اخبار داغ

در گفتگو با کارشناس فضای مجازی بیان شد؛

از نبود نظارت وزارت ارتباطات بر فضای مجازی تا نوجوانان رها شده در عصر رسانه/ آسیب های رهاشدگی نوجوانان در فضای مجازی

از نبود نظارت وزارت ارتباطات بر فضای مجازی تا نوجوانان رها شده در عصر رسانه/ آسیب های رهاشدگی نوجوانان در فضای مجازی
مرضیه علی‌محمدی با بیان اینکه وزارت ارتباطات هیچگونه نظارتی بر فضای مجازی ندارد گفت: نبود نظارت بر فضای مجازی بسیار محسوس است و جای هیچ شک و شبهه‌ای در این زمینه وجود ندارد ولی در چنین شرایطی نظارت والدین بر حضور فرزندانشان در فضای مجازی بیش از پیش احساس می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مرضیه علی‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مرآت با محوریت ماجرای لایو حاشیه‌ساز یک بلاگر اینستاگرامی با یک نوجوان 14 ساله گفت: متأسفانه هیچ‌گونه نظارتی از سوی وزارت ارتباطات در حوزه فضای مجازی وجود ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت ,

وی عملکرد ضعیف وزارت ارتباطات و نبود نظارت به‌عنوان یک جامعه اسلامی و حتی در حد یک جامعه لیبرال را علت اصلی وقوع بسیاری از آسیب‌های رفتاری و اخلاقی وارد آمده بر نسل نوجوان و جوان امروز عنوان کرد و افزود: این موضوعات سال‌هاست مورد تأکید افراد دغدغه مند است؛ اما متأسفانه هیچ‌گونه توجهی بدان نشده است.

,

علی‌محمدی با اشاره به وجود جمعیت بسیار جوانان و نوجوانان در کشور اظهار کرد: نبود نظارت بر فضای مجازی بسیار محسوس است و جای هیچ شک و شبهه‌ای در این زمینه وجود ندارد و وقوع بحران‌هایی این‌چنین لزوم ایجاد شبکه ملی اطلاعات و فیلترینگ شبکه‌های مجازی را دوچندان می‌کند.

,

وی بیان کرد: در این لایو اینستاگرامی شاهد حضور یک نوجوان دهه هشتادی هستیم؛ نوجوانی که از طرز بیان و نوع عباراتی و اطلاعات و گفت‌وگویش مشخص است که نه چندین ماه بلکه چندین سال است که در فضای مجازی رها شده است و اوج رهاشدگی این نوجوان در فضای مجازی در همین ایام کرونا اتفاق افتاده است.

,

این کارشناس فضای مجازی بابیان اینکه قبل از ورود خانواده‌ها به سیستم آموزش در فضای مجازی باید سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی برداشته می‌شد افزود: اگر 6 ماه مدارس تعطیل می‌شد؛ تا زیرساخت‌های آموزش در فضای مجازی فراهم می‌شد و والدین دانش آموزان با این فضا آماده می‌شدند و سپس نوجوانان را در معرض رسانه و این فضا قرار می‌دادیم؛ امروز نتایجی بسیار بهتر از این‌ها به دست می‌آوردیم و شاهد بروز و ظهور چنین مسائلی نبودیم.

,

علی‌محمدی بابیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است؛ گفت: متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و آموزش حضوری دانش آموزان در مدارس؛ به شکلی سراسیمه نوجوانان به سمت‌وسوی فضای مجازی سوق داده شدند و بسیاری از این دانش آموزان صاحب و مالک گوشی شدند.

,

وی اظهار کرد: باید نحوه نظارت خانواده‌ها بر فرزندانشان که به بهانه درس و مشق ساعات زیادی را گوشی به دست هستند و در فضای مجازی قرار گرفته‌اند؛ بررسی شود.

,

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه به مادران در سواد رسانه گفته شده است فرزندان نباید تا 16 سالگی مالکیت گوشی و سیم‌کارت داشته باشند بیان کرد: حضرت علی (ع) فرموده‌اند «فرزندانتان را متناسب با عصر و زمانه خود تربیت کنید» و امروز که در عصر رسانه هستیم؛ تربیت فرزندان متناسب با این عصر از نان شب نیز برای خانواده‌ها واجب‌تر است.

,

علی‌محمدی تأکید کرد: متأسفانه نوجوانان امروز در خانواده‌ها هیچ مسئولیتی ندارند و از سوی والدین در هیچ یکی از امور خانه مشارکت داده نشده‌اند و یا در حال درس خواندن هستند و یا بازی کردن و در همه احوال در فضای مجازی قرار دارند و از سویی والدین پول و نت بی‌پایان در دست فرزند خود قرار داده‌اند و این‌ها به معضلی بسیار بزرگ در جامعه امروز تبدیل شده است که باید فکری به حال آن شود.

,

وی گفت: علاوه بر اینکه جامعه به شبکه ملی اطلاعات نیازمند است؛ سیستم دانش‌آموزی نیز باید شبکه‌ای جداگانه برایش طراحی می‌شد.

,

این کارشناس فضای مجزای اظهار کرد: فیلترینگ بیانی، کلامی و رفتاری در فضای خانواده باید رعایت شود و خانواده‌ها به موضوع تربیت جنسی فرزندانشان توجه داشته باشند تا مبادا دچار بلوغ زودرس شوند.

,

علی‌محمدی تأکید کرد: خانواده‌ها نباید امر تربیت را موکول به مدرسه، فضای بیرون خانه، نهادها و فضای مجازی واگذار کنند و بیش از این‌ها مراقب فرزندان خود باشند و نظارت خود را بر فرزندشان دوچندان کنند تا اتفاقی غیرقابل جبران رخ ندهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه