اخبار داغ

شبکه اجتماعی خارجی؛ غده‌ای که سرطانی شد؛

لایوهای مستهجن اینستاگرامی؛ محصول بی‌خیالی وزارت ارتباطات/ دولت وعده شبکه ملی اطلاعات را روی یخ نوشت!

لایوهای مستهجن اینستاگرامی؛ محصول بی‌خیالی وزارت ارتباطات/ دولت وعده شبکه ملی اطلاعات را روی یخ نوشت!
چند روزی است لایو اینستاگرامی یکی از شاخ های مجازی ساکن ترکیه و گرداننده یکی از سایت های معروف قمار با پسر بچه ۱۴ ساله پیرامون موضوعات جنسی منجر به حیرت و برانگیختگی احساسات اجتماعی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، چند روزی است لایو اینستاگرامی یکی از شاخ های مجازی ساکن ترکیه و گرداننده یکی از سایت های معروف قمار با پسر بچه ۱۴ ساله پیرامون موضوعات جنسی منجر به حیرت و برانگیختگی احساسات اجتماعی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
این لایو نیم ساعته پسر 14 ساله با بلاگر ایرانی ساکن ترکیه واکنش های زیادی را به دنبال داشته است، اینکه پسر 14 ساله ایرانی بدون هیچ استرسی با این خانم راجع به مسائل غیر اخلاقی به راحتی صحبت می کند جای تامل دارد، جای تاسف دارد وقتی این پسر 14 ساله از برخی رفتارهای غیر اخلاقی خودش و هم کلاسی هایش می گوید.
,
 
,
این موضوع آنقدر جنجالی و داغ شد که واکنش تند بسیاری از کارشناسان فضای مجازی را به دنبال داشت، اما شاید تا حدی برای متولیان فرهنگی و اجتماعی ما بی اهمیت بود که وجدان آنها بیدار نشده و هنوز نمی دانند که به واقع راه اندازی شبکه ملی اطلاعات برای کشور از نان شب واجب تر است.
,
 
,
, ,
 
,
ماجرا به اینجا ختم نشد و در مجلس هم با واکنش هایی همراه بود، مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی دوم دی ماه در نطق میان دستور مجلس  به بحران مذکور اشاره کرد و گفت: این روزها مکالمه اروتیک یک نوجوان 14 ساله ذهن افکار عمومی را به خود مشغول کرده است، اما ذهن مسئولان را نمیدانم!
,
 
,
هرچه است سانسور چاره کار نبوده و مشکل اگر کتمان شود درمان نمی ‌شود؛ بنابراین وزیری که با اشاره به مضر بودن شبکه‌ های اجتماعی گفته بود به فرزندم اجازه حضور در این شبکه‌ها را نمی‌ دهم اکنون باید پاسخ دهد برای فرزندان میهن چه کرده است؟
,
 
,
البته وزیر درباره موضوع اخیر نیز گفته است باید به کمک این خانواده نوجوان برویم جناب وزیر چگونه سطح مباحث را تا این حد تنزل می ‌دهید؟ بحث بر سر یک مصداق نیست بحث بر سر یک نسل است که بی پناه در فضای بی پایان مجازی رها شده است.
,
 
,
بحث بر سر وظیفه حاکمیتی وزرایی همچون شما و زیر آموزش و پرورش است که تکلیفتان با سند 2030 هنوز مشخص نیست، میلیون ‌ها دانش‌آموز را که سال ‌ها حمل موبایل برای آنها ممنوع بود از واهمه کرونا به یک دنیای سرشار از ویروس آسیب بدون تدبیر و مراقبت و آموزش و همچنین بدون پیوست تربیتی و فرهنگی کشاندید.
,
 
,
, ,
 
,
عسگری  ادامه داد: موضوع را به دوگانه فیلترینگ و آزادی منحرف نکنید بحث بر سر این بوده که سرزمین ذهن و قلب نوجوانان که از فضای مجازی تغذیه می‌کند نیاز به پروتکل ندارد؟ و نیاز به تعریف سطح دسترسی ندارد؟
,
 
,
این فضا در سلطه و سیطره چه کسانی است؟ شبکه ملی اطلاعات به کجا رسید؟ مسئله اصلی این است که آیا مدیریت می‌کنید یا مدیریت می‌شوید! آقای روحانی می‌گوید نظارت بر وزارت وظیفه رئیس جمهور است یک جمله شما که وقت به وزرایتان نمی‌دهید.
,
 
,
یک کارشناس فضای مجازی درباره خطر تغییر سبک زندگی و هویت دانش آموزان با شبکه های اجتماعی خارجی، در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: دشمن در تلگرام، اینستاگرام، لایکی به دنبال برنامه ریزی روی گروه سنی 10 تا 15 سال است که بهترین گروه سنی است تا هویت آنها را تغییر دهد همانطور که می بینید بیشترین گروه سنی فعال در این شبکه های اجتماعی صهیونیستی 10 تا 15 سال هستند.
,
 
,
سید علیرضا آل داوود افزود: دشمن با تحت تاثیر قرار دادن ادراک، هیجان و احساسات نوجوانان و جوانان پیام خود را به مخاطب القا می کند  در این جاست که ضرورت سواد رسانه بیش از پیش نمایان می شود. سواد رسانه مخاطب منفعل را به مخاطب فعال و تاثیرگذار تبدیل می کند، اگر مخاطب با داشتن سواد رسانه وارد این فضاها شود ابتدا هر پیامی را نمی پذیرد و از طرفی سعی می کند تولید کننده محتوای باشد که فرهنگ ایرانی-اسلامی را تبلیغ کند.
,
 
,
این کارشناس با بیان اینکه دشمن اکنون در صدد حکمرانی رسانه ای در کشور ماست، گفت: دشمن با شایعه پراکنی و تولید محتوای نامناسب درصدد تخریب هویت و فرهنگ در فضای ولنگار مجازی است و قطعا در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور قد اعلم کرده و شایعه پراکنی می کنند که راه اندازی اینترنت ملی یعنی محدودسازی، سرقت اطلاعات، نفوذ و ... در صورتی که اصلا این گونه نیست فقط فضای اینترنت در کشور امن می شود.
,
 
,
, ,
 
,
وی افزود: سواد رسانه ای در بین قشر دانش آموز از نان شب واجب تر است زیرا یک دانش آموز باید وقتی وارد فضای مجازی می شود ذهنی پرسشگر داشته باشد یعنی هر پیامی را در این فضا دید یک علامت سوال جلوی آن قرار دهد؛ تا درگیر محتوای کذب و شایعه نشود و از روی ناآگاهی شایعه پراکنی نکند.
,
 
,
آل داوود ادامه داد: بعضا وقتی دانش آموز سواد رسانه ای لازم را نداشته باشد ممکن است محتوای کذب را ندانسته گسترش دهد ولی اگر این دانش را داشته باشد جلوی انتشار آن را گرفته و با تولید محتوای غنی درصدد تخریب آن شایعه بر می آید.
,
 
,
و اما فارغ از اینکه شبکه های اجتماعی به بهانه آموزش های مجازی جزئی از زندگی دانش آموران شده است، این روزها قماربازی های اینترنتی هم همانند یک غده سرطانی در کشور به رشد خود ادامه می دهند، غالب کارشناسان می گویند؛ سوار شدن بر طمع مردم در قمارخانه ها بسیار جدی است و در این باره هم باید یقه وزارت ارتباطات را گرفت.
,
 
,
چرا وزارت ارتباطات و قوه قضاییه اجازه فعالیت یک بستر جرم خیز و بی قانون را در فضای مجازی می دهند. مگر نه اینکه در واقع خود آن بسترمی تواند موارد جرم و جنایت را در فضای مجازی افزایش دهد، نه فقط در بحث قمار، بلکه در بحث اسلحه، مواد مخدر، مشروبات الکلی، گروه  های تروریستی، تروریست های فرهنگی- اعتقادی هم همینطور است.
,
 
,
اینستاگرام در واقع یک جغرافیای سایبری، یک شهر یا کشور جغرافیای فیزیکی است که در آن هیچ محدودیتی برای هیچ چیزی وجود ندارد. هرکسی در فضای فیزیکی هر جنایت و کثافت کاری را نتوانست انجام دهد می تواند در فضای مجازی و از طریق اینستاگرام انجام دهد و دیگر کسی با او کاری ندارد.
,
 
,
, ,
 
,
مضحک ترین بخش آن این است که افراد خلافکار، موادفروش، مشروب فروش و ... آن جا به سادگی و از طریق درگاه های بانکی کارشان را انجام می دهند و چون در نرم افزارهای خارجی هستند و علی الظاهرجوری برنامه ریزی شده اند که کسی با آن ها کاری ندارد و بعد این ها به سرعت مثل غده سرطانی رشد می کنند.
,
 
,
یک کارشناس بازی های رایانه ای در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: با نگاه کوچکی به بازار بازی های رایانه ای هم می بینیم که در ایران حدود 70 میلیون نفر کاربر اینترنت و کاربر بازهای فعال چه با رایانه، تبلت و یا گوشی همراه حدود 30 میلیون نفر هستند. این در حالی است که حدود ۹0 درصد از بازی‌های ویدئویی در بازار غیر بومی بوده و معضلی را بر دیگر مشکلات اضافه می کند.
,
 
,
احمد جعفری افزود: عده ای در کشور برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات سنگ اندازی می کنند و این مهم هم عامدانه است زیرا نان برخی از این افراد از پهنای باند است و چون سودشان به خطر می افتد جلوی راه اندازی اینترنت ملی را می گیرند و درصد هستند تا با فتنه اقتصادی، فتنه سیاسی، تخریب اذعان عمومی و ... جلوی راه اندازی شبکه ملی را بگیرند درصورتی که زیرساختهای این اصل در کشور فراهم است.
,
 
,
 
,
به نظر بسیاری از کارشناسان، دشمن در تلگرام، اینستاگرام، لایکی به دنبال برنامه ریزی روی گروه سنی 10 تا 15 سال است تا هویت آنها را تغییر دهد اما در مقابل این هجمه؛ خواب مسئولان روز به روز سنگین تر و گوششان ناشنواتر می شود در نتیجه فقط خانواده ها می توانند با آموزش، نوجوانانشان را از این گرداب برهانند. 
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه