اخبار داغ

یادداشت؛

جنگ شناختی، اولویت مهم غرب و غربگرایان در ماجرای ترور شهید فخری زاده

جنگ شناختی، اولویت مهم غرب و غربگرایان در ماجرای ترور شهید فخری زاده
همزمان با ترور فیزیکی فرماندهان و دانشمندان علمی در جنگ اطلاعاتی و امنیتی، نخبگان و آحاد مردم نیز آماج عملیات ترور ادارکی و شناختیِ جریان نفوذ، غربگرایان و بعضا افراد ناآگاه قرار می‌گیرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا؛ احسان دست برآورده دبیر نهضت سواد رسانه ای استان یزد در یادداشتی با عنوان جنگ‌روایت‌ها به عنوان شاخه‌ای مهم از جنگ شناختی و رسانه‌ای در تلاش برای تصاحب ذهنیت‌ها جهت تغییر عینیت‌هاست، نوشت: جنگ‌روایت‌ها به عنوان شاخه‌ای مهم از جنگ شناختی و رسانه‌ای در تلاش برای تصاحب ذهنیت‌ها جهت تغییر عینیت‌هاست. برای تحقق این هدف یک میانجیِ پرقدرت به نام «رسانه» به عنوان ابزاری بلامنازع تولید معنا کرده و با بازنمایی و برجسته‌سازی، به خلق یا تعمیق تصاویر ذهنی مخاطبان پرداخته و روایت‌هایی را بازتولید می‌کند که در راستای جلب نظر افکار عمومی برای پذیرش مفاهیم القا شده رسانه‌ای است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

در میانه‌ای این نبرد، کسانی پیروز قلمداد می‌شوند که از توان بالاتری برای غالب‌ساختن روایت‌هایشان برخوردار باشند و بدانند در این زمینه روایت‌کنندگان اولیه، فاتحان این نبرد بدون جنگ هستند. با این توصیف در زمینه ساخت روایت و فراواقعیت‌سازی رسانه‌ای، دفاع هم نوعی شکست محسوب می‌شود و رفتار مبتنی بر هوشمندی، شکست رقیب پیش از حمله است.

,

سیاستگذاران رسانه‌ای در دنیا بر این مهم واقف هستند که برای ورود به میدان روایت‌ها و ساخت فراواقعیت‌های رسانه‌ای چه در سطح دفاع و چه مهم‌تر از آن، در سطح تهاجم، نیازمند مهارت ساخت معنا و تغییر جهت افکارعمومی به سوی دیگری هستند که لزوماً این سوی دیگر، سوی واقعیت و حقیقت نیست و چه بسا در تقابل با آن و در خدمت قلب حقیقت نیز قرار بگیرد. این ساخت در دو مرحله ساخت «اَبَر روایت» یا «روایت کلان» و ساخت «خرده روایت‌ها» و "تکرار" و "تعمیم" آنها رخ می‌دهد.

,

در ماجرای اخیر محور غربی، عبری با وقوف به شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، طرحی استراتژیک را علیه جمهوری اسلامی ایران اجرایی نمود که شهادت دانشمند برجسته‌ی هسته‌ای و دفاعی کشورمان، حلقه‌ای از زنجیره آن بود. رسانه‌های غربی و صهیونیستی پس از ترور روز جمعه، به فضاسازی و عملیات روانی علیه ایران پرداختند تا اینکه چهره‌ای ناامن یا شکست‌خورده از ایران القا کنند. فراتر از ترور فیزیکی شهید فخری زاده دانشمند برجسته هسته ای ایران نوعی ترور روانی و ادراکی حساس است که مخاطبین آن علاوه بر حاکمیت ملت ایران می باشند!

,

پروژه ی ترور شهید محسن فخری زاده را میتوان در راستای ترور سردار شهید سلیمانی دانست. فرستادن سیگنال هایی به حاکمیت برای مشخص کردن خطوط قرمز! همان گونه که آمریکایی ها در جریان ترور شهید سلیمانی به جمهوری اسلامی این پیام را مخابره کردند که تاب آوری آنها در قبال کنشگری جمهوری اسلامی در منطقه تا چه نقطه ای است، در جریان ترور شهید فخری زاده هم این پیام ارسال شده است که جمهوری اسلامی در حوزه فناوری دفاعی و هسته ای وارد منطقه ممنوعه غربی ها و در راس آن آمریکایی ها شده است.

,

همزمان با ترور فیزیکی فرماندهان و دانشمندان علمی در جنگ اطلاعاتی و امنیتی، نخبگان و آحاد مردم نیز آماج عملیات ترور ادارکی و شناختیِ جریان نفوذ، غربگرایان و بعضا افراد ناآگاه قرار می‌گیرند. توصیه به عدم پاسخ و بی‌عملی، پاسخ دادن، یعنی افتادن در دام، سیاست تهاجمی، عامل تنش‌ها، خدشه به اقدامات متقابلِ برجام، ممانعت از ادامه اقدامات متقابل، محاسبه پذیری برای مذاکره مجدد و لزوم واگذاری مزیت‌های تنش‌آفرین از مهترین محورهای این ترور ادراکی می توان نام برد.

,

از طرف دیگر رسانه های غربی نیز با القای ایجاد جنگ روانی- ادراکی از احتمال وقوع حمله نظامی آمریکا به ایران در مدت زمان باقی مانده از دولت ترامپ و باور پذیر و معتبر ساختن وقوع حمله همراه با تحرکات نظامی و انتقال تجهیزات تهاجی امریکا به منطقه از مهمترین طراحی استراتژیک نظام سلطه در این راستاست. سیاستگزاران و کارگزاران این طرح استراتژیک با به راه انداختن این جنگ روانی-اداراکی بر این باورند که ایران با بی‌عملی و دست خالی بر سر میز مذاکره کانالیزه خواهد شد و بناچار مزیت‌های راهبردی جدیدی در قبال بازگشت آمریکا به برجام از ایران ستانده می‌شود.

,

در مجموع نگاه جامع الاطراف به تحولات و شرایط نشان می‌دهد که ایران از گردنه فشارها، تحریم‌ها و تهدیدها جان سالم به‌در برده است و به‌لحاظ راهبردی در وضعیت برتری نسبت به حریف قرار دارد بنابراین در این ماجرا و در سطح حاکمیت باید با اقدام قاطع و سخت دشمن را از پیشبرد اهداف بعدی این ماجرا و جریانات دیگر بازداشت؛ هرچند که برخی سعی دارند با تعبیر تله تنش، به این راهبرد رژیم صهیونیستی کمک و مساعدت کنند و مانع هرگونه اقدام سخت و قاطع باشند.

,

ناکامی دشمنان ملت ایران به ویژه آمریکا درجنگ سخت سبب شده آنها در یک جهش تاکتیکی جنگ نرم و تغییر باورهای مردم را در اولویت سیاست‌های خود قرار دهند اما در سطح جامعه و آحاد مردم بهترین راه برای مقابله با این نوع جنگ شناختی، ارتقای آگاهی و سطح بالای سواد رسانه‌ای در جامعه و افزایش هوشیاری عمومی هست که باید دولت، سازمان‌های مسئول همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و مردم به‌عنوان طعمه‌های هدف این جنگ، نسبت به این مسئله نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه