اخبار داغ

دفاع جانانه ایران در مجمع جهانی شطرنج؛

ماتِ «شورت» در فیده!/ بی‌اعتباری توطئه انگلیسی علیه ایران؛ تعلیقی در کار نیست

ماتِ «شورت» در فیده!/ بی‌اعتباری توطئه انگلیسی علیه ایران؛ تعلیقی در کار نیست
با دفاع جانانه ایران در مجمع جهانی فیده توطئه انگلیسی خنثی شد و تعلیقی شطرنج را تهدید نمی‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مدتهاست بحث تعلیق شطرنج ایران به گوش می رسد. تعلیق فدراسیون جودوی ایران کم بود که حالا خبر می‌رسد فدراسیون جهانی شطرنج یعنی فیده، هم می خواهد به زودی فدراسیون شطرنج ایران را تعلیق کند! دلیل فیده برای این تصمیم جنجالی، دقیقا مشابه دلیل فدراسیون جهانی جودو برای تعلیق‌ ایران است. فیده نیز با این ادعا که شطرنجبازان ایرانی تحت فشار از مقابله با رقبای رژیم صهیونیسیتی سر باز می‌زنند، ایران را تهدید به تعلیق کرده.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
سرمربی سابق ایران علیه ایران!
, سرمربی سابق ایران علیه ایران!, سرمربی سابق ایران علیه ایران!,
پشت این پروژه عجیب نایجل شورت نایب‌رئیس انگلیسی فیده قرار دارد که چند صباحی هم به عنوان مربی تیم ملی شطرنج ایران فعالیت داشته و چندین بار در مسابقات مختلف به ایران سفر کرده. شورت قطع‌نامه‌ای را تنظیم کرده که قرار است پیش از مجمع عمومی فیده ارائه شود. نایب رییس فدراسیون جهانی شطرنج در این قطع‌نامه‌ پیشنهاد تعلیق شطرنج ایران به دلیل تخطی از اصول ضد نژادپرستی، تبعیض و اعتقادات مذهبی و فرهنگی را ارائه کرده است.
,
 
,
نکته جالب اینکه شورت به دلیل حضور در ایران و آشنایی نسبی با شرایط شطرنج در ایران و با توجه به کوچ گسترده شطرنجبازان ایرانی در سال های اخیر مدارک مستدل و متقنی را از رسانه های ایرانی جمع آوری کرده که در آن به وضوح به عدم رویایی شطرنجبازان ایرانی با حریفان  رژیم صهیونیستی  و پیامدهای آن اشاره شده.
,
 
,
در این قطع‌نامه به طور مشخص از سرباز زدن شطرنج‌بازان ایرانی از مقابله با اسرائیلی‌ها سخن به میان آمده و حتی عنوان شده همین سال گذشته، بیش از 10 مورد وجود داشته که شطرنجبازان ایرانی به بهانه‌های مختلف از رقابت با حریفان اسرائیلی طفره رفته‌اند. در این قطع‌نامه عنوان شده با حفظ همین روند از سوی فدراسیون شطرنج ایران، با توجه به اخطار‌های قبلی که در این زمینه گرفته‌اند، قطعا تعلیق می‌شوند.
,
 
,

 
, ,
,
اخطار شدیدالحن فیده به ایران
, اخطار شدیدالحن فیده به ایران, اخطار شدیدالحن فیده به ایران,
اشاره به اخطار‌های قبلی مربوط به نامه ماه جولای، آرکادی دوورکوویچف رئیس فیده به فدراسیون شطرنج ایران است که در آن، فرهاد نیکوخصال، سرپرست این فدراسیون را مورد خطاب قرار داده است. آرکادی دوورکوویچ به فدراسیون هشدار داده که طفره‌رفتن از رقابت با ورزشکاران اسرائیلی مصداق بارز تبعیض در ورزش است و اگر چنین رفتاری ادامه داشته باشد، او نمی‌تواند مانع از تعلیق فدراسیون شطرنج ایران شود.
,
 
,
این در حالی است که نیکوخصال در پاسخ به آن نامه عنوان کرده از آنجا که ورزشکاران خودشان عهده‌دار پرکردن فرم‌های مربوطه در رقابت‌های مختلف هستند در نتیجه حضور یا عدم حضورشان در تورنمنت‌ها به خودشان بستگی دارد و فدراسیون و مسئولان ورزش ایران هیچ دخل و تصرفی در این موضوع ندارند. نیکوخصال همچنین از اهمیت این ورزش در ایران نوشته و مصداقش را ۴۴ هزار شطرنج‌باز ایرانی دانسته که به صورت حرفه‌ای شطرنج را در ایران دنبال می‌کنند.
 
,
,
 
,
بهانه‌های المپیکی
, بهانه‌های المپیکی, بهانه‌های المپیکی,
فیده البته به بهانه‌ای دیگر، ایران و فدراسیون شطرنج را زیر سوال برده؛ به عقیده این نهاد، شطرنج تلاش زیادی می‌کند وارد بازی‌های المپیک شود، ولی اقدامات تبعیض‌آمیز فدراسیون ایران مانع از تحقق چنین رویایی شده و با تعلیق این فدراسیون، شانس المپیکی‌شدن شطرنج هم بیشتر می‌شود. مسئولان فیده عقیده دارند شطرنجبازان ایرانی با فشار مسئولان از مسابقه با رقبای رژیم صهیونیستی سر باز می‌زنند؛ در مقابل ایران اما با این توضیح که چنین مواردی خواست خود ورزشکاران است، ادعای مطروحه را رد می‌کند. فیده اما می‌گوید این حربه ایران هم نخ‌نما شده و دیگر نمی‌تواند با اتکا به چنین موردی، اقدام تبعیض‌آمیزش را توجیه کند.
,
 
,
نایجل شورت حالا رسما ایران را تهدید کرده و می‌گوید: در حال افزایش فشار بر ایران برای پیروی از قانون هستیم و در صورت عدم موافقت، فدراسیون ایران عواقب آن را خواهد دید. شورت که در سال ۲۰۰۷  مربیگری تیم ملی شطرنج ایران را بر عهده داشته، تاکید می کند که می‌داند ورزشکاران ایرانی به دلیل اختلافات سیاسی با رژیم صهیونیستی روبه‌رو نمی‌شوند و می‌گوید حتی این را می‌داند که ورزشکاران ایرانی برای روبه‌رونشدن با اسرائیلی‌ها پاداش هم می‌گرفتند.
 
,
,
 
,
دفاعیه فدراسیون شطرنج
, دفاعیه فدراسیون شطرنج, دفاعیه فدراسیون شطرنج,
 
,
مجمع عمومی فدراسیون جهانی شطرنج به ریاست آرکادی دوورکوویچ به شکل آنلاین برگزار شد، صورت دستوراتی که در این جلسه بررسی شد عملکرد فدراسیون جهانی در سال جاری بود. سپس به مسائل مالی، هزینه کرد و بودجه 2021 فیده پرداختند و رای گیری انجام شد.
,

فدراسیون انگلستان در چند صباح گذشته علیه ایران هجمه بسیاری وارد کرده بود که این موضوع مورد حمایت فدراسیون کانادا نیز بود اما در نهایت ریاست فدراسیون جهانی ایران را مورد حمایت قرار داد. البته فدراسیون‌های الجزایر، مصر، فرانسه، مالزی و چند کشور دیگر  موضوع محرومیت ایران را نادرست دانستند و درخواست کردند که از دستور جلسه خارج شود.

,

فدراسیون انگلستان در چند صباح گذشته علیه ایران هجمه بسیاری وارد کرده بود که این موضوع مورد حمایت فدراسیون کانادا نیز بود اما در نهایت ریاست فدراسیون جهانی ایران را مورد حمایت قرار داد. البته فدراسیون‌های الجزایر، مصر، فرانسه، مالزی و چند کشور دیگر  موضوع محرومیت ایران را نادرست دانستند و درخواست کردند که از دستور جلسه خارج شود.

,
فرهاد نیکوخصال سرپرست فدراسیون شطرنج ایران در کنفرانس مجمع عمومی فیده دفاعیه‌ای را تهیه کرده بود و آن را به صورت آنلاین ارائه کرد که ایران همیشه به جنبش و نهضت المپیک معتقد بوده و همه را به بازی جوانمردانه تشویق می‌کند. ضمن اینکه فدراسیون ایران صریحا اعلام کرد که تابع جنبش و نهضت المپیک است.
,
 
,
نیکوخصال عنوان کرد: جای تعجب بود که استاد بزرگ نایجل شورت دوباره بعد از شش ماه  موضوع را مطرح کرد. مگر در این مدت چه اتفاق خاصی افتاده بود که او دوباره موضوع را بازگو می‌کند. حرف‌های وی باعث می‌شود تا ورزشکاران ایرانی نتوانند تمرکز داشته باشند.
,

, ,

سرپرست فدراسیون به فدراسیون شطرنج انگلستان و کانادا پیشنهاد داد بجای دخالت در امور دیگر فدراسیون‌ها سعی کنند تا ورزش شطرنج‌شان وارد کمیته ملی المپیک خود کنند. همانطور که شطرنج ایران جزو بدنه کمیته ملی المپیک است. این موضوع سبب شد افرادی که می‌خواستند به اهدافشان برسند دست پیدا نکنند.

,

نیکوخصال از فدراسیون جهانی کانادا و انگلستان خواست که ورزش را آلوده سیاست نکنند. فدراسیون شطرنج ایران پیشنهاد میزبانی هیات رییسه جهانی در تهران بعد از کرونا داد.

,

در ادامه رئیس فدراسیون جهانی شطرنج نه برای ایران بلکه برای تمامی فدراسیون‌های جهانی بیانیه‌ای را تنظیم کرد که از این پس هیچ بازیکن و یا داوری بایکوت نشود و اگر چنین اتفاقی بیافتد آن فدراسیون جریمه خواهد شد.

,
سمیع‌زاده: توطئه ها خنثی شد
, سمیع‌زاده: توطئه ها خنثی شد, سمیع‌زاده: توطئه ها خنثی شد,
محسن سمیع‌زاده سرپرست دبیری فدراسیون شطرنج درباره مجمع عمومی فدراسیون جهانی شطرنج، گفت: مجمع عمومی فدراسیون جهانی روز گذشته از ساعت ۵:۳۰ بعد از ظهر به وقت ایران آغاز شد و تا حدود ۱۱:۳۰ شب به طول انجامید.  موضوعی که بسیاری را نگران کرده بود طرح نایجل شورت از طرف فدراسیون شطرنج انگلستان برای تعلیق شطرنج ایران بود. متاسفانه علاوه بر شطرنج انگلستان، فدراسیون شطرنج کانادا هم همین موضوع را تأیید کرده و اصرار داشت فیده موضوعات ایران را به جد پیگیری کند. هنگامی که فدراسیون انگلستان در مجمع از طرح خود دفاع می کرد، رئیس فدراسیون الجزایر صحبت خود را انجام داد که به شدت این طرح را محکوم کرد و بیان داشت که بسیاری از کشورها با هم رقابت نمی کنند و این دلیلی برای تعلیق و تنبیه نیست و به شدت از این طرح باید پرهیز شود.
,
 
,
سمیع زاده ادامه داد: رئیس فدراسیون مالزی هم این طرح را بسیار نادرست دانست و بیان کرد که روس ها با اوکراینی ها بازی نمی‌کنند. حتی از آقای نایجل شورت سوال شد که چرا در خصوص عربستان سعودی این موضوعات را مطرح نکرده و چرا فقط تعلیق ایران را در دستور کار قرار داده شده است؟ این علامت سوالی بود که در مجمع ایجاد شد.
,
 
,
سرپرست دبیری فدراسیون گفت: رئیس فدراسیون فرانسه هم موضع  بسیار خوبی نسبت به این مسئله  گرفت. در نهایت آقای نیکوخصال دفاع جانانه ای را در مجمع از شطرنج ایران کرد. نیکو خصال به موفقیت شطرنج بازان ایران اشاره داشت و گفت که ایران در برگزاری مسابقات جزو کشور های اول فدراسیون جهانی شطرنج است و خود این موضوع  یک رکورد است. نهایتا نیکوخصال اشاره داشت که شش ماه گذشته ایران نامه ای از فیده دریافت کرد و در پاسخ به آن اشاره شد که ایران به نهضت المپیک و جنبش المپیک آن پاینداست. سوال ما از نایجل شورت در مجمع این بود که در این شش ماه چه اتفاقی افتاده که این موضوع را مطرح کرده است؟ آیا این موضوعات  فقط باعث ایجاد  استرس به جوانان ایرانی نخواهد بود؟ اینها پرسشهایی بود که نیکوخصال از نایجل شورت داشت و از او و از فدراسیون کانادا خواسته شد که به موضوعات داخلی فدراسیون های ملی ورود نکنند چرا که اگر آنها دخالتی داشته باشند این حق برای ایران وجود دارد که در کارهای آن ها دخالت کنند و این باعث هرج و مرج می شود. چه طور آقای نایجل شورت از ما درخواست های جنبش المپیک داشته و این موضوعات را مطرح می کند درحالی خود که فدراسیون شطرنج کانادا و انگلستان هنوز عضو کمیته ملی المپیک کشور خودشان نیستند؟ این درحالی است که فدراسیون شطرنج ایران عضوی از کمیته ملی المپیک ایران است و بر این اساس به قوانین فیده احترام می گذارد.
,
 
,
, ,
 
,
او افزود: در نهایت طرح آقای نایجل شورت به کلی رد شد و بحث تعلیق اصلا طرح و بررسی نشد. رئیس فدراسیون جهانی شطرنج هم یک پیشنهاد در خصوص ایران ارائه داده که  در متن آمده است: مجمع جهانی فدراسیون شطرنج در خصوص فدراسیون شطرنج ایران و تمامی فدراسیون شطرنج دیگر کشور ها توصیه می کند که به بازیکنان کشورشان بیاموزند که به اصول المپیک و فیده احترام بگذارند. شطرنج، ملت ها و فرهنگ ها را به هم متصل می کند و نباید از آن به عنوان ابزاری برای جدا سازی و تحریم استفاده شود. مجمع جهانی فدراسیون شطرنج از فدراسیون شطرنج ایران می خواهد که اطمینان حاصل کند که در آینده مواردی از تحریم بازیکنان علیه یک کشور دیگر علی الخصوص در مسابقات رسمی فیده اتفاق نیفتد و علاوه بر آن بازیکنان به بازی نکردن با کشور های دیگر تشویق نشوند. همچنین در وبسایت فدراسیون شطرنج از این پس از انتشار دیدگاه سیاسی که با اصول فیده تفاوت دارد اجتناب شود. در غیر اینصورت چنین مواردی می تواند ایجاد تنبیه ها  از طرف فیده را همراه داشته باشد که ممکن است به بازیکنان شطرنج ایران آسیب بزند. فیده از رورش های دیپلماتیک برای حل مشکلات و اختلافات باقی مانده صحبت خواهد کرد. تمامی این موارد باید قابل توجه تمامی کشورها باشد.
,
 
,
سمیع زاده در آخر بیان کرد: خوشبختانه این موضوعات فقط مختص ایران نبود و به نوعی قانون جهانی شد. این یک قانونی در فیده شده که باید همه به آن احترام بگذارند بنابراین بحث تعلیق شطرنج ایران وجود ندارد و اگر کسی اتفاقات گذشته را تکرار کند جریمه و تنبیه خواهد شد.
,
 
,
انتهای پیام/
,
خبرنگار: سعید آقایی
, خبرنگار: سعید آقایی]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه