اخبار داغ

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس دهم:

مطالبه رهبر انقلاب برای اصلاح ساختار بودجه بر زمین مانده/تعداد طرح‌های ملی در استان مرکزی عددی قابل‌توجهی نیست

مطالبه رهبر انقلاب برای اصلاح ساختار بودجه بر زمین مانده/تعداد طرح‌های ملی در استان مرکزی عددی قابل‌توجهی نیست
حسینی با بیان اینکه رشد اعتبارات عمرانی و تملک دارایی‌های سرمایه ای استان مرکزی در بودجه عدد قابل‌ملاحظه‌ای نیست گفت: در برخی استان‌ها طرح‌های ملی و کلان کشوری را داریم اما استان مرکزی در این زمینه ضعیف است و به‌طورکلی حتی در تعداد طرح‌های ملی و اعتبارات آن عددی قابل‌توجهی را نداریم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ در بخش قبلی گفتگو با سید محمد حسینی مشاور کمسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی(اینجا) به موضوع بررسی درآمدهای پیش‌بینی‌شده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ و اما و اگرهایی آن پرداختیم حال در بخش دوم این گفتگو به بحث شاخص‌های تخصیص بودجه استانی و انتقادها نسبت به جایگاه استان مرکزی در این بخش اشاره خواهیم داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب, اینجا), اینجا), اینجا),

مطالبه رهبر انقلاب برای اصلاح ساختار بودجه بر زمین مانده/ اقدام مؤثری از سوی دولت صورت نگرفته است

حسینی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس دهم با بیان اینکه در بحث اصلاح ساختار بودجه که مورد تأکید مقام معظم رهبری است ۲ سال است که صحبت‌هایی فراوانی انجام می‌شود گفت: یکی از بحث‌هایی که در اصلاح ساختار و قوانینی برنامه‌ها و سیاست‌های ابلاغی بود کاهش وابستگی به نفت بود ولی متأسفانه در این زمینه اقدام مؤثری از سوی دولت صورت نگرفته است و مجلس هم راسا تعدادی احکام را مصوب کرد که بودجه ۱۴۰۰ در این چارچوب تنظیم شود ولی عملاً در این حوزه تغییرات خاصی را مشاهده نکردیم و از دید کارشناسی مطالبه رهبر انقلاب هنوز بر زمین‌مانده است.

مشاور کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در پاسخ به این سؤال که شاخص‌های تخصیص بودجه استان‌ها بر چه اساسی سنجیده می‌شوند و چرا جایگاه استان مرکزی در تخصیص بودجه پایین است نیز اظهار کرد: با توجه به شرایط قانون تنظیم یک و دو و قانون برنامه، بودجه استان‌ها را به‌نوعی در دو بخش درآمدی و اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی تقسیم می‌کنند.

وی ادامه داد: در بخش درآمدی میزان درآمدهایی که در استان‌ها در چارچوب جداول کلان بودجه حاکم است به‌طور مثال مالیات که یکی از ارقام شاخص درآمدهای استانی است و یا برخی درآمدهایی که در استان‌ها وصول و دسته‌بندی می‌شود و پیش‌بینی‌ای که نسبت به رشد کلان بودجه داشته‌اند نسبت به هر استان‌ها هم این اعداد و ارقام را می‌بینند.

با وجود صنایع درآمد مالیاتی استان مرکزی عدد بالایی را نشان می دهد

نماینده سابق تفرش، آشتیان و فراهان با اشاره به اینکه درآمدهای استان مرکزی در رتبه پنجم یا ششم درآمدهای مالیاتی استان‌ها قرار دارد گفت: با توجه به اینکه این استان صنعتی است و وجود صنایعی چون پتروشیمی و پالایشگاه این درآمد را عدد بالایی نشان می‌دهد.

حسینی با بیان اینکه در اعتبارات هزینه‌ای خیلی مقایسه‌ای صورت نمی‌گیرد افزود: در حوزه اعتبارات هزینه‌ای بر اساس میزان پرداخت‌های پرسنلی و بخشی هم رشدی که در همه نقاط کشور دیده می‌شود سهم هر استان هم پیش‌بینی می‌شود که در این بین فقط اعتبارات آموزش پرورش، سازمان برنامه‌وبودجه و بنیاد شهید به‌صورت ملی است و مابقی به‌صورت استانی است.

رشد اعتبارات عمرانی و تملک دارایی‌های سرمایه ای استان مرکزی عدد قابل‌ملاحظه‌ای نیست

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین بخش قابل‌توجه اعتبارات عمرانی یا تملک دارایی‌های سرمایه است افزود: ما این را در دو بخش اعتبارات طرح‌های ملی و استانی در بودجه می‌بینم که این اعتبارات استانی نیز از سه بخش اعتبارات طرح‌های عمرانی استانی و بخشی هم قانون متوازن است که بر اساس شاخص‌های توسعه یافتی و جمعیت در هر استان پیش‌بینی می‌شود، رشد استان مرکزی در این بخش نسبت به سنوات گذشته پایین بوده است و عددی که برای این استان دیده‌شده است نسبت به سایر استان‌ها عدد قابل‌ملاحظه‌ای نیست و باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس دهم با اشاره به جایگاه بودجه‌ای استان مرکزی گفت: هرچند استان مرکزی در برخی شاخص‌ها شرایط بهتری نسبت به سایر استان‌ها دارد ولی اینکه این استان در این جایگاه قرار بگیرد جای سؤال است، حال یا در آمارهایی که ارائه می‌شود وضعیت را خیلی خوب نشان می‌دهیم که تخصیص اعتبار ما کاهش پیداکرده است یا شرایط به نحو دیگری است.

تعداد طرح‌های ملی و اعتبارات آن در استان مرکزی عددی قابل‌توجهی نیست

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس دهم اظهار کرد: عددی از ۳ درصد نفت نیز برای مناطق نفت‌خیز و مناطق محروم وجود دارد که در این بخش نیز میزان مناطق محروم استان مرکزی نسبت به سایر استان‌ها خیلی وسیع نیست و به همین دلیل سهم این استان نسبت به بقیه استان‌ها سهم کمی است و این باعث می‌شود اعتبار برخی استان‌ها درمجموع بالاتر باشد.

حسینی خاطرنشان کرد: اعتباراتی در بخش ورزش و جوانان نیز وجود دارد که آن‌هم بر اساس همان شاخص‌های توسعه‌یافتگی و جمعیت تخصیص پیدا می‌کند ولی درمجموع بخش عمده‌ای که مسئولین استان باید برای آن فکری بکنند بخش اعتبارات ملی است چراکه در برخی استان‌ها طرح‌های ملی و کلان کشوری را داریم اما استان مرکزی در این زمینه ضعیف است و به‌طورکلی حتی در تعداد طرح‌های ملی و اعتبارات آن عددی قابل‌توجهی را نداریم.

انتهای پیام/

,

مطالبه رهبر انقلاب برای اصلاح ساختار بودجه بر زمین مانده/ اقدام مؤثری از سوی دولت صورت نگرفته است

, مطالبه رهبر انقلاب برای اصلاح ساختار بودجه بر زمین مانده/ اقدام مؤثری از سوی دولت صورت نگرفته است, مطالبه رهبر انقلاب برای اصلاح ساختار بودجه بر زمین مانده/ اقدام مؤثری از سوی دولت صورت نگرفته است,

حسینی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس دهم با بیان اینکه در بحث اصلاح ساختار بودجه که مورد تأکید مقام معظم رهبری است ۲ سال است که صحبت‌هایی فراوانی انجام می‌شود گفت: یکی از بحث‌هایی که در اصلاح ساختار و قوانینی برنامه‌ها و سیاست‌های ابلاغی بود کاهش وابستگی به نفت بود ولی متأسفانه در این زمینه اقدام مؤثری از سوی دولت صورت نگرفته است و مجلس هم راسا تعدادی احکام را مصوب کرد که بودجه ۱۴۰۰ در این چارچوب تنظیم شود ولی عملاً در این حوزه تغییرات خاصی را مشاهده نکردیم و از دید کارشناسی مطالبه رهبر انقلاب هنوز بر زمین‌مانده است.

,

مشاور کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در پاسخ به این سؤال که شاخص‌های تخصیص بودجه استان‌ها بر چه اساسی سنجیده می‌شوند و چرا جایگاه استان مرکزی در تخصیص بودجه پایین است نیز اظهار کرد: با توجه به شرایط قانون تنظیم یک و دو و قانون برنامه، بودجه استان‌ها را به‌نوعی در دو بخش درآمدی و اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی تقسیم می‌کنند.

,

وی ادامه داد: در بخش درآمدی میزان درآمدهایی که در استان‌ها در چارچوب جداول کلان بودجه حاکم است به‌طور مثال مالیات که یکی از ارقام شاخص درآمدهای استانی است و یا برخی درآمدهایی که در استان‌ها وصول و دسته‌بندی می‌شود و پیش‌بینی‌ای که نسبت به رشد کلان بودجه داشته‌اند نسبت به هر استان‌ها هم این اعداد و ارقام را می‌بینند.

,

با وجود صنایع درآمد مالیاتی استان مرکزی عدد بالایی را نشان می دهد

, با وجود صنایع درآمد مالیاتی استان مرکزی عدد بالایی را نشان می دهد, با وجود صنایع درآمد مالیاتی استان مرکزی عدد بالایی را نشان می دهد,

نماینده سابق تفرش، آشتیان و فراهان با اشاره به اینکه درآمدهای استان مرکزی در رتبه پنجم یا ششم درآمدهای مالیاتی استان‌ها قرار دارد گفت: با توجه به اینکه این استان صنعتی است و وجود صنایعی چون پتروشیمی و پالایشگاه این درآمد را عدد بالایی نشان می‌دهد.

,

حسینی با بیان اینکه در اعتبارات هزینه‌ای خیلی مقایسه‌ای صورت نمی‌گیرد افزود: در حوزه اعتبارات هزینه‌ای بر اساس میزان پرداخت‌های پرسنلی و بخشی هم رشدی که در همه نقاط کشور دیده می‌شود سهم هر استان هم پیش‌بینی می‌شود که در این بین فقط اعتبارات آموزش پرورش، سازمان برنامه‌وبودجه و بنیاد شهید به‌صورت ملی است و مابقی به‌صورت استانی است.

,

رشد اعتبارات عمرانی و تملک دارایی‌های سرمایه ای استان مرکزی عدد قابل‌ملاحظه‌ای نیست

, رشد اعتبارات عمرانی و تملک دارایی‌های سرمایه ای استان مرکزی عدد قابل‌ملاحظه‌ای نیست, رشد اعتبارات عمرانی و تملک دارایی‌های سرمایه ای استان مرکزی عدد قابل‌ملاحظه‌ای نیست,

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین بخش قابل‌توجه اعتبارات عمرانی یا تملک دارایی‌های سرمایه است افزود: ما این را در دو بخش اعتبارات طرح‌های ملی و استانی در بودجه می‌بینم که این اعتبارات استانی نیز از سه بخش اعتبارات طرح‌های عمرانی استانی و بخشی هم قانون متوازن است که بر اساس شاخص‌های توسعه یافتی و جمعیت در هر استان پیش‌بینی می‌شود، رشد استان مرکزی در این بخش نسبت به سنوات گذشته پایین بوده است و عددی که برای این استان دیده‌شده است نسبت به سایر استان‌ها عدد قابل‌ملاحظه‌ای نیست و باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

,

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس دهم با اشاره به جایگاه بودجه‌ای استان مرکزی گفت: هرچند استان مرکزی در برخی شاخص‌ها شرایط بهتری نسبت به سایر استان‌ها دارد ولی اینکه این استان در این جایگاه قرار بگیرد جای سؤال است، حال یا در آمارهایی که ارائه می‌شود وضعیت را خیلی خوب نشان می‌دهیم که تخصیص اعتبار ما کاهش پیداکرده است یا شرایط به نحو دیگری است.

,

تعداد طرح‌های ملی و اعتبارات آن در استان مرکزی عددی قابل‌توجهی نیست

, تعداد طرح‌های ملی و اعتبارات آن در استان مرکزی عددی قابل‌توجهی نیست, تعداد طرح‌های ملی و اعتبارات آن در استان مرکزی عددی قابل‌توجهی نیست,

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس دهم اظهار کرد: عددی از ۳ درصد نفت نیز برای مناطق نفت‌خیز و مناطق محروم وجود دارد که در این بخش نیز میزان مناطق محروم استان مرکزی نسبت به سایر استان‌ها خیلی وسیع نیست و به همین دلیل سهم این استان نسبت به بقیه استان‌ها سهم کمی است و این باعث می‌شود اعتبار برخی استان‌ها درمجموع بالاتر باشد.

,

حسینی خاطرنشان کرد: اعتباراتی در بخش ورزش و جوانان نیز وجود دارد که آن‌هم بر اساس همان شاخص‌های توسعه‌یافتگی و جمعیت تخصیص پیدا می‌کند ولی درمجموع بخش عمده‌ای که مسئولین استان باید برای آن فکری بکنند بخش اعتبارات ملی است چراکه در برخی استان‌ها طرح‌های ملی و کلان کشوری را داریم اما استان مرکزی در این زمینه ضعیف است و به‌طورکلی حتی در تعداد طرح‌های ملی و اعتبارات آن عددی قابل‌توجهی را نداریم.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه