اخبار داغ

بخش دوم/ جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰؛

حقوق تا ۴ میلیون تومان از مالیات معاف شد/ وام ۷۰ میلیونی ودیعه مسکن برای خانوارهایی که فرزند سوم بیاورند

حقوق تا ۴ میلیون تومان از مالیات معاف شد/ وام ۷۰ میلیونی ودیعه مسکن برای خانوارهایی که فرزند سوم بیاورند
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۰، سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان ۴ میلیون تومان تعیین و به‌منظور پشتیبانی از فرزندآوری، پرداخت وام ودیعه مسکن به مبلغ ۷۰ میلیون تومان برای خانوارهایی که فرزند سوم بیاورند، دیده شده است.
[
به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ دولت امروز لایحه بودجه سال آینده کل کشور را تقدیم مجلس تقدیم شد. نمایندگان به مدت ۱۰ روز فرصت دارند تا نظرات و پیشنهادهای خود را درباره لایحه بودجه به کمیسیون‌های تخصصی ارسال کنند کمیسیون‌ها این پیشنهادها را بررسی خواهند کرد.
, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,
 
,
پس از بررسی پیشنهادها در کمیسیون‌های تخصصی، کمیسیون تلفیق بودجه تشکیل و لایحه را بررسی خواهد کرد و پس از بررسی و نهایی شدن در این کمیسیون، لایحه بودجه سال آینده در صحن مجلس بررسی خواهد شد.
,
 
,
 
,
حقوق تا ۴ میلیون تومان از مالیات معاف شد
, حقوق تا ۴ میلیون تومان از مالیات معاف شد,
 
,
دولت در لایحه بودجه سال آینده معادل ۳۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی کرده که بیش از ۲۴۷ هزار میلیارد تومان آن را درآمدهای مالیاتی شامل مالیات اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمدها، مالیات بر ثروت، مالیات بر واردات و مالیات بر کالاها و خدمات است.
,
 
,
میزان مالیات اشخاص حقوقی ۵۸ هزار میلیارد تومان، مالیات بر درآمدها ۴۸ هزار میلیارد تومان، مالیات بر ثروت ۲۳ هزار میلیارد تومان، مالیات بر واردات ۲۲ هزار میلیارد تومان و مالیات بر کالاها و خدمات ۹۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
,
 
,
در سال جاری میزان مالیات اشخاص حقوقی ۴۴ هزار میلیارد تومان، مالیات بر درآمدها ۳۲ هزار میلیارد تومان، مالیات بر ثروت ۶۹۰۰ میلیارد تومان، مالیات بر واردات ۲۰ هزار میلیارد تومان و مالیات بر کالاها و خدمات ۹۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود.
,
 
,
بر اساس بند ۴ تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال آینده سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم در سال آینده مبلغ ۴۸ میلیون سالانه پیش‌بینی شده است.
,
 
,
نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایا و کارانه مازاد بر مبلغ مذکور تا یک و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد و نسبت به مازاد یک نیم برابر تا دو و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۵ درصد و نسبت به مازاد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه ۲۰ درصد و نسبت به مازاد چهار برابر مشمول مالیات ۲۵ درصد است.
,
 
,
میزان معافیت مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده ۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم و مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم، سالانه به مبلغ ۳۶ میلیون تومان تعیین می‌شود.
,
 
,
بنا بر قانون بودجه امسال سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان را در سال ۳۶ میلیون تومان و در ماه سه میلیون و ۶۰۰ تومان بود که در سال آینده این سقف ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.
,
 
,
 
,
سهم ۷۰ هزار میلیارد تومانی پیش‌فروش نفت
, سهم ۷۰ هزار میلیارد تومانی پیش‌فروش نفت,
 
,
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۰، دولت پیش‌بینی کرده تا نسبت به پیش‌فروش نفت (ریال - ارزی) با اولویت پیش فروش داخلی و یا انتشار اوراق مالی اسلامی اقدام و منابع حاصل را واریز کند.
,
 
,
بر اساس شماره ۵ لایحه بودجه ۱۴۰۰، سقف پیش فروش نفت و یا انتشار اوراق مالی اسلامی در سال آینده ۷۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد.
,
 
,
سهم شرکت ملی نفت ایران (۱۴.۵ درصد) مطابق این قانون از محل پیش فروش نفت به حساب آن شرکت واریز می‌شود و در صورت عدم تحقق منابع ۱۹۹ هزار میلیارد تومانی از محل صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز، به همان میزان به سقف این پیش فروش اضافه خواهد شد.
,
 
,
 
,
وام ودیعه ۷۰ میلیونی مسکن برای خانوارهایی که فرزند سوم بیاورند
, وام ودیعه ۷۰ میلیونی مسکن برای خانوارهایی که فرزند سوم بیاورند,
 
,
در لایحه بودجه سال آینده به‌منظور پشتیبانی از فرزندآوری، بانک مرکزی مکلف شده تا مبلغ ۲۱۰ میلیارد تومان از طریق بانک‌های عامل و از محل سپرده‌های جاری و قرض‌الحسنه نظام بانکی، نسبت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه مسکن به مبلغ ۷۰ میلیون تومان اقدام کند. 
,
 
,
بازپرداخت این تسهیلات حداکثر ۲۰ ساله برای خانوارهای فاقد مسکن که صاحب فرزند سوم در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ شده یا می‌شوند، است. 
,
 
,
 
,
افزایش ۲ درصدی تعرفه جرایم رانندگی
, افزایش ۲ درصدی تعرفه جرایم رانندگی,
 
,
بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ شرکت‌های بیمه‌ای مکلف هستند مبلغ ۴ هزار میلیارد ریال از اصل حق بیمه شخص ثالث دریافتی را در جدولی که بر اساس فروش بیمه (پرتفوی) هر یک از شرکت‌ها تعیین و به تصویب شورای‌عالی بیمه می‌رسد، به‌صورت ماهیانه به درآمد عمومی ردیف ۱۶۰۱۱۱ جدول شماره ۵ این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.
,
 
,
وجوه واریزی شرکت‌های بیمه موضوع این بند به‌عنوان هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی محسوب می‌شود.
,
 
,
منابع حاصله در اختیار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، نیروی انتظامی و سازمان اورژانس کشور قرار می‌گیرد تا ردیف‌های مربوط به این دستگاه‌ها در جدول شماره ۷ قانون در امور منجر به کاهش تصادفات و مرگ‌ومیر هزینه شود، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف به نظارت بر اجرای این بند است.
,
 
,
سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، نیروی انتظامی و اورژانس موظف هستند گزارش عملکرد خود را هر سه ماه یکبار از نحوه هزینه وجوه مذکور به بیمه مرکزی و سازمان برنامه‌وبودجه گزارش کند، تخصیص اعتبار سه‌ماهه به دستگاه‌های اجرایی فوق‌الذکر توسط سازمان برنامه‌وبودجه بر اساس عملکرد صورت می‌پذیرد.
,
 
,
تعرفه جرایم رانندگی ۲ درصد افزایش می‌یابد، مبلغ حاصله به‌حساب درآمدی ۱۵۰۱۰۱ نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.
,
 
,
معادل مبلغ واریزی تا سقف ۲ هزار میلیارد ریال جهت هزینه معلولان شدید و خیلی شدید و ضایعه نخاعی ناشی از تصادفات رانندگی و پیشگیری از معلولیت در اختیار سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد.
,
 
,
 
,
 
,
یارانه نان و خرید تضمینی گندم بیشتر شد
, یارانه نان و خرید تضمینی گندم بیشتر شد,
 
,
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت برای نان و خرید تضمینی گندم ۲۲۰ هزار میلیارد ریال معادل ۲۲ هزار میلیارد تومان یارانه تعیین کرده است؛ این رقم برای امسال ۱۲۱ هزار میلیارد ریال بود.
,
 
,
همچنین در لایحه بودجه برای ساماندهی تولید و خرید تضمینی چای کشور ۲۰۰ میلیارد تومان، تنظیم بازار کالاهای اساسی و ضروری و تأدیه تعهدات مربوطه و شیر مدارس ۸۵۰ میلیارد تومان و برای خرید واکسن واکسیناسیون دام و یارانه سود تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای پرورش نژاد آرین ۵۱۸ میلیارد تومان یارانه تعیین شده است.
,
 
,
 
,
درآمد اسقاط خودروهای فرسوده ۲ برابر شد
, درآمد اسقاط خودروهای فرسوده ۲ برابر شد,
 
,
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۰ درآمد دولت حاصل از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این رقم در سال جاری ۲۰ میلیارد تومان بود که افرایش ۱۵۰ درصد افزایش داشته است.
,
 
,
 
,
کاهش درآمد حاصل از افزایش عوارض واردات لوازم آرایشی
, کاهش درآمد حاصل از افزایش عوارض واردات لوازم آرایشی,
 
,
 طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ درآمد ناشی از افزایش ۱۵ درصد به عوارض گمرکی واردات لوازم آرایشی و بهداشتی دو میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به قانون بودجه امسال حدود ۶۰ درصد در سال جاری کاهش‌یافته است.
,
 
,
 
,
فروش اموال مازاد دولت در لایحه بودجه نصف شد
, فروش اموال مازاد دولت در لایحه بودجه نصف شد,
 
,
طبق جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ فروش اموال مازاد منقول و غیرمنقول از ۵۰ هزار میلیارد تومان سال جاری به ۲۵ هزار میلیارد تومان کاهش یافت. عملکرد ۷ ماهه بودجه نشان می‌دهد که تنها ۴۴۸ میلیارد تومان از این محل حاصل شده است.
,
 
,
 
,
افزایش ۳۶ درصدی جرایم تخلفات صنفی
, افزایش ۳۶ درصدی جرایم تخلفات صنفی,
 
,
طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ درآمدهای حاصل از جرایم تخلفات صنفی ۷۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
,
 
,
درآمدهای حاصل از جرایم تخلفات صنفی برای سال جاری ۵۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود درآمد دولت از این محل در سال جاری ۳۶.۴ درصد افزایش یابد.
,
 
,
 
,
اختصاص ۱۰۰ میلیون یورو به آب‌رسانی روستایی
, اختصاص ۱۰۰ میلیون یورو به آب‌رسانی روستایی,
 
,
لایحه بودجه سال آینده کل کشور ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای طرح‌های آبرسانی روستایی پیش‌بینی کرده است.
,
 
,
بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، در تبصره ۴ ماده‌واحده لایحه بودجه به دولت اجازه داده شده در صورت دریافت مجوز از رهبر معظم انقلاب برای طرح‌های آبرسانی روستایی و عشایری و توسعه شبکه آنها تا سقف ۱۰۰ میلیون یورو از منابع ورودی سال ۱۴۰۰ صندوق توسعه ملی را به‌صورت تسهیلات ارزی با تضمین دولت برداشت و با رعایت شرایط مندرج به مصرف برساند.
,
 
,
همچنین امسال از این محل تا ۲۰ میلیون یورو برای مقابله با اثرات مخرب ریزگردها و تأثیر آنها بر شبکه برق در نظر گرفته شده است.
,
 
,
 
,
اختصاص ۱.۵هزار میلیارد تومان برای گازرسانی روستایی
, اختصاص ۱.۵هزار میلیارد تومان برای گازرسانی روستایی,
 
,
بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که امروز منتشر شد، وزارت نفت مکلف است تا از محل سهم ۱۴.۵ درصدی شرکت ملی گاز، تا ۱.۵ هزار میلیارد تومان به اجرای طرح‌های گازرسانی اختصاص دهد.
,
 
,
این اعتبار برای گازرسانی به روستاها، اتمام طرح‌های نیمه‌تمام گازرسانی روستاها، تداوم گازرسانی با اولویت گازرسانی به شهرها و روستاهای استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی، جنوب کرمان و شهرستان‌های خور و بیابانک هزینه خواهد شد.
,
 
,
همچنین هزینه‌های مربوط به گازرسانی به مدارس و مساجد روستاهای گازرسانی شده از محل این منابع قابل تأمین است.
,
 
,
 
,
فروش ۱۷۶ هزار میلیارد ریال از اموال دولت
, فروش ۱۷۶ هزار میلیارد ریال از اموال دولت,
 
,
در بند "د" تبصره بودجه سال ۱۴۰۰ به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده شده تا سقف ۱۷۶ هزار میلیارد ریال از اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول و حقوق مالی مازاد دولت جمهوری اسلامی ایران (به‌استثنای انفال و موارد مندرج در اصل ۸۳ قانون اساسی) را بدون رعایت تشریفات مربوط به تصویب هیئت وزیران با رعایت قوانین و مقررات از طریق حراج عمومی در بورس املاک و مسکن یا از طریق مزایده عمومی در سامانه تدارکات الکترونیک دولت با رعایت قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۷ دی‌ماه سال ۱۳۸۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی و نیز مقررات تعیین شده در قانون برگزاری مناقصات به‌نحوی‌که با مزایده منطبق باشد به فروش رسانده برساند.
,
 
,
استانداران و دستگاه‌های اجرایی مکلف به ارائه پیشنهاد فروش دارایی‌های مازاد دولت به وزارت امور اقتصادی و دارایی هستند.
,
 
,
بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در بخش جدول درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی، پیشنهاد شده تأمین سرمایه اولیه صندوق توسعه حمل‌ونقل، از محل فروش دارایی‌های وزارت راه و شهرسازی انجام شود. در لایحه بودجه پیشنهاد شده در سال ۱۴۰۰ این عدد ۵۰۰ میلیارد تومان باشد.
,
 
,
انتهای پیام
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه