اخبار داغ

کارشناس مسائل آموزش و پرورش:

برخی به دنبال تبدیل دانشگاه فرهنگیان به مرکز آموزش ضمن خدمت هستند

برخی به دنبال تبدیل دانشگاه فرهنگیان به مرکز آموزش ضمن خدمت هستند
کارشناس مسائل آموزش و پرورش گفت: وزیر علوم به دنبال تعطیل کردن دانشگاه فرهنگیان است؛ اگر آموزش و پرورش با این روش به کار ادامه دهد، دانشگاه فرهنگیان به مرکز آموزش ضمن خدمت تبدیل می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بعد از نامه وزیر علوم به رهبر معظم انقلاب درباره لزوم استفاده از ماده 28 دانشگاه فرهنگیان برای فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه و حل مشکل کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش، تعدادی از کارشناسان و متخصصان تعلیم و تربیت نسبت به کمرنگ شدن دانشگاه فرهنگیان معترض شدند و همچنین تشکل‌های فرهنگیان نیز واکنش‌های متعددی را نشان دادند.

ابراهیم سحرخیز کارشناس آموزشی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس با اشاره به لزوم شایستگی‌های معلمی جهت ورود به آموزش و پرورش، اظهار کرد: محوریت سند تحول، شایستگی‌ها و صلاحیت‌های معلمی است که در مرحله اول طبق آن، افراد با رتبه‌های برتر و با مصاحبه وارد دانشگاه شده و شروع به تحصیل می‌کنند؛ البته تمام دانشجویان دانشگاه فرهنگیان رتبه برتر نیستند.

وی ادامه داد: باید فضا آموزشی را به‌گونه‌ای آماده کنیم تا باعث ایجاد انگیزه در دانشجومعلمان شود و شایستگی آنها زمانی که وارد حوزه کار شوند طی مراحل مشخص شده، سنجیده می‌شود؛ اگر فرد معیارهای لازم را نداشته باشد، همکاری با آنان قطع می‌شود.

سحرخیز با بیان اینکه نکته دیگر، صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی است، افزود: بخشی از صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی در زمان ورود به دانشگاه فرهنگیان مشخص شده، و بخش دیگر حین مصاحبه با افراد نمایان می شود.

کارشناس آموزشی در مورد گزینش معلمان برای کار در آموزش پرورش بیان کرد: باید تمامی نکات را در نظر بگیریم؛ اگر می‌خواهیم بهترین معلمان را جذب کنیم باید در آموزش و پرورش به فکر غنی‌سازی باشیم؛ همه انگیزه برای معلم نیز نباید در جهت مادی باشد بلکه معلم باید بر ظرفیت‌های خود به گونه ای کار کند که به معلمی خود افتخار کند تا دانش‌آموزان به حرفه آنان علاقه‌مند شوند.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر اگر وارد یک کلاس درس شدیم و از دانش‌آموزان پرسیدیم که دوست دارید چه کاره شوید؟ در صورتی که 70 درصد آنها عنوان کردند به شغل معلمی علاقه‌داریم، نشان می‌دهد که معلمی از جایگاه بالایی برخوردار است و معلم کارش را به خوبی انجام داده است.

سحرخیز درباره ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و نامه وزیر علوم  اظهار کرد: ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ این اساسنامه ۳۱ماده دارد، که الگوی اصلی در این اساسنامه دوره آموزشی ۴ ساله است و این ماده یک استثناست که متاسفانه به علت کمبود ۱۹۰هزار نیروی معلم آن را اصل قرار دادیم.

وی ادامه داد: در ماده ۲۸ آمده است که تأمین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشته هایی که امکان توسعه آن از طریق دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد، مطابق ضوابط وزارت آموزش و پرورش از بین دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی طی یک دوره مهارت آموزی در دانشگاه فرهنگیان بلا مانع است.

 این کارشناس آموزشی اضافه کرد: وزیر علوم به دنبال تعطیل کردن دانشگاه فرهنگیان است؛ اگر آموزش و پرورش با این روش به کار ادامه دهد، دانشگاه فرهنگیان به مرکز آموزش ضمن خدمت تبدیل می‌شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه عده‌ای به دنبال این ایده و جذب افراد بیکار از سایر رشته‌ها به خاطر کاهش هزینه‌ها هستند و معتقدند دانشگاه فرهنگیان هزینه اضافی است نه سرمایه گذاری؛ چون دیگر دانشگاه‌ها اعم از پیام نور و آزاد با کاهش دانشجو مواجه شده‌اند و می‌خواهند ضرر وارد شده را با این کار جبران کنند.

سحرخیز تأکید کرد: تنها شخصی که از دانشگاه فرهنگیان دفاع می‌کند مقام معظم رهبری است که دانشگاه فرهنگیان را مهم می دانند؛ اگر حمایت‌های مقام معظم رهبری نبود، دانشگاه فرهنگیان در همان سال ۹۱ تعطیل می‌شد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

منبع:فارس

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه