، کتاب است و نویسندگان، مؤلفان و اهالی اردوی دانایی، به یقین سفیران ارمغان آور روشنی و آگاهی اند؛ بنابراین، در ترویج و اشاعه فرهنگ کتابخوانی می کوشند و می دانند که برای رسیدن به قله های تعالی و سعادت باید کتاب و کتابخوانی، دغدغه ی اصلی و اصیل ساری و جاری در زندگی هر ایرانی باشد و با الگوپذیری از مردان و زنان موفق و بزرگان عرصه ی علم و ادب به اعجاز کتاب، ایمان بیاوریم.

,

استان فارس و شهر شیراز از جمله استان های پر طرفدار کتابخوان است که در طول سالیان متمادی در زمینه های مختلف کتاب‌های زیادی را به امانت برده اند. این استان در سال های گذشته منشا تحولات مختلفی حوزه کتابخوانی بوده است لذا برای کنکاش در مسایل مربوط به کتاب و کتابخوانی گفتگوی با روح الله منوچهری مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس ترتیب داده ایم که خلاصه این مصاحبه بشرح ذیل است:

,

شیرازه: در این روزهای کرونایی که بهتر است بیشتر در منزل بمانیم کتاب خواندن گزینه مناسب برای استفاده مفید از زمان به نظر می رسد، نهاد کتابخانه های عمومی چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است؟

,

اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس با توجه به تعطیلی اجباری کتابخانه ها در روزهای کرونایی و اهمیت سلامت اعضای کتابخانه ها، بیشتر فعالیت‌های حضوری و فیزیکی خود را بالاجبار تعطیل کرد، اما از ظرفیت فضای مجازی برای انجام برنامه های فرهنگی و ترویجی استفاده کرد و برنامه هایی از قبیل مسابقه نقاشی «کرونا را شکست می‌دهیم»، «هر خانه یک کتابخانه»، «مرا بخوان»، «کارگاه داستان نویسی»، «کتابستانه»، «هر کتابدار یک کتابخوان»، «محفل ادبی قند پارسی» و بسیاری برنامه های دیگر مهمان روزهای خانه نشینی علاقه مندان کتاب و کتابخوانی بودند.

,

همچنین هر کتابخانه علاوه بر برگزاری برنامه های اداره‌کل کتابخانه‌های فارس، با فعالیت در فضای مجازی فعالیت‌های فرهنگی خود را بیش از پیش ادامه دادند که در واقع کتابداران توانستند این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و از آن به بهترین نحو استفاده کنند.

,

شیرازه: نهاد کتابخانه های عمومی فارس در کشور چه رتبه‌ای دارد؟

, شیرازه: نهاد کتابخانه های عمومی فارس در کشور چه رتبه‌ای دارد؟,

امسال انجمن کتابخانه های عمومی استان فارس به عنوان انجمن کشوری در سطح کشور برگزیده شد.

,

از میان شاخص‌های مختلف تنها انجمن‌ها هر سال توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور معرفی و تقدیر می شوند که خوشبختانه امسال این اتفاق خوب برای استان فارس رقم خورد.

,

شیرازه: سرانجام کتابخانه مرکزی به کجا رسید بالاخره زمین جهت ساخت مشخص شده است؟

, شیرازه: سرانجام کتابخانه مرکزی به کجا رسید بالاخره زمین جهت ساخت مشخص شده است؟,

زمین کتابخانه مرکزی شیراز که سال ها مورد مناقشه دستگاه ها بود، بالاخره تعیین تکلیف شده و به زودی کلنگ آن به زمین می خورد؛ زمین این کتابخانه قطعی شده اما قرارداد واگذاری آن هنوز به امضا نرسیده است و با این وجود مطالعات زمین انجام و مشاور پروژه انتخاب شده است.

,

زمین پیشنهادی برای ساخت کتابخانه مرکزی شیراز به وسعت ۶۴۰۰ متر مربع که در منطقه جبل‌الدراک تعیین شده است و با موافقت شهرداری و شورای شهر دو هزار متر آن به کتابخانه اختصاص دارد و اطراف آن فضای سبز در نظر گرفته شده است.

,

شیرازه: چه تعداد از شهرستان های فارس نامزد پایتخت کتاب ایران بودند؟

, شیرازه: چه تعداد از شهرستان های فارس نامزد پایتخت کتاب ایران بودند؟,

شهرهای شیراز و اوز به همراه بم، شهر ری و رفسنجان پنج نامزد نهایی پایتخت کتاب ایران بودند که در نهایت شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال 1399 انتخاب شد که این عنوان به خاطر شرایط موجود در کشور و شیوع بیماری کووید -19 تا سال 1400 تمدید شد.

,

شیرازه: انتخاب عنوان نامزد پایتخت کتاب ایران چه شرایطی داشته است؟

, شیرازه: انتخاب عنوان نامزد پایتخت کتاب ایران چه شرایطی داشته است؟,

شیراز تاکنون علاوه بر این دوره، در سه دوره دیگر این رقابت درجمع 5 شهر فینالیست حضور داشت که در این دروه با برنامه ریزی خوب و هماهنگی و همکاری خوبی که بین دستگاه ها علی‌الخصوص شهرداری شیراز، اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی فارس، اداره کل کتابخانه های عمومی فارس و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل گرفت از میان بیش از 180 شهر و با انجام بیش از 57 فعالیت و برنامه جدی حضوری قدرتمند در ششمین دوره، به عنوان ارزشمند پایتخت کتاب ایران که به حق شایسته این عنوان است رسید.

,

تصویب احداث باغ کتاب، تعیین تکلیف وضعیت کتابخانه مرکزی شیراز، بهسازی کتابخانه شهید آیت الله دستغیب، راه‌اندازی کتابخانه کودک در مدارس مناطق کم برخوردار در قالب طرح «شکوفه های کتاب» و تصویب اختصاص ۱۰۰ میلیون تومان بن خرید کتاب به کودکان کار و بدسرپرست و کم برخوردار، ایجاد سرای یار مهربان با میز امانت کتاب در دو پایانه مسافربری درون شهری شیراز و همچنین چهار سرای فرهنگ مهربانی به منظور جمع‌آوری و توزیع کتاب توسط خیرین شیرازی، ۱۰ شبکه دوستدار کتاب نیز از ابتکارات شیراز در ترویج کتابخوانی بوده است.

,

شیرازه: چی شد که قانون کپی رایت باعث جلوگیری از عنوان پایتخت کتاب شیراز شد؟

, شیرازه: چی شد که قانون کپی رایت باعث جلوگیری از عنوان پایتخت کتاب شیراز شد؟,

قانون کپی رایت یکی از دلایل بود که به عنوان امتیاز منفی برای شیراز در نظر گرفته شد اما بنده معتقدم که امسال به هیچ وجه شیراز نمی توانست پایتخت کتاب جهان شود و دلیل این در روند انتخاب پایتخت کتاب در دنیا کاملا مشهود است.

,

شیرازه: نهاد کتابخانه ها چه دفاعی از عنوان پایتخت کتاب شیراز داشتند؟

, شیرازه: نهاد کتابخانه ها چه دفاعی از عنوان پایتخت کتاب شیراز داشتند؟,

دفاعی که به صورت جمعی و همه سازمان ها با هم انجام شد منجر به این شد که شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شود و برنامه های همه دستگاه ها بود و یکی از مهم ترین دلایل این انتخاب نیز همین هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف در شیراز بود.

,

شیرازه: چه اقداماتی جهت پایین آمدن قیمت کتاب ها که گلایه ناشران از هزینه گزاف کاغذ است انجام شده است؟

, شیرازه: چه اقداماتی جهت پایین آمدن قیمت کتاب ها که گلایه ناشران از هزینه گزاف کاغذ است انجام شده است؟,

کتابخانه های عمومی در حوزه نشر ورود نکرده‌اند و نباید هم ورود کنند چون سازوکار خاص خود را دارد و بخش خصوصی و وزارت فرهنگ و ارشاد در این حوزه فعالیت می کنند.

,

شیرازه: امسال چه تعداد کتاب توسط کتابخانه ها به امانت برده شده است این آمار نسبت به سال گذشته چند درصد افزایش یا کاهش داشته است؟

, شیرازه: امسال چه تعداد کتاب توسط کتابخانه ها به امانت برده شده است این آمار نسبت به سال گذشته چند درصد افزایش یا کاهش داشته است؟,

در سال 99 به دلیل شرایط کرونا در کشور آمار کتابخانه‌ها با سال های قبل متفاوت است و شاهد کاهش بودیم ولی آمار سال 98 را اگر بسنجیم می بینیم که در مقایسه با سال های قبل در زمینه آمارها رشد داشته‌ایم.

,

شیرازه: در پایان چه توصیه ای به اعضای کتابخانه ها و کتابخوان‌ها دارید؟

, شیرازه: در پایان چه توصیه ای به اعضای کتابخانه ها و کتابخوان‌ها دارید؟,

برنامه های بسیار خوبی کتابخانه‌های عمومی در فضای مجازی برگزار می‌کنند که همه می‌توانند از این برنامه ها به صورت رایگان درجهت پرکردن اوقات فراغت خوداستفاده کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه